Skyttt Skrevet 26. desember 2003 Skrevet 26. desember 2003 har ikke lest hele tråden, men TT har store problemer i mine øyne.STORE. Hva er det med Faramir? Hvorfor faller Aragon utfor et stup? Kvinner og barn i Helmsdeep? Alver der også?.... Arwen???? Entene er late og egoistiske. Rohan's ryttere virker som pingler. Eomer blir sendt vekk??? Theoden vil ikke gå i krig? -Hallo?!?! Den er jo virkelig stygg.... han av alle vil jo ikke dø i sotteseng.. Treskjegg "synger" Munti og Pippin ut av treet....nei....vi "fanatikerne" likte det ikke. Vi liker boka... Javel...For det første burde du ha lest hele tråden før du skriver et innlegg her, ettersom at vi faktisk har diskutert, og kommet til slutninger angående mesteparten av de tingene du nevner. Faramir ja. Hvis du virkelig er "fanatiker", hvorfor ser du ikke Extended Edition? Der blir Faramir fremstilt som den han virkelig er. Faramir er bare en undertrykt sønn av riksforstanderen, som alltid har blitt satt bak sin kjøre bror, Boromir. Nå får han sjangsen til å bevise for faren sin at han er en brukandes kar, ved å komme tilbake til ham med våpenet han tror kan redde deres folk. Han velger derimot ikke å gjøre dette, ettersom at han finner ut at det vil bli en ond gjerning i forhold til Frodo og Sam. Angående Aragorn og stupet, har vi diskutert i lengre tid at det er stor forskjell på mediene film og bok. Skal man filmatisere ei bok, blir man nødt til å fjerne ting, eller i verste fall legge til ting. Nå sier ikke jeg at jeg liker dette med fallet til Aragorn, men jeg ser at det faktisk er et godt virkemiddel i forhold til filmens gang. Angående kvinner og barn i Helms Deep: Nå ble faktisk hele kong Theodens folk sendt til Helms Deep, og kvinner og barn plassert i hulene. Der befinner de seg både i boka og filmen. Har du i det hele tatt lest boka? Dette med hulene kommer enda tydeligere fram i Extended Edition. Angående alvene: Jeg vil igjen presisere at det kan være nødvendig å legge til endel i filmmediet. At alvene ankommer Helms Deep, er da en veldig fin ting som faktisk har blitt et av filmens største øyeblikk (etter min mening). De kommer for å hylle den alliansen som før hadde eksistert mellom alver og menn. Alvene sloss ved menns side en aller siste gang før de reiser. I filmen understreker ikke dette bare de to folkenes bånd til hverandre, men også alvenes skjebne. I boka får vi vite dette på andre måter, som ikke lar seg filmatisere. Angående Arwen: Vel, hele historien om Aragorn og Arwen finner du i tilleggene, i tillegg til andre verk fra Tolkien. Tolkien har valgt å ikke skrive denne historien inn i boka. På film faller den mer naturlig inn, og fungerer som godt "krydder" til all håpløsheten. Angående entene: De virker så visst ikke late og egoistiske! Det tok faktisk svært lang tid å få entene til å gå i krig. I boka tok det faktisk mye lenger tid enn i filmen. Og egoistiske? Kan du begrunne det? Angående Theoden: Han vet at han må gå i krig. Det du har misforstått er at han ikke vil ta med seg krigere ut i krigen, mot fienden. Altså "open war". Derfor beslutter han å ta med seg hele folket til Helms Deep, der de alle har en bedre sjangse til å slå fienden. Akkurat som i boka! Angående Treskjegg: Dette har du fra Extended Edition. Ettersom det har vært såpass med klager mot at Tom Bombadil ikke ble med i boka, tenkte PJ at det ville være flott å gi Treskjegg en av hans replikker. Dette er "sangen" som du kaller det, som får Munti og Pipping ut av treets røtter. Denne setningen er intet mer enn en hyllest til Tom Bombadil, og fungerer strålende! Du har ikke begrunnet en del av de påstandene du kom med. Kan du utdype deg litt mer utover det du har sagt?
Megamann Skrevet 26. desember 2003 Skrevet 26. desember 2003 Har ikke lest hele tråden men har fått med meg uenighetene her. Jeg har lest boka og jeg liker filmene svært godt. Jeg tror det kan være lurt å tenke på Tolkiens fortelling og Peter Jacksons 'fortelling' som to forskjellige historier om de samme hendelsene. Selfølgelig er det jo Tolkien som har funnet opp historien, og har derfor 'rett', men jeg liker å tenke på de to fortellingene som forskjellige synspunkter på samme ting. Og så har vi selfølgelig det, som mange har nevnt, at mange ting i boka hadde overhodet ikke fungert på film.
Skyttt Skrevet 26. desember 2003 Skrevet 26. desember 2003 Er nettopp det som er hovedbudskapet mitt. Folk må slutte å se på filmen som en "kloning" av boka, som skal få med så mye av boka som mulig, og være så lik som mulig. Det er heller en annen tolkning, en egen versjon om du vil...
MrLee Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 jepp, og de som er fanatiske tilhengere av boka bør heller bare være glade for de scenene de faktisk får visualisert akkurat slik man har tenkt det når man tidligere har lest boka, og sett div. kunstverk...som frodo, sam og Gollum foran portene til mordor... for dere blir sannsynligvis ikke fornøyde med filmene uansett...
NoLimit_^ Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 (endret) jeg skjønner bare ikke, om man liker fantasy filmer, og ikke liker ringenes herre filmene, hvordan filmer kan man da like? Dungeons and dragons? Trollmannen av Oz? Endret 27. desember 2003 av NoLimit_^
baldviking Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Brødrene Løvehjerte... Ja, vet det er en barnefilm, men vi har alle et barn i oss...
NoLimit_^ Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Jeg husker "mio min mio" var ei bra bok og en bra film, som kopierte praktisk talt hele ringenes herre, bare gjorde det mer barnevennlig
G2Petter Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 (endret) (Kommer rett fra filmen nå!) Jeg synes at de fleste kampscenene i FOTR og TTT er tøffere/bedre enn de jeg har forestilt meg, men jeg ble faktisk skuffa over beleiringen av Minas Tirith... Hvor er de brennende vollgravene, hvor er heksekongens inntog, og hvor er Denethors Palantír? Endret 27. desember 2003 av G2Petter
NoLimit_^ Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 det er slikt man har extended edition for
Swoofah Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Nå er jeg lut lei! Jeg leser ubrukelige innlegg på ubrukelige innlegg, og klør i fingrene til å slakte det sønder og sammen. Men hva skjer? For 1354687³ gang så kommer Skyttt meg iforkjøpet.. *sukk* Du har kjempe gode innlegg, men jeg vil også slakte! ;D Og dette er vel fjerde eller femte personen som påstår at han/hun eeeeelsket boken, og som tror at ting i filmene er feil, når de i virkeligheten er samme som boka.. Gjamfør med "kvinner og barn i Helms Deep" og "Egoistiske Enter" *Trippeltsukk* Extended Edition über alles! Klar for 5timer Rotk!
NoLimit_^ Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Ja, jeg du og skytt eier det meste av negative argumenter her inne, Swoofah
Swoofah Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Ja, jeg du og skytt eier det meste av negative argumenter her inne, Swoofah Mener du at vi har negative argumenter? Jeg synes de er posetive jeg.. Men vi SLAKTER de negative Desverre så har skyttt blitt litt for grundig
Slegga Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Det er så utrolig mange som klager over filmene og bøkene ! Bøkene er jo utrolige, og alle filmene fortjener en 6-er. Selvsagt er det gjort om ting i filmen som ikke skjer i boka, ettersom det er komplett umulig å lage tre filmer ordrett fra en 1000 siders bok. Okay, ting som at alvene kommer til unnsetning, Arwen blir framsatt som en av hovedkarakterene osv, kunne de spart seg for, men det gjør jo ikke filmene elendige for det. Folk må slutte å være så enormt kritiske til alt. Og ja, jeg har lest alle bøkene flere ganger!
SirGalrim Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 (endret) Vel alt er jo argumentert for her nå, men jeg kan fortelle en liten historie da Husker en dag for nesten to år siden nå. Da var jeg utrolig kritisk til FotR, og viste faktisk fingeren til lærettet når filmen var ferdig. Men en hendelse på Avalon i Oslo fikk hjalp meg til å forandre menning. Hørte nemlig en si: "Det er jo bare en helt vannlig action film. Ikke bedre en en 3'er." HVA i svarte!? En vanlig action film nei! Jeg gikk å så FotR to ganger til, og fant dermed ut at det var en fantastisk film. Så mine takk går til to tullinger i Oslo som ikke liker gode fantasy filmer. Endret 27. desember 2003 av SirGalrim
Hamsterino Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Jeg så Atter En Konge i går. Så jeg bestemte meg for å sove på det før jeg kom med vurderingen min. DEN FILMEN ER DET ALLER BESTE JEG HAR SETT!!!!!!! ****** i ****** ******* fittebra film. Utrolig bra!
Skyttt Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Jepp, vi eier her karer! Gleder meg til rivaldo prøver å svare for seg... *Gnir seg i henda*
Zeph Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 (endret) Har dere merket, i løpet av spillet, så ser man et lite filmklipp der witch kingen lander foran gandalf. den scenen er ikke i filmen, og var nok lagd for å gjøre opp for at de endret på hendelsene etter at porten til minas tirith ble brukt. jeg ber om at den kommer i EE, siden den Må jo eie ^^ spillet er artig nok, men lider av vanlig latskap fra EA, særlig co-op... Ja, eg har bla. denne skjermen som bakgrunn og har lurt lenge på kor dei har det fra, fant det ikkje i filmen. Synest spillet er bra eg, litt einsformig riktignok, men er underhaldande ei stund ja. Merket av spillet tar for seg deler av historien som ikkje er nevnt i filmen (da treene tar orcene, path of the dead, osgiliath med sam\frodo). Edit: Kor lang blir Rotk extended forresten? Leste ein plass at den var over 5 timer, og at den var 40 min lengre ein plass, noken som har linker som kan bekrefte noko? Endret 27. desember 2003 av zeph
Skyttt Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Tviler sterkt på at den er fem timer lang. Tror heller det er riktig dette med førti minutter lenger film...Dessverre!
aiuL Skrevet 27. desember 2003 Skrevet 27. desember 2003 Synes godt de kunne lagd 6 filmer på 3 timer hver. Da hadde de ihvertfall fått med mer av det i boken (Hvis ikke PJ skulle lagt til mer av sitt søppel). Men det jeg savner mest i filmene er ikke hendelsene, det er muligheten for å nyte reisen. Alt går i et slikt enormt tempo. Menmen den kommer jeg nok bare til å få gjennom boka, så får kose meg med den. PS. Ikke gidd kommenter at det ikke hadde gått ann å lage 6 filmer osv. ALT går ann innen film, bare viljen er der
Anbefalte innlegg