Gå til innhold

Doble et Nettverkspunkt - går det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kortslutte? En vei av gangen? Altså, man vil bruke to par per tilkobling i samme kabel, og jeg skal si meg enig i at det ikke er optimalt med tanke på støy. Jeg kan ikke helt se hvordan det kun skal fungere en vei.

 

De billigste switchene koster ikke mange hundrelappene og vil fungere til TS sitt bruk. Jeg har ikke noen spesifikk anbefaling men jeg vil ikke tro at det skulle bety noe for TS.

Lenke til kommentar

OK - det var egentlig slik

10 x RJ45 Cat5 Cat5e 3 Way LAN Network Cable Ethernet Splitter Connector Adaptor

 

Om det er noe slik funger det dårlig, siden det kun kan bruke en vei av gangen, så switch er løsningen.

Siden det vil kortslutte\ forstyrre nettverket.

Det var egentlig noe slik jeg jaktet.

 

Skal prøve å forklare...

 

Mitt bredbånd er fra CANAL Dig... og kommer inn i kjeller...

 

På samme sted i kjeller er telefon opplegg m.m.

 

Dvs at her blir bredbåndsrouter og fast tlf router stående.

 

Jeg har Apple sine store router, noe Elkjøp sier er en av de bedre og bør dekke mitt rekkehus. Men jeg sliter med signalene - og tenker kanskje den ikke trives nede i den kjipe kjellerboden hvor alt av ledninger har sitt opphav..

 

Det går trekt en nettverk kabel fra nevnte rom til mer sivilisert del av huset - hvor kanskje routeren kan nå oss hvis jeg flytter den.

 

Dog slik koblingen er i dag - så går nettverk signalet fra CD sin boks inn i router. Et signal hentes videre ut av router til tlf modem. Kunne jeg doblet signal ut fra CD sin boks kunne ett gått rett i tlf modem, og ett inn i den nettverkskabel som dukker opp et annet sted igjen i huset, for der å koble til router. I håp om bedre nettverksignaler.

 

Fast tlf er greit å ha synes vi mtp kunne nå barna etc...ikke alltid de passer på å være på mobilnettet.

Lenke til kommentar

Som nevnt er switch best.

TP-LINK TL-SG1008D eller D-Link Switch 8P gigabit.

 

Har du coax\fiber kan du muligens få en installatør å installere det i et annet rom.

Eventuelt bruke Rj45 punkter i vegg ganske så bra.

Jeg får fiber innen et år. Anner ikke hvor i huset, men trenger midlertidig løsning nå. Går for switch...

 

Med mindre det er noe feil m Apple routeren. Noenerfaringer med dem. Elkjop mener det er den beste de kan selge- og synes det er rart den ikke dekker bedre.

Lenke til kommentar

Får du fiber fra canaldigital får du sikkert noe som dette:

 

tbl-Foto00.jpg

Nå er gjør det ikke noe å ha flere switcher, men er ikke vits å kjøpe noe hvis du snart får dette.

 

Ofte på coax har man bare 1 tilkobling til ruter. Som er veldig lite.

Har du forresten endret kanaler på trådløs eventuelt prøvd både 2.5 ghz\ 5 ghz båndet.

Lurer på om apple ruter bare har 2.4 ghz.

Lenke til kommentar

Om du ikke har iptelefoni kan du ikke sette inn en switch for å få et uttak til data og et til telefoni. Finnes splitter de tar og deler de 8 kabeltrådene i CAT5(+/6), og gir 4 til hvert punkt da får du 100Mbit/s per punkt, mot vanlig 1000Mbit/s på en linje, så sant du ikke har linje over 100 Mbit/s går det bra. Vanlig telefon går ikke på RJ45 kabel, men RJ11 skal passe om jeg ikke husker feil. Om du splitter er jeg ikke sikker på om RJ11 virker over RJ45 med bare 4 pinner(i forhold til om pluggen treffer 2 av pinnene som videreføres) Legger ved link til en splitter. http://www.leteng.no/Avdelinger/Produkter/Nettverkskabel-Twisted-Pair/Splitter-og-Skjøtestyker/Leteng/Splittadapter-RJ45-Parallell-RJ45-Plugg-2xRJ45-KontakterTS1040-p0000038105

Lenke til kommentar

Får du fiber fra canaldigital får du sikkert noe som dette:

 

tbl-Foto00.jpg

Nå er gjør det ikke noe å ha flere switcher, men er ikke vits å kjøpe noe hvis du snart får dette.

 

Ofte på coax har man bare 1 tilkobling til ruter. Som er veldig lite.

Har du forresten endret kanaler på trådløs eventuelt prøvd både 2.5 ghz\ 5 ghz båndet.

Lurer på om apple ruter bare har 2.4 ghz.

Sikkert noe tilsvarende - bare Get... Enig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...