Gå til innhold

Risikerer jeg å miste recovery-partisjonen med Win 8.1 ved innst. av Win 10?


Anbefalte innlegg

Jeg er nysgjerrig på Windows og har lyst å prøve den. Laptopen jeg vil innstallere den på kjører Windows 8.1. Det er en recovery-partisjon på den, men det er ikke mulig (ifølge Lenovo) å brenne ut recovery-plater. De skriver også at hvis harddisken går i stykker må man kjøpe ny Windows 8.0 lisens. Er ikke sikker på om dette også gjelder hvis recovery-partisjonen blir ødelagt.

 

Forstår det slik at en kan ha både 8.1 og 10 på samme maskin (dualboot), men da med 10 på egen partisjon. Kan det bli trøbbel med å fjerne Windows 10? Kan recovery-partisjonen bli ubrukelig?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Hvis du har bare en harddisk (noe jeg regner med ettersom det er en laptop), så kan det påvirke recoverypartisjon.

Det spørs om hvordan dette er satt opp, hvis det er en egen partisjon for recovery, så går dette fint.

Har du nok plass, kan du lage en egen partisjon ved siden av Windows 8.1 til 10, men systemet (Windows 8.1) kan fort bli ustabilt når en partisjonerer en disk med systemet på, så da kan du slette systemdisken under installering og passe på at den som recovery ligger på forblir.

 

Jeg er dog usikker på om det er like enkelt å reinstallere Windows 8 fra Windows 10.

 

Du kan også bare sette igang å slette alt på disken (under installering av Windows 10), så lage en Windows 8-disk som du reinstallerer med senere om du ønsker å skifte tilbake:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-refresh-media

Du bruker bare nøkkelen du allerede har på lisensen din.

Ingen ting å kjøpe på nytt, det er bare tull.

 

Her har man også mulighet til å installere Windows 8 igjen, men må gjøres på et kjørende system, og jeg tror ikke det fungerer med Windows 10, men hvis du hadde hatt Windows 7 for eksempel.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-key-only

 

Min anbefaling er å teste Windows 10 på egen disk, så har du det som dual boot med Windows 8.

Har du ikke plass til en disk til, eller har en stasjonær PC, så ville jeg ventet til OS-et kom ut ferdig.

Endret av pijano
Lenke til kommentar

Problemet er at lisensnøkkelen ikke er tilgjengelig, tror den er skrevet i Bios (UEFI). Det finnes en egen knapp på laptopen for å kjøre recovery, det er visst ikke meningen en skal kunne legge inn Windows selv. Har jo aldri vært noe problem tidligere å reinnstalere fra hvilken som helst OEM Windows plate, så lenge en brukte rett versjon og hadde gyldig lisensnøkkel. Vi forbrukerere får visst mindre og mindre råderett over egen maskin. Mulig jeg skulle oppgi tanken på å prøve Windows 10.

Endret av Eivor
Lenke til kommentar

Ja, tenker jeg prøver det. Etter mye googling fant jeg ut at jeg kan lage en gjenopprettingstasjon på en USB-pinne, så en ikke er avhengig av recovery-partisjonen.  Det ser ganske enkelt ut, må bare få tak i en stor nok USB-pinne. Merkelig at Lenovo skriver at det ikke er mulig å brenne backup-plater og samtidig ikke nevner med et ord at en kan lage backup til en USB-pinne!

Lenke til kommentar

Hvorfor lager du bare ikke et disk image med windows 8 sitt innebygde backupfunksjon da ?

Forstår det sånn at det bare er mulig å lage og gjenopprette Windows 8 på denne maskinen (Lenovo Z710) med en USB-pinne. Får vente til jeg får den nye USB-pinnen jeg har bestilt, for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar

Nei , det er ikke sånn du har fått det for deg.

En slik USB pinne du snakker om er ikke komplett backup men lages for å gjøre vedlikeholds ting

Den booter en maskin med eksisterende windows 8.1 for å kunne hjelpe med ulike feil situasjoner eller annet.

Skal du restore en disk må du ha et komplett image av disken lagret på et eksternt medium eller nettverksstasjon (f.eks en server eller NAS).

USB pinnen vil da boote pcen og gjøre deg i stand til å restore en image/backup lagret ET ANNET STED tilbake til pcen du booter opp.

Eller du kan ha en USB pinne som har windows 8.x som er bootbar og inneholder installasjons medie for operativsystemet slik at du kan installere windows pånytt.

 

Skal du installere et annet os på maskinen en det lenovo har lagt med i recovery partisjonen er du på egen hånd.

Og oftest da å komme tilbake også.

Derfor sier jeg at du må ta en backup av hele disken til maskinen (inklusive recovery partisjon) for å kunne være sikker på at du kan tilbakestille den til slik lenovo har levert den etter at du er ferdig med alternative os.

Da snakker jeg om image backup enten windows 8.1 innebygde , acronis true image , paragon backup and recovery eller tilsvarende. Og den type backup omtales som type "cash recovery" og fordrer at du har image av hele disken og ikke enkelte partisjoner. Det er en backup som kan ta deg helt tilbake til slik det har vart tidligere.

USB pinne kan ikke benyttes men volumet på backupfunksjon kan oftest komprimeres noe så plassbehovet blir ikke fullt 1:1.

 

Les : http://www.howtogeek.com/192115/what-you-need-to-know-about-creating-system-image-backups/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ikke så enkelt likevel. Hentet fra download siden for Windows 10:

"After you install Windows 10 Technical Preview, you won’t be able to use the recovery partition on your PC to go back to your previous version of Windows."

 

Nei det kan du ikke, men du kan holde nede shift og ta en restart og bruke Windows 10 sitt verktøy for å rulle tilbake til forrige OS.

Så kan du bruke Windows 8 sitt verktøy for å reinstallere os'et, og da brukes recoverypartisjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg støtter forslaget om å teste Windows 10 via en virtuell maskin. Det finnes et par gratis alternativer, jeg har tidligere brukt VirtualBox og VMware Player. Nå bruker jeg VMware Fusion på Mac.

 

For de som ikke vet hva dette går ut på, så installerer man et program som "later som" det er en PC. En form for simulator. Så kan man kjøre forskjellige OS som programmer (guest) uten at det påvirker hoved-OS (host). Fordrer at man har kraftig PC (rask prosessor og mye minne) hvis man ønsker bra ytelse på den virtuelle maskinen.

 

En guide hos CNET fra i høst om emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...