Gå til innhold

Skal Norge anerkjenne "Palestina" som stat?


Gjest Slettet-aj7hPT

Anbefalte innlegg

Vanskeleg å argumentere for at den israleske sida ikkje handhever eit skille mellom palestinarar og israelarar, samt tar over område med makt etter å ha besøkt Hebron og omegn, sjølv om apartheid er ein sterk retorikk å bruke. 

Ei kort oppsummering av mitt syn: Idiotar i førarsetet på begge sider med forkastelege syn på den andre sida, men frå mine auge og erfaringar er det ein sterk ubalanse mellom dei to partane. Uavhengig av konflikta og kva ein måtte meine om at "historisk sett har det faktisk aldri vært en palestinsk stat blablablablabla", er det pdd heilt utopisk med einstatsløysning, og det er eit heilt folk der nede med ein palestinsk identitet, så eg meiner ein skal erkjenne den palestinske staten. Men det betyr ikkje at eg synest det er uproblematisk. For meg ligg mine sympatiar i hovudsak hjå Palestina, men eg reknar meg sjølv som ein som vil det beste for begge sider.

Endret av Teitgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aj7hPT

Har du vært i Israel, i Sør-Libanon, på Vestbredden og i Gaza?  Har du sett hvordan palestinerne og libanesere blir behandlet?

 

Ikke det nei.  Da er jeg ikke veldig interessert i de ideologisk-teoretiske utredningene dine.

Har du sett hvordan Jøder og kristne blir behandler i vestbredden og i andre land da? Hamas sier jo høyt at de ønsker utryddelse av jøder.

Lenke til kommentar

Har du sett hvordan Jøder og kristne blir behandler i vestbredden og i andre land da? Hamas sier jo høyt at de ønsker utryddelse av jøder.

 

 

Jeg har imidlertid ikke argumentert for at alle palestinere er helgener, eller at alle som støtter Israel er idioter.  I motsetning til enkelte andre.  Jeg er heller ikke tilstrekkelig dum til å trekke frem Hamas som representanter for hele det palestinske folk.

 

På den annen side kjemper palestinske grupper mot en - wait for it - apartheidstat som opprettholder en ulovlig okkupasjon av landområdene deres, som stadig stjeler mer av det ved hjelp av trusler, vold og legale spissfindigheter.  Da er det etter mitt syn ikke fryktelig pussig at man gjør motstand, både med og uten våpen, med de midler og strategier man har til rådighet.  Det samme kan eller kunne sies om ANC, Polisario, Karen National Union og for den del gutta på skauen bare for å nevne noen få eksempler.

Endret av Belfaborac
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

Har du sett hvordan Jøder og kristne blir behandler i vestbredden og i andre land da? Hamas sier jo høyt at de ønsker utryddelse av jøder.

 

 

Jeg har imidlertid ikke argumentert for at alle palestinere er helgener, eller at alle som støtter Israel er idioter.  I motsetning til enkelte andre.  Jeg er heller ikke tilstrekkelig dum til å trekke frem Hamas som representanter for hele det palestinske folk.

 

På den annen side kjemper palestinske grupper mot en - wait for it - apartheidstat som opprettholder en ulovlig okkupasjon av landområdene deres, som stadig stjeler mer av det ved hjelp av trusler, vold og legale spissfindigheter.  Da er det etter mitt syn ikke fryktelig pussig at man gjør motstand, både med og uten våpen, med de midler og strategier man har til rådighet.  Det samme kan eller kunne sies om ANC, Polisario, Karen National Union og for den del gutta på skauen bare for å nevne noen få eksempler.

 

Israel okkuperer ingen område, dette er bare dårlig propaganda finn på noe nytt. Egypt er like mye skyld i "okkupasjonen" i Gaza som det Israel er, Egypt har like streng grenseovergang kanskje strengere en det Israel har. 

 

Da Israel var helt ny godtok de en 2 stats løsning hvor den ene siden var en Palestinsk stat, men dette godtok ikke andre parten(e) og dermed samarbeidet de med Egypt, Syria, Lebanon, Irak og Jordan. Alle disse landene tapte krigen og mistet dermed deler av landene sine noe som skjer i en hver krig. Den løsningen som var før var ikke en ordning hvor Israel kunne forsvare seg selv med. PLO har muligheten til å opprette fred med Israel, men det er deres eget valg.

Lenke til kommentar

Lite poeng i å forsøke å diskutere med folk som ikke gidder å forholde seg til fakta, eller som ikke vet hva de snakker om.  At Israel ikke opprettholder en en ulovlig okkupasjon får du heller ta opp med FN og deres 11 resolusjoner som sier at de gjør nettopp det.  Etterpå kan du ta en telefon til den internasjonale mennesrettighetsdomstolen i Haag for å høre hva de har å si om saken.  Personlig har jeg ikke noe mer å si til deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har selv vært i Israel og Palestina to ganger, besøkt byer, landsbyer, bønder, handelsmenn på begge sider. Skremmende at folk som jkl0 kan påstå at Israel ikke okkuperer noen områder og stjeler land. Da har du ikke gjort annet enn dårlig research gitt. 

 

Alle med reflekterte tanker og som har fulgt litt med i historietimene skjønner at her er det en part som tråkker over den andre. Folk trekker linjer til apartheid, det synes jeg er å la følelsene vandre litt for langt, men å ikke definere konflikten som en okkupasjon kommer ikke på bakgrunn av annet enn uvitenhet.

 

Berlinmuren fallt 1989. Denne muren kommer til å falle til fordel for seirende palestinere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Lite poeng i å forsøke å diskutere med folk som ikke gidder å forholde seg til fakta, eller som ikke vet hva de snakker om. Personlig har jeg ikke noe mer å si til deg.

Ditto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Har selv vært i Israel og Palestina to ganger, besøkt byer, landsbyer, bønder, handelsmenn på begge sider. Skremmende at folk som jkl0 kan påstå at Israel ikke okkuperer noen områder og stjeler land. Da har du ikke gjort annet enn dårlig research gitt. 

 

Alle med reflekterte tanker og som har fulgt litt med i historietimene skjønner at her er det en part som tråkker over den andre. Folk trekker linjer til apartheid, det synes jeg er å la følelsene vandre litt for langt, men å ikke definere konflikten som en okkupasjon kommer ikke på bakgrunn av annet enn uvitenhet.

 

Berlinmuren fallt 1989. Denne muren kommer til å falle til fordel for seirende palestinere. 

Jordan okkuperte Vestbredden, Egypt okkuperte Gaza, hvor var FN da dette skjedde? FN's freds soldater ble bedt om å forlate grensen til Egypt, sist jeg husker så gjorde de nettopp dette. Jeg kan jo også si at FN bruker mer tid og ressurser på å skrive hva Israel skal skal ikke gjøre, eller har har ikke gjort en å fokusere på menneskerettigheter og Syria, Nord-Korea.

Lenke til kommentar

Har selv vært i Israel og Palestina to ganger, besøkt byer, landsbyer, bønder, handelsmenn på begge sider. Skremmende at folk som jkl0 kan påstå at Israel ikke okkuperer noen områder og stjeler land. Da har du ikke gjort annet enn dårlig research gitt. 

 

Alle med reflekterte tanker og som har fulgt litt med i historietimene skjønner at her er det en part som tråkker over den andre. Folk trekker linjer til apartheid, det synes jeg er å la følelsene vandre litt for langt, men å ikke definere konflikten som en okkupasjon kommer ikke på bakgrunn av annet enn uvitenhet.

 

Berlinmuren fallt 1989. Denne muren kommer til å falle til fordel for seirende palestinere. 

 

Israels land, også Oldtidens Israel, Det lovede land eller Det gamle Israel, kjent på hebraisk som Eretz Yisrael, har vært hellig for det jødiske folket fra de bibelske patriarkers tid: Abraham, Isak og Jakob. Bibelen har plassert denne perioden tidlig i det andre årtusen f.Kr.Ifølge Toraen ble landet Israel lovt til jødene som deres hjemland,og jødedommens helligste steder er lokalisert her. Rundt det ellevte århundre f.Kr. ble den første av en rekke jødiske kongeriker og stater etablert for å styre regionen. Disse jødiske kongerikene regjerte periodevis det påfølgende millenniet.

 

I tiden mellom de jødiske kongerikene og de islamske erobringene på 700-tallet kom Israel under assyrisk, babylonisk, persisk, gresk, romersk, sasanideisk og østromersk herredømme.Antall jøder bosatt i regionen ble mindre etter det mislykkede Bar Kokhba-opprøret mot Romerriket i år 132 og den etterfølgende bortvisningen av jøder. Likevel ble det bevart en jødisk bosetning i Palestina, selv om brorparten av jødebefolkningen flyttet fra Judea til Galilea. Misjná og deler av Talmud, som er blant jødedommens viktigste religiøse tekster, ble utarbeidet i denne perioden.Israels land ble skilt fra Østromerriket rundt år 636 f.Kr. under de første muslimske erobringene. Kontrollen over regionen gikk frem og tilbake mellom umayyaderne,abbasiderneog korsfarerne de neste seks århundrene, før det falt i hendene på mamelukkene i 1260. I 1516 ble landet Israel en del av Det osmanske riket som regjerte i regionen frem til det tyvende århundre.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Israel#Tidlige_r.C3.B8tter

Lenke til kommentar

 

Israels land, også Oldtidens Israel, Det lovede land eller Det gamle Israel, kjent på hebraisk som Eretz Yisrael, har vært hellig for det jødiske folket fra de bibelske patriarkers tid: Abraham, Isak og Jakob. Bibelen har plassert denne perioden tidlig i det andre årtusen f.Kr.Ifølge Toraen ble landet Israel lovt til jødene som deres hjemland,og jødedommens helligste steder er lokalisert her. 

Hvem bryr seg om hva oppdiktede religiøse tekster sier? Dette området er hellig for samtlige av eventyrgruppene fra midtøsten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt utrolig og litt fascinerende at dere (israelfrelste) gang på gang ikke lar dere påvirke av argumenter på følge av ett forsøk på en refleksiv diskurs. Her <skytes> det tilbake med ensidig historiefortelling om små sprekker i FN sin historie, så derfor vil jeg trekke frem til fakta. 46 av 83 av USA sitt bruk av vetorett har blitt brukt til å beskytte Israel. Hadde demokratiet bestemme så hadde det vært en helt annen situasjon i dag.

 

46 av USAs totale 83 vetoer har blitt brukt til å støtte Israel, gjennom å blokkere forslag som kritiserer landet, eller unnlater å kritisere palestinske grupperinger med samme språk.

 

Det virker heller ikke på meg at noen av dere har sett muren eller er klar over hvilke konsekvenser Israels regime har gitt palestinske bønder og øvrig dagligliv. Vil derfor vise dere en video nedenfor hvordan Israel reagerte på en fredelig demonstrasjon fra en landsby som ofte får patruljerende, tunge militærkjøretøy med våpen på besøk. Muren på dette landet er mange mil innenfor hva 1967-grensene tilsier hvor landende ble "enige" og okkuperer derfor mange mål av palestinsk jordbruk.. Link til video

 

Seneste rapport fra landsbyen:

 

"25-5-2015 the israeli military in the village now , five trucks and they are searching several houses now"

 

Når jeg dro inn til landet, både første og andre gang var jeg svært kritisk til begge sider. Hamas er ett stort problem i fredsprosesen, men de har ikke "blitt til" av ingen grunn. For hvert sivilt drap Israel utgjør, jo bredere blir Hamas. De vil ta hevn, det ville du også gjort hvis noe lignende hadde skjedd deg. Selv en omtenksom kvinne som hadde fått barnet sitt drept/kidnappet ville tatt hevn. Ond sirkel, men til syvende og sist er det Israel som har dannet hatgrunnlaget som palestinere har. De må ta ansvar, om ikke må en av stormaktene gjøre det.

 

 

PS: Innlegget ditt blir ikke akkuratt mer leselig ved å forstørre teksten ti ganger Rioter.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Jeg synes det er helt utrolig og litt fascinerende at dere (israelfrelste) gang på gang ikke lar dere påvirke av argumenter på følge av ett forsøk på en refleksiv diskurs. Her <skytes> det tilbake med ensidig historiefortelling om små sprekker i FN sin historie, så derfor vil jeg trekke frem til fakta. 46 av 83 av USA sitt bruk av vetorett har blitt brukt til å beskytte Israel. Hadde demokratiet bestemme så hadde det vært en helt annen situasjon i dag.

 

46 av USAs totale 83 vetoer har blitt brukt til å støtte Israel, gjennom å blokkere forslag som kritiserer landet, eller unnlater å kritisere palestinske grupperinger med samme språk.

 

Det virker heller ikke på meg at noen av dere har sett muren eller er klar over hvilke konsekvenser Israels regime har gitt palestinske bønder og øvrig dagligliv. Vil derfor vise dere en video nedenfor hvordan Israel reagerte på en fredelig demonstrasjon fra en landsby som ofte får patruljerende, tunge militærkjøretøy med våpen på besøk. Muren på dette landet er mange mil innenfor hva 1967-grensene tilsier hvor landende ble "enige" og okkuperer derfor mange mål av palestinsk jordbruk.. Link til video

 

Seneste rapport fra landsbyen:

 

"25-5-2015 the israeli military in the village now , five trucks and they are searching several houses now"

 

Når jeg dro inn til landet, både første og andre gang var jeg svært kritisk til begge sider. Hamas er ett stort problem i fredsprosesen, men de har ikke "blitt til" av ingen grunn. For hvert sivilt drap Israel utgjør, jo bredere blir Hamas. De vil ta hevn, det ville du også gjort hvis noe lignende hadde skjedd deg. Selv en omtenksom kvinne som hadde fått barnet sitt drept/kidnappet ville tatt hevn. Ond sirkel, men til syvende og sist er det Israel som har dannet hatgrunnlaget som palestinere har. De må ta ansvar, om ikke må en av stormaktene gjøre det.

 

 

PS: Innlegget ditt blir ikke akkuratt mer leselig ved å forstørre teksten ti ganger Rioter.

Ganske sikker på du også ville satt en mur opp dersom naboer ropte ut intifada from the river to the sea gjentatte ganger i demonstrasjoner. Det har vært 2-3 intifada mot Israel fra nettopp vestbredden hvor flere palestinere løper inn til busser og offentlige steder for å sprenge seg selv i luften i forsøke på å ta så mange jøder som mulig. Muren ble bygd nettopp for å beskytte seg mot flere slike tilfeller. Når Israel går til angrep er ikke målet sivile men militære mål, ja sivile liv går tapt men det kan heller ikke unngås i så fall er du en ignorant.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Eg snakka sjølv med palestinsk ungdom i Hebron som ofte hadde blitt vekt midt på natta av at IDF kom inn og gikk til angrep på dei. Fulle i arr og greier. Ikkje alltid kun militære mål. Mykje juks med rapportane også. I fjor sommar begynte IDF å skyte mot ein fredeleg demonstrasjon. I rapporten var ingen skadde, men mannen attmed brodern vart skutt i hovudet og brodern holdt han sterkt blødande i fanget sitt medan dei venta på hjelp. 

Lenke til kommentar

Det virker heller ikke på meg at noen av dere har sett muren eller er klar over hvilke konsekvenser Israels regime har gitt palestinske bønder og øvrig dagligliv

 

Visst er de klar over det, de er bare ikke interessert.  Hva som skjer med arabere er ikke så farlig, for de er jo bare arabiske undermennesker og dessuten onde av natur.  Vold, tortur og massedrap utført av de snille israelerne må derimot forsvares for enhver pris.  Etablerte historiske fakta har ellers ingen relevanse når eventyrboka sier noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Eg snakka sjølv med palestinsk ungdom i Hebron som ofte hadde blitt vekt midt på natta av at IDF kom inn og gikk til angrep på dei. Fulle i arr og greier. Ikkje alltid kun militære mål. Mykje juks med rapportane også. I fjor sommar begynte IDF å skyte mot ein fredeleg demonstrasjon. I rapporten var ingen skadde, men mannen attmed brodern vart skutt i hovudet og brodern holdt han sterkt blødande i fanget sitt medan dei venta på hjelp. 

Så IDF bare gikk inn å angrep dem helt uten videre midt på natten? Jeg er klar over at IDF i perioder drar på natt besøk i vestbredden hos privat personer der, men det er vanligvis når personen eller bekjente til personen har kastet stein eller andre saker mot IDF som kan ha forårsaket skade.

Lenke til kommentar

 

 

Israels land, også Oldtidens Israel, Det lovede land eller Det gamle Israel, kjent på hebraisk som Eretz Yisrael, har vært hellig for det jødiske folket fra de bibelske patriarkers tid: Abraham, Isak og Jakob. Bibelen har plassert denne perioden tidlig i det andre årtusen f.Kr.Ifølge Toraen ble landet Israel lovt til jødene som deres hjemland,og jødedommens helligste steder er lokalisert her. 

Hvem bryr seg om hva oppdiktede religiøse tekster sier? Dette området er hellig for samtlige av eventyrgruppene fra midtøsten.

 

 

Det er historie og ikke eventyr. Så du mener altså at det Ottomanske riket er en eventyr fortelling? Romerne eksister vel heller ikke. Jesus var en jøde. Muslimer var også jøder. Kristendommen og Islam kommer fra zionismen.

 

Ishmael er jo Arabernes far og er opprinnelig en jøde. Profet Muhammad var en jøde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ishmael

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...