Gå til innhold

Manglende feriepenger ved oppsigelse


Anbefalte innlegg

Jeg hadde min siste arbeidsdag i går og forventet å få endelig lønnsslipp med feriepenger. Dette kom aldri. Er dette normalt? Jeg mener på at dette skal utbetales ved siste lønning? Jeg fikk lønn som normalt.

 

Vi har etterslep på tillegg, altså de tilleggene jeg opptjente nå i april ville kommet på neste lønning. Er det normalt at de utbetaler resten da, når jeg ikke er ansatt? Spiller ikke noe stor rolle, men det var uforventet og om det er helt unormalt bør jeg jo ta kontakt å minne de på det:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt utestående/opptjent hos en bedrift skal utbetales ved arbeidsforholdets slutt.

Du kan velge å be bedriften å vente til neste år med å utbetale inneværende års opptjente feriepenger for å unngå beskatning av disse.

Ja det var det som var mitt innrykk også! Det står ikke noe spesifisert i avtalen heller, uten om normal utbetaling av feriepenger.

 

Edit: trekk mener du vell, skatt må en jo uansett betale:)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Nei, om du får utbetalt årets opptjente feriepenger trekkes det 50% skatt av disse. Ikke som straff selvfølgelig men for å unngå underbeskatning.

Det er ikke avtalen som sier noe om sluttoppgjør men AML.

Ja det er jeg klar over, men om man får de utbetalt året etter har man fortsatt skattet av dem Ila året.

 

Mener jeg har lest at det går Ann å ha en avtale på det en plass, men det har vi uansett ikke:)

 

Edit: her har jeg det fra, http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Fra: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190#Når_skal_feriepengene_utbetales?

 

Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.
Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt.

Feriepengene regnes inn som en del av inntekten og beskattes på vanlig måte. Det som vanligvis skjer er at man betaler litt mer skatt av de vanlige lønningene resten av året, for at det rent fysisk ikke skal trekkes skatt av feriepengene når de utbetales. For nærmere regler om skattetrekk, kontakt skatteetaten.

 

 

http://lovdata.no/lov/1988-04-29-21/§11er lovteksten rundt dette

 

 

edit: ja nå skjønner jeg hva du mener med at de skattes av. Ja du har rett der. 

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Nei, om du får utbetalt årets opptjente feriepenger trekkes det 50% skatt av disse. Ikke som straff selvfølgelig men for å unngå underbeskatning.

 

Det er ikke avtalen som sier noe om sluttoppgjør men AML.

Det er ikke arbeidsmiljøloven, men ferieloven. Og nei, det trekkes ikke 50 % skatt, det trekkes helt ordinær skatt. Og du skatter nøyaktig like mye uansett når de blir utbetalt (forutsatt samme skatteprosent/marginalskatt de to årene), forskjellen er bare om det må trekkes skatt eller om du forutsettes å ha trukket mer resten av året.
Lenke til kommentar

Om du ikke sier noe får du sikkert feriepenger fra i fjor (for i år) i juni, og så feriepenger opptjent i år neste juni. Eventuelt oppdager de plutselig at de skulle betalt ut dette, så dukker det opp på konto en dag før neste juni. Jeg tipper de er medgjørlige om du bare ringer dem.

Lenke til kommentar

Om du ikke sier noe får du sikkert feriepenger fra i fjor (for i år) i juni, og så feriepenger opptjent i år neste juni. Eventuelt oppdager de plutselig at de skulle betalt ut dette, så dukker det opp på konto en dag før neste juni. Jeg tipper de er medgjørlige om du bare ringer dem.

Jo jeg regner med det ordner seg med en telefon, men jeg trodde det gikk automatikk i dette og om evt folk hadde erfaringer med at de ble utbetalt ved neste lønn og slikt(i og med at vi har etterbetalt på tillegg) ville jeg ikke mase. Men tror bare jeg sender over en Mail:)

Lenke til kommentar

Jeg hadde min siste arbeidsdag i går og forventet å få endelig lønnsslipp med feriepenger. Dette kom aldri. Er dette normalt? Jeg mener på at dette skal utbetales ved siste lønning? Jeg fikk lønn som normalt.

 

Vi har etterslep på tillegg, altså de tilleggene jeg opptjente nå i april ville kommet på neste lønning. Er det normalt at de utbetaler resten da, når jeg ikke er ansatt? Spiller ikke noe stor rolle, men det var uforventet og om det er helt unormalt bør jeg jo ta kontakt å minne de på det:)

Fjorårets feriepenger kunne du ha fått nå. Hvis tilleggene fra april på neste lønning skal være med i feriepengegrunnlaget så må jo utbetalingen av årets feriepenger vente til neste lønnsbergning. Derfor tipper jeg at alt gjøres opp på neste lønning. Det beste er å kontakte arbeidsgiver/lønningskontor på mandag og spørre hvordan deres praksis er på slike saker.

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde min siste arbeidsdag i går og forventet å få endelig lønnsslipp med feriepenger. Dette kom aldri. Er dette normalt? Jeg mener på at dette skal utbetales ved siste lønning? Jeg fikk lønn som normalt.

Vi har etterslep på tillegg, altså de tilleggene jeg opptjente nå i april ville kommet på neste lønning. Er det normalt at de utbetaler resten da, når jeg ikke er ansatt? Spiller ikke noe stor rolle, men det var uforventet og om det er helt unormalt bør jeg jo ta kontakt å minne de på det:)

 

Fjorårets feriepenger kunne du ha fått nå. Hvis tilleggene fra april på neste lønning skal være med i feriepengegrunnlaget så må jo utbetalingen av årets feriepenger vente til neste lønnsbergning. Derfor tipper jeg at alt gjøres opp på neste lønning. Det beste er å kontakte arbeidsgiver/lønningskontor på mandag og spørre hvordan deres praksis er på slike saker.

Ja det hadde jeg ikke tenkt over engang. Da regner jeg med at jeg får feriepenger ved neste lønning. Har for ordensskyld sendt en epost til lønn:) takk for svar folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...