Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må jeg eller forsikringsselskapet betale veiavgift på kondemnert bil?


Anbefalte innlegg

Jeg kontakta tollvesenet angående veiavgift på den kondemnerte bilen min, og fikk beskjed om at den måtte betales, men at det måtte bli en sak mellom meg og forsikringsselskapet.

Jeg kontaktet Nemi forsikring noen dager før fristen gikk ut, og spurte hvem som var ansvarlige for bilen og avgiften, men fikk ikke respons. Jeg gjorde de også oppmerksomme i mailen om at bilen måtte  vrakes før 20.mars, for å få redusert avgift, men fikk ingen respons på den mailen.

 

Jeg måtte til slutt betale veiavgiften, for å unngå purring, inkasso etc, ekstra gebyr...

Nå har vi blitt enige om erstatning for bilen min, men jeg skrev til de at jeg ville de skulle betale veiavgiften.

 

Er det noe fasit på hvem som skal betale denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror heller jeg ville oppfordret forsikringsselskapet til å kontakte veivesenet for å få avgiften refundert dersom den ble kondemnert før 20/3. Det spørs om veivesenet er villig til å gjøre det, men jeg mistenker at forsikringsselskapet har større sjanse for å få det gjennom enn Ola Dunk.

Lenke til kommentar

Det er den som står som eier ved årsskiftet som er ansvarlig for å betale årsavgiften. Om bilen er kondemnert og i forsikringsselskapets besittelse, så er det likevel din plikt å betale den. Alternativet er som du helt riktig skriver, vraking hos godkjent bedrift og innlevering av skilter før 20. mars.

Fasiten i lovens forstand er at du må betale. Oppgjør mellom deg og forsikringsselskapet er det neppe noen fasit på. (Men jeg hadde ikke fortsatt å bruke et forsikringsselskap som påfører meg en utgift som kunne vært unngått dersom de var litt kjappere til å reagere. Om de tar kostnaden, så er det jo greit.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Men jeg hadde ikke fortsatt å bruke et forsikringsselskap som påfører meg en utgift som kunne vært unngått dersom de var litt kjappere til å reagere. Om de tar kostnaden, så er det jo greit.)

 

TS er ikke den første som erfarer at et nytt og billig forsikringsselskap er flott så lenge man ikke har noen skade, men når skaden inntreffer ser man at de som betaler litt mer i eldre velrenommerte selskaper får rask, effektiv og høflig saksbehandling, løsninger som sparer ulemper og penger for både kunde og selskap, og god informasjon underveis.

Lenke til kommentar

TS er ikke den første som erfarer at et nytt og billig forsikringsselskap er flott så lenge man ikke har noen skade, men når skaden inntreffer ser man at de som betaler litt mer i eldre velrenommerte selskaper får rask, effektiv og høflig saksbehandling, løsninger som sparer ulemper og penger for både kunde og selskap, og god informasjon underveis.

Jeg har jo hørt diverse om Gjesidige (Gjenstridige?) på diverse skadesaker på nett, men min erfaring med dem er helt topp. Mistet garasje og biler i en brann, og selv om jeg (dum som jeg var) ikke hadde innboforsikring på garasjen, så var de ikke vanskelige å ha med å gjøre for å å dekket mest mulig av det jeg hadde tapt gjennom mine andre forsikringer (innbo på leilighet). Fikk også en bra pris for begge bilene uten å måtte krangle alt for mye.

 

Det er jo goså en fordel for meg at de er billigst også :D

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

TS er ikke den første som erfarer at et nytt og billig forsikringsselskap er flott så lenge man ikke har noen skade, men når skaden inntreffer ser man at de som betaler litt mer i eldre velrenommerte selskaper får rask, effektiv og høflig saksbehandling, løsninger som sparer ulemper og penger for både kunde og selskap, og god informasjon underveis.

Jeg har jo hørt diverse om Gjesidige (Gjenstridige?) på diverse skadesaker på nett, men min erfaring med dem er helt topp. Mistet garasje og biler i en brann, og selv om jeg (dum som jeg var) ikke hadde innboforsikring på garasjen, så var de ikke vanskelige å ha med å gjøre for å å dekket mest mulig av det jeg hadde tapt gjennom mine andre forsikringer (innbo på leilighet). Fikk også en bra pris for begge bilene uten å måtte krangle alt for mye.

 

Det er jo goså en fordel for meg at de er billigst også :D

 

 

 

Skaden skjedde 10.februar, så de visste hele tiden at den kunne vrakes før 20.mars. Har kranglet mye med takstmann som ga meg en latterlig pris i utgangspunktet. Han sa at det trakk ned at setene var litt møkkete (!) Jeg hadde jo ikke klargjordt bilen for salg jeg, når kjedekollisjonen oppsto. Jeg har kun sammenlignet med lignende biler på finn.no i forhold til km stand og pris/stand.

 

Ikke Nemi forsikring fra nå av. Nå er det heller et større selskap.

Lenke til kommentar

Ds er drt bare å stå på ditt og krev dem dor sommling med avgiften. Når fikk du beskjed om kondemnering forresten?

Fikk beskjed om den 

 

Ds er drt bare å stå på ditt og krev dem dor sommling med avgiften. Når fikk du beskjed om kondemnering forresten?

Jeg fikk beskjed om kodemneringen 11.mars. Kommer til å stå på mitt ja.

Lenke til kommentar

Det med vraking er åpenbart veldig vanskelig for selskaper. Jeg skulle vrake en bil som ble henta av en bilberger, la igjen all info han spurte om på et ark i hanskerommet i bilen og nøkkelen på bakhjulet. Ble hentet samme dag den, men det manglet visst noe info og da satte dem bare bilen på parkeringsplassen sin. Skjedde ikke noe på over en måned og først etter mye masing ble den vraket.

 

Det er nok ikke 100% relevant for deg, men poenget er at noen folk/selskaper er mer ubrukelige enn andre, så du må nok bare stå på og mase til du får det som er rimelig og du burde ha fått i første omgang. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...