Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man leser:

https://www.get.no/hjem/nomu/gigabit

 

http://www.tek.no/artikler/get-har-demonstrert-nytt-superbredband/135010

 

Men ser man årstallene er de helt feil, skulle tro dette var skrevet på 1980 tallet, vi er lang i fra 10 gigabit i 2015.

Selv kunne jeg håpet det ble mere åpenhet rundt lanseringene, men det blir vel feil informasjon regner jeg med hvis de ikke kommer med nye hastigheter om noen dager.

Lenke til kommentar

Når man leser:

https://www.get.no/hjem/nomu/gigabit

 

http://www.tek.no/artikler/get-har-demonstrert-nytt-superbredband/135010

 

Men ser man årstallene er de helt feil, skulle tro dette var skrevet på 1980 tallet, vi er lang i fra 10 gigabit i 2015.

Selv kunne jeg håpet det ble mere åpenhet rundt lanseringene, men det blir vel feil informasjon regner jeg med hvis de ikke kommer med nye hastigheter om noen dager.

 

Markedsavdelingen til Get bruser som vanlig med fjærene og skryter av hva som teoretisk kan leveres via (Euro)DOCSIS.

 

De forteller som vanlig hvor liten vits det er for borettslaget ditt å skifte ut den fantastiske koaksen, siden den teoretisk har en nær uendelig kapasitet. :)

 
Men de farer jo faktisk ikke med løgn, så lenge de snakker om "teknologiutvikling" og ikke "produkter";
 

-1 Gbps er jo mulig å realisere med 3.0, og ja, de har hatt det i lab siden 2013.

Men ingen HFC-leverandører jeg kjenner til har noe kommersielt tilbud i nærheten av det, og det skjer vel neppe på 3.0?

 

-10 Gbps støttes vel i 3.1, men ingen forventer vel dette hjem til sluttbrukere via HFC i nærmeste fremtid.

 

Kan det dog med hjelp av DOCSIS 3.1 leveres 1 Gbps på en mer effektiv måte til enkeltbrukere, og det koster noe i nærheten av Altibox sitt Gigabit-tilbud er det nok mange Get-kunder som vil finne det interessant, selv om det ville forundre meg om det blir tilgang på symmetrisk gigabit via koaksen med det første. Heller 1000/100 eller noe slikt. 

 

Det er nok mye relevante poenger fremdeles i denne 1,5 år gamle artikkelen:

 

http://arstechnica.com/information-technology/2013/12/why-comcast-and-other-cable-isps-arent-selling-you-gigabit-internet/

 

Men "80-tallet" er å ta litt vel hardt i  :)

 

Selv på slutten av åttitallet drømte Televerket om at ISDN skulle ta over verden, samband hjem var basert på modem på telefonlinje med minutt-taksering, hastigheten på noen få Kilobit per sekund, Teledata og Telefaks var ansett som moderne, mobiltelefoner var analoge og kunne avlyttes av hvem som helst, koaks var vanlig LAN-teknologi i større kontormiljøer (10 Mbps delt medium, gjerne delt på en haug med brukere) og TP-kabelen var så vidt tatt i bruk til Ethernet.

 

Å bruke TV-nettene til dataoverføring hjem ble ikke kommersialisert før her til lands før 10 år senere, realisert i Oslo siste fjerdedel av nittitallet via Janco Kabel-TV. En kollega i 1997 eller så satt med et ubegrenset samband via kabel-TV på hele 5 Mbit hjem, vi andre måtte holde oss til nettopp "moderne" ISDN på 64 Kbps, og fastlinja på jobben var på 2 Mbps. Det drøyet helt til 1999 før jeg selv fikk en 512/128 Kbit-aksess over kabel-TV i Oslo Sentrum, og jeg synes det var utrolig fett med 8 ganger hastighet ned, ubegrenset nettilgang til en fast månedspris.

 

Nå er det vel flere i Norge som den dag i dag sliter med å nå 1997-hastighetene til min gamle kollega på sin internett-aksess hjemme, noen andre har det vel ca. som meg i 1999, og det er ikke lyse utsikter til at noen vil ta kostnader med utbygging med det første, så vi som har tilgang til flere titalls Mbit i veggen får kanskje være litt mer fornøyd med det vi har?

 

Mimringen og moraliseringen over betyr ikke at jeg ikke er *litt* misunnelig på nåværende bekjente med gigabit < 1 ms til NIC for 300 Kr/mnd. :p  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for langt svar, selv om det ikke var til stor hjelp.

 

Det jeg mener Canaldigital kunne tilbyd 200 mbit, get har gjort det i 3 år hvis jeg ikke tar helt feil.

Prisen var da 2400 kr måneden men det var fordi get ville ungå at for mange bestilte dette fordi det kunne bli problemer med stabiliteten. Men siden flere og flere får tilbud om fiber er det problemet mindre.

 

Tror Get kunne tilby 300 mbit til få brukere i nedlasting, kanskje også 50 mbit opplasting.

 

Poenget er de gidder ikke, å unskylde deg med at enkelte har:

 

 

så vi som har tilgang til flere titalls Mbit i veggen får kanskje være litt mer fornøyd med det vi har?

Husk på dette er gamle telefonlinjer, der er linje lengde problemet, siden over 1000 meter er det begrenset hva man kan levere. Hadde flere betalt for 200/300 mbit linje ville teleselskapene ha mere penger å bygge ut.

 

Coax har vel ikke den begrensing normalsett. Men problemet er vel at det er delt resurs, og veldig kostbart.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Det jeg mener Canaldigital kunne tilbyd 200 mbit, get har gjort det i 3 år hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Tror Get kunne tilby 300 mbit til få brukere i nedlasting, kanskje også 50 mbit opplasting.

 

Poenget er de gidder ikke, å unskylde deg med at enkelte har:

 

 

så vi som har tilgang til flere titalls Mbit i veggen får kanskje være litt mer fornøyd med det vi har?

Husk på dette er gamle telefonlinjer, der er linje lengde problemet, siden over 1000 meter er det begrenset hva man kan levere. Hadde flere betalt for 200/300 mbit linje ville teleselskapene ha mere penger å bygge ut.

 

Coax har vel ikke den begrensing normalsett. Men problemet er vel at det er delt resurs, og veldig kostbart.

 

Problemet er neppe av teknisk art.

 

Telenor (herunder Canal Digital) er forsiktige, konservative og en stor aktør på de fleste områder, og aldri har levert mer enn et absolutt minimum av det som er teknisk mulig, gjerne noen år senere enn andre.

 

Normalt rettferdiggjøres dette med at teknologien ikke er "moden" at de skal hensynta et likt itlbud til alle kunder, og har et "samfunnsansvar" og må være ekstra nøye med hvilken teknologi de ruller ut.

 

Jeg kan over hodet ikke tenke meg at CD vil ha noe som helst teknisk problem med å levere 200/20 til flesteparten av sine kunder, men dersom det ikke er stort nok press i markedet til å levere høyere hastigheter, så sitter de på gjerdet til de ikke lenger har noe valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det riktig jeg skal betale 100 000 kr eller langt mere eller mere for fiberlinje for altibox.

Nå er vel det ikke mulig, siden vikenfiber tilbyr ikke at privatperson skal betale så store beløp.

 

Desverre fikk jeg bekreftelse av get de ikke finnes i bærum som ikke er overraskende.

 

Skulle gjerne byttet til get men da må jeg flytte + å betale analog grunnpakke.

Det slipper jeg vel neste år med canaldigital.

Lenke til kommentar

Hvor mye billigere.

 

https://vikenfiber.altibox.no/privat/kundeservice/priser/ny-prisoversikt?p_p_id=AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3&_AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT_category=INTERNET

 

Skulle si det blir langt dyrere, 1000 kr i måneden er stiv pris sammenlignet med f.eks bayonette.no.

Men skulle gjerne betalt det hvis jeg først fikk tilbudet.

Lenke til kommentar

Hvor mye billigere.

 

https://vikenfiber.altibox.no/privat/kundeservice/priser/ny-prisoversikt?p_p_id=AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3&_AltiboxPriceOverview_WAR_portletsassorted10SNAPSHOT_category=INTERNET

 

Skulle si det blir langt dyrere, 1000 kr i måneden er stiv pris sammenlignet med f.eks bayonette.no.

Men skulle gjerne betalt det hvis jeg først fikk tilbudet.

 

Har følgende pakke hos BKK Fiber Altibox: 500/500, Tv-Basis med PVR og Hjemmetelefon alt dette til 1099 kr mnd. Ikke så gale pris det.

Lenke til kommentar

Problemet med en borettslag eller kollektiv avtaler, er du ikke kan droppe TV pakke hvis du vil det.

Som i mitt tilfelle trenger mest bredbånd. Med mindre du bor sammen med flere som kan dele regningen på.

 

Spørsmålet er om du i det eksemplet der betaler ca 500 kr måneden for 500 mbit det er ikke så ille.

Men du slipper vertfall å betale stive priser for etablering, ofte borettslaget må ta den utgiften og dele den internt i borettslaget.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet med en borettslag eller kollektiv avtaler, er du ikke kan droppe TV pakke hvis du vil det.

Som i mitt tilfelle trenger mest bredbånd. Med mindre du bor sammen med flere som kan dele regningen på.

 

Spørsmålet er om du i det eksemplet der betaler ca 500 kr måneden for 500 mbit det er ikke så ille.

Men du slipper vertfall å betale stive priser for etablering, ofte borettslaget må ta den utgiften og dele den internt i borettslaget.

 

Jeg betaler 569 for Get sin 200/20 linje

Lenke til kommentar

Get kan ikke oppgradere bredbåndet mitt. Maks nedlastings hastighet er 1MB. Fordi Get ikke har kapasitet til å oppgradere bredbånd i mitt område. Det spiller ingen rolle om jeg skifter til Telenor eller andre aktører. De klarer ikke å tilby meg over 1MB uansett :( Tok meg 40 timer å laste ned den nye Grand Theft Auto.

 

Jeg har en S20 bredbånd fra Get. Betaler 399 kroner i måneden, men får kun 1MB nedlasting og 200Kbs opplasting. Jeg har ringt Get og spurt om jeg kan betale mindre penger fordi jeg ikke får full pakke, men Get er drittsekker og sier nei.  https://www.get.no/v3/produkter/info/s-20

 

Det spiller ingen rolle om jeg skifter over til andre aktører. De klarer ikke å tilby meg over 1MB nedlasting uansett.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

Regner med at det er fordi jeg bor i borettslag.

 

Vel, det gjør jeg også, så da er det altså borettslaget som tar en større del av abonnementsprisen enn det de gjør her hos meg

Det er vel snakk om hele pakka. En ting er hva selve borettslaget skal betale, men det har også å gjøre med bindingstid, størrelse (antall husstander) og historikk/lojalitet. Da mitt borettslag reforhandlet avtalen sist ble årlig pris for borettslaget omtrent den samme, men inkluderte oppgradering av forsterkere i vårt lokale nett i tillegg til bedre rabatter for beboere. Nå betaler jeg kr 369,- for L100 og kan få XL200 for kr 469,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...