Gå til innhold

"Meningen med livet er å gi livet mening"


Anbefalte innlegg

Det spiller ingen rolle, etterprøvbarhet er ikke er kriterium for sannhetsgehalten til en syntetisk påstand, heller.

 

Ta påstanden 'Gud eksisterer'. Påstanden er sannsynligvis ikke etterprøvbar. Det forandrer ikke det faktum at enten så eksisterer Gud, eller så eksisterer ikke Gud. Påstanden 'Gud eksisterer' er enten sann eller usann.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spiller ingen rolle, etterprøvbarhet er ikke er kriterium for sannhetsgehalten til en syntetisk påstand, heller.

 

Ta påstanden 'Gud eksisterer'. Påstanden er sannsynligvis ikke etterprøvbar. Det forandrer ikke det faktum at enten så eksisterer Gud, eller så eksisterer ikke Gud. Påstanden 'Gud eksisterer' er enten sann eller usann.

 

Såklart kan ikke-etterprøvbare påstander være sanne, men jeg ser ingen grunn til å forholde seg til slikt, i og med at man nettopp ikke vet noe om det. Det er jo det som er med disse påstandene som "alle bør ta seg av barna sine". Jeg kan ikke vite noe om at de er sanne, men jeg kan vite noe om effektene av anvendelsene av dem på samfunnet.

 

Jeg var "rølpete" når jeg trakk frem religion med dette, men det er et fellestrekk: man antar sannheten av påstander man ikke kan vite noe om.

 

Men vi har nok de samme verdiene uansett. ;)

Lenke til kommentar

I think human consciousness, is a tragic misstep in evolution.

We became too self-aware, nature created an aspect of nature separate from itself, we are creatures that should not exist by natural law.

We are things that labor under the illusion of having a self; an accretion of sensory, experience and feeling, programmed with total assurance that we are each somebody, when in fact everybody is nobody.

Maybe the honorable thing for our species to do is deny our programming, stop reproducing, walk hand in hand into extinction, one last midnight - brothers and sisters opting out of a raw deal.

 

- Detective Rust Cohle

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Troen på ett selv er å se noe som ikke er der

Så når du bestemmer deg for å flytte rumpa di ut av stolen du sitter på så bestemmes det av noe som ikke er der?

 

 

det som bestemmer er jo der, men det som dette bestemmer over, er en skapelse født ut av ignoranse

Lenke til kommentar

 

 

Troen på ett selv er å se noe som ikke er der

Så når du bestemmer deg for å flytte rumpa di ut av stolen du sitter på så bestemmes det av noe som ikke er der?

 

 

det som bestemmer er jo der, men det som dette bestemmer over, er en skapelse født ut av ignoranse

 

Og hva mener du ville ført oss ut av den ignorasen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Troen på ett selv er å se noe som ikke er der

 

Så når du bestemmer deg for å flytte rumpa di ut av stolen du sitter på så bestemmes det av noe som ikke er der?

 

det som bestemmer er jo der, men det som dette bestemmer over, er en skapelse født ut av ignoranse

Og hva mener du ville ført oss ut av den ignorasen?

Kunnskap om hvordan der er, ikke hvordan vi vil det skal være

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Troen på ett selv er å se noe som ikke er der

 

Enig, det er opptil flere. Minst.

 

 

å, er det det .. hva med når du ser deg selv i speilet, hva er forskjellen på den du ser i speilet og den som ser på speilbildet.. er de kliss like, eller er de ulike på noen måte?

Lenke til kommentar

 

 

å, er det det .. hva med når du ser deg selv i speilet, hva er forskjellen på den du ser i speilet og den som ser på speilbildet.. er de kliss like, eller er de ulike på noen måte?

 

 

Hva annet har du å sammenligne med enn det du ser i speilet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

å, er det det .. hva med når du ser deg selv i speilet, hva er forskjellen på den du ser i speilet og den som ser på speilbildet.. er de kliss like, eller er de ulike på noen måte?

 

 

Hva annet har du å sammenligne med enn det du ser i speilet?

 

 

Bevisstheten har en knowing part og en doing part, så det er bare å holde seg til knowing, så kan du ikke unngå å se "fenomenet"

 

Men, har du ett svar på det enkle spørsmålet?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

Men, har du ett svar på det enkle spørsmålet?

 

Ser den jeg er i speilet jeg... Siden jeg liker å se en ærlig mann der så er det en ærlig mann jeg ser... Nå bruker jeg speil så og si kun når jeg barberer meg, så det er ikke så mye jeg står og glaner i speil...  :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Men, har du ett svar på det enkle spørsmålet?

 

Ser den jeg er i speilet jeg... Siden jeg liker å se en ærlig mann der så er det en ærlig mann jeg ser... Nå bruker jeg speil så og si kun når jeg barberer meg, så det er ikke så mye jeg står og glaner i speil...  :)

 

 

Hva er det som glaner? (nå håper jeg du snart forstår hintet ..)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Den religionen jeg følger er uforståelig for de som enten ikke vil skjønne eller ikke gidder trene selv, men bare sitter på gjerdet å tror at de skal få ting gratis

Lenke til kommentar

Den religionen jeg følger er uforståelig for de som enten ikke vil skjønne eller ikke gidder trene selv, men bare sitter på gjerdet å tror at de skal få ting gratis

 

I min verden kaller jeg det pugging... du husker ordene og setningene, men de er uten betydning. Resultatet av lang tids terping og altfor kreativt sinn. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Den religionen jeg følger er uforståelig for de som enten ikke vil skjønne eller ikke gidder trene selv, men bare sitter på gjerdet å tror at de skal få ting gratis

 

 

I min verden kaller jeg det pugging... du husker ordene og setningene, men de er uten betydning. Resultatet av lang tids terping og altfor kreativt sinn. :)

Hvorfor påstår du noe når du mangler erfaring og kunnskap?

og det jeg holder på med er til enhver tid i tråd med gjeldende vitenskap, så, spar meg for den løgnen

 

Det handler om det motsatte av pugging, men du kjenner vel ikke til noe annet ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...