Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiebolig, støy fra utleier


Convo

Anbefalte innlegg

Bor for tiden i en sokkelleilighet hvor støynivået er helt uutholdelig. Småbarnsfamilie er utleier og bor over. I starten da jeg flyttet inn var det tolerabelt, men grunnet rotte problemer måtte taket rives, og jeg måtte flytte inn på stuen. Etter det ble bygget opp igjen er lydisolasjonen ikke eksisterende, jeg mistenker at de bare har droppet å isolere for å spare penger siden det skal rives igjen seinere(Jeg fikk halv leie da jeg sov på stuen). Sånn som ting er nå kan jeg ikke oppholde meg på rommet mitt mellom 0730 da de står opp til 2300 - 2400 om kvelden da de legger seg, og selv midt på natten blir jeg ofte vekket av at de tramper rundt, natt mat eller noe de skal ha klokken halv 4 om natten.

 

Har forsøkt å klage flere ganger, men det blir bare bedre i en uke eller to også er det tilbake til samme gamle trampingen. Det er forøvrig flere andre mangler ved hybelen som takhøyde på 195cm på soverommene og i dusjen, men dette visste jeg om da jeg flyttet inn. Taket ble visst bygget ned for å lydisolere skikkelig, så de har nok fått klager før.

 

Dette har også gått ut over studiene mine hvor jeg har måtte ta ett års pause grunnet bosituasjonen, har ingen steder i leiligheten hvor det er mulig å unnslippe bråket, så får ikke lest eller konsertert meg om noe. Har også vært hos psykolog med depresjon som mest sannsynlig er utløst av alt jeg har måttet lide meg igjennom her.

 

Vet ikke helt hva jeg er ute etter her, men har jeg rett på noe kompensasjon? Hovedønsket mitt er egentlig at ingen andre skal gå i samme fellen som jeg gjorde, er det ett kontrollorgan jeg kan melde utleier inn for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skriver innlegget mest for å følge tråden, men;

 

Som leietager kan du ved brudd fra utleiers side flytte ut, evt. uten å betale for gjenværende avtalt kontraktstid. Eller eventuellt også nedsatt leiepris i perioder med levere bokvalitet enn hva som er kontraktfestet.

 

Altså; Jeg tror det er få muligheter å tvinge noen til fortsatt utleie (dvs. utbedre fordi leietager krever å fortsette leie ifølge leietagers egne standarder for bokvalietet).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Om det var lydisolering før rivingen, men ikke etterpå, foreligger det etter mitt syn en mangel. Leiligheten er da ikke lenger i kontraktsmessig stand.

 

Har boligen en mangel kan du kreve prisavslag inntil det blir rettet. Anses mangelen som vesentlig kan man kreve heving av leieavtalen.

Lenke til kommentar

Vet desverre ikke om noen nettsider o.l. hvor man kan rapportere inn "dårlige" utleiere. Sokkelleiligheter under familier med flere (små) barn er dog risikosport uansett, og det eneste du kan forlange egentlig er at det er nattero mellom 23 og 07 (lovbestemt). Har selv bodd under noen med små barn (og elendig/ikke-eksisterende isolering) og eneste løsning var å flytte. Har en kompis som faktisk pådro seg en alvorlig depresjon av å bo slik, så det er bare å pakke sakene og stikke først som sist. Noen takler det, de fleste ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar, får bare snakke med de å gjøre det klart hvor jævlig det har vært å bo her, å håpe de utbedrer det før noen andre flytter inn. Jeg har allerede sagt den opp og flytter ut om 2 uker, skal begynne igjen på studiene til høsten å da funker det ikke å bo her. Så blir hjem til far i sommer, også skal jeg unngå småbarnsfamilier i framtiden.

Lenke til kommentar

og det eneste du kan forlange egentlig er at det er nattero mellom 23 og 07 (lovbestemt).

Straffelova innenheld bestemmelser om nattero, men der blir det ikkje definert kva som er natt. Det blir då ei vurderingssak.

 

Klokkesletta 23 og 07 går igjen i enkelte kommuners politivedtekter, men det er ikkje alle plassar dei har eigne politivedtekter, og dei treng heller ikkje å være like. Så der enkelte kommuner krever nattero frå kl 23 så vil andre kommuner ikkje ha slike krav, eller kun kreve nattero på offentlig sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...