Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

høyden min


MAN135

Anbefalte innlegg

Hei! Sliter veldig med høyden min. Er 195 og rager over dei fleste. Er kunn 16 år og tror ikke jeg er ferdig med å vokse. Hva kan jeg gjøre for å stoppe å vokse? Er slitsomt å vere 10-20 cm høyere enn vennene mine.

 

Kom i puberteten sommeren før niende klasse. Burde eg ikkje snart slutte å vokse? Faren og moren min er begge 182. Faren min har nokon høye søslenbarn og ein onkel som er rundt 2 meter ellers so er det ikkje så mange veldig høye personer i familien min. Søstera min er 178 så hun er nokon cm ho og. Når eg rekne ut kor høg eg egentlig skulle bli i følge høgde kalkulatorer står det 188.5 noko som egentlig hadde vert ein perfekt høgde. Er redd for å bli over 2m. Er det nokon som veit om eg kan gjøre noko?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom veksten din skyldes hormonforstyrrelser er det kanskje ting som kan gjøres noe med - snakk med legen din. Annet enn det finnes det ingenting å gjøre.

 

Hvorfor pese med høyden? Blir du over to meter så er du jo en kjempe - dritkult, så bygger du muskler og vips er du barskeste karen i bygda. :D

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Din mor er 9 % høyere enn snittet for jenter, mens du bare er 8.3% høyere enn snittet for menn. Klager din mor over at hun er høyere enn alle andre jenter? 

 

Din far har en høy person paa sin side, mens din mor ogsaa er ganske høy, saa du har nok genene for det. 

Det du har regnet ut er midtforeldrehøyde, som for gutter er (fars høyde + mors høyde + 13) / 2. Din er da 188.5, som du fant ut av. 
Du har dog glemt at det er en "feilmargin", som paa skjema fra Norsk Helseinformatikk er +/- 10 cm. Det vil si at din høyde skulle vaert mellom 178.5 og 198.5. 

Er selv 194, og kunne faktisk ikke brydd meg mindre om at jeg er høyere enn de fleste andre. 

Saa mitt tips er aa la kroppen vokse som den vil!

Lenke til kommentar

Har en fetter på 213 eller noe. Det han sliter med er å handle klær og få en stor nok seng. Sengen er spesiallaget og det blir spesialbutikker for kleshandel, men utenom det, så bryr han seg ikke om det.

 

Men om du ikke vil vokse mer, så må du gå til legen og få resept på enten en somatostatin eller dopamin agonist. Det kan hende at du må ta en røntgen, CT eller liknende først for å sjekke hypothalamus. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for gode råd. Men lurer på om vekst stoppende midler har innvirkning på andre ting med kroppen? Bredde, penisstørrelse osv? Har også problem med at eg "kjenner det i beina" når eg vokser. Er det normalt. Det er samme plassen i begge bein, i leggen. Er det normalt?

 

Synst også eg har veldig lange bein i forhold til kroppen. Hva er gjennnomsnittlig bein lenge i forhold til kroppen? Beina mine er 110 cm lange, noko som utgjer 56% av kroppen. Er det normalt?.Målt frå golvet og opp til der beina stoppe. Foreldra mine har ikkje noko utprega lange bein, tvert i mot. Takk for gode svar.

Lenke til kommentar

Jeg er noen cm høyere enn deg, rett over 2 meter, målte akkurat beina mine, 113cm, omtrent akkurat samme forholdstall med andre ord, tror det er ganske normalt. Du er trolig nesten utvokst, så veksthemmende hormoner vil nok ha begrenset innvirkning, er heller ikke sikker på om du får det, du er ikke så høy at det er særlig sannsynlig at du har en hormonforstyrrelse. Ellers kan jeg forsikre at ubehaget går over, jeg følte også at jeg var veldig høy når jeg var på din alder. Nå, noen år senere, tenker jeg nesten ikke over det, de eneste gangene jeg føler meg rar er når jeg må se rett frem for å se noen inn i øynene, har aldri opplevd å måtte se opp som blir nevnt over her, men ser for meg at det ville vært litt av et sjokk. 

 

Ellers er ikke 2 meter høyere enn at det ikke medfører så veldig mange praktiske problemer. Du passerer fremdeles under en vanlig dørkarm uten å stange, du kan kjøre stort sett alle biler uten særlig ubehag, det går ann å finne klær så lenge man ikke handler de korteste versjonene osv. Jeg anbefaler dyner med ekstra lengde, var en fantastisk følelse for meg når jeg kunne dekke til beina og ha dyna oppunder haken samtidig, vanlig seng medfører ingen problemer.

 

Om du fremdeles er skeptisk kan du trøste deg med at du blir rik av å være høy: http://www.livescience.com/5552-taller-people-earn-money.html

Lenke til kommentar

Eneste problem høyden din kommer til å skape er at du føler deg utrolig liten når du står ved siden av noen som er høyere enn deg.

Dette kjenner jeg meg igjen i! Er ikke så voldsomt høy (1.90.) men jeg er vant til å være høyere enn de fleste jeg treffer/ser. Så når jeg da møter noen som er høyere enn meg så takler jeg det dårlig, og føler meg som en liten pjokk ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...