Gå til innhold

Microsoft reddet seg i havn på Surface-salget og skytjenester


Anbefalte innlegg

Nei, men for meg er det bare en litt penere versjon av Windows 7 i praktisk bruk, og siden det også er stabilt og man får all mulig software til å funke (uten touch og på lavoppløst skjerm iallfall) er jeg happy. 

 

Som surfaceeieren over her sier - Microsofts flaggship-touch-tablet funker best i dockingstasjon. Hva skal man si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å blande meg litt inn i diskusjonen jeg allerede startet. En av de tingene som irriterte vettet av meg, og som jeg absolutt ikke opplever med andre enheter med Windows 8.1, er den forferdelig dårlige optimaliseringen for høyere oppløsning. Når jeg startet et program som Spotify, for eks, var oppløsning betydelig lavere enn resten av skjermen og nokså uklar (mindre enn 1080p, til og med). Jeg forsøkte å krysse både av og på, på "skalér"-boksen under oppløsningsinstillinger uten hell. Og når jeg gikk inn og valgte å krysse ut "skalér" på egenskaper til Spotifys exe-fil, så skalerte den som sagt utrolig dårlig og ga meg Spotify med mikroskopisk skrift.

 

Det andre som irriterte meg er hvor dårlig den faktisk kjørte i forhold til spesifikasjonene. Tilsvarende ultrabooks med de samme spesifikasjonene ga mye glattere og raskere opplevelse enn Surfacen. Og selv om jeg kan akseptere det mtp. lavere klokkehastighet på Surfacen (i hvert fall det jeg antar den har), så kunne Microsoft i det minste ha gjort zoom-funksjon, som man bruker fingrene til, mer sømløst. Om jeg zoomer inn på Windows-programmer, som vanlige nettsider eller Spotify, så er det lagg og hakking. Selv noe så enkelt som å gå inn på enkelte nettsted, som Reddit, er umulig å scrolle nedover uten tydelig lagg. Det bør også nevnes at jeg ikke hadde dette problemet med Vaioen min, når jeg brukte touchen på den.

 

Det tredje er Metros appstore. Dette er kanskje noe av det mest bedregelige og forferdelige jeg har sett maken til. Metro er laget spesifikt for nettbrett som Surface, og bør dermed i det minste gi en akseptabel opplevelse; det gjorde den ikke. Jeg gikk inn på appstoren for å søke etter apps. Mitt første søk var Spotify, men den fant jeg ikke. "Det fins sikkert ikke en dedikert app til Windows", tenkte jeg, med Spotifys forferdelige service i bakhodet. Så valgte jeg å søke på VLC. Den fant jeg ikke heller. Jeg gikk så videre med å søke på Flipboard, en applikasjon jeg VISSTE skulle eksistere på Surface, men heller ikke her fant jeg noe. Når jeg derimot søkte Skype eller noen andre essensielle Microsoft-apps, fant jeg noe.

 

Jeg gikk etterpå inn på selve nettleseren og inn på appstoren derfra. Jeg søkte VLC en gang til, og der kom plutselig massevis av treff opp.

 

Hvorfor er det slik? Hvorfor har Microsoft i løpet av 3 generasjoner ikke klart å utvikle en appstore som har en funksjonell søkemotor for Surface? I min bok er det fullstendig uakseptabelt. Like uakseptabelt er det at et nettbrett som skryter på seg å ha Windows i fullversjon, ikke engang klarer å utvikle en god nok skaleringsfunksjon for ordinære skrivebordsapplikasjoner.

 

Dette er en av mange negative ting som møtte meg i mine få dagers bruk med Surfacen. 

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting artikkelen nevner er at Microsoft tjener penger på skytjenester. Jeg er en av de som betaler mer for 365 Small Business Premium, og der er jeg egentlig bare mellomfornøyd. Jeg får mye for pengene i form av nettopp skytjenester, men brukervennligheten og kundestøtten (kun tilgjengelig på engelsk) er jeg ikke fornøyd med. OneDrive for Business er rimelig tungdrevent sammenlignet med vanlig OneDrive for en enslig stakkar. Og jeg er ikke den eneste.

Lenke til kommentar

La Menthe, appstore-problemet er sikkert fordi MS er helt retard med andre språk, og ofte bare søker på norske program, samme med xbox, setter du settingen til engelsk er det en jævlig bkanding av norsk og engelsk, det er så amatørmessig at man får helt vondt.

 

AtW

Kanskje det, men det er helt uakseptabelt og utrolig synd for Microsofts del at det er slik. Det at jeg ikke engang kan søke og få treff på Flipboard, en app som er forhåndsinstallert, er rett og slett latterlig. De tvinger jo folk til å bruke Desktop-apps, som ikke er optimalisert i det hele tatt og gir laggete og klønete opplevelse. Og da har ikke jeg gått inn på mangelen på essensielle applikasjoner, som Spotify og Chrome, eller hvor proppet Store (den på nettet, da den på Metro ikke har noen apps visstnok) er med fake programmer osv.

 

Æsj, slike ting er tegn på dårlig utvikling av programvare og noe jeg ikke takler. Gikk tilbake til Nexusen og laptopen i stedet.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det er det samme argumentet som alltid, "win8 sitt UI er ikke så ille om du ikke bruker det", som forsåvidt er sant, men det er ikke akkurat noen glødene anbefaling :)

 

AtW

 

Windows 8 har to GUI, der det ene kun trengs brukes av spesielt interesserte. Så er det ett område hvor man ikke kommer unna ModernUI, og det er deler av kontrollpanelet. Men det er også en av de mest kritikkverdige delene av Windows 8.1. 

 

Windows 8.x er for all purposes and intents en nyere versjon av Windows 7 pluss noe tull i tillegg. 

 

Edit: Korreksjon; Windows 8 har minst fire GUI, der kun ModernUI er nytt. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Vel det er det samme argumentet som alltid, "win8 sitt UI er ikke så ille om du ikke bruker det", som forsåvidt er sant, men det er ikke akkurat noen glødene anbefaling :)

 

AtW

 

Windows 8 har to GUI, der det ene kun trengs brukes av spesielt interesserte. Så er det ett område hvor man ikke kommer unna ModernUI, og det er deler av kontrollpanelet. Men det er også en av de mest kritikkverdige delene av Windows 8.1. 

 

Windows 8.x er for all purposes and intents en nyere versjon av Windows 7 pluss noe tull i tillegg. 

 

Edit: Korreksjon; Windows 8 har minst fire GUI, der kun ModernUI er nytt. 

 

 

Det er jo ikke pluss noe tull, de har skiftet ut startmenyen og widgets med en varianter som er verre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Denne tråden er en fin illustrasjon på hva som er problemet for Windows 8. Det er nødvendigvis ikke operativsystemet i seg selv, men alle nerdene som har bestemt seg for at det er "vanskelig", "tåpelig", "idiotisk", eller tilsvarende. :)

 

Jeg tror du overvurderer påvirkningskraften til nerder som bestemmer seg for ting som ikke er basert på virkeligheten om du tror det er tilfellet. MS har selv begynt å gå tilbake på endel av tullet de fant på i win8, jeg tror ikke det er resultatet av noen "nerder som har bestemt seg".

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du overvurderer påvirkningskraften til nerder som bestemmer seg for ting som ikke er basert på virkeligheten om du tror det er tilfellet.

Det tror ikke jeg.

 

Bare se ordlyden i hva du selv skriver, og tenk på hvordan du ville formulert deg om noen spurte deg om råd.

 

QED. ;)

 

 

EDIT: Jeg ser det som "rette på noen små bugs", som at startskjermen ikke bare er fullscreen, og at man kan resize app'er. Det er bitte små detajer i et ellers fint OS.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vel det er det samme argumentet som alltid, "win8 sitt UI er ikke så ille om du ikke bruker det", som forsåvidt er sant, men det er ikke akkurat noen glødene anbefaling :)

 

AtW

Windows 8 har to GUI, der det ene kun trengs brukes av spesielt interesserte. Så er det ett område hvor man ikke kommer unna ModernUI, og det er deler av kontrollpanelet. Men det er også en av de mest kritikkverdige delene av Windows 8.1.

 

Windows 8.x er for all purposes and intents en nyere versjon av Windows 7 pluss noe tull i tillegg.

 

Edit: Korreksjon; Windows 8 har minst fire GUI, der kun ModernUI er nytt.

Det er jo ikke pluss noe tull, de har skiftet ut startmenyen og widgets med en varianter som er verre.

 

AtW

*Bedre.
Lenke til kommentar

 

 

Vel det er det samme argumentet som alltid, "win8 sitt UI er ikke så ille om du ikke bruker det", som forsåvidt er sant, men det er ikke akkurat noen glødene anbefaling :)

 

AtW

 

Windows 8 har to GUI, der det ene kun trengs brukes av spesielt interesserte. Så er det ett område hvor man ikke kommer unna ModernUI, og det er deler av kontrollpanelet. Men det er også en av de mest kritikkverdige delene av Windows 8.1. 

 

Windows 8.x er for all purposes and intents en nyere versjon av Windows 7 pluss noe tull i tillegg. 

 

Edit: Korreksjon; Windows 8 har minst fire GUI, der kun ModernUI er nytt. 

 

 

Det er jo ikke pluss noe tull, de har skiftet ut startmenyen og widgets med en varianter som er verre.

 

AtW

 

 

Har jeg nå eller på noe annet tidspunkt påstått at nyere er bedre? Nyere betyr først og fremst anderledes. I tilfelle gadgets må jeg si at gadgets var noe skikkelig møl, og utvalget av erstatningen (apps) er betydelig bedre enn utvalget av gadgets, men gadgets hadde fordeler i bl.a. plassering. Så ikke det verste byttet, fra noe møl, til noe som er bedre men likevel ikke riktig kan erstatte det.

 

Startmenyen er også først og fremst nyere og anderledes. Noen liker den bedre, de fleste, som meg, synes den er bedriten og gleder oss til hybriden i Windows 10.  

Lenke til kommentar

Nei. Du sa ikke at det var bedre, men du sa det var pluss noe i tillegg. Det er det ikke, det har erstattet andre funksjoner. AtW

 

Jeg sa det var nyere. Jeg vet at du er klar over at nyere versjoner av et operativsystem bytter ut noen funksjoner og elementer. 

 

Poenget mitt er og forblir at mesteparten av ModernUI trenger man ikke forholde seg til. Jeg forholder meg faktisk ikke til noen deler av det på min stasjonære PC, siden alt jeg bruker av kontrollpanelet ligger på den klassiske delen. Ikke mer enn jeg forholder meg til høykontrast-UI'et, og mindre enn jeg forholder meg til tekstgrensesnittet. Kort sagt: jeg skal være den første til å påstå at ModernUI er en forringing av Windows, men folk som lar det vokse til noe betydelig i sin vurdering av Windows 8.x har gjort mye mer av det enn det i praksis betyr. 

 

Det meste av Windows 8.x er relativt likt Windows 7 minus Aero. Desktoppen er svært lik. Noen få punkter på kontrollpanelet er altså påbegynt i ModernUI. Og så er det startsiden. Dette er vel de eneste viktige deler av ModernUI som ikke er helt valgfri å forholde seg til om man tar steget til Windows 8.x. Jeg har dog valgt bort ModernUI-startsiden også, og utseendet til ModernUI på desktop er erstattet med noe mye penere via WindowBlinds. 

 

Nyere er ikke bedre, og startsiden til Windows 8 er bare siste ledd i en negativ utvikling med fordumming av startmenyen: 

 

Opprinnelig var startmenyen en trestruktur med drag & drop, der man kunne kategorisere i flere nivåer, som gjorde det mulig å sortere ting etter hvordan man organiserer det i hodet. Man kunne dra ting til toppen av startmenyen, slik at man hadde en toppnivå-meny for hver av sine hovedkategorier, slik at jeg hadde fire-fem undermenyer på toppen "Net", "Office", "Graphics", osv. Kun ting jeg ikke var interessert i lå igjen i menypunktet "Programmer".

 

Deretter skrev de den om slik at den fikk "sist brukte"-funksjonalitet, men samtidig gjorde de trestrukturen dårligere, og man måtte klikke den fram. Så de tingene jeg nyligst hadde brukt, ble lettere valgt igjen, men det var vanskeligere å bevege seg gjennom strukturen. Noe bedre og noe dårligere.

 

Så klarte de å tilføre søk, men ødela trestrukturen helt, slik at man måtte klikke seg gjennom strukturen og åpne hvert nivå i en liten boks inni menyen. Windows 7 hadde i grunnen allerede en ganske dårlig organisert startmeny, men den hadde altså et søk og noe funksjonalitet for sist brukt. Igjen, noe bedre og noe dårligere.  

 

Så med Windows 8.x kom det som jeg sammen med mange andre synes er en forferdelig startside. Riktig nok har de igjen forbedret søket. Men resten... Startmenyen er byttet ut med nyere og anderledes funksjonalitet som ligner mest på det ulykksalige kjærlighetsbarnet til oppslagstavla på universitetet og en gammel hjemmeside på Geocities der noen samlet på animated gifs. Noe bedre, og noe helt blæh. 

 

I Windows 10 kommer det en hybridløsning som tillater deg å bruke menyen mer som den gamle. Så det mener jeg forbedrer noen av de områdene som Windows 8.x forverret. Men dette regner jeg som ren forbedring. Så da må det være ett eller annet den ødelegger også, for at det skal være i samsvar med utviklingen generelt. Noe er bedre, så da er det nok noe som er dårligere også. 

Lenke til kommentar

 

Nei. Du sa ikke at det var bedre, men du sa det var pluss noe i tillegg. Det er det ikke, det har erstattet andre funksjoner. AtW

 

Jeg sa det var nyere. Jeg vet at du er klar over at nyere versjoner av et operativsystem bytter ut noen funksjoner og elementer. 

 

 

Dette var dine eksakte ord: "Windows 8.x er for all purposes and intents en nyere versjon av Windows 7 pluss noe tull i tillegg. "

 

Med "pluss" i kursiv. Alt jeg har gjort er å poengtere at ting som startskjermen og den nye elendige widget-implmentereringen med en side-dock ikke er pluss, det er en erstatning, man har fjernent en adekvat funksjon og erstattet den med en dårlig funksjon. (og hvordan er søket egentlig forbedret? i win8 var det verre, men 8.1 er det omtrent på linje). Jeg har aldri hverken sagt eller hintet frampå at du har sagt at det var bedre, eller at nyere alltid var bedre. Men det er altså funksjoner som har blitt erstattet, hadde skrotet bare vært i tillegg, som feks apps er, så er det ikke så stor issue, da man man bare ignorere det og gjøre som før. (nå er det ikke noen enorm issue uansett, men UI-messig er win8 et tilbakesteg)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei. Du sa ikke at det var bedre, men du sa det var pluss noe i tillegg. Det er det ikke, det har erstattet andre funksjoner. AtW

 

Jeg sa det var nyere. Jeg vet at du er klar over at nyere versjoner av et operativsystem bytter ut noen funksjoner og elementer. 

 

 

Dette var dine eksakte ord: "Windows 8.x er for all purposes and intents en nyere versjon av Windows 7 pluss noe tull i tillegg. "

 

Med "pluss" i kursiv. Alt jeg har gjort er å poengtere at ting som startskjermen og den nye elendige widget-implmentereringen med en side-dock ikke er pluss, det er en erstatning, man har fjernent en adekvat funksjon og erstattet den med en dårlig funksjon. (og hvordan er søket egentlig forbedret? i win8 var det verre, men 8.1 er det omtrent på linje). Jeg har aldri hverken sagt eller hintet frampå at du har sagt at det var bedre, eller at nyere alltid var bedre. Men det er altså funksjoner som har blitt erstattet, hadde skrotet bare vært i tillegg, som feks apps er, så er det ikke så stor issue, da man man bare ignorere det og gjøre som før. (nå er det ikke noen enorm issue uansett, men UI-messig er win8 et tilbakesteg)

 

AtW

Må da som vanlig skyte inn at selv om gui på w8 har forbedringspotensiale er det i mine øyne betydelig bedre enn den totalt meningsløse startmenyen som jeg for øvrig bortimot sluttet å bruke til annet enn å få fram kjørfeltet for mange mange år siden.

 

Å navigere på leting etter ikoner er kronglete og tungvint, og også en av grunnene til at mange overøser desktoppen med ikoner i stede.

 

Jeg har tilgang til alt jeg behøver med ett eneste klikk på startknappen nå, og får i samme slengen dynamiske oppdateringer i live tiles.

 

Ser gjerne videre utvikling, men gud forby en tilbakerulling til den håpløse startmenyen.

 

Når det gjelder apper og tilgjemgelighet tror jeg dette blir betraktelig bedre når appstorene slås sammen. Blir mer aktuelt å tilpasse appene mot PC segmentet da.

 

Men alt dette har vi dskutertskutert før ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...