Gå til innhold

Realistisk boliglån beløp


Anbefalte innlegg

Snakker vi her om søsken, eller om foreldre/barn?

Hvis en av de andre også har fast inntekt, bør han inn som medlåntaker. Selv om han nå bare har deltidsstilling vil dette kanskje endre seg om noen år?  Dette gir en betydelig mindre risiko for banken.

Egenkapitalen er god, det er betjeningsevnen som er problemet.

Snakk med banken din, dette høres ikke umulig ut.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bankene er strengest på nå, og vil bli strengere på i fremtiden, er egenkapitalskravet. 15%. Det er første bud.

I dag kan jeg få lån uten egenkapital av betydning. Banken jeg bruker sier at så lenge sikkerheten i boligen er tilstrekkelig og jeg betaler dokumentavgiften fra egen lomme får jeg 100% finansiering på kjøpesummen.
Lenke til kommentar

 

Det bankene er strengest på nå, og vil bli strengere på i fremtiden, er egenkapitalskravet. 15%. Det er første bud.

I dag kan jeg få lån uten egenkapital av betydning. Banken jeg bruker sier at så lenge sikkerheten i boligen er tilstrekkelig og jeg betaler dokumentavgiften fra egen lomme får jeg 100% finansiering på kjøpesummen.

Hvilken bank bruker du?

Lenke til kommentar

 

Det bankene er strengest på nå, og vil bli strengere på i fremtiden, er egenkapitalskravet. 15%. Det er første bud.

I dag kan jeg få lån uten egenkapital av betydning. Banken jeg bruker sier at så lenge sikkerheten i boligen er tilstrekkelig og jeg betaler dokumentavgiften fra egen lomme får jeg 100% finansiering på kjøpesummen.

Hva mener de da med at "sikkerheten i boligen er tilstrekkelig"? At du ikke får låne mer enn 100%?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Uten å avsløre for mye, så kan jeg si så mye som at jeg jobber i en finansinstitusjon, hvor lån til boligkjøpere er noe av det vi driver med. (Vanskelig måte å si at jeg jobber i bank på). Jeg kan bekrefte at praksisen er forskjellig rundt om i landet, når det kommer til hva bankene kan tillate seg. Bankene har hele tiden kunne sett an kunden, og basert på et helhetsinntrykk kunne fravike noen av standardene en egentlig skal holde seg til. 

 

Men nå har finanstilsynet kommet med et forslag om at 15% regelen skal bli ufravikelig, og om de bestemmer seg for det (sammen med storting og regjering), MÅ den holdes. Finanstilsynet er det ingen banker her til lands som tørr å legge seg ut med. 

 

I dag fravikes 15% regelen om sikkerhet er ok inntill 10%. Dvs at 90% finansiering er ok om kunden "scorer" høyt på alt annet. (inntekt, sikkerhet osv). Men om finanstilsynet får det som de vil, kan ikke bankene fravike 15% kravet uansett. 

 

Dette rammer single / og førstegangskjøpere samt de som ønsker å mellomfinasiere (ja, forslaget er at kravet også skal gjelde her). 

Finanstilsynet ønsker med dette å bremse boligprisutviklingen, og kjøle ned markedet. 

Om det er et overopphetet markedet eller ikke, er en helt annen diskusjon. ;-)

 

edit: leif

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

 

 

Det bankene er strengest på nå, og vil bli strengere på i fremtiden, er egenkapitalskravet. 15%. Det er første bud.

I dag kan jeg få lån uten egenkapital av betydning. Banken jeg bruker sier at så lenge sikkerheten i boligen er tilstrekkelig og jeg betaler dokumentavgiften fra egen lomme får jeg 100% finansiering på kjøpesummen.

 

Hva mener de da med at "sikkerheten i boligen er tilstrekkelig"? At du ikke får låne mer enn 100%?

 

At boligen ikke kan belånes utover det den er verdt/antatt verdi. Så det ble litt feil å si 100% av kjøpesum. Det blir vel 100% av antatt markedsverdi. Og selvsagt innenfor de rammene de mener jeg er i stand til å betjene.

Men det hjalp meg nok i min favør at jeg har en del oppsparte middler og et nøkternt forbruk. Ut i fra måten han snakket på tror jeg ikke de er like greie om du kommer med tomme kontoer og lurer på om du får lån.

Lenke til kommentar

Bankene bruker vel kjøpesum som markedsverdi, siden det er det den per definisjon er.

Ut i fra det han rådgiveren snakket om hørtes det ut som antatt markedsverdi. Jeg lurte på finansiering på en konkret bolig. Da fikk jeg beskjed om at jeg kan låne opp til X på den boligen, selv om det var et stykke under det banken maksimalt kan gi meg på generelt grunnlag (om det var forståelig).

Lenke til kommentar

Snakker vi her om søsken, eller om foreldre/barn?

 

Hvis en av de andre også har fast inntekt, bør han inn som medlåntaker. Selv om han nå bare har deltidsstilling vil dette kanskje endre seg om noen år?  Dette gir en betydelig mindre risiko for banken.

 

Egenkapitalen er god, det er betjeningsevnen som er problemet.

 

Snakk med banken din, dette høres ikke umulig ut.

 

 

Takk for svar!

Det er søsken; to  har deltidsstilling, den tredje er ufør for øyeblikket, og får arbeidsavklaringspenger.

De som har deltidsstillinger kommer til å bli ferdigutdannet snart, og kommer da til å få en større inntekt i heltidsstilling.

Vi har levd på langt mindre, så personlig kommer vi ikke til å ha problemer med å betjene lånet. Men jeg forstår at bankene har visse standarder de må forholde seg til. Men vi håper vi klarer å overtale banken ved å vise til sparehistorikken vår. 

Lenke til kommentar

Det er klart det blir en utfordring for banken din at du ikke kommer i den tradisjonelle pakka, hvor det er deg alene eller sammen med en livsledsager som skal låne penger. Du kommer sammen med søsken eller annen familie. Tror det mangler litt på standardiserte skjema her, men "problemer" er til for å løses. 

 

Det viktigste for banken er egenkapital, sikkerhet og betjeningsvilje / evne.  

 

Er du i tvil om hva du kan låne, så har de fleste større banker tabeller eller andre verktøy på sine sider hvor man kan regne ut dette. Mitt tips er å ikke vente. Jeg tror kravene for å få lån kommer til å bli strengere ila 2015. 

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...