Gå til innhold

[Løst] Suselyd/"smell" i høyttaler


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I begge høyttalerne mine så har jeg en svak suselyd som ikke går bort før jeg skrur av forsterkeren, eller skifter høyttaler inngang (knappen, ikke selve tilkoplingene). Har prøvd og byttet fra A til B på forsterkeren, men det hjelper ikke. Det hjelper heller ikke å skifte til en annen kanal (fra Toslink 1 til Aux 1 f.eks), hjelper heller ikke å ta lavere volum på forsterkeren.

 

Noen tips?

 

Forsterker: Rotel RA-11

Høyttalere: Audio Pro Blue Diamond V3

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dette er veldig vanlig og kommer helt enkelt av forsterkerkonstruksjonen.  Det kan være på grunn av komponentene som er brukt, strømforsyningen, hvor godt forsterkeren er jordet innvendig og ganske sikkert en rekke andre ting jeg ikke har kompetanse til å hverken å vite eller forklare.  Uansett; de fleste forsterkere vil avgi noe støy/sus når de er på og ofte (men slett ikke nødvendigvis) er fenomenet verre jo billigere forsterkeren er, siden både komponenter og konstruksjon er enklere/"simplere".

 

Den eneste løsningen er dessverre å bytte forsterker.  Om det er noen trøst så er heller ikke mitt eget forsterkersett som kostet rundt 70 laken helt tyst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm. Veldig kjedelig da. 

 

På den ene høyttaleren er det greit siden det lager bare lyd når jeg tar hodet helt inntil, mens på den andre er den en annerledes lyd, mer skarp lyd. 
Du kan høre her hvis du vil :) https://www.youtube.com/watch?v=ZQSitXMLBmM

På den som lager mest lyd, så kommer det iblant også en litt høy lyd (knitring), men ikke på den andre. Noen ganger så er den høyere enn lyden i spillet mitt når jeg har på headsett! Detter er vel ikke normalt?

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Trekk ut absolutt alt fra forsterkeren; koble opp høytalerene... om det lager lyd da; bytt om høytalerene bak på forsterkeren (venstre på høyre og motsatt). Om støyen ikke bytter side da så er det høytalerkabler/høytaler; om støy bytter side så er det forsterker.

 

Har du ingen ulyd om alt unntatt høytalere er koblet til; plugg inn en og en enhet inntil du får tilbake støyen. Da har du funnet kilden.

 

NB! det skal ikke være slik lyd. Støy når du legger øret helt inntil diskant er normalt. Man skal ikke høre dette fra normal lytteavstand.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Høres lite sannsynlig ut. Er det jordet støpsel på disse?

Du spør om du har koblet feil, uten å antyde noe om hvordan du har koblet. Bildene hjelper ikke uten forklaring.

Det bildet du poster stemmer ikke med de bildene jeg finner på nett av Audio Pro Blue Diamond V3. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry, glemte meg helt.

Bildet er fra subwooferen som er fnky, og det er ikke jordet støpeskjeen på disse. http://fnky-audio.no/hoyttaler/subwoofer/fence-audio-sub-15mk2

 

Tror ikke det har noe med høyttalere å gjøre? Siden når subwooferen ikke er koblet til, så kommer kommer ikke de "smellene" lenger, men når jeg kobler den til, så kommer de tilbake.

Har koblet subwooferen til den "pre out (left)" på forsterkeren, og "Subwoofer input L" på subwooferen.

Forsterkern har jordet støpel.

 

Ser at mitt forrige innlegg var veldig dårlig, beklager dette! :)

Lenke til kommentar

Har koblet subwooferen til den "pre out (left)" på forsterkeren, og "Subwoofer input L" på subwooferen.

Forsterkern har jordet støpel.

Det blir vel ikke riktig, du får bass bare fra en kanal. Det skal være to kabler, R og L.

Kobling med en kabel brukes fra en surround receiver, og da fra LFE out til LFE inngang.

 

Hva med høyttalerene? Ser at de har innebygget sub, denne bruker du ikke? Strøm ikke tilkoblet?

 

Hva med suselyden hvis Fence Sub er tilkoblet, men ikke koblet til strøm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg trenger en signalkabel da, og ikke subwoofer kabel om jeg har forstått det riktig?

Vanlig RCA/phono signal-kabel; type stereo.
Denne?

Sorry for at jeg spør mye, kan ikke så mye om lyd produkter, og har veldig lite lyst til å kjøpe feil :p

 

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=MM%2D114&ref=Prisjakt.no&utm_source=Prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=MM%2D114

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

15 meter høres da litt overkill ut, regner ikke med du har så stort strekk?

 

Men kabelen fungerer sikkert fint den - man bør prøve å unngå for lange strekk

Har sub'en på andre siden av rommet, og jeg får ikke flyttet på den (pga lite rom). Da tenger jeg 15 meter for å kunne legge den langs veggen helt bort til sub'en, som hadde vært det beste.

Hvis det er mye forskjell på 15 og 10 meter, kan jeg gå ned til 10, men da må jo jeg la den gå over gulvet deler av veien :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...