Gå til innhold

En ganske drøy(?) opplevelse på Lefdal i sammenheng med reprasjon


Anbefalte innlegg

Hei, i dag så skulle min mor (en dame i 50 årene) levere sin ett år gamle toshiba laptop inn til reprasjon på lefdal, da batteriet hadde sluttet å ta imot lading. Dette er jo en jobb jeg selv kunne gjort da det går ut på å løsne 3 skruer å ta av et bakdeksel, en veldig simpel prosess, men for å holde på garantien må den selvfølgelig sendes inn. Når hun leverte inn laptoppen å forklarte problemet sa hun og at hun ikke ville at de skulle fjerne noe fra harddisken da hun hadde en del bilder og slikt på den som hun ikke ville miste. Da sier kundebehandleren at det kunne han ikke garantere, men tilbydde seg at lefdal kunne ta backup for henne, dette skulle de selvsagt ha 1000,- for. Da ringte min mor meg å spurte om hun skulle gjøre dette, noe som jeg svarte på at hun ikke skulle å at hun da heller skulle droppe laptoppen innom meg så kunne jeg ta denne backupen gratis. Etter dette ble sakt så ombestemte plutselig kundebehandleren seg å mente d gikk greit om han la med en lapp til verkstede om at de ikke måtte slette noe fra harddisken, og PCen ble sendt inn.

 

Dette må jo være på kanten til svindel? Jeg vet Lefdal/Elkjøp har fått en del pes for sine meningsløse forsikringer som de tar betalt i dyre dommer for, men dette synst jeg var på et helt nytt lavnivå. Var dette en kundebehandler som ønsket litt ekstra gryn på sin neste lønning eller driver virkelig hele kjeden med denne type svindel? Ble egentlig litt målløs av hele opplegget.

 

 

Les dette før du poster

 

Dette skriver jeg da det som eller blir postet her er repitisjon av personer som ikke forstår situajonen fullstendig å ikke gidder å lese andre innlegg i tråden men bare poster etter å lest halve åpningsinnlegget.

 

Jeg ordla meg litt feil her, jeg ble sint og litt revet med av hva som ble gjennfortalt om hendelsen til min mor, spesielt siste avsnitt kan virke noe i overkant agresivt og overbeskyldende fra min side, noe jeg innser nå. Men for å få det klart så reagerer jeg ikke på prisen de tar for backup, dette kan de prise akkurat som de vil da jeg ikke kommer til å ta meg ibruk av tjensten. Det jeg reagerer på er at min mor blir tilbudt en tjeneste og sier dette er helt nødvendig, når min mor ringe meg å spørr sier jeg at jeg kan utføre tjenesten for henne gratis, dette formidles videre til kundebehandler og når han sådan forstår at han ikke får solgt sin tjeneste, da hun får det utført et annet sted er det plutselig ikke så viktig lenger. Det er dette, og dette alene jeg reagerer på. Ettersom jeg ikke var til stede når dette skjedde så kan selvfølgelig ting ha blitt sakt og missforstått fra begge parter, både min mor og kundebehandler, jeg har derfor bestemt meg for å la denne saken ligge. Jeg synst likevel at dersom det som har blitt gjennfortalt til meg stemmer at dette ikke er holdbar behandling av min mor.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koster det mener jeg.

Mener vekstedet tar x kr pr GB data for den samme jobben.

 

De pengene går rett på bunnlinja, den ansatte tjener bare timelønna.

Jeg gjør det alltid gratis jeg, såppas må man kunne stille opp for kundene.

Endret av War
Lenke til kommentar

Backup er backup, pcen kan bli borte i posten osv.

Det er også hundrevis av produkter som ikke repareres men byttes og vips så er harddisken borte.

 

Det er nok standard svada som dekker en mengde varer, men ja, de hadde tjent masse penger så det er nok noen som prøver seg.

 

At eldre kan utnyttes vil jeg si meg enig i.

Bare til å mumle noe med at alle bildene av barnebarna kan bli borte, så blar de fleste opp.

De vet sikker ikke hva backup betyr engang.

Lenke til kommentar

Hei, i dag så skulle min mor (en dame i 50 årene) levere sin ett år gamle toshiba laptop inn til reprasjon på lefdal, da batteriet hadde sluttet å ta imot lading. Dette er jo en jobb jeg selv kunne gjort da det går ut på å løsne 3 skruer å ta av et bakdeksel, en veldig simpel prosess, men for å holde på garantien må den selvfølgelig sendes inn. Når hun leverte inn laptoppen å forklarte problemet sa hun og at hun ikke ville at de skulle fjerne noe fra harddisken da hun hadde en del bilder og slikt på den som hun ikke ville miste. Da sier kundebehandleren at det kunne han ikke garantere, men tilbydde seg at lefdal kunne ta backup for henne, dette skulle de selvsagt ha 1000,- for. Da ringte min mor meg å spurte om hun skulle gjøre dette, noe som jeg svarte på at hun ikke skulle å at hun da heller skulle droppe laptoppen innom meg så kunne jeg ta denne backupen gratis. Etter dette ble sakt så ombestemte plutselig kundebehandleren seg å mente d gikk greit om han la med en lapp til verkstede om at de ikke måtte slette noe fra harddisken, og PCen ble sendt inn.

 

Dette må jo være på kanten til svindel? Jeg vet Lefdal/Elkjøp har fått en del pes for sine meningsløse forsikringer som de tar betalt i dyre dommer for, men dette synst jeg var på et helt nytt lavnivå. Var dette en kundebehandler som ønsket litt ekstra gryn på sin neste lønning eller driver virkelig hele kjeden med denne type svindel? Ble egentlig litt målløs av hele opplegget.

 

 

Selve prisen synst jeg selvfølgelig at er alt for høy, men det kan de prise akkurat som de vil uten at jeg protesterer. Synst dog det er spesielt at de prøver å lure en eldre dame til å betale for denne tjenesten som viser seg at overhode ikke er nødvendig.

 

Vanlig at butikker tar betalt for at de skal gjøre jobben for deg. Da butikken sender laptopen din inn til verksted, så kan ikke butikken stå ansvarlig for filene, om de skulle gå tapt, eller PCen i seg selv forsvinne.

Man kan jo selvsagt legge med en lapp med "ikke slett noe", men det spiller jo ingen rolle, da ting kan i værste fall gå tapt.

 

Lure en eldre dame med og informere om at hun burde ta en sikkerhetskopi før de sender den inn? Du kan jo ikke være med dine fulle fem. Selvfølgelig er det NØDVENDIG med sikkerhetskopi.

Spesielt av ting som bilder ol.

 

Det mest skremmende med hele denne tråden er vel egentlig at DU ikke har lært henne til og ta sikkerhetskopi av filene hennes, eller satt opp en cloud tjeneste (som det er så ekstremt mange forskjellige gratisalternativer på nå..)

 

Jeg gjør det alltid gratis jeg, såppas må man kunne stille opp for kundene.

Jøss, så du slår ut minnepenner eller eksterne harddisker gratis fordi du stiller opp for kundene?

Det er jammen meg god service hvertfall, det skal du ha! :w00t:

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

 

 

Vanlig at butikker tar betalt for at de skal gjøre jobben for deg. Da butikken sender laptopen din inn til verksted, så kan ikke butikken stå ansvarlig for filene, om de skulle gå tapt, eller PCen i seg selv forsvinne.

Man kan jo selvsagt legge med en lapp med "ikke slett noe", men det spiller jo ingen rolle, da ting kan i værste fall gå tapt.

 

Lure en eldre dame med og informere om at hun burde ta en sikkerhetskopi før de sender den inn? Du kan jo ikke være med dine fulle fem. Selvfølgelig er det NØDVENDIG med sikkerhetskopi.

Spesielt av ting som bilder ol.

 

Det mest skremmende med hele denne tråden er vel egentlig at DU ikke har lært henne til og ta sikkerhetskopi av filene hennes, eller satt opp en cloud tjeneste (som det er så ekstremt mange forskjellige gratisalternativer på nå..)

 

 

 

Nå har du nok missfortått hva jeg faktisk skriver.  Dette er en fult fungerende maskin sålenge laderen står i. Å bytte batteriet på denne er en enkel sak, om verkstedet skulle finne det nødvendig å formatere maskinen lurer jeg på hvilket verksted dette er. Poenget er jo at han sto der over lenger tid å mente at data kom til å bli tapt, når moren min ringte meg å spurte om hun burde ta tilbudet å betale 1000 kroner for å ta backup av maskinen å jeg sier at da kan hun heller komme innom meg å lever den til meg såpass at jeg får tatt backuppen så endret han plutselig helt holdning å mente at data ikke kom til å gå tapt. Butikken ga henne ikke noen råd om at hun burde ta backup, de prøvde å selle henne en tjeneste, når hun da likevel ville ta backup utenom tjenesten butikken tilbydde så mente de at backup ikke var nødvendig likevel. Om du ikke ser hva som er feil i det så er det isåfall du som ikke er med dine fulle fem...

 

Jeg var ikke klar over denne situasjonen i utgangspunkte, eller at maskinen hennes hadde sluttet å lade før i dag, jeg bor ikke med foreldrenne mine å de styrer jo på med sitt som andre voksne mennesker. Så at du går til direkte personangrep på meg synst jeg er litt på kanten for si det rett ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det mest skremmende med hele denne tråden er vel egentlig at DU ikke har lært henne til og ta sikkerhetskopi av filene hennes, eller satt opp en cloud tjeneste (som det er så ekstremt mange forskjellige gratisalternativer på nå..)

 

Jeg gjør det alltid gratis jeg, såppas må man kunne stille opp for kundene.

Jøss, så du slår ut minnepenner eller eksterne harddisker gratis fordi du stiller opp for kundene?

Det er jammen meg god service hvertfall, det skal du ha! :w00t:

 

Jeg gjør det ja, til nød tilbyr de å ta det gratis om de kjøper en minnepenn, da tjener sjappa penger. 

Evt legger på disk til pc er fikset og legger inn igjen. /kunde låner med og legger inn hjemme ol. 

 

Kan ikke drive butikk jeg som er så raus. 

Får de ikke med seg en vare hjem så kjører jeg den hjem til dem også gratis.

 

Skal se det er de kundene som handler mest der og kommer tilbake gang på gang. 

All pr er god pr, kan ikke selge pga jeg er for ærlig, men jeg har en bachelor i bedriftsutvikling også. 

Lenke til kommentar

 

Nå har du nok missfortått hva jeg faktisk skriver.  Dette er en fult fungerende maskin sålenge laderen står i. Å bytte batteriet på denne er en enkel sak, om verkstedet skulle finne det nødvendig å formatere maskinen lurer jeg på hvilket verksted dette er. Poenget er jo at han sto der over lenger tid å mente at data kom til å bli tapt, når moren min ringte meg å spurte om hun burde ta tilbudet å betale 1000 kroner for å ta backup av maskinen å jeg sier at da kan hun heller komme innom meg å lever den til meg såpass at jeg får tatt backuppen så endret han plutselig helt holdning å mente at data ikke kom til å gå tapt. Butikken ga henne ikke noen råd om at hun burde ta backup, de prøvde å selle henne en tjeneste, når hun da likevel ville ta backup utenom tjenesten butikken tilbydde så mente de at backup ikke var nødvendig likevel. Om du ikke ser hva som er feil i det så er det isåfall du som ikke er med dine fulle fem...

 

Jeg var ikke klar over denne situasjonen i utgangspunkte, eller at maskinen hennes hadde sluttet å lade før i dag, jeg bor ikke med foreldrenne mine å de styrer jo på med sitt som andre voksne mennesker. Så at du går til direkte personangrep på meg synst jeg er litt på kanten for si det rett ut.

 

 

Jeg har faktisk vært borte i at problemer med lading har skyldtes software/driverproblemer, så at den blir reinstallert på verkstedet kan du ikke se bort ifra. - At selgeren har lagt ved en lapp med "ikke slett noe" ville jeg ikke tatt som noen garanti for at det ikke blir gjort, og det er faktisk "ditt" ansvar som kunde å ta høyde for dette og ha backup når du sender noe på rep.

 

At prisen var noe stiv kan jeg være enig i, men utover det så kan jeg ikke se at selgeren eller kjeden gjør neo galt - synes egentlig heller det er kjempeservice - hvis man ser bort fra overprisen selvfølgelig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har du nok missfortått hva jeg faktisk skriver.  Dette er en fult fungerende maskin sålenge laderen står i. Å bytte batteriet på denne er en enkel sak, om verkstedet skulle finne det nødvendig å formatere maskinen lurer jeg på hvilket verksted dette er. Poenget er jo at han sto der over lenger tid å mente at data kom til å bli tapt, når moren min ringte meg å spurte om hun burde ta tilbudet å betale 1000 kroner for å ta backup av maskinen å jeg sier at da kan hun heller komme innom meg å lever den til meg såpass at jeg får tatt backuppen så endret han plutselig helt holdning å mente at data ikke kom til å gå tapt. Butikken ga henne ikke noen råd om at hun burde ta backup, de prøvde å selle henne en tjeneste, når hun da likevel ville ta backup utenom tjenesten butikken tilbydde så mente de at backup ikke var nødvendig likevel. Om du ikke ser hva som er feil i det så er det isåfall du som ikke er med dine fulle fem...

 

Jeg var ikke klar over denne situasjonen i utgangspunkte, eller at maskinen hennes hadde sluttet å lade før i dag, jeg bor ikke med foreldrenne mine å de styrer jo på med sitt som andre voksne mennesker. Så at du går til direkte personangrep på meg synst jeg er litt på kanten for si det rett ut.

 

Nå skal jeg ikke forsvare Lefdal noe mer enn nødvendig, men erfaringsmessig (jobber i samme bransje), så hender det at kunder ofte hører det de vil høre. Du var ikke til stedet, så er godt mulig moren din oppfattet situasjonen helt anderledes, enn det som egentlig var ment.

 

Ha en sikkerhetskopi er noe av det viktigste man har på en PC, da moren din har mye viktig innhold, så sier det seg selv at man bør ha sikkerhetskopi, så ja er mildt sagt overraskende at du ikke har nevnt det for dem. Var absolutt ikke ment som et personangrep.

 

Men for all del, meget mulig at personen i Lefdal ikke gjorde jobben sin. Det skjer jo det også :)

 

Evt legger på disk til pc er fikset og legger inn igjen. /kunde låner med og legger inn hjemme ol.

 

Det hadde absolutt gjort jobben min noe lettere når det kommer til backup av kundens private innhold, men da vi har relativt strenge personvern regler, så har vi ikke lov til og legge kundens filer på en lagringsmedie, for å så gi samme lagringsmedie til en annen kunde igjen på et senere tidspunkt.

 

Derfor er "regelen" at kunden må kjøpe lagringsmedie (eller ta med selv). Kan ikke "låne" mens produktet er inne på reparasjon.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har faktisk vært borte i at problemer med lading har skyldtes software/driverproblemer, så at den blir reinstallert på verkstedet kan du ikke se bort ifra. - At selgeren har lagt ved en lapp med "ikke slett noe" ville jeg ikke tatt som noen garanti for at det ikke blir gjort, og det er faktisk "ditt" ansvar som kunde å ta høyde for dette og ha backup når du sender noe på rep.

 

At prisen var noe stiv kan jeg være enig i, men utover det så kan jeg ikke se at selgeren eller kjeden gjør neo galt - synes egentlig heller det er kjempeservice - hvis man ser bort fra overprisen selvfølgelig :)

 

 

Det som ser ut til å komme bort i det hele er at jeg tilbudte meg å ta backupen for henne, da jeg mente prisen var himmla høy, noe jeg ikke klager på da det ikke er en tjeneste jeg noengang kommer til å bruke likevel. Hadde det vært med det og jeg hadde fått PCen i en halltime å tatt backup før den ble sendt inn hadde jeg ikke hatt noe å si på hvordan lefdal behandlet denne situasjonen, isåfall hadde jeg som du sier bare sett på den som holdbar service. Men når kundebehandler ombestemmer seg etter jeg har pratet med henne å sier sådan at det kanskje ikke er så kritisk å ta backup likevel, så tolker jo jeg det dithen at de prøvde å lure henne til å betale for en tjeneste som ikke var direkte nødvendig. Jeg hadde ikke så mye å si inni dette da jeg bare motok en lettere fortvilt telefon fra min mor, å spurte hva som hadde skjedd når hun ikke kom til meg med PCen. Jeg kan ikke fatte å tro at min egen mor skulle løyet til meg om akkurat hendelsesforløpet her, men at hun kan ha missforstått noe er jo selvsagt mulig, så en for vel bare la det gå, mulig jeg ble litt revet med.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Backup ER nødvendig om det er noe form for viktig innhold, noe det tydligvis var i denne situasjonen.

Kanskje kundebehandleren informerte om risikoen for tap av data, slik at hun selv kunne vurdere det selv om hun skulle dra tilbake til deg for backup, eller bare ta sjansen på at det gikk greit.

Er nok uansett ikke kundebehandlerens feil at de tar 1000kr for sikkerhetskopi, det er nok bestemt av noen andre. :)

Lenke til kommentar

Hei, i dag så skulle min mor (en dame i 50 årene) levere sin ett år gamle toshiba laptop inn til reprasjon på lefdal, da batteriet hadde sluttet å ta imot lading. Dette er jo en jobb jeg selv kunne gjort da det går ut på å løsne 3 skruer å ta av et bakdeksel, en veldig simpel prosess, men for å holde på garantien må den selvfølgelig sendes inn. Når hun leverte inn laptoppen å forklarte problemet sa hun og at hun ikke ville at de skulle fjerne noe fra harddisken da hun hadde en del bilder og slikt på den som hun ikke ville miste. Da sier kundebehandleren at det kunne han ikke garantere, men tilbydde seg at lefdal kunne ta backup for henne, dette skulle de selvsagt ha 1000,- for. Da ringte min mor meg å spurte om hun skulle gjøre dette, noe som jeg svarte på at hun ikke skulle å at hun da heller skulle droppe laptoppen innom meg så kunne jeg ta denne backupen gratis. Etter dette ble sakt så ombestemte plutselig kundebehandleren seg å mente d gikk greit om han la med en lapp til verkstede om at de ikke måtte slette noe fra harddisken, og PCen ble sendt inn.

 

Dette må jo være på kanten til svindel? Jeg vet Lefdal/Elkjøp har fått en del pes for sine meningsløse forsikringer som de tar betalt i dyre dommer for, men dette synst jeg var på et helt nytt lavnivå. Var dette en kundebehandler som ønsket litt ekstra gryn på sin neste lønning eller driver virkelig hele kjeden med denne type svindel? Ble egentlig litt målløs av hele opplegget.

Sansynligvis går dette bra. Men som noe har svart her, så er det en bitteliten mulighet for at f.eks. det er behov for reinstallasjon pga sw-feil eller man kan være så maksimalt uheldig at det skulle skje en transportskade. Da vil du vel også kalle det på kanten av svindel fordi det ikke finnes backup?

 

Hvis du virkelig skulle hjulpet din mor burde du satt opp en eller annen form for (automatisk) backupløsning for henne fra dag én. Da hadde hun vært sikret uansett, og kunne smilt i butikken og sagt at hun selvfølgelig har backup...

Lenke til kommentar

Det er mest sannsynlig bare rutine for de å foreslå dette. Som flere sier, det kan faktisk være software-relatert.
Og samtidig, selv om du kanskje liker å tro det, så er ikke alle som jobber på lefdal, elkjøp osv. eksperter på alle produktene de selger. Han sier derfor at han ikke tør å garantere noe, så han anbefaler en sikkerhetskopiering.
Moren din responderer da sikkert med noe ala "Okei, skal bare ringe og snakke litt med sønnen min, han er veldig flink med data og sånn ser du".
Etter å ha snakket med deg sier hun at du sa det ikke var nødvendig.
Enten tenker selger "jaja, ikke mitt problem om det blir slettet noe" eller så hadde han ikke så mye peiling, og tenkte sikkert at du som den datakyndige karen du er visste bedre. Kunden har alltid rett vet du, så han sier seg enig i at det skal nok gå fint, han bare legger med en lapp.

Må se det fra forskjellige sider, vet du. :)

Endret av ergal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ikke Evil-Duck sitt ansvar at noen har backup eller ikke??? Moren hans kan sikkert ikke så mye om data, og de i elkjøp butikken burde være service innstilt og hjelpe en dame som ikke forstår seg så mye på data! At de først skal ha 1000kr for jobben, for så å snu på det når hun ringer sønnen sin som kan ta det for henne, høres for meg også ut som om de prøvde å lure henne til å punge ut ekstra.

Dette er ikke Evil-Duck sin feil på noen måte, og dere burde skjerpe dere voksne folk som sitter og sier at han ikke er på sine fulle fem(osv) fordi at han liksom ikke hadde ordnet en løsning på dette på forhånd. Han prøver her å ytre at han er blitt behandlet merkelig/dårlig av elkjøp/lefdal, så skal han få det i trynet at det er hans/moren hans sin feil? Skjerp dere!

 

Jeg har hørt mye historier om Elkjøp/Lefdal/Expert sin "service" avdeling, som tar seg av reparasjon av pc og diverse, og jeg har hørt at det ikke er kunden som står i sentrum der, men pengene.

Jeg har flere ganger også vært innom elkjøp for å vurdere kjøp av lydprodukter og annet, og spurt hva som passer meg best. Saken er at de fleste som jobber der nesten ikke vet hva de prater om engang!

Jeg kjøpte et par høytallere av typen Audio Pro T20, da selger ikke gjorde annet enn å skryte dem opp i skyene. Jeg spurte hva som var det negative med dem, og da var svaret "De er kjempegode". De sprakk i lyden ved høyt volum, og på de høye tonene, noe som irriterte meg så mye at det ble retur(men de nevnte så klart ikke at disse høytallerne hadde noen svake punkter). 

Jeg hadde også to lydplanker jeg fikk feil med, der hvor jeg filmet den ene feilen. Elkjøp ville ikke selge meg en tredje på grunn av at de misstenkte(de sa det ikke direkte, men jeg skjønte jo det) at jeg prøvde å lure dem, til tross for at jeg filmet det. Så dersom jeg skulle ha et annet lydprodukt, fikk jeg ikke 30 dager returrett. Elendig kundeservice det vil nå jeg si.

Det morsomste var at jeg slo av og på lydplanken, og gjorde alt jeg kunne, men feilen kom opp hele tiden. Men når de fikk den inn på elkjøp, fant de liksom ikke feilen(yeah right), og mitt videobevis ble ikke tatt hensyn til.

 

Jeg er ikke sjokkert over at Lefdal tok et slikt stunt på moren din Evil-Duck. Elkjøp/Lefdal/Expert vet sjelden hva de prater om, og de nøler ikke 2 sek på å prøve å håve inn ekstra penger fra en uvitende kunde. De prøvde garantert å lure dere her, og jeg skjønner godt at du ikke satte pris på det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da ikke Evil-Duck sitt ansvar at noen har backup eller ikke??? Moren hans kan sikkert ikke så mye om data, og de i elkjøp butikken burde være service innstilt og hjelpe en dame som ikke forstår seg så mye på data! At de først skal ha 1000kr for jobben, for så å snu på det når hun ringer sønnen sin som kan ta det for henne, høres for meg også ut som om de prøvde å lure henne til å punge ut ekstra.

 

Burde det ikke stått 2 personer og pakket matet din i poser hver gang du handler også? Burde ikke forhandleren jeg kjøpte bil av fikse og ta service på bilen gratis og jeg bare betaler for delene, siden jeg tross alt ikke kan noe om bil? Eller kanskje det har seg at dette er tjenester som koster penger av en grunn, nettopp fordi det er dyrt å drifte og ingen kunder har krav på disse tjenestene?

 

Poenget her er at ingen butikker i Norge har ansvar for data som ligger på maskinen din, uannsett serviceårsak har eller tar butikken ingen ansvar hvis verkstedet må av en eller annen grunn formatere maskinen - backup er 100% kundens ansvar. Hva om verkstedet hadde faktisk måtte reinstalere PCen og slettet alt pga det oppsto andre problemer? Lite sannsynlig, men grunnen til at tjenesten tilbys er fordi butikken ikke kan garantere noe som helst.

 

Når det gjelder priser er dette egentlig helt normalt og er priser de fleste PC-verksteder i Norge operer med.

 

 

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er da ikke Evil-Duck sitt ansvar at noen har backup eller ikke??? Moren hans kan sikkert ikke så mye om data, og de i elkjøp butikken burde være service innstilt og hjelpe en dame som ikke forstår seg så mye på data! At de først skal ha 1000kr for jobben, for så å snu på det når hun ringer sønnen sin som kan ta det for henne, høres for meg også ut som om de prøvde å lure henne til å punge ut ekstra.

 

Burde det ikke stått 2 personer og pakket matet din i poser hver gang du handler også? Burde ikke forhandleren jeg kjøpte bil av fikse og ta service på bilen gratis og jeg bare betaler for delene, siden jeg tross alt ikke kan noe om bil? Eller kanskje det har seg at dette er tjenester som koster penger av en grunn, nettopp fordi det er dyrt å drifte og ingen kunder har krav på disse tjenestene?

 

Poenget her er at ingen butikker i Norge har ansvar for data som ligger på maskinen din, uannsett serviceårsak har eller tar butikken ingen ansvar hvis verkstedet må av en eller annen grunn formatere maskinen - backup er 100% kundens ansvar. Hva om verkstedet hadde faktisk måtte reinstalere PCen og slettet alt pga det oppsto andre problemer? Lite sannsynlig, men grunnen til at tjenesten tilbys er fordi butikken ikke kan garantere noe som helst.

 

Når det gjelder priser er dette egentlig helt normalt og er priser de fleste PC-verksteder i Norge operer med.

 

 

 

Å kopiere filer på en maskin er såpass enkelt at det hadde jo faktisk ikke skadet om de tok det på seg. Men ja, jeg ser poenget ditt.

 

I så fall burde Lefdal ha sagt at noe slikt som: "Du må få tatt backup av pcen før du leverer den inn til oss dersom du ikke vil miste filer på maskinen. Vi kan godt gjøre det for deg, men da følger det nok på et gebyr på 1000kroner dessverre". At de først krever 1000kr, for så å snu og ta det "gratis" eller hva de nå mente, er faktisk ikke greit.

Om du går til Elkjøp og skal ha en vare, og du sier til elkjøp at de selger denne billigere på komplett, og du lurer på om du får den til samme pris. Så sier elkjøp "Nei", og du følger opp med "okei, da handler jeg på komplett", så sier elkjøp "eller nei, du skal få den for den prisen". Da er det ganske åpenbart at de prøvde å lure deg for det ekstra mellomlegget.

 

Skjønner at ting som regel koster penger, men noen ganger må man yte litt ekstra slik at kunden får et godt inntrykk av butikken, og ønsker å handle der mer, pluss at du ikke er redd for at det kan bli en potensiell retur/reklamasjon på en vare. Det å kreve penger for noe, for så å trekke det tilbake når kunden da prøver å finne en annen løsning, er mer eller mindre svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At de først krever 1000kr, for så å snu og ta det "gratis" eller hva de nå mente, er faktisk ikke greit.

Har du ikke lest første post? Kunde ble først sterkt anbefalt en backup (som de alltid gjør til alle kunder bortsett fra de som har supportavtale hvor backup inngår). Deretter foreslår mannen bak disken (sansynligvis for å unngå videre diskusjon), å istedenfor  legge med "en lapp til verkstede om at de ikke måtte slette noe fra harddisken". Det har ikke vært sagt noe om å tilby en betalt tjenest gratis.

 

 

 

Om du går til Elkjøp og skal ha en vare, og du sier til elkjøp at de selger denne billigere på komplett, og du lurer på om du får den til samme pris. Så sier elkjøp "Nei", og du følger opp med "okei, da handler jeg på komplett", så sier elkjøp "eller nei, du skal få den for den prisen". Da er det ganske åpenbart at de prøvde å lure deg for det ekstra mellomlegget.

Dette er ikke "å lure deg for det ekstra mellomlegget". Dette er et typisk tilfelle hvor selger ombestemmer seg for å prøve å beholde kunden til tross for at han må selge med enda mindre fortjeneste eller kanskje med tap.

 

Hva mener du egentlig med "å lure deg for det ekstra mellomlegget"? Tror du at en vare skal koste det samme i alle butikker? I Norge er det et fritt marked hvor selgere kan kalkulere og prise varene som de vil. Hvis butikker derimot samarbeider om prising, så er det ulovlig og straffbart i Norge.

Lenke til kommentar

Har du ikke lest første post? Kunde ble først sterkt anbefalt en backup (som de alltid gjør til alle kunder bortsett fra de som har supportavtale hvor backup inngår). Deretter foreslår mannen bak disken (sansynligvis for å unngå videre diskusjon), å istedenfor  legge med "en lapp til verkstede om at de ikke måtte slette noe fra harddisken". Det har ikke vært sagt noe om å tilby en betalt tjenest gratis.

 

 

Det er nok du som ikke har lest posten skikkelig. Det ble ikke gitt noen anbefalinger, de tilbydde henne å gjøre det når hun spurte om de kunne droppe å slette det som var på disken, eller spurte om det på disken kom til å forsvinne. Noe som er helt greit. Når hun derimot tok kontakt med meg å jeg tilbudte å gjøre det til henne gratis så var det plutselig ikke nødvendig ifølge kundebehandler å  ta backup likevel, da han kunne legge med en lapp.

 

Det er dette jeg reagerer på. Jeg reagerer ikke på prisen til tjenesten , jeg reagerer ikke på at hun ble tilbudt tjenesten i utgangspunktet, men jeg reagerer på at kundebehandler sier at det ikke er så nøye likevel når han forstår at tjenesten han prøvde å selle henne ikke kommer til å bli kjøpt.

 

Men igjen jeg har sakt at jeg muligens ble noe revet med og sint av det som ble gjennfortalt av min mor å valgte å mulgens ordlegge meg litt feil og forhastet, ettersom jeg selv ikke var der.  Hovedpoenget mitt bak denne tråden var for å se hvilken prosedyrer og slikt som blir gjennomført, og om dette er vanlig. Men ettersom ting kan ha blitt sakt og missforstått av begge parter, både av min mor og kundebehandler så har jeg som sagt bestemt meg for å la dette ligge.

 

Edit: At butikken ikke står ansvarlig eller kan vite hva som skjer på verkstedet eller på vei til verkstedet er en annen sak som ikke er relevant her. Jeg mener min mor har blitt feilbehandlet av kundebehandler uansett hvor viktig backup skulle være eller ikke, dersom det hun sier stemmer.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du ikke lest første post? Kunde ble først sterkt anbefalt en backup (som de alltid gjør til alle kunder bortsett fra de som har supportavtale hvor backup inngår). Deretter foreslår mannen bak disken (sansynligvis for å unngå videre diskusjon), å istedenfor  legge med "en lapp til verkstede om at de ikke måtte slette noe fra harddisken". Det har ikke vært sagt noe om å tilby en betalt tjenest gratis.

Det er nok du som ikke har lest posten skikkelig. Det ble ikke gitt noen anbefalinger, de tilbydde henne å gjøre det når hun spurte om de kunne droppe å slette det som var på disken, eller spurte om det på disken kom til å forsvinne. Noe som er helt greit. Når hun derimot tok kontakt med meg å jeg tilbudte å gjøre det til henne gratis så var det plutselig ikke nødvendig ifølge kundebehandler å  ta backup likevel, da han kunne legge med en lapp.

Jeg har lest posten, men ordla meg kanskje litt feil. Jeg vet at de tilbyr og/eller anbefaler backup til alle. Om man skal si tilbyr eller anbefaler varierer vel litt på måten det framstilles i butikken. Men jeg svarte dette på Enlightened sitt svar da han har lest første post enda dårligere enn meg fordi han trodde at de snudde og tilbød backuptjenesten gratis...

 

 

Og å legge med en lapp er en dårlig løsning. Alt skal skrives i servicebilaget slik at det er logget. Det er også en mulighet for at spørsmålet om backup dukker opp igjen da Infocare ofte tilbyr kunde dette da maskinen ankommer verkstedet.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg leste litt feil og ordla meg litt feil jeg også. Poenget mitt er uansett at noen ganger må man yte litt mer enn nødvendig for at kundene skal bli fornøyd og ønske å handle mer. Så at de kanskje kunne tatt en liten backup for henne mot litt redusert pris eller noe slikt, kunne de fint ha gjort. Hun ba jo i så fall ikke om gull heller.

 

Lefdal/Elkjøp sin "service avdeling" er kjent for å jukse mye(det at de liksom ikke finner feil, er ofte et problem), så jeg håper inderlig at jeg aldri trenger å sende noe til rep hos dem.

Det jeg tror lefdal må gjøre i dette tilfellet som moren til Duck her opplevde, er at de faktisk må kreve av de ansatte at de kan litt teknisk for å stå i teknisk avdeling. Altfor mange ungdommer og voksne som blir ansatt som ikke kan noenting, slik at dersom du spør hvor mange kjerner en pc har, så vet de ikke hva du prater om.

Denne personen som stod i service avdelingen der(om historien er slik den er fortalt selvsagt) trenger mer og bedre opplæring for å kunne avgjøre om backup er nødvendig eller ikke for en slik operasjon. Er han usikker, så ber han kunden om å ta det uansett(men for all del, han kan presentere forslaget at de kan gjøre det for en viss sum, men da må de stå ved det!). Måten det ble gjort på der, hørtes jo faktisk litt ut som om de ville ha litt ekstra cash ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...