Gå til innhold

[Løst] Forbrukerrett overfor bank der de ikke tilbyr ungdomskort til ungdom over 18 år


Anbefalte innlegg

Hei, hvordan står lovverket å tilby tjenester til ungdom mellom 13-18 år.

 

https://skandiabanken.no/kort/ungomskort/

 

Har nettbaken lov å nekte folk over aldersgrensen?

Så gjør det det er dette sak for bankklagenevna eller forbrukerrådet?

 

Blir omtrent som vinmonipolet skal nekte folk over 18 år å kjøpe alkoholfri vin fordi de mener det ikke er normalt å kjøpe det der.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ville ikke sammenlignet det med det, siden det er ikke snakk om barne kredittkort.

Men ungdomskort, vil si folk flest er ungdom til de er rundt 30.

 

Nå er ikke pris problemet, men det ville vært fordel å slippe å huske pinkode på beløp under 200 kr.

Lenke til kommentar

Vel ville ikke sammenlignet det med det, siden det er ikke snakk om barne kredittkort.

Men ungdomskort, vil si folk flest er ungdom til de er rundt 30.

 

Nå er ikke pris problemet, men det ville vært fordel å slippe å huske pinkode på beløp under 200 kr.

Det er tilbud til ei bestemt aldersgruppe - ikke uvanlig det, nettopp.

Visa-kortet mitt forlanger ikke pinkode på småbeløp, og jeg er laangt over 18. Men bare noen få steder foreløpig, og det betyr også mindre sikkerhet om kortet blir "mistet".

Lenke til kommentar

Hei, hvordan står lovverket å tilby tjenester til ungdom mellom 13-18 år.

 

https://skandiabanken.no/kort/ungomskort/

 

Har nettbaken lov å nekte folk over aldersgrensen?

Så gjør det det er dette sak for bankklagenevna eller forbrukerrådet?

Hvorfor skal ikke bankene tilby fordelspakker for forskjellige kundegrupper? Du kan like gjerne klage på Skandiabanken fordi de ikke tilbyr fordelspakker for unge/studenter mellom 18 og 25 år som f.eks. Sparebank1 og andre banker gjør.

Lenke til kommentar

Alle banker opererer med slik. Jeg får bedre rente i banken enn foreldra mine fordi jeg har Boliglån for Unge. Alle banker differensierer på slikt, avhengig av alder, kundeforhold osv. 

Å sutre over, og true med forbrukerrådet, fordi man ikke får lov til å beholde Ungdomskort når man er gammel blir veldig rart. Det skjer i tillegg en liten endring når man passerer 18: Man er myndig og ansvarlig for egne handlinger. Så det har nok litt med jus og rettssikkerhet å gjøre også

Lenke til kommentar

Finansavtaleloven § 14 fastslår at en bank skal ha et sett "vanlige vilkår", og kan ikke nekte en kunde å bruke disse vilkårene med mindre banken har saklig grunn.

 

Bruk av betalingskort omfattes ikke av plikten til å ha allmenne vanlige vilkår, jfr. Bankklagenemndas avgjørelse 2003/84, og retten til bruk av banktjenester på alminnelige vilkår innebærer ikke at man har rett til å tre inn i særvilkår som f.eks. ungdomskort eller lignende.

 

Alder er heller ikke - unntatt i arbeidsforhold - et grunnlag som er vernet mot diskriminering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det betyr det at banken ikke kan nekte meg ungdomskort?

Gjør det det så bryter de loven.

 

Kan du linke til teksten som du skriver om:

 

https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/-14---avvisning-av-a-motta-innskudd-elle/id451508/

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46/KAPITTEL_2-1#§9

 

Dette er det nærmeste jeg finner.

Det var jo en interessant lesing av krikkerts innlegg. Jeg er ganske sikker på at han mener det motsatte, de kan nekte deg ungdomskort. De kan ikke nekte deg å ha konto (og muligens ikke kort heller), men de kan nekte deg spesialvilkår.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Alder er heller ikke - unntatt i arbeidsforhold - et grunnlag som er vernet mot diskriminering.

 

Man kan jo si, det blir som å nekte en person en tjeneste på grunn av diskriminere betingelser.

F.eks bare barn får tilbud om nye ting. Som f.eks kontantløs betaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...