Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Boot priority stemmer ikke overens med hvor PC booter (?)


Anbefalte innlegg

Kronglete emnetittel, men kan ikke forklare det noe bedre. Skal PRØVE å gjøre dette noenlunde ryddig..

 

Jeg bestilte i forrige uke en PC fra Komplett som de har bygget for meg, men jeg har selv installert Windows 8.1 på den. Alt gikk knirkefritt under installasjon, begge diskene jeg har i maskina (Samsung Evo 500gb SSD og en Seagate Barracude 2TB) dukket opp og var tilgjengelig for å installere Windows på.

 

Etter prosessen var ferdig og maskinen rebootet, så kom jeg halvveis inn i oppstart før jeg fikk en feilmelding á la "Media link error - please check cable". Deretter gikk maskina rett inn i BIOS. Her var boot priority først på SSDen, deretter CD/DVD-rom. Okei. Det stemmer jo. Tilgjengelig på lista over SATA-tilkoblinger viste både SSDen og HDDen, men kun en av dem dukket opp i lista for tilgjengelige disker å boote fra. Greit nok. Prøvde å reboote igjen med SSDen på topp, samme feilmelding, direkte inn i BIOS. Rart.

 

Jeg rotet meg så videre inn i advanced settings og fant noe mer omfattende oppstartsinnstillinger der. Tilsynelatende kan jeg kun ha en av diskene tilgjengelig på boot-priority. For moro skyld valgte jeg å sette HDDen (som på dette tidspunktet er tom) øverst som hoveddisk, og SSDen forsvant da fra boot prio-liste. Reboot.. og voilá. Rett inn på Windows. Men hæ? Hva skjedde der. Inn på Min PC, og kun SSDen er tilgjengelig som C: Men jeg valgte jo å boote til HDDen? What. HDDen dukker forøvrig heller ikke opp som en tilgjengelig disk på 2TB. Denne klarte jeg å rote frem ved å finne disken i noe systemoppsett og tildele den et volum tilgjengelig for bruk. Kult. 

Men. Hva er greia her? Hvorfor vil ikke PCen boote når SSDen er #1 på boot priority? Hvorfor booter den kun når HDDen står som #1, til tross for at PCen i realiteten booter til SSDen? Kan jeg ha rotet noe til under installasjon av Windows? 

Her er noen bilder som viser litt hva jeg ser i BIOS. Beklager potato-kvalitet, har den kobla til TVen midlertidig mens jeg finner ut av dette.

Edit: Ser ut som bildene mine roteres hvis man åpner dem i stort format. Aner ikke hvorfor.  :(
 

post-146208-0-27751800-1432735338_thumb.jpg

 

SATA-tilkoblinger. P1 = disk på 2TB, P2 = SSD på 500gb.

post-146208-0-40935400-1432735343_thumb.jpg

Boot prio-liste: Kun P1 (2TB) og P4 (CDDVD) tilgjengelig. Som dere ser er disken på 2TB satt som prio 1. P2 (SSD) er ikke å se. PCen booter likevel, som sagt, til P2. 

post-146208-0-90269000-1432735345_thumb.jpg

 

Oversikt over min PC. Veldig tydlig at SSD er hoveddisk med Windows på (C:) og disken på 2TB er så godt som helt tom. 

 

 

 

wat. Forslag? Maskinen fungerer jo i grunn, men jeg syntes dette var grådig snålt. 

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å bruke Boot Manager som førsteprioritet i boot-rekkefølgen?

Hoi. Nå skal jeg ikke påstå at jeg kan se mye om sånne ting som det her. Føler meg alltid en smule utrygg i BIOS. Hvis du mener det skal være mulig å velge noe som heter boot manager i booting priority-listen, så går ikke dette. Får kun velge mellom P1 og P4. Hvis du tenkte på noe annet må du evt forklare nærmere. :p
Lenke til kommentar

Prøv å koble fra HDD'en midlertidig.

Hvis Windows ikke booter da, så har noe kålet seg til under installasjonen av Windows, og du har endt opp med en skjult 100MB partisjon på HDD (som er den egentlige boot-partisjonen) og C:-partisjonen på SDD.

 

Det enkleste vil kanskje være å reinstallere Windows med bare SSD'en tilkoblet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å koble fra HDD'en midlertidig.

Hvis Windows ikke booter da, så har noe kålet seg til under installasjonen av Windows, og du har endt opp med en skjult 100MB partisjon på HDD (som er den egentlige boot-partisjonen) og C:-partisjonen på SDD.

 

Det enkleste vil kanskje være å reinstallere Windows med bare SSD'en tilkoblet.

 

Noen annen måte å finne dette ut på utenom å begynne å romstere inni maskina? :( Får det sikkert til, men er lite keen på å åpne den. 

Lenke til kommentar

Tja, se under Disk Management, kanskje?

Se om det ligger en bokstavløs partisjon helt i starten av HDD'en.

 

Alternativt kan du laste ned en gratis 'Partition Manager' og se hva den sier om hvilke partisjoner som ligger på HDD og SSD.

F.eks. http://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

 

edit: Ellers trenger du ikke gjøre noe annet enn å ta ut datakabelen i bakkant av HDD'en midlertidig.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Yolo. Jeg gjorde som du sa først, kobla ut HDD og rebootet. Like greit å bare hoppe i det og ta lærdom :p Kommer rett inn i BIOS, som jeg mistenkte. Fungerer altså ikke å boote uten at HDD er koblet til. Har formatert SSDen nå og reinstallerer Windows uten HDD koblet i. Så får vi se hva som skjer.. :p

Lenke til kommentar

Prøv å koble fra HDD'en midlertidig.

Hvis Windows ikke booter da, så har noe kålet seg til under installasjonen av Windows, og du har endt opp med en skjult 100MB partisjon på HDD (som er den egentlige boot-partisjonen) og C:-partisjonen på SDD.

 

Det enkleste vil kanskje være å reinstallere Windows med bare SSD'en tilkoblet.

 

Fungerte bra, det der! Antar forslaget ditt til hva som kan ha skjedd stemmer. Ingen problem nå etter jeg formaterte SSDen og installerte W8.1 på nytt, uten at HDD var koblet i. Takk! 

 

Har forøvrig ikke gjort noe med HDD. Kan eventuelt boot-partisjonen som jeg mest sannsynlig har opprettet på den lage kluss i fremtiden? Noe jeg bør fjerne i så fall? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...