Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Festetomt, tolking av skjøte, fastsettelse av innløsningssum.


skripis

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som en del andre i dette sitter jeg som tomtefester. Årlig festeavgift er en veldig beskjeden sum, og jeg har derfor ikke stresset med å kreve innløsning eller gjort noe mer rundt dette. Men de siste dagers nyheter har fått meg til å tenke, om kanskje ikke tiden er moden til å gjør noe før noe endres. 2 spørsmål i den anledning:

 

1.  Er min tomt solgt mot årlig leie, eller er den bortfestet? Slik er ordteksten i skjøtet fra 1948:

  • SKJØTE
  • Undertegnede, ZX, og YX, overdrar herved til VW, en parsell av vår eiendom gnr. xx bnr. xx Bruåsen i A.Moland.
  • Parsellen er fraskilt ved skylddeling av 7. august 1948 og har fått bruksnavn Eikebakken bnr. XX og ett skyld av 10 øre.
  • Kjøpesummen er årlig leie av kr. 100,- etthundrekroner. Og gjelder for en tid av 99 år.

På skjøtet er påført signaturer, og tinglysning fra Sorenskriverembedet. Jeg har en liten tilleggstomt med eget bruksnummer som er overdratt 20 år senere, her er ordlyden i skjøtet så godt som identisk men ordet "bortfestet" brukes istedet for "overdrar". Festeavgiften har blitt jevnlig indeksregulert.

 

2.  Ved fastsettelse av innløsningssum skal man benytte en på 25 ganger årlig festeavgift. Eventuelt kan bortfester kreve 40% av tomteverdi dersom ikke tomten er festet bort på ubestemt tid. Er 99 år å betrakte som ubestemt tid / evigvarende?

Endret av skripis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Dette er interessante spørsmål :-)

Slik jeg ser det:

Spørsmål nr 1.: dette tror jeg ganske sikkert er tomtefeste selv om det ikke er brukt begrepet "bortfestet".

 

Spørsmål nr. 2: nei, du har en tidsavgrenset festeavtale. Se Rt. 2007 s. 1308 som gjelder en tomtefesteavtale med samme varighet som din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...