Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egeninkasso, sendt betalingsoppfordring, motatt halvparten


Darkbill

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har sotet en bil til kunde på faktura på kr2000. Faktura ble ikke betalt i tide. Ventet 2 uker etter forfall og sendte inkassovarsel med kr65 gebyr. Denne ble ikke betalt. Sendte så 2 uker etterpå (mandag) betalingsoppfordring med kr195 i gebyr, pluss at det står spesifisert rentene som har løpt siden opprinnelig forfallsdato. Det står også spesifisert at dersom kunden har innsigelser må han ta kontakt, og alt av tekster som loven krever.

 

Nå har jeg endelig motatt en betaling fra han, men denne er kun på kr1200. Kravet ligger nå på kr2350 ca.

 

På teksten/melding for betaling står "betaler kun 1200 grunnet dårlig arbeid, se ms" regner med det siste betyr "se mail", men aldri fått noe epost fra han. Til og med sendt han epost to ganger, og våres epostsystemer funker de.

 

Hva er nå det rette for oss å gjøre?

 

Kunden kan vel ikke selv bestemme at det er dårlig og bør gi XX i rabatt uten å vise oss bilder osvosv først? Og en kunde kan ihvertfall ikke gjøre slikt en hel måned etter opprinnelig forfallsdato, inkassovarsel og betalingsoppfordring?

 

Ifølge avtalen med våres kunder har vi en så kalt "14 dagers fornøyd garanti" der kunden må si ifra innen 14 dager om de finner noen feil eller mangler, så fikser vi disse kostnadsfritt.

 

Vi har aldri hørt noe fra denne kunden i det hele tatt, aldri noe om betalingen, "dårlig arbeid" osv.

 

Hva er nå det rette å gjøre?

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at "soting" kommer inn under håndverkertjenesteloven, jf. § 1.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63

 

(Gjør det ikke det må jeg begynne på nytt. :))

 

 

Først, du har fått en innsigelse mot (det resterende) kravet. Du kan ikke fortsette med inkasso eller tvangsinnkreving. Hvis du ikke er enig med kundens innsigelse er antakelig neste skritt forliksrådet, evt. varsel om forliksklage først. (Så vidt jeg kan se kan ikke næringsdrivende ta saker til forbrukerrådet?) 

 

 

Jeg forstår kunden slik at han mener det foreligger en mangel ved tjenesten, og at han krever prisavslag.

 

 

Et spørsmål er om du har fått en gyldig reklamasjon, jf. hvtjl § 22 første ledd. Jeg heller mot "nei". Mangelen må påberopes. Etter forarbeidene, Ot.prp. nr. 29 (1988-1989), så må "det forhold det klages på i noen grad konkretiseres gjennom angivelse av hva feilen består i eller hvordan den viser seg." Du har bare fått en vag kommentar om "dårlig arbeid".

 

På den annen side så skal det som hovedregel ikke mye til før noe regnes som en reklamasjon. 

 

Og hvis kunden faktisk har kontaktet dere tidligere så er det nok at han har sendt meldingen "på en måte som er forsvarlig etter forholdene" (jf. § 4). Den må ikke ha kommet fram.

 

I alle tilfeller bør du kontakte kunden og be om en klargjøring.

 

 

Er det eventuelt reklamert i tide? Etter § 22 må reklamasjon skje "innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen". Hva som er "rimelig" er ikke alltid så lett å si. Forbrukerkjøpsloven (§ 27) har en minstetid på 2 måneder, noe som kan være et nyttig utgangspunkt også for forhold som dekkes av andre lover. Det vil si, hvis kunden bure ha oppdaget den påståtte mangelen for mer enn 2 måneder siden er han kanskje for sent ute. (Det kan være for sent også hvis det er mindre enn 2 måneder, da håndverkertjenesteloven ikke har noen slik minstefrist, men da starter du i "oppoverbakke" etter min mening.)

 

Håndverkertjenesteloven er ufravikelig (§ 3), så du kan ikke avtale en kortere reklamasjonsfrist.

 

Forhold på kundens side kan ha betydning for hva som er "rimelig tid". Og det er heller ikke alltid så lett å si når en mangel "burde" vært oppdaget.

 

 

Uansett, hvis du mener det er reklamert for sent, eller du mener det ikke er reklamert skikkelig i det hele tatt, bør du være helt klar på det i kontakt med kunden. Hvis du lar deg dra inn i en diskusjon om hvorvidt arbeidet er godt utført eller ikke, uten noen reservasjoner, kan det tolkes som at du har godtatt reklamasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

Jeg har aldri hatt noe kontakt eller fått noe kontakt fra kunden. Han har aldri lest faktura som ble sendt på epost til han (kan spore dette i regnskapsprogammet mitt) og heller aldri fått noe som helst klage.

 

Det eneste som kan ligne på en klage var en meldig/KID som var lagt ved betalingen med "Mvh. XX PS betaler kun 1200 grunnet dårlig jobb på bakruta"

 

Det er ikke slik at man oppdager en slik skade eller lignende over en måned etter jobben. Jeg regner med han bruker bilen daglig, og at han daglig går mot bilen og ser inn bakruta. Da er det ikke mulig å si at han ikke "oppdaget" feilen før nå spør du meg.

 

Hva vil nå være det riktige å gjøre?

Sende epost til kunden og si han har reklamert for sent, og hvis han hadde tatt kontakt ville vi funnet en løsning og fikset opp feilen i ruta?

 

Gjelder en melding som er lagt ved en betaling i nettbanken som en gyldig innsigelse da? Det er ikke alle som går inn og sjekker på nettbanken, ikke når det er automatiske systemer ihvertfall. 

 

Det eneste jeg altså har fått vite er at kunden ikke synes jobben var så bra og derfor valgte å kun betale kr1200. Hadde han hatt gyldig grunn og vist meg bilder mm. kunne jeg sagt meg enig i dette, hvis han hadde betalt i tide og avtalt med oss. Nå har han betalt over en måned for sent. Har jeg da uansett om han velger å betale 1200 forsatt rett på rentene, og gebyrene mine?

 

Siden jeg tydeligvis ikke kan forsette med tvangsinnkrevning, og heller ikke kan ta saken til forliksrådet, hva skal jeg gjøre nå da?

Lenke til kommentar

En er virkelig som næringsdrivende sårbar ovenfor privatpersoner som utnytter alle muligheter innenfor regelverket.

2000-1200=800,-, hvem er det som kan bruke tid og ressurser på å få slikt til forliksrådet?

 

Min erfaring med privatpersoner har ihvertfall lært meg at det er kontantoppgjør eller forskudd som gjelder. Surt for de som har samvittighet, men det er dessverre altfor mange rauhåll der ute.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår ifølge tvisteloven §5-2 det må jeg sende varsel om at jeg sender saken til forliksrådet til kunden først. Er det noe viktig dette brevet skal inneholde, eller holder det med å skrive at "nå sender vi saken til forliksrådet fordi ..."?

Lenke til kommentar

Jeg sendte en kort epost til kunden og varslet om at vi skulle ta saken til forliksrådet.

 

Nå fikk jeg endelig svar at han skulle betale alt selv om han var misfornøyd. Ba han sende bilder og så nå hva som var galt, og kan si meg enig i at han betalte kr800 for lite. Jeg ønsker dog forsatt pengene for forsinkelsen, purregebyr mm.

 

Siden vi nå har "kommet til enighet", betyr det at tvisten er over? Han sa han kunne betale det restrende beløpet 15. mai i sin helhet, men jeg kommer til å si at han kan slippe de kr800.

 

Kan jeg si/true (kaller det heller strengt varsel) om at dersom beløpet ikke er motatt den 15. mai vil saken umiddelbart sendes til namsmannen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...