Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Popcorn Time Lovlig eller Ulovelig.


Matsminer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du sier "slik du forstår det", er du sikker på at du forstår rett?

 

Det er da et forbehold jeg visselig tok. Om du ser første link i andre post i denne tråden så ser du dinside.no har spurt 2 jurister om lovligheten av popcorntime i sin nåværende form. Den ene er partner i firmaet som har fått i oppdrag å "mene" at det er ulovlig. Mens juss-professoren altså ser ut til å mene at popcorntime er lovlig. Men da uten å begrunne det med noe teknisk angående streaming, som jeg altså er nysgjerrig på.

 

Jeg har fra andre tråder sett at du gir gode råd og interessante vinklinger på juridiske spørsmål. Jeg var derfor interessert i dine tanker rundt dette temaet.

 

Men om du ikke har tid til, eller gidder å svare på spørsmålene mine så er det selvfølgelig helt greit. Skjønt, da kan du likeså godt la være også...

Lenke til kommentar

Du opererer så langt med en forutsetning at det finnes noe som entydig kan identifiseres som 'streaming', og som er entydig er lovlig. Åndsverkslovgivningen opererer ikke med noe begrep som kalles 'streaming', åndsverksloven opererer med begrepet midlertidig eksemplarfremstilling. Dette begrepet omfatter det at et eksemplar av en DVD blir kopiert fra disk til RAM i maskinen din for at maskinen din skal spille av filmen, men det omfatter også midlertidig cache-lagring på harddisk. 

 

For at slik midlertidig eksemplarfremstilling skal være lovlig må fire vilkår være oppfylt, de har jeg beskrevet over. Websidene du beskriver vil antagelig heller ikke tilfredsstille det tredje vilkåret. 

 

(PS: Advokatfirmaer kan ha rett selv om de er betalt av noen du er uenig med.)

Lenke til kommentar

Åndsverkloven §2 bokstav a gir ett universelt forbud mot spredning av åndsverk:  http://lovdata.no/lov/1961-05-12-2/§2

"eksemplar av verket frembys til salg, utleie eller utlån eller på annen måte spres til allmennheten"

 

Streaming eller ikke, det er forbudt å spre kopibeskyttet materiale.

 

Det jeg ikke finner eksplisitt nevnt i lovteksten, er hvorvidt det er straffbart å eie eller bruke ett åndsverk.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg fant ett program som heter Popcorn Time på internett som streamer filmer og slikt. På nettsiden sto det at de brukte torrentes og at jeg måtte finne ut om det var lovlig i mitt land og slikt. Så jeg lurte på om det er lovlig å bruke det programmet her i Norge.

 

Om noen har svar så er jeg veldig takknemelig for å høre dem.

Her var det mye å ta tak i...

Lenke til kommentar

Da er det med andre ord ikke riktig å fremstille saken som om Popcorn Time stiller likt med Youtube. Jeg har aldri brukt det selv, og var ikke klar over at det var så enkelt å velge å lagre det man så på. I den grad det alene gjør en forskjell.

 

Enhver BitTorrent-basert tjeneste vil da aldri kunne oppfylle vilkårene i nåværende form, siden man alltid vil laste opp mens man laster ned/streamer. Eller kan man virkelig skru av opplasting helt? Uten opplasting vil dog tjenesten bryte sammen.

 

Hvis det skulle være noe, så måtte det bli et spørsmål om hvorvidt (og i hvilken grad) brukeren kan lastes for eventuelt ikke å vite hvordan programmet fungerer. Slik det krever en del teknisk innsikt å fiske ut en Youtube-film fra webcache, krever det en viss teknisk innsikt å vite at Popcorn Time baserer seg på BitTorrent, og i det hele tatt være klar over hvordan BitTorrent fungerer. For alt folk flest vet, så kunne Youtube også ha basert seg på P2P-opplasting.

 

Fra Olav Torvunds svar til DinSide:

 

Når du laster ned, da gjør du samtidig det du har liggende, tilgjengelig for alle. Rent objektivt gjør man verk tilgjengelig. For den kyndige bruker er det mulig å sette opp en PC slik at dette ikke skjer. Men de fleste brukere som ikke kjenner teknologien, vet ikke at dette skjer. Så dermed opptrer de i alle fall ikke forsettlig eller uaktsomt når de gjør for eksempel film tilgjengelig. Her kan man vikle seg inn i spissfindige diskusjoner om hva det vil si at noe er ulovlig. Man skal innhente samtykke for å gjøre et verk tilgjengelig. Men hvis man ikke opptrer forsettlig eller uaktsomt, da kan man i alle fall ikke straffes, ei heller bli erstatningsansvarlig for dette.

 

Lenke til kommentar

Hvor bits og bytes lagres har ingenting å si, det avgjørende er at verket gjøres tilgjengelig. Popcorntime som tjeneste er dermed ulovlig per lovens definisjon.

 

Men som nevnt i mitt tidligere svar, jeg finner ikke i lovteksten hvor det forbys å benytte slik beskyttet materiale. De med bedre juridisk forstand må gjerne finne det frem for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

"Forbigående" betyr at lagringen etter sin art skal være uegnet til varig oppbevaring. Her skiller browserens cache seg fra popkorntid, for mens cache er ment å være midlertidig (og det kreves en del teknisk innsikt å fiske en YouTube-film ut av cache) har man et enkelt tilgjengelig valg i popkorntid om ikke å slette filmen.

Litt pirk på sidelinjen, men det går helt fint å laste ned filmer rett fra youtube og lagre de på PC'en din. Jeg har hundrevis av youtube klipp hentet ned på NAS'en som jeg ikke har streamet i det hele tatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...