Gå til innhold

Får ikke internett i kjelleren ved bruk extender


Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med at det noen ganger er litt dårlig internett i kjelleren, ruteren står på loftet. Kjøpte en Netgear Powerline 500 som skal kunne sende ethernet over strømnettet. Funker helt fjell på loftet og i 1. etasje, men i kjelleren fungerer det ikke. Har prøvd alle kontaktene i hele etasjen, men ingen fungerer. Alt ser ut til å funke, det står at det er internettilkobling og hele pakka, men det er det altså ikke når jeg prøver.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å rotere powerline boksen i stikkontakten? Hadde samme problemet her før jeg la kabel, og da funket det bare når den sto en spesifik vei i stikkontakten. 

 

Dette funket, nesten. Har prøvd med en annen PC nå, og den sier bare uidentifisert nettverk og begrenset tilgang og ingen internett. Når jeg snudde boksen endret det seg til Ethernet og begrenset tilgang. Fortsatt ingen internett..

 

Er helt desperat etter tips her.. Er dette grunn til å levere tilbake i butikken? Står på esken at det "normalt" skal fungere opptil 500 kvm. Her er det snakk om 2 etasjer, men det er godt under 10 meters avstand.

Lenke til kommentar

Er nok neppe no galt med powerline boksen. De fungerer rett og slett ikke spesielt godt når boksene er koblet på forskjellig strømkurser.

Jeg for min del tok meg tiden til å legge kabel mellom etasjene. Har heldighvis en ventilasjonskanal som går parallelt med pipa slik at jeg fikk strukket kabelen mellom etasjene uten å borre hull. 

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med boksene hvis de må være på samme kurs? Da blir jo bruken i huset sterkt begrenset..

 

De KAN funke på forskjellige kurser, dessverre er det bingo om det funker eller ei og varierer fra strømanlegg til strømanlegg.

I ditt tilfelle funker det ikke så veldig godt, derfor kan det være en god ide og først som sist strekke kabel, dette vil også fremtidige huseier ha nytte av om det skal selges også for å få bukt med trådløs problematikken.

 

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke helt poenget med boksene hvis de må være på samme kurs? Da blir jo bruken i huset sterkt begrenset..

 

De KAN funke på forskjellige kurser, dessverre er det bingo om det funker eller ei og varierer fra strømanlegg til strømanlegg.

I ditt tilfelle funker det ikke så veldig godt, derfor kan det være en god ide og først som sist strekke kabel, dette vil også fremtidige huseier ha nytte av om det skal selges også for å få bukt med trådløs problematikken.

 

 

Poenget mitt er at grunnen til at man bruker slike bokser er jo at det er upraktisk å strekke kabel fordi det er langt mellom ruter og PC, og mest sannsynlig vil de være på forskjellige kurser når avstanden er stor. Da blir bruksområdet der hvor det ikke er stor avstand, og da er det mindre problem å strekke kabel..

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser ikke helt poenget med boksene hvis de må være på samme kurs? Da blir jo bruken i huset sterkt begrenset..

 

De KAN funke på forskjellige kurser, dessverre er det bingo om det funker eller ei og varierer fra strømanlegg til strømanlegg.

I ditt tilfelle funker det ikke så veldig godt, derfor kan det være en god ide og først som sist strekke kabel, dette vil også fremtidige huseier ha nytte av om det skal selges også for å få bukt med trådløs problematikken.

 

 

Poenget mitt er at grunnen til at man bruker slike bokser er jo at det er upraktisk å strekke kabel fordi det er langt mellom ruter og PC, og mest sannsynlig vil de være på forskjellige kurser når avstanden er stor. Da blir bruksområdet der hvor det ikke er stor avstand, og da er det mindre problem å strekke kabel..

 

 

Du har helt rett i at bruksområdet til powerline bokser er snevert.  De er ingen fullgod erstatning for andre alternativer, spesielt ikke i forhold til å trekke kabel.  Dette er heller ingen hemmelighet.

Endret av process
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer ikke for å stjele tråden, men har et lignende spørsmål:
Jeg og min samboer bor i en kjeller, men vi har veldig dårlig nett på en plass i kjelleren, og lurer derfor på å sette opp en slik Powerline. 
Vi har et eget sikringskap hos oss (men regner med denne er koblet på utleiers sikringskap? Vi leser av og betaler strøm til dem, og ikke et selskap). Som dere skriver KAN det fungere på forskjellige kurser, noe det i dette tilfellet vil vere. Er det slik at jeg bare må teste meg frem til om det fungerer eller ikke?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er det eneste du kan gjøre, egentlig, å teste deg fram.

 

Men det er litt feil det de skriver over her, det har ikke med kurser å gjøre, det har med faser.

 

Så hvis de stikkontaktene du skal bruke til Powerline er på samme faser, så vil det gå helt fint. 

Men som sagt, du må enten være elektriker å se i sikringsskapet, eller bare prøve deg fram, for 

å vite sikkert om det virker.

 

Vegard

 

 

Kommer ikke for å stjele tråden, men har et lignende spørsmål:
Jeg og min samboer bor i en kjeller, men vi har veldig dårlig nett på en plass i kjelleren, og lurer derfor på å sette opp en slik Powerline. 
Vi har et eget sikringskap hos oss (men regner med denne er koblet på utleiers sikringskap? Vi leser av og betaler strøm til dem, og ikke et selskap). Som dere skriver KAN det fungere på forskjellige kurser, noe det i dette tilfellet vil vere. Er det slik at jeg bare må teste meg frem til om det fungerer eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...