Gå til innhold

Kjøre uten (EU-Godkjenning)?


FeskarBlauk

Anbefalte innlegg

Hei! Bilen min hadde kontrollfrist 31.03.15 og jeg fikk den på kontroll dagen etter fristen gikk ut, men gikk ikke igjennom. Faren min sier at jeg har en måned på å fikse tingene, selv om fristen gikk ut 31, stemmer da dette? Vil ikke bli stoppet og si til politiet "men pappa sa at det var sånn". Var 2'er feiler og 1'er feiler, så ingen 3'er.

 

Takker på forhånd! :-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Bilen min hadde kontrollfrist 31.03.15 og jeg fikk den på kontroll dagen etter fristen gikk ut, men gikk ikke igjennom. Faren min sier at jeg har en måned på å fikse tingene, selv om fristen gikk ut 31, stemmer da dette? Vil ikke bli stoppet og si til politiet "men pappa sa at det var sånn". Var 2'er feiler og 1'er feiler, så ingen 3'er.

 

Takker på forhånd! :-)

your father is correct, men du må ha bilen på ny kontroll når tingene er fikset ;)

Lenke til kommentar

Min bil ble ikke godkjent i midten av februar, kontrollfrist 28.02. Fikk et par uker etter fristens utløp et brev med "har du glemt fristen, eller ble den ikke godkjent?, ny frist 30. april". Ser slik ut. Merk at det går automatisk en avskiltningsbegjæring etter denne fristen.

Endret av JaBBe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Sporsmal+og+svarstår det: 

Bilen min har vært til kontroll men ble ikke godkjent. Hvor lang tid har jeg til å utbedre manglene? 
Fristen du får oppgitt gjelder både kontroll og godkjenning. Du får altså ikke ny frist for å utføre eventuelle reparasjoner.

Du har dermed ikke noen ekstra frist for å utbedre feilene, slik jeg oppfatter dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De gir automatisk 2 mnd utvidet frist dersom bilen ikke er godkjent innen fristen, men de gir ikke noe utover det.

Denne fristen løper fra opprinnelig godkjenningsfrist.

 

Unntaksvis kan man få utsatt fristen ytterligere dersom det er problematisk å få tak i deler til bilen, men det skal en del til.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står i purrebrevet du får fra SVV (som nevnt i innlegg #6 og #8), og jeg kan bekrefte at du får ikke en, men to ekstra måneders frist. Avskiltingsbegjæring går ikke ut før denne nye fristen er utløpt.

 

Det sto ikke akkurat klart og tydelig på faktasiden på vegvesen.no, men et google-søk på EU-kontroll+purring ledet hit:

 

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/ikke-glem-eu-kontrollen--121734

 

Alle som ikke overholder fristen vil motta en purring fra Statens vegvesen, og fristen her er utvidet fra en til to måneder. Dette vil gi kontrollorganene noe mer tid til å ta unna de som er seint ute og hjelper samtidig bileierne. Overholdes ikke purrefristen risikeres avskilting.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...