Gå til innhold

Britisk tv-stjerne "tar bladet fra munnen"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke vente å bli tatt seriøst med en slik ordbruk. Sigvart Dagsland har en sang som heter "Festung Europa", om alle flyktningene som vil innta et lukket og låst Europa. Les gjerne teksten på den.

Tror at Dagsland skrev sangen til støtte for flyktningene eller verdens fattige.

 

Men mange båtflyktninger blir vel sendt hjem igjen etter noen måneder.

Leste at muslimske båtflyktninger er observert i å dumpe kristne båtflyktninger i havet. Der er vel et sant bilde av hva muslimer egentlig ønsker å gjøre med kristne...

Lenke til kommentar

 

Lol, når du kaller mennesker for "kakerlakker" og sammenlikner dem med en pest så burde du etter min mening ikke ha lov til å bli tatt seriøst.

Hvorfor ikke?

 

Fordi det er hatretorikk ment for å skape distanse fra en gruppe mennesker gjennom å dehumanisere dem. Det er selvsagt fullstendig uakseptabelt å sammenlikne enkelte menneskegrupper med skadedyr. Det er grunnleggende uetisk å nekte mennesker sin menneskelighet, men det er også en metode for å senke terskelen for mord, slik det ble gjort under Holocaust og folkemordet i Rwanda.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lol, når du kaller mennesker for "kakerlakker" og sammenlikner dem med en pest så burde du etter min mening ikke ha lov til å bli tatt seriøst.

Hvorfor ikke?

 

Fordi det er hatretorikk ment for å skape distanse fra en gruppe mennesker gjennom å dehumanisere dem. Det er selvsagt fullstendig uakseptabelt å sammenlikne enkelte menneskegrupper med skadedyr. Det er grunnleggende uetisk å nekte mennesker sin menneskelighet, men det er også en metode for å senke terskelen for mord, slik det ble gjort under Holocaust og folkemordet i Rwanda.

 

Nå skal du vel ikke overdrive. Du kan jo si og synes det du vil, hvorfor kan ikke hun selv om du er uenig?

Lenke til kommentar

 

Jeg er enig med deg, men er det ikke også galt å kalle uskyldige dyr for "skadedyr"? De dyrene gjør ikke annet enn å forsøke å overleve. Mennesker er vel også dyr, så da bør det være "greit" å kalle dem skadedyr, muligens, når de skader andre menneskers interesser.

 

En kan jo også har rett i det en sier, selv om en har et rasistisk menneskesyn som vi vil ta avstand fra? Jeg kan jo si at norske barn er kannibalistiske rotter. Nå må vi få slutt på mobbingen!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er enig med deg, men er det ikke også galt å kalle uskyldige dyr for "skadedyr"? De dyrene gjør ikke annet enn å forsøke å overleve. Mennesker er vel også dyr, så da bør det være "greit" å kalle dem skadedyr, muligens, når de skader andre menneskers interesser.

 

En kan jo også har rett i det en sier, selv om en har et rasistisk menneskesyn som vi vil ta avstand fra? Jeg kan jo si at norske barn er kannibalistiske rotter. Nå må vi få slutt på mobbingen!

 

Det blir feil å si at de ikke skader andre menneskers interesser. De kommer jo på ulovlig grunnlag. Er ikke det å skade andre menneskers interesser?

Lenke til kommentar

 

Nå skal du vel ikke overdrive. Du kan jo si og synes det du vil, hvorfor kan ikke hun selv om du er uenig?

Fordi det hun sier er uetisk, selvsagt. Det er også total idioti, men det er ikke så farlig.

 

Det er uetisk i følge deg. Kanskje andre ikke er enige med deg. Kanskje hun sier det mange tenker, men ikke tørr å si.

Lenke til kommentar

Det er uetisk i følge deg. Kanskje andre ikke er enige med deg. Kanskje hun sier det mange tenker, men ikke tørr å si.

For mitt vedkommende er det helt greit at folk ikke tør å kalle båtflyktninger for "kakerlakker" (for øvrig en fin historisk allusjon av Hopkins å peke på hatretorikken til Hutu Power -- neida tulla, det er jo et sammentreff i og med at hun er historieløs). Synes det er helt greit med stigma mot sånne kategoriseringer av folkegrupper.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er enig med deg, men er det ikke også galt å kalle uskyldige dyr for "skadedyr"? De dyrene gjør ikke annet enn å forsøke å overleve. Mennesker er vel også dyr, så da bør det være "greit" å kalle dem skadedyr, muligens, når de skader andre menneskers interesser.

 

En kan jo også har rett i det en sier, selv om en har et rasistisk menneskesyn som vi vil ta avstand fra? Jeg kan jo si at norske barn er kannibalistiske rotter. Nå må vi få slutt på mobbingen!

 

Det blir feil å si at de ikke skader andre menneskers interesser. De kommer jo på ulovlig grunnlag. Er ikke det å skade andre menneskers interesser?

 

Innlegget mitt var litt forvirrende. Jeg liker ikke retorikk som "skadedyr", "kakerlakker" eller "rotter". Samtidig strever jeg med å se at dette skulle være så galt rent logisk. Jeg deler ikke det kristne skillet mellom det hellige mennesket og resten av røkla av dyrelivet på jorden. At en art opphøyer seg selv til bedre enn andre, eller at en rase/etnisk gruppe gjør det samme, er jeg skeptisk til. 

 

Jeg kommer ikke til å bruke slike nedsettende ord, men "skadedyr" synes egentlig å være et greit ord på en måte. Mennesker er dyr, og når mennesket gjør skade (sett fra ett bestemt perspektiv), så blir mennesket et skadedyr. 

 

Men jeg nikket gjenkjennende til Kakofonis påpekninger av hvordan språket tas i bruk for å redusere verdien av andre mennesker. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, men er det ikke også galt å kalle uskyldige dyr for "skadedyr"? De dyrene gjør ikke annet enn å forsøke å overleve. Mennesker er vel også dyr, så da bør det være "greit" å kalle dem skadedyr, muligens, når de skader andre menneskers interesser.

 

En kan jo også har rett i det en sier, selv om en har et rasistisk menneskesyn som vi vil ta avstand fra? Jeg kan jo si at norske barn er kannibalistiske rotter. Nå må vi få slutt på mobbingen!

Enig med deg i det. Her er det nok mer et tilfelle av at ord kan brukes til så mangt, blant annet til å vekke assosiasjoner og følelser i oss. Og at mennesker kaller "skadedyr" for skadedyr er jo ganske paradoksalt i seg selv. Tror vi kunne hatt godt av å feie for egen dør i den sammenhengen. Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Mange av disse flyktningene flykter ikke fra landet sitt pga. krig, men pga. fattigdom. De ønsker å komme til Europa slik at de kan leve av velferdsgodene som Europeere skatter til. Afrika sør for Sahara er ikke akkurat kjent for sin økonomiske og teknologiske fremgang eller avanserte og siviliserte samfunn. Når disse villmennene kommer til Europa er det IKKE en berikelse, men en belastning og er med på å skape etniske friksjoner og økonomiske utfordringer. Australias løsning kan være en bedre måte å gjøre det på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig må hun få si det hun sier. Vi har ytringsfrihet nettopp for å beskytte meninger vi ikke liker. Og selvfølgelig må vi ta henne på alvor. Vi trenger ikke flere av formatet ABB som føler de må ty til ekstraordinære handlinger for å bli hørt. Selvfølgelig må vi ta avstand fra hennes karakteristikk av andre mennesker. Devaluering av mennesker er det første steget mot å rettferdiggjøre overgrep.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...