Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå fått dato for læreprøven min. Jeg har fått beskjed om at det blir mest sannsynlig server, selv om jeg ikke har holdt så mye med på det. Så nå har vi fått masse oppgaver om server, men det er kun 1 mnd i gjen til fagprøven! Noen som har gode tips, oppgaver, videoer, nettsider osv å flere seg w server 2012 på ?

 

Og ellers generell info om fagprøve ?

 

Takk, hilsen meget stressa it-lærling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er man lærling i IKT uten å være borti servere? Det er jo krise..

Burde vært på MCSA-nivå nå. Ikke din feil altså, må være noen utrolig late lærebedrifter rundt om.

 

Uansett skal du ikke få fagprøve om ting du ikke har lært under læretiden. Hva slags oppgaver er det du har fått?

Er hvert fall mange bra videoer på YouTube.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@KakeShoma: IKT Servicefaget er generelt en vits. Heldigvis går de fleste bedrifter utfor det som er fastsatt pensum i dette faget. På ingen måte stygt ment mot de som velger studieretningen, men personlig forstår jeg ikke hvorfor de vil kvitte seg med IKT Driftsoperatørfaget, å erstatte det med Servicefaget. En tidligere kollega av meg tok fagbrev i ikt servicefag for kort tid siden, han beskrev det som to år med helpdesk, hvor man egentlig ikke er påkrevd å få opplæring i noe som gir faglig tyngde what so ever.

 

til TS: Glem ikke at fagprøven tilrettelegges det du har vært gjennom som lærling. Egentlig så vil jeg anbefale deg å holde hodet kaldt, gjerne finn en grei ressurs til litt generell windows server 2012, men ikke stress det for mye før du har fagprøven i hånda. Det er vesentlig enklere å finne det du trenger når du vet hva du faktisk skal gjøre på oppgaven. Feltet er såpass stort at 100% forberedt klarer du ikke være uansett.

Endret av deac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har for det meste tatt i mot kunder, tlf og satt opp PC og nesten ikke vert borti servere, vi er to lærlinger så han andre lærlingen har vert mye borti det. Jeg stresser som fy for jeg har jo ikke lyst at to år skal gå bort til ingenting, har sett mye på YouTube og prøvd å sette opp w2012 hjemme på gammel PC, men problemet er jo at jeg har 0 peiling på hva jeg skal gjøre

Lenke til kommentar

Du vil nok få spørsmål og oppgaver om grunnleggende funksjoner i Windows Server. Active Directory, DHCP, DNS.

 

I min fagprøve fikk jeg i oppgave å sette opp en "bedriftsinfrastruktur" - ble litt utdypet hva som skulle være med.

Satt da opp AD/DNS/DHCP (opprettet noen brukere osv.), Exchange og en enkel backup-løsning til et tapedrive.

Fikk en del spørsmål om navigering i AD (opprettelse av brukere/OU osv.).

 

Exchange og backup-løsningen var nok overflødig, da det ikke var inkludert i oppgaven, men følte jeg hadde veldig god tid til kun å sette opp AD/DNS/DHCP og et par PCer...

Lenke til kommentar

Nettopp, kjenner du noen som har tatt fagprøven tidligere? Som gjerne har en oppdatert oppgave du kan bruke som eksempel for å ha en problemstilling å løse?

 

Ellers kan du jo dikte opp en selv?

 

Min IKT Driftsoperatør fagprøve feks var noe i disse baner;

 

Oppsett av total løsning på et legekontor. 

To nettverk, et sensitivt nett, og en "vanlig" nett. Sensitivt nett helt adskilt fra normalt nett. Aller helst med egne servere etc etc om det skal gjøres helt etter boka.

 

Åpent nett skulle dog kunne skrive ut på sensitivt printere.

 

Nettverk ble for meg håndtert av en Juniper SSG.

 

Av servere så måtte jeg ha domenekontroller, mailserver, printserver etc. Satte også opp deployment av programvare, dog bare via script da SCCM ble litt for omfattende når jeg bare hadde 4 dager.

 

Rent hardware messig bestod løsningen av to printere, 4 klienter, 2 servere og SSGen.

 

Var litt mer til det enn dette, men husker ærlig talt ikke 100% hva oppgaven gikk på og hvordan jeg løste det, er snart 7 år siden (steike som tida flyr). Men dette er hverfall grove trekk.

Endret av deac
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg har for det meste tatt i mot kunder, tlf og satt opp PC og nesten ikke vert borti servere, vi er to lærlinger så han andre lærlingen har vert mye borti det. Jeg stresser som fy for jeg har jo ikke lyst at to år skal gå bort til ingenting, har sett mye på YouTube og prøvd å sette opp w2012 hjemme på gammel PC, men problemet er jo at jeg har 0 peiling på hva jeg skal gjøre

 

Det virker som om du er på god vei, finn how-to's som ser interessante ut, hvordan sette opp en VPN-tjeneste på windows server for eks, fra start til slutt guider. Gjør du slike konkrete guider kommer du likevel innom mange ulike deler av serveren som du trenger å ha kontroll over.

Lenke til kommentar

For Windows Server (og i grunnen alt annet fra M$) så kan http://www.microsoftvirtualacademy.com/, opplæringssidene på MS Technet (https://technet.microsoft.com/nb-no/bb291022) samt http://channel9.msdn.com/ være verdt en sjekk. Hvis du ikke har hardware for å teste ut funksjonalitet kan du bruke Technet Virtual Labs https://technet.microsoft.com/nb-no/virtuallabs, da får du både step-by-step guides og mulighet til å utføre stegene i en virtuell maskin hos M$.

 

I tillegg til det som er nevnt av funksjonalitet i Windows Server over bør du også kunne håndtere virtualisering (HYPER-V) med Windows Server. (Forutsatt at det er Windows Server fagprøven har fokus på.)

 

Edit: Typo.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at fagprøven skal være utformet for det du har jobbet med i to år og det din ansvarlige leder har gitt deg av oppgaver.

 

Får du noe du ikke har hatt om tidligere, klag. Du kan få en ny prøve :-)

Lenke til kommentar

hei, takker for masse gode svar og tar til meg det jeg får av informasjon og skal prøve ut alt ! Det de har gjort på lerebedriften er at nå 1 mnd før jeg skal ha læreprøve har de satt meg til å lere dette! Men snakket og med opplæringskontoret de sa de kunne gi meg hva som helst som sto i læreplanen, men at de gikk i gjennom oppgaven og måtte godkjenne

Lenke til kommentar

Jeg jobber som faglærer på IKT-servicefag (og sitter forøvrig i fagprøvenemnd for IKT-servicefaget), og pleier å gi elevene mine http://www.youtube.com/user/ittaster/videossom kilde til Windows Server. Korte, enkle videoer som beskriver de grunnleggende operasjonene i Windows Server. Microsoft Virtual Academy (www.mva.ms) som noen linket til lenger opp, har også mye bra, men både på et dypere og mer tidkrevende nivå. Hvis du har tid/kapasitet/interesse, vil jeg dessuten anbefale deg å lære deg å gjøre en del grunnleggende ting i PowerShell, kort sagt er det her "alt" med Windows Server vil skje fremover, og det ser mye mer elegant ut også på en fagprøve dersom du behersker det tålelig greit.

 

På fagprøvene pleier det å være en del server, men vi bruker i hovedsak forslag utarbeidet av lærebedriften. I de tilfellene der bedriften ikke kan/har tid til å gjøre det selv, får vi en smørbrødliste over ting lærlingen har jobbet med. Det betyr likevel ikke at man ikke kan gå utover det, og særlig på presentasjon/muntlig høring er det mulig å spørre nokså langt utover oppgaveteksten. Det er heller ingen forutsetning at man skal sette opp en server, i mange tilfeller holder det i massevis å bruke/administrere den, og forklare strukturer og nettverk.

 

Når det er sagt, står det ingenting om server i læreplanen (http://www.udir.no/kl06/ISF3-01/Kompetansemaal/?arst=1858830314&kmsn=-1579775102). De fleste bedriftene tolker likevel at "system" inkluderer en eller annen form for katalogtjeneste (som oftest AD) og at både drift, endring og overvåkning ofte knyttes til dette.

 

Jeg vet ikke hvor du holder til, men det er flere steder nå en "innskjerping" på nivået på fagprøvene i IKT-servicefaget. Det gjelder både nivået for "bestått" og nivået for "bestått meget godt". Dette er på godt og vondt, det betyr faktisk at du må kunne noe for å bestå, og du må kunne vise det, samtidig som det selvfølgelig betyr at det blir vanskeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...