Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venn knuste mobilen min ved uhell. Ersatte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor skjønner du ikke dette?

Jeg skjønner det, jeg påpekte bare på en diskret måte at det er uhøflig. Skjønner? Du gjør det ofte, og jeg mener det er feil oppførsel.

 

på hvilken måte kan TS være tilstede og ikke vite hva som skjer der? bare fordi det ikke er skrevet i klartekst at "TS var klar over at det ble løftet noe"... så var han jo tilstede, og observerte SANNSYNLIGVIS løftingen. Hvorfor er dette feil? Det er heller feil å bevisst utelate faktumet for å forsøke å vri ansvaret over på en venn som var uheldig.... Folk som deg som skal drive og klandre og straffe folk som er uheldige er værste sort spør du meg. DET er uhøflig i min bok..... "oi, snublet du i trappa mi og kom borti en potteplante så den veltet, KJØP EN NY POTTEPLANTE TIL MEEEEEG!!!!"..... grøss

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Jeg kommer ikke i noe økonomisk krise akkurat, men 6000 er jo mye penger for meg også. Jeg er jo ung og sparer til bolig... Bor i en av landets største byer så prisene er jo helt ville.

 

Uhell skjer ja, men det var ikke på fylla eller noe bare så det er sagt.

 

Anonymous poster hash: ba295...30a

 

 

Han kan vel ta den på reiseforsikring? Eller sin egen innboforsikring som dekker ansvar for skade på andre eiendeler.

Lenke til kommentar

 

Hva? Det er en rimelig fair antakelse...

Alle mener vel sine egne antagelser er fair...

 

 

bare fordi det ikke er skrevet i klartekst at "TS var klar over at det ble løftet noe"... så var han jo tilstede
Står ingenting om at han var tilstede. Du finner rett og slett på ting, og det er uhøflig.

 

Så du mener det er mer sannsynlig at han har gått ifra sin telefon og forlatt stedet? Svært lite sannsynlig i disse dager og da ville han nok a informert om dette.

Lenke til kommentar

Ganske forskjellige oppfatninger kommer til syne her. Jeg får bidra med min, i form av en replikkveksling mellom to veloppdragne, kultiverte mennesker: 

- Å, beklager! Jeg reparerer eller kjøper ny til deg, naturligvis.

- Hva? Det var jo et uhell - kommer ikke på tale!

- La meg i det minste få betale halvparten, da!

- Det er da virkelig ikke nødvendig!

- Jo, jeg insisterer.

I stedet for at den ene får "rett" og den andre føler seg som offer for en urettferdighet, skilles de som like gode venner som før.

Er ikke et vennskap verdt mer enn noen lusne kroner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske forskjellige oppfatninger kommer til syne her. Jeg får bidra med min, i form av en replikkveksling mellom to veloppdragne, kultiverte mennesker: 

- Å, beklager! Jeg reparerer eller kjøper ny til deg, naturligvis.

- Hva? Det var jo et uhell - kommer ikke på tale!

- La meg i det minste få betale halvparten, da!

- Det er da virkelig ikke nødvendig!

- Jo, jeg insisterer.

I stedet for at den ene får "rett" og den andre føler seg som offer for en urettferdighet, skilles de som like gode venner som før.

Er ikke et vennskap verdt mer enn noen lusne kroner?

Ikke et vennskap verdt å beholde hvis den andre parten ikke gidder å ta ansvar over sine feil i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står ingenting om at han var tilstede. Du finner rett og slett på ting, og det er uhøflig.

Det må gå ann å lese mellom linjene og gjøre seg små antakelser. Skulle noe mot formodning være feil, så klarner trådstarter opp i det der det er nødvendig, helt uten at du leker moralsjef.

Lenke til kommentar

Det er nå ikke bare forsettlige handlinger som må erstattes i denne verden...

Det stemmer. Også skader oppstått ved uaktsomhet må erstattes. Derimot ikke dersom skaden er oppstått ved et uhell, da er det den det går ut over som får svi. (Unntaket er motorkjøretøyer, de har alltid erstatningsansvar).

Lenke til kommentar

Hva er da forskjellen mellom uaktsomhet og uhell og hvem må bestemme forskjellen?

Uaktsomhet har man utvist om man har opptrådt i strid med det en alminnelig fornuftig person ville gjort i en tilsvarende situasjon.

Et enkelt eksempel: du har mistet din dyre smartklokke på golvet/veien, og jeg kommer gående og trår på den. Dette er et hendelig uhell som du må bære tapet for. En alminnelig fornuftig person kontrollerer ikke bestandig hvor han setter foten, så jeg er ikke erstatningspliktig. Dessverre er ikke alle tilfeller like opplagte som dette, det må utvises skjønn. Det er det i siste instans domstolene som gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg og ei veninne var å badet for noen år siden, og vi tullet litt på brygge. Klarte å sparke mobilen hennes ut i vannet med et uhell (vi er usikre på hvem som kom borti den). Jeg betalte da halvparten av det mobilen kostet ny... Altså betalte jeg rundt 600 kr. Syns det er fair å gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar

Var tilstedet, men så ikke at det skjedde. Han sa det men tenkte ikke mer over det siden den så like hel ut. Var først en stund etterpå at jeg merket at skjermen var svart.

 

Jeg har ikke krevet noen betaling men Dropper han som venn. At han løfter i nærheten av min tlf som han vet ligger der er minst like uaktsomt av han etter min mening. Jeg vet at jeg i det minste hadde spleiset hvis jeg klarte å ødelegge noe som ikke var mitt.

 

Anonymous poster hash: ba295...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...