Gå til innhold

Hjelp til kjøp av macbook pro


Gjest Slettet-4Q47IIip

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-4Q47IIip

Min 15 årige datter vil kjøpe macbook (diskusjonen mac vs pc er avgjort) og vi ønsker tips med tanke på valg av modell. Hun tenker på billigste macbook pro 13" med retina skjerm, men hvor mye ram og harddisk? Min tanke er å velge minste harddisk, denne kan byttes senere evt bruke ekstern disk. Er mer usikker på RAM, vil det vere veldig dumt å ikke oppgradere til 16gb? Tenker at 8gb holder fint i dag, hun spiller lite (litt Sims og Minecraft), ellers er det nettsurfing, musikk, netflix og skolearbeid. Men macen skal gjerne vare 4-5 år og da kan det bli nye bruksområder som f.eks. foto og film. Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac'en varer fint i 5 år selv med såpass lite minne og for å nevne det så er ikke 8Gb lite...

Men koster det minimalt med ekstra minne (feks 500kr) så kjør på.

 

En ekstern harddisk som kobler seg til via Usb 3.1 (antar mac'en har det?) vil fungere helt greit for å lagre det meste , til og med spill , så ikke noe stress der heller.

 

Det svakeste punktet på macen som du ikke får gjort noe med er skjermkortet og skjermen , for bilderedigering hadde jeg selv foretrukket en langt større skjerm (kan vell trolig brukes en lcd monitor ??? ) , men jeg tror at til enkel ting vil den fungere helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Takker for svar. Det er siste modell hun tenker på, ellers er tilbudet fra komplett økonomisk smartere. Kan desverre ikke starte med 8gb og så oppgradere senere, derfor tråden er startet. Koster 2000 ekstra å få 16gb, som jeg syns er dyrt. Den integrerte grafikken vil nok holde til hennes bruk, kan koble på ekstra skjerm. Trenger hun alvorlige krefter til film/foto kan hun låne min pc. Spørsmålet kan derfor kokes ned til om det er veldig dumt å ikke bruke 2000kr ekstra for å få 16gb ram.

Lenke til kommentar

Mac'en varer fint i 5 år selv med såpass lite minne og for å nevne det så er ikke 8Gb lite...

Men koster det minimalt med ekstra minne (feks 500kr) så kjør på.

 

Du kan ikke oppgradere RAM på en Macbook Pro hvis det er det du sikter til. RAM er loddet til hovedkortet og kan ikke byttes.

 

Macbook Pro Retina leveres med 8GB som standard og ønsker du 16GB koster det kr. 2000,- hos Apple.

 

8GB er forøvrig mer enn tilstrekkelig til "vanlig bruk" på en Macbook Pro Retina.

Lenke til kommentar

Min 15 årige datter vil kjøpe macbook (diskusjonen mac vs pc er avgjort) og vi ønsker tips med tanke på valg av modell. Hun tenker på billigste macbook pro 13" med retina skjerm, men hvor mye ram og harddisk? Min tanke er å velge minste harddisk, denne kan byttes senere evt bruke ekstern disk. Er mer usikker på RAM, vil det vere veldig dumt å ikke oppgradere til 16gb? Tenker at 8gb holder fint i dag, hun spiller lite (litt Sims og Minecraft), ellers er det nettsurfing, musikk, netflix og skolearbeid. Men macen skal gjerne vare 4-5 år og da kan det bli nye bruksområder som f.eks. foto og film. Takker for innspill.

 

8GB RAM holder lenge til skissert bruk.

 

Men jeg ville sterkt vurdert 256GB SSD. 128GB kan fort bli lite dersom det er snakk om foto og film.

 

Du kan ikke uten videre bytte SSD senere i og med at disse ikke er enkle å oppdrive.

Lenke til kommentar

 

Min 15 årige datter vil kjøpe macbook (diskusjonen mac vs pc er avgjort) og vi ønsker tips med tanke på valg av modell. Hun tenker på billigste macbook pro 13" med retina skjerm, men hvor mye ram og harddisk? Min tanke er å velge minste harddisk, denne kan byttes senere evt bruke ekstern disk. Er mer usikker på RAM, vil det vere veldig dumt å ikke oppgradere til 16gb? Tenker at 8gb holder fint i dag, hun spiller lite (litt Sims og Minecraft), ellers er det nettsurfing, musikk, netflix og skolearbeid. Men macen skal gjerne vare 4-5 år og da kan det bli nye bruksområder som f.eks. foto og film. Takker for innspill.

 

8GB RAM holder lenge til skissert bruk.

 

Men jeg ville sterkt vurdert 256GB SSD. 128GB kan fort bli lite dersom det er snakk om foto og film.

 

Du kan ikke uten videre bytte SSD senere i og med at disse ikke er enkle å oppdrive.

 

 

Men , det går vel bra å kjøre programmer fra en ekstern hd? Bør vel ikke være noen begrensinger der som jeg kan huske?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte i fjor sommer en MacBook Pro med 8GB ram og 256 GB SSD, 13,3" retina (mid 2014 maskin). Det er en maskin (som jeg har i tillegg til en iMac 27") jeg både redigerer bilder og gjør andre ting på, og den har foreløpig ikke gitt meg noen som helst utfordringer eller problemer.

 

Det "tyngste" jeg setter den litt på prøve med er å benytte Lightroom til å redigere Raw-filer og har da gjerne Photoshop Elements oppe i tillegg, det er det ingen som helst problemer med.

 

Disse spesifikasjonene som jeg har her holder i massevis, det jeg ville vært mer betenkt på er om dere klare dere med en 13,3" skjerm om bilder og video blir en vesentlig del av daglig bruk etterhvert. Kanskje en 15" maskin rett og slett da hadde vært et bedre valg?

Det skal ikke jeg blande meg bort i, det var kun et velment forslag.

 

Begge mine døtre benytter seg av hver sin Macbook Pro, og de valgte begge to å satse på 15" skjermer/maskiner, ja de koster merkbart mer, men den ekstra skjermstr. betyr ganske mye om en skal redigere litt bilder/video. I tillegg så er det også betydelig bedre/høyere spesifikasjoner inkludert på de maskinene uten at en må oppgradere dem.

En enda større ekstern skjerm kan selvfølgelig være et enda bedre alternativ, men en god skjerm av en viss kvalitet koster jo en god slump med penger de også.

 

Både min kone og jeg benytter Macbook Pro 13,3" maskiner (mid 2014 retina), den eneste forskjellen på dem er at hun har 128 Gb SSD og jeg har 256 Gb SSD. Men hun benytter den stort sett til litt lagring av bilder, litt mail og "surfing". Jeg valgte en med litt større HD kun fordi jeg mellomlagrer bilder, og redigerer enkelte bilder om vi er på ferieturer e.l., og da passer det best med 13,3" skjerm for min del for å få ned vekta litt. All annen redigering og pc bruk gjør jeg på min iMac 27" som passer mye bedre til det bruket.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Takk for innspill. Satser på 8gb, nyeste modell. Hun vil ha13" pga vekt, så den er grei. Har sjekka litt rundt på nett og det ser ut til å vere enkelt å bytte ssd, og kompatible ssd kommer nok i salg etterhvert. Går derfor trolig for 128gb disk, så kan hun legge til ekstern disk ved behov, eller oppgradere om 1-2 år.

Lenke til kommentar

Kjæresten min har Mac pro i5/8gb/128 og hun angrer på at hun ikke kjøpte 256. Hun er veldig irritert på plassbegrensningen, spesielt hvis hun skal spille sims (som tar noen gb). vi er jo i en nedlastningsalder også. Vet ikke helt om kidsa i dag bare bruker skyen, men jeg ville brukt 1000 kr mer på 256 every day.

Lenke til kommentar

Kjæresten min har Mac pro i5/8gb/128 og hun angrer på at hun ikke kjøpte 256. Hun er veldig irritert på plassbegrensningen, spesielt hvis hun skal spille sims (som tar noen gb). vi er jo i en nedlastningsalder også. Vet ikke helt om kidsa i dag bare bruker skyen, men jeg ville brukt 1000 kr mer på 256 every day.

 

Det er faktisk ganske nøyaktig 2000kr forskjell fra 128GB SDD versjonen opp til 256GB SSD versjonen. Så da vet jeg ikke helt om jeg vil si det er verdt det å betale 2000 spenn for 128 GB ekstra. Jeg har en 128GB SSD laptop som jeg bruker til skolearbeid og litt div programmering ol.

 

For meg holder det helt greit så lenge man er litt obs på at man ikke lagrer store filer som man ikke har bruk for å ha liggende internt på laptopen, men dette er jo klart noe man må ta en vurdering på selv.

 

macbookpro-retina.png

 

Edit: Jeg har ikke sjekket priser rundt om hos forhandlere, prisene kan vel være noe lavere der, men regner med forskjellen mellom de to modellene er forholdsvis den samme. Ser forøvrig at jeg og andre studenter får i underkant av 1000kr avlsag i "studenrabatt" hos apple.

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Takk for innspill. Satser på 8gb, nyeste modell. Hun vil ha13" pga vekt, så den er grei. Har sjekka litt rundt på nett og det ser ut til å vere enkelt å bytte ssd, og kompatible ssd kommer nok i salg etterhvert. Går derfor trolig for 128gb disk, så kan hun legge til ekstern disk ved behov, eller oppgradere om 1-2 år.

 

Å bytte SSD er enkelt hadde de som nevnt bare vært å få kjøpt.

 

Nå er det foreløbig ingen tredjeparts leverandører som enda har lansert SSD'er til Macbook Pro Retina etter 2012.

 

Sannsynligvis fordi markedet for slike pr. dags dato ikke er veldig stort.

 

Til den første modellen av Macbook Pro Retina fra 2012 finnes tredjeparts SSD, men de koster bortimot like mye som om en hadde kjøpt oppgradert SSD fra Apple i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...