Gå til innhold

– Apple jobber med å få slutt på gratis Spotify-strømming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det eksisterer pr. idag ingen gratisløsning innen for (lovlig) musikkstreaming.

Står da tydelig en stor "Get free"-knapp på nettsiden til Spotify?

 

Du betaler via reklame. Det står nok med liten skrift i reglene  deres. Eller har du klart å få tak "get Free" tjenesten uten reklame??

Endret av Vice
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå flisespikker du. I dagligtale er det normalt å omtale reklamefinansierte tjenester som gratis. 

 

Flisespikking får være din mening. Reklamefinansiert er ikke det samme som gratis. Det faktum er også noe fler folk bør være mer oppmerksomme på, og kunder bør heller ikke lures til å tro at noe er gratis dersom det faktisk er reklamefinansiert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hehehe for noe tull! Hvordan kan folk sitte å si at dem burde ta bort gratisversionene?

 

Jeg vil aldri betale 100kr måneden for å lytte på musikk. Vil heller aldri betale 150kr for ett album.

 

20-30kr er greit i fysisk format, 1-2 kr hvis det et digitalt album. Muligens jeg kan gå litt hoyere hvis det er noe virkelig bra.

 

Hvis MTV eliten som ikke engang lager sin egen moekka musikk har lyst å bli milliardaerer så får dem vel spille mange konserter å håpe det kommer mange fjortisser.

 

Det samme gjelder lokale band. Hvis du lager god musikk finnes det veldig mange måter å tjene penger på bortsett fra å ta uhyggelige overpriser for streaming eller kringkasting.

Lenke til kommentar

 

 

Det produseres mer musikk, men mer og mer skjer på frivillig basis, eller band må turnere nesten kontinuerlig for å overleve. Jeg tror også streamingtjenestene blir bedre om de har brukerne som kunder i stedet for som produkt (det mener jeg er en generell regel). 

 

Mye av dette er rent egoistisk - jeg vil at tjenestene jeg bruker skal tjene penger, fordi da overlever de. Om det er Spotify eller Apple driter jeg i. 

 

"Det er jo gjerne de små som liker gratistjenestene best, mener du de tar feil?" Er det det?

 

 

Det produseres mer, så hvor er denne mangelen på bærekraft? Er ikke musikkmiljøet mer vitalt enn noensinne? Om man faktisk er opptatt av musikk, og ikke penger? Er ikke tilgangen bedre enn noensinne?

 

Men du mener tydeligvis at du vet bedre enn både apple og spotify hvordan man best tjener penger på musikkstreaming, det er jo det du bruker som underlag for at du mener det er en god utvikling.

 

Ja, det virker sånn.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet at Spotify har våte drømmer om å kun ha betalende kunder, men de kan ikke gå dit så lenge det finnes gratis streaming. Hvordan jeg vet det? Jeg har snakka med folk høyt oppe i systemet der flere ganger. Hele bransjen angrer vilt på at de slapp løs gratistrollet, og nå vil de ut av knipa.

 

Apple er nok bare en praktisk syndebukk med felles mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Uhørt. Eier du Apple-produkter er dette muligheten du har til å slå et slag mot korrupsjon og monopol-jagere, boikott Beats, ikke godta prøve-peroder engang, ren boikott.

 

Vis ansvar.

 

Eller rett og slett boikott Apple. Du treng ikkje eingong å eige Apple-produkt for å gjere dette.

Fantastisk. Hvordan kan du boikotte Apple hvis du allerede ikke eier noen produkter eller bruker noen av deres tjenester?

Lenke til kommentar

Jeg vet at Spotify har våte drømmer om å kun ha betalende kunder, men de kan ikke gå dit så lenge det finnes gratis streaming. Hvordan jeg vet det? Jeg har snakka med folk høyt oppe i systemet der flere ganger. Hele bransjen angrer vilt på at de slapp løs gratistrollet, og nå vil de ut av knipa.

 

Apple er nok bare en praktisk syndebukk med felles mål.

Om de kan grafse til seg mer penger ved å droppe det reklamefinansierte tilbudet er vel det sikkert en våt drøm for dem. Problemet er at det er den reklamefinansierte tjenesten kundene først og fremst vil ha. Det er ikke noe feil med dagens system/tilbud, det eneste som synes å være feil er fordelingen av inntektene mellom artist vs. platseselskapene, men det er plateselskapene sin skyld alene, ikke Spotify.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen anelse hva radiostasjoner betaler pr. avspilling ift streaming?

 

Jeg har noen venner som driver med radio, jeg kan spørre dem om du lurer? Selv har jeg ikke den minste ide, men jeg vet at Spotify har et litt større publikum enn P3.

 

Man skal lide for kunsten som de sier. Men veldig mange kunstnere protesterer veldig mot akkurat det. :p

Lenke til kommentar

Jeg vet at Spotify har våte drømmer om å kun ha betalende kunder, men de kan ikke gå dit så lenge det finnes gratis streaming. Hvordan jeg vet det? Jeg har snakka med folk høyt oppe i systemet der flere ganger. Hele bransjen angrer vilt på at de slapp løs gratistrollet, og nå vil de ut av knipa.

 

Apple er nok bare en praktisk syndebukk med felles mål.

 

Ja det er klart dem alle har lyst på at folk betaler masse penger.. Hvem har ikke det?

 

Apple vil i gammel god apple ånde sikkert ta 30-50% av fortjensten. Youtube streamer gratis video uten en eneste betalende kunde. Tenker meg det vil koste omtrent 1/10 så mye å sende ut musikk, men det ska vi betale 100kr måneden for? Fordi...?

 

Nei, hvis dem tar bort gratis streamingen så vil folk drite i å streame. Dem som ville betalt betaler alerede..

 

Den eneste som vinner på at gratis streaming forsvinner er piratebay.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er iallfall vanskeligere for små band å overleve enn før fordi de store tar en stadig større del av kaka. 

 

I tillegg ønsker jeg at streamingtjenestene skal gå bra sånn at mest mulig musikk ender opp der. Da trengs både flere betalende kunder og en bedre betalingsløsning, men et godt førstesteg er å fjerne gratisløsningene. 

 

Hvofor er det lettere for små band å overleve hvis Spotify ikke er "gratis"? De får vel flere potensielle lyttere for sin musikk hvis den er lett tilgjengelig i et stort marked? Om Spotify er gratis eller ikke påvirker ikke fordelingsnøkkelen mellom artistene.

 

Jeg ønsker også at streamingløsninger skal gå bra, og jeg betaler også for Spotify Premium. Men jeg ser ikke hvorfor reklamefinansiert streaming skal være så negativt, da det tiltrekker mange (kanskje spesielt den yngre, oppvoksende, generasjonen) brukere som kan utforske alle typer musikk uten å bli ruinert.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...