Gå til innhold

Får bruke Internett under eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alltid mulig å komme seg forbi sperringene. Man kan allerede sitte med en liten USB pinne eller noe med 4G på mens man gjør eksamen. Spør noen du kjenner som er god i fagene til å gjøre eksamen for deg mens du sitter der, så sender han over filen. Latterlig at man får bruke en pc i det hele tatt, spesielt mtp hvor teknisk inkompetent lærere er og alltid kommer til å være.

Lenke til kommentar

I Akershus ville dette for et stort antall brukere vært svært enkelt å omgå, siden de fleste elevene har privateide maskiner. Trådløse hotspot er nokså enkelt å scanne for, og det samme gjelder mobilt bredbåndsroutere. Det som derimot er praktisk talt umulig å scanne for, er maskiner med innebygget SIM-kort.

 

Prøvemodus på It's Learning er også enkelt å omgå. Installer en virtuell maskin f.eks. i VirtualBox eller Vmware/Hyper-V, og kjør prøven derfra. Da blir bare den virtuelle maskinen stengt ned, mens den fysiske maskinen utenom er vidåpen.

 

Fronter/It'sLearning vs egne løsninger, er en dødfødt diskusjon. Det er _ikke_ mye enklere å lage tilsvarende platform for innlevering av oppgaver, retting/tilbakemelding, og det ligger langt utenfor den jevne IKT-ansvarlig sitt kompetanseområde. Det betyr på ingen måter at disse systemene er gode eller i enda mindre grad perfekte, og det betyr ikke at det ikke finnes bedre løsninger, eller at det er umulig å lage f.eks. en SharePoint-basert løsning evt. i kombinasjon med Moodle, som kan løse oppgavene man i dag bruker Fronter/It's Learning til mer effektivt. Uansett må kommunene og fylkeskommunene kjøre på én fellesløsning internt, noe annet er helt håpløst, og jeg unner i hvert fall ingen å sitte på en løsning den lokale IKT-ansvarlige har mekket.

 

Når det er sagt - elevene på IKT-servicefag i Akershus har fri tilgang til Internett også på tverrfaglig eksamen. De har ikke lov til å bruke Internett til kommunikasjon/diskusjon med andre, men under eksamen er det såpass hektisk og det er gjerne fire kandidater og to sensorer i rommet, slik at det er nokså lett å følge med på hva de bruker det til. Samtidig er konsekvensen så stor at elevene velger å la være. Et annet poeng er at det er en muntlig høring etterpå, hvor elevene uansett må vise eierskap til det de har valgt å gjøre, og da hjelper det lite å ha fått svarene til naboen eller medelever som ikke har eksamen denne dagen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes de bommer på mål her.

 

Det er mye snakk om "juks" på eksamen. Men hva om man "jukser", og får en veldig god karakter, så "jukser" man når man får seg jobb og skal utføre den, og til arbeidsgivers store glede gjør man en utmerket jobb.

 

Jeg synes man burde gitt tilgang til hva enn elevene måtte ønske å ha tilgang til. Så kunne man logget all nettrafikk sammen med eksamensoppgaven for hver enkelt elev. En sensor kunne da vurdert hvordan eleven har benyttet kilder, hvordan han/hun har benyttet sosiale medier, hvordan han/hun har benyttet egen kunnskap og forståelse av oppgaven osv. Det er jo like interessant hvordan eleven har kommet frem til løsningen, som hvilken løsning han/hun har kommet frem til. En "perfekt" besvarelse som er copy-pasted fra Skype ville jo da aldri gitt ståkarakter uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at dersom elevene kun skal få lov å bruke enkelte websider kan det jo gjøres så enkelt som å bare laste ned offline kopier til egne servere.

 

Med Wikipedia er jo dette kjempelett da dem legger ut komplett nedlastbar versjon selv.

 

 

Husker dette var en sak i "gamledager" da jeg var lærlig og elevene kunne ta med seg så mye informasjon dem ville på en minnepinne, dog falt det ikke i like god jord at noen tok med seg Wikipedia.

 

Ikke at jeg egentlig ser det store problemet.

 

Jeg måtte dobbeltsjekke at dette ikke var en tekstreklame for citrix...

samme her, jeg tenkte "dette må jo være betalt innhold."

http://www.telemark.no/Vaare-tjenester/Utdanning/For-elever/Skoletilbudet/Digital-utstyrsordning-for-elever

Det ser ut til at det er fylkeseide maskiner fortsatt.

Og om det er private maskiner vil vel ikke FEIDE-påloggingen du beskriver kunne sikre at elevene kun benytter fylkets nettverk? "Alle" går jo med hvert sitt hotspot på mobilen, som de kan benytte istedet. Til eksamen er det normal praksis at kandidatene må slå av og legge frem mobilen ved siden av vaktene, men fortsatt er det mange som har flere mobiler de kan bruke for å jukse.

Og det er jo ikke værre en å slenge på hotspot og legge den under tak-himlingene i ganga om man absolutt skal jukse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

ble trukket opp i det ene faget je gikek ville; matematikk skriftlig. Han fyren oppe i høyre hjørne, i grønn skjorte; der har du meg på tirsdag neste uke

Hæ? Matte er jo det beste faget å komme opp.

Fikk akkurat hva jeg ønsket meg :)

 

Hvordan vil det systemet stoppe folk fra å koble seg på sitt eget trådløse nettverk via mobilen?

 

sto mellom engelsk der jeg vipper mellom 5 og 6 og matte hvor jeg.... ikke vipper mellom 5 og 6, derfor suger det -_-

 

 

Det er vell bra å ikke bli trukket opp i ett fag du har 5/6 da du allerede har god karakter her.

Har du dårligere karakter  i matte har du nå muligheten til å forbedre den på eksamen. 

Du vet vel at eksamen kommer som en egen karakter? Så jo bedre karakter du får på eksamen, jo høyere snitt får du, helt uavhengig av standpunkt karakteren

Lenke til kommentar

Møre og Romsdal fylkeskommune kjører en egenutviklet løsning hvor FEIDE-pålogging er essensiell der tilganger bestemmes i vår Palo Alto-brannmurløsning om jeg husker riktig (jeg jobber ikke i infrastruktur-gruppa). Alle elevene blir hentet inn fra IST Extens og sorteres på faggrupper som lærerne har og slik kan man enkelt ta hele grupper, flere grupper eller enkeltelever og sperre for kun sosiale medier eller kun tillate sider under eksamen.

 

Til orientering kreves det et brukernavn og passord fra FEIDE for å logge på vår trådløsløsning. Dette blir elevene møtt med med en gang de velger "koble til" wifi-en. Ingen brukernavn, inget internett. En bruker kan heller ikke være pålogget samtidig.

 

Så det Telemark Fylkeskommune har gjort høres litt merkelig ut for meg med bruk av Citrix - er det snakk om private PC-er eller PC-er gitt ut av fylkeskommunen liksom?

Hei, i Telemark brukes (AD) brukernavn og passord for å logge på trådløst/kablet nett 802.1x. Netscaleren gjør den litt mer avanserte delen i tillegg til den normale sperreløsningen (som styres via 802.1x). Vi har fylkeseide maskiner, men også noen få privatister, de bruker eget utstyr under privatist-eksamen. Det får utdelt en portable-app (Win/osx) og kjører en egen ferdigskrudd nettleserer.

Endret av AndersWR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...