Gå til innhold

Dette mener testere om Apple Watch


Anbefalte innlegg

 

Veldig langt å kalle det en radbrekking i mine øyne, at den er penere enn andre smartklokker har jo lite med om man lykkes i å få det til å bli en designklokke eller ikke. Om apple prøver å få en tablet til være noe man kan bære som en designveske, så hjelper det ikke om ipaden egner seg bedre enn en annen pad til dette, om den uansett ikke treffer det målet. Synes kritikken av sitat 2 er litt surmaget, det vesentlige i teksten er godt ivaretatt.

 

Setningen som er utelatt er ikke positiv i denne konteksten.

 

AtW

Jaha, greit at smak er forskjellig, og ikke alle er enige at Apple Watch klokka har best utseende.

Men vil du påstå at det er negativt at den faktisk har bedre display også???

Det som var utelatt handlet jo ikke bare om selve utseendet.

 

 

Har ingenting med at "smak er forskjellig" å gjøre, de har tatt vinklingen om klokka passer som et smykke, det er denne vinklingen som er tatt for seg i saken, alt som har noe med det å gjøre er sitert. Og selvsagt har de utelatt ting som ikke har om kun utseende å gjøre, er du også av den mildt sagt bisarre meningen at slike artikler skal copy/paste hele anmeldelser? Men nei, et godt display er ikke negativt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett litt rart å bare hente ut et lite utdrag fra artikler og bruke dem som "sannheter" til å representere hele anmeldelsen. Da blir hele greia tatt ut av kontekst og ubrukelig i mine øyne.

Ja, det er rart. Også kan man jo lure på hvorfor han skriver om det negative og utelater det positive. Det hadde jo vært like enkelt å gjøre det omvendt hvis han ville...

 

Nei, skriv nøytralt og overlat til leseren å gjøre seg opp en mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan utdype tankegangen min:

At klokken skal være av titan er en enkel sak - det er en særdeles slitesterk materiale som veier veldig lite. "pound for pound" kanskje den beste materialen for klokker generelt sett, og nå snakker jeg om klokker som skal holde en stund og ikke noe a-la Apple's bruk og kast klokke som er alrede per definisjon utdatert sammenlignet med sine konkurrenter.

Sollys og sånt - kjempefint å ha. Aktivitetsklokke er greit men enda bedre er klokke som man kan ha med seg på ferie, fjellturer, jakt og fisketurer etc der man har ikke tilgang til lader. Har hatt Pathfinder klokke i ca 7 år og har aldri byttet batteri - bare lagt klokken i sollys ca 2 ganger i året. Denne løsningen har temmelig klare fordeler.

Standalone data og wifi pga rett og slett autonomi. Hvis klokken er telefonens mimick-enhet betyr det automatisk at de aller fleste fancy funksjonene Apple skryter av blir utilgjengelige uten mobil (tap, tyveri, utilgjengelig etc), og at klokken bør egentlig kjøpes med mobil. Jeg er imot tvang og pakkeløsninger.

Ang Glonass og BeiDou - fint med GPS i aktivitetsklokker, men å ikke ha de andre to (og Magellan i fremtiden) blir teknologisk tilbakestående. Bruk av flere systemer bety redundans og bedre presisjon.

Kapasitet - som jeg sa, klokken bør være standalone, og da må den ha kapasitet.
Samme med data og wifi.

MP3 spiller er ikke noe "tja kanskje". Hvis apple klarte å lage en iPod Nano (2 gen tilbake) som var firkantet, omtrent samme størrelse og mindre tjukkelse enn AWatch, med (drumroll) klokkefunksjon og bånd man kunne kjøpe, at de ikke gjør det samme nå er dumt. Å gå en liten joggetur uten mobil er greit, aktivitetsklokke er da også greit, MP3 nesten et must, men å måtte ha mobilen med... igjen, dumme tvangsløsninger.

"klokke og GPS holder standalone for min del"
javel har du kanskje egen telefon og eget kompaktkamera eget GPS og eget MP3 spiller?
Smarmobil-revolusjonen er basert på å kombinere mest i samme enheten, dette blir noe 2000-talls argumentering right there.

Fuktsikkerhet er forresten ikke noe å duskutere. Det finnes omtrent ikke klokkeprodusenter som ikke lager vanntette klokker ned til 50, 100 eller 200 meter og mer. Dette er omtrent like nødvendig hos klokker som fargeskjerm på mobil, det er bare en funksjon man må ha og basta.

 

Så for min del kan apple fanboys komme med argumenter hva de synes ikke er nødvendig etter apples spec-diktat, men for meg er det klinkelde klar no-buy. Man må ikke velge noe totalt underlegent bare fordi det finnes, og det er "trendy" å ha det. Man må til sjuende og sist se det praktiske i alt man kjøper, og ikke akseptere halvferdige (i apples tilfelle totalt tilbakestående) varer. Jeg veddet på at Jobs snur seg i graven nå, for dette er dagens ekvivalent til iPad prototypen som ble aldri sluppet før A4 kom på banen.... akkurat fordi Jobs ville aldri levere noe halvferdig og dårlig.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Snip....

Ingen tviler på kravene dine, du er definitivt ikke i målgruppen til Apple Watch. Heldigvis for Apple er det en stor målgruppe som klokken dekker kravene og behovene til. Antagelig også mine personlige, men jeg må vente og se hvilke løsninger som kommer etter hvert. Foreløpig syns jeg det ser lovende ut.

Lenke til kommentar

 

Denne gang er jo ikke Apple først ute med en nyhet (smartklokke)

Hvilke produkter mener du apple har vært først ute med da?

Du må klare å løfte blikket fra produkt til løsning, noe som etter min mening også er mye viktigere enn selve produktet. Men for å forsøke:

 

- PC. Det hadde vært noen forsøk på å lage personlige datamaskiner før Apple I/II, men Apple satt sin maskin inn i et system som tok en konservativ databransje på senga på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet.

 

- iPod/iTunes. Hele musikkbransjen ble tatt på senga av denne komplette infrastrukturen for musikk. Bærbar musikk hadde vært tilgjengelig i flere år, likevel klarte Apple å sette det sammen til noe helt nytt med et helt nytt prisnivå som ikke musikkbransjen var forberedt på.

 

- iPhone/AppStore. En samlet mobiltelefonbransje ble fullstendig tatt på senga av iPhone, flere av de hadde ikke engang særlig tro på et slikt produkt. De så altså produktet, ikke løsningen.

 

- iPad. Det fantes ulike forsøk på "nettbrett" før iPad, likevel har det satt en en helt ny standard.

 

- Watch. Det finnes allerede flere smartklokker i markedet, men jeg tror Watch kan ha potensiale til å innføre en ny måte å tenke denne type produkter på.

 

 

- Løsninger. Det har vært flere av de siden Apple ble startet, men for å nevne de to nyeste som kan se ut til å påvirke noen bransjer, Apple Pay og Apple Health. Spennende retninger i begge løsninger.

 

 

Jeg legger merke til at det er flere som av en eller annen merkelig grunn har lagt Apple for et slags hat. Jeg forstår ikke sånt. Selv om jeg har valgt Apple, og har fått meg en mye bedre datahverdag enn jeg hadde med Windows og Android, så har jeg absolutt ikke noe i mot Google, Microsoft, Samsung eller hvilken som helst produsent i den andre leiren. Det er svært mange imponerende virksomheter som også lager gode produkter. Jeg skulle gjerne sett Android hadde kommet opp med noen gode og helhetlige løsninger, men de er antagelig for mange ulike aktører til å klare å få det til. Da blir det jo produkter og spesifikasjoner de kan konkurrere på. Noe de selvsagt også er gode til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Denne gang er jo ikke Apple først ute med en nyhet (smartklokke)

Hvilke produkter mener du apple har vært først ute med da?

Du må klare å løfte blikket fra produkt til løsning, noe som etter min mening også er mye viktigere enn selve produktet. Men for å forsøke:

 

- PC. Det hadde vært noen forsøk på å lage personlige datamaskiner før Apple I/II, men Apple satt sin maskin inn i et system som tok en konservativ databransje på senga på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet.

 

- iPod/iTunes. Hele musikkbransjen ble tatt på senga av denne komplette infrastrukturen for musikk. Bærbar musikk hadde vært tilgjengelig i flere år, likevel klarte Apple å sette det sammen til noe helt nytt med et helt nytt prisnivå som ikke musikkbransjen var forberedt på.

 

- iPhone/AppStore. En samlet mobiltelefonbransje ble fullstendig tatt på senga av iPhone, flere av de hadde ikke engang særlig tro på et slikt produkt. De så altså produktet, ikke løsningen.

 

- iPad. Det fantes ulike forsøk på "nettbrett" før iPad, likevel har det satt en en helt ny standard.

 

- Watch. Det finnes allerede flere smartklokker i markedet, men jeg tror Watch kan ha potensiale til å innføre en ny måte å tenke denne type produkter på.

 

 

- Løsninger. Det har vært flere av de siden Apple ble startet, men for å nevne de to nyeste som kan se ut til å påvirke noen bransjer, Apple Pay og Apple Health. Spennende retninger i begge løsninger.

 

 

Jeg legger merke til at det er flere som av en eller annen merkelig grunn har lagt Apple for et slags hat. Jeg forstår ikke sånt. Selv om jeg har valgt Apple, og har fått meg en mye bedre datahverdag enn jeg hadde med Windows og Android, så har jeg absolutt ikke noe i mot Google, Microsoft, Samsung eller hvilken som helst produsent i den andre leiren. Det er svært mange imponerende virksomheter som også lager gode produkter. Jeg skulle gjerne sett Android hadde kommet opp med noen gode og helhetlige løsninger, men de er antagelig for mange ulike aktører til å klare å få det til. Da blir det jo produkter og spesifikasjoner de kan konkurrere på. Noe de selvsagt også er gode til.

 

 

 

PC: som du selv sier, ikke først

Ipod(Itunes, var ikke først, og hadde ikke noen" komplett infrastruktur" når det kom.

Iphone: ikke dørst

Ipad: Ikke føst

Iwatch: ikke først

Løsninger; Ikke først

 

Jada, apple har bra produkter, og mye har forandrer bransjen betydelig, men spørsmålet var hva de var først med.

 

AtW

Lenke til kommentar

...men spørsmålet var hva de var først med.

 

AtW

...og svaret var altså å sette sammen løsninger som ingen hadde før dem. Enkeltprodukter har de helt sikkert også vært tidlig ute med, men for min del er det ikke så viktig hvem som var først eller sist. For min del er det viktigste at ting funker.

Lenke til kommentar

 

...men spørsmålet var hva de var først med.

 

AtW

...og svaret var altså å sette sammen løsninger som ingen hadde før dem. Enkeltprodukter har de helt sikkert også vært tidlig ute med, men for min del er det ikke så viktig hvem som var først eller sist. For min del er det viktigste at ting funker.

 

 

De har heller ikke "satt sammen løsninger ingen hadde før de" i eksemplene dine, om man ikke er ekstremt spesifik, (ingen hadde feks en musikkbutikk som het itunes før, så sånn sett fantes ikke akkurat den løsningen), de har levert løsninger som man kan argumentere for at har vært bedre enn det som fantes fra før, ikke gjort ting ingen hadde gjort før (i eksemplene dine), jeg er ikke forøvrig ikke så opptatt av om det er viktig for deg eller ikke, uttaler du deg om noe forholdet jeg meg til hva du sier og om det er riktig, ikke om du synes det er viktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

...men spørsmålet var hva de var først med.

 

AtW

 

...og svaret var altså å sette sammen løsninger som ingen hadde før dem. Enkeltprodukter har de helt sikkert også vært tidlig ute med, men for min del er det ikke så viktig hvem som var først eller sist. For min del er det viktigste at ting funker.

 

De har heller ikke "satt sammen løsninger ingen hadde før de" i eksemplene dine, om man ikke er ekstremt spesifik, (ingen hadde feks en musikkbutikk som het itunes før, så sånn sett fantes ikke akkurat den løsningen), de har levert løsninger som man kan argumentere for at har vært bedre enn det som fantes fra før, ikke gjort ting ingen hadde gjort før (i eksemplene dine), jeg er ikke forøvrig ikke så opptatt av om det er viktig for deg eller ikke, uttaler du deg om noe forholdet jeg meg til hva du sier og om det er riktig, ikke om du synes det er viktig.

 

AtW

Bare svar det du vil du, du kan jo ikke annet...:-)

Lenke til kommentar

Apple har slik jeg forstår det vært først ute med en fungerende mobil og nettbrett som:

Hadde fullverdig touch betjening

Fungerende programvare

Kompakt design

 

Apple har vært gode på å danne gjennombrudd for ting som allerede fantes, men i en ny og mer gjennomtenkt design og brukeroplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...