Gå til innhold

[Løst] Forbud mot Homofil?


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal presten være alene om å ha retten til å velge hvem hun vil yte tjenester til?

Templer er mer ekslusive enn forretninger, og retter seg ikke mot den generelle befolkningen på samme måte. Men når det gjelder prester som er lønnet av staten, så synes jeg absolutt at de skal måtte tjene samtlige borgere. Og i det hele tatt så burde ikke organisasjoner som begår slik diskriminering få skattefordeler.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der tror jeg du tar feil. Jehovas vitner har ikke lov å nekte noen medlemskap, basert på trosretning og seksuell legning.

De har lov til å spørre om trosretning. Og som i kirken og alle andre steder, man plikter ikke å begrunne et avslag.

Så da er det greit om pizzaeieren ikke gir noen begrunnelse for at han ikke ønsker å servere i homofile bryllup?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prester retter seg ikke mot "den generelle befolkning"? Jeg tror det er flere i verden som gifter seg, enn som spiser pizza, og enda færre som spiser pizza i bryllup.

 

Konseptet ekteskap er mye bredere enn hva som tilbys av en prest i en gitt kirke. Hvis du har en person som er en pizzabaker i kirkens regi, så har du noe som er mer sammenlignbart.

 

Eller hvis du har en person som jobber i en forretning som selger vigsler.

Lenke til kommentar

 

Der tror jeg du tar feil. Jehovas vitner har ikke lov å nekte noen medlemskap, basert på trosretning og seksuell legning.

De har lov til å spørre om trosretning. Og som i kirken og alle andre steder, man plikter ikke å begrunne et avslag.

Så da er det greit om pizzaeieren ikke gir noen begrunnelse for at han ikke ønsker å servere i homofile bryllup?

 

Ja, det er helt greit. Det er faktisk dumt av ham. Da bryter han norsk lov, og kanskje vi blir kvitt idioten.

Lenke til kommentar

Hvis du har en person som er en pizzabaker i kirkens regi, så har du noe som er mer sammenlignbart.

 

En pizzabaker i kirkens regi viser til kirkens standpunkt. Men en pizzabaker som er medlem i den samme menighet, kan ikke vise til kirkens standpunkt om han baker pizza i egen regi?

 

Gyldigheten av en begrunnelse kan da ikke være avhengig av hvem som fremfører den?

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

 

Hvis du har en person som er en pizzabaker i kirkens regi, så har du noe som er mer sammenlignbart.

 

En pizzabaker i kirkens regi viser til kirkens standpunkt. Men en pizzabaker som er medlem i den samme menighet, kan ikke vise til kirkens standpunkt om han baker pizza i egen regi?

 

Gyldigheten av en begrunnelse kan da ikke være avhengig av hvem som fremfører den?

 

 

Det handler ikke om hvem, det handler om settingen og hva slags institusjon det er snakk om. Han kan starte sin egen kirke, hvor alt de gjør er å spise pizza. Det kan være deres versjon av å spise Jesus i form av kjeks og vin. Men han vil ikke kunne ta betalt for pizzaen på samme måte som i en forretning.

Lenke til kommentar

Der tror jeg du tar feil. Jehovas vitner har ikke lov å nekte noen medlemskap, basert på trosretning og seksuell legning.

De har lov til å spørre om trosretning. Og som i kirken og alle andre steder, man plikter ikke å begrunne et avslag.

 

 

Forumets jurister får svare på dette, men jeg tror de har lov: Diskrimineringslovens §3 sier:

 

"Loven gjelder på alle samfunnsområder med unntak av familieliv og personlige forhold. Forbudet mot diskriminering på grunn av religion og livssyn, jf. § 4 første ledd, gjelder ikke for handlinger og aktiviteter i regi av tros- og livssynssamfunn og virksomheter med et religiøst eller livssynsmessig formål, dersom handlingene eller aktivitetene er av betydning for gjennomføringen av samfunnets eller virksomhetens religiøse eller livssynsmessige formål."

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du har en person som er en pizzabaker i kirkens regi, så har du noe som er mer sammenlignbart.

 

En pizzabaker i kirkens regi viser til kirkens standpunkt. Men en pizzabaker som er medlem i den samme menighet, kan ikke vise til kirkens standpunkt om han baker pizza i egen regi?

 

Gyldigheten av en begrunnelse kan da ikke være avhengig av hvem som fremfører den?

 

 

Ifølge norsk lov så kan den det. Som nevnt i forrige innlegg er det bare "handlinger og aktiviteter i regi av tros- og livssynssamfunn og virksomheter med et religiøst eller livssynsmessig formål" som er unntatt fra diskrimineringsloven, og den sier videre at "Unntaket i annet punktum gjelder ikke på arbeidslivets område."

 

Så en kirke kan, en baker kan ikke. Desverre, og nokså absurd.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Pizzaresturanter neketer å servere homofile personer. Personlig mener de skal få lov til å velge selv hvem de vil servere, da dette ikke er snakk om Norge. Hvis dette hadde vært i Norge, så hadde jeg ikke akseptert.

 

Hva tenker dere?

 

Hva hadde du gjort hvis du var homofil og ble nektet servering?

Løsning; bekjempe kristendommen.

 

 

Desto flere religiøse vi har desto bedre er det. Husk at religøse er lykkeligere enn alle andre.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!

 

Pizzaresturanter neketer å servere homofile personer. Personlig mener de skal få lov til å velge selv hvem de vil servere, da dette ikke er snakk om Norge. Hvis dette hadde vært i Norge, så hadde jeg ikke akseptert.

 

Hva tenker dere?

 

Hva hadde du gjort hvis du var homofil og ble nektet servering?

Løsning; bekjempe kristendommen.

Desto flere religiøse vi har desto bedre er det. Husk at religøse er lykkeligere enn alle andre.
Hva baserer du det på?

 

PS; man må lide av autisme for å tro på kristendommen.

Endret av matte geek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Desto flere religiøse vi har desto bedre er det. Husk at religøse er lykkeligere enn alle andre.

 

I midt-østen er de jo veldig religiøse, men jeg ser ikke annet enn at folk flykter i hopetall derfra. Kanskje det blir for mye lykke?

 

 

Det er viktig å skille mellom politikk og religion. Grunnen til at flykter derfra er på grunn politikken og ikke på grunn av religionen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Desto flere religiøse vi har desto bedre er det. Husk at religøse er lykkeligere enn alle andre.

 

I midt-østen er de jo veldig religiøse, men jeg ser ikke annet enn at folk flykter i hopetall derfra. Kanskje det blir for mye lykke?

 

 

Det er viktig å skille mellom politikk og religion. Grunnen til at flykter derfra er på grunn politikken og ikke på grunn av religionen.

 

Politikken er jo sharia.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Desto flere religiøse vi har desto bedre er det. Husk at religøse er lykkeligere enn alle andre.

I midt-østen er de jo veldig religiøse, men jeg ser ikke annet enn at folk flykter i hopetall derfra. Kanskje det blir for mye lykke?

Det er viktig å skille mellom politikk og religion. Grunnen til at flykter derfra er på grunn politikken og ikke på grunn av religionen.

Politikken er jo sharia.

 

Terrorstaten Israel styrer vel ikke med Sharia?

De begrunner deres massakrer ved deres bok. En gjeng grådige mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...