Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strømmen gikk, dataen har fått litt problemer i etterkant.


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei!
 

Strømmen gikk i huset her en dag, noe som resulterte i at strømforsyninga røk. Byttet ut en 400 watts strømforsyning med en 750 watt, begge fra Corsair.

 

Fikk starta opp, ting funka greit et par dager.

 

 

Men nå har jeg altså fått et problem. Alt funker fint, dataen booter og operativsystemet kjører fint. Viftene i både GPU, CPU og PSU går rundt, og alt virker normalt.

 

Det er til maskinen har vært på i ca 10-15 minutter. Da blir skjermen svart og det står bare "No Signal". (skjermen får et oransje lys istedet for blått lys). I tillegg skrur lyset i fra datamusa seg av og lyset fra NUM LOCK på tastaturet forsvinner.

 

Resten av datamaskinen ser ut til å fungere helt normalt, alle viftene går rundt og det kommer ikke noen rare lyder fra kabinettet heller.

 

Når jeg da skrur av maskinen og på igjen, så fungerer den som normalt, i 10-15 minutter før samme greia skjer igjen.

 

 

 

Hva kan dette ha seg? Har gjort følgende:
 

- Avinstallert driver og lagt inn driver på nytt.

- Fjerna batteriet fra hovedkortet og satt det inn igjen i.

- Boota med 1 ram brikke (som jeg flytta fra sport 2 til 1).

- Sjekka etter ødelagte kondensatorer eller noe annet som kan se ødelagt ut både på hovedkort og skjermkort. Fant ikke synlige skader i form av ødelagte kondensatorer, svi merker el.

- Fjerna skjermkort, satt skjermkort på plass igjen. Demontert og montert DVI kabel.

 

 

 

Specs:

 

Skjerm: ASUS VW225N

HK: GIGABYTE GA-G31M-ES2L

GPU: XFX RADEON HD4650

CPU: INTEL PENTIUM DUAL CORE E5300

CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (2X2GB)

PSU: Corsair TX750W

HDD: WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 500GB SATA

DVD-Rom SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hmm, det er jo en mulighet! Mistenker egentlig at skjermkortet har fått en slags "hjerneskade" av hendelsen, men er ikke sikker på hva det kan være.

 

 

Åpnet PSU og fant heller ikke skadede kondensatorer/sikringer der heller, så synes det her var rart. (vet i ettertid at jeg ikke skulle åpnet PSU da det visstnok kan lagres elektrisitet i kondensatorene etter man har dratt ut ledningene).

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Nå sier jo TS at "Strømmen gikk i huset her en dag", og hvis med det menes hele huset, da burde det jaggu vises godt i PSU'en hvis det var den som forårsaket at hovedsikringen gikk, den er jo tross alt på en del ampere.

 

HD4650 er jo et gammelt skjermkort, så kanskje en ide å begynne å tenke på et nytt et. Men det kan også være noe galt med den nye PSU'en. Jeg kjøpte en Enermax 650W for en stund siden, DOA var den da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hvilken PSU var det som tok kvelden?

400watt'eren fra corsair.

 

Prøv å måle spenningene fra PSU, 3.3V og 5V, når dette skjer Det kan jo være noe galt med den nye.

 

Målte nå spenning, fant skjema over toleranseavvik og alt var innenfor normalen..

 

Nå fikk jeg riktignok ikke skjermen til å koble ut, men istedet sluttet datamusa og tastaturet å fungere.

 

 

Tror jeg bare konkluderer med at hk er defekt :(

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Ja, ser den. TX750 strømforsyninga har jeg hatt siden 2008, og den fungerer godt enda! Kjøpte riktignok CX400 i 2009, men synes det er godt gjort at den største ikke viser tegn til problem enda.

Lenke til kommentar

Har det samme symptomet selv for tiden (Kanskje untatt lys fra tastatur og mus, det husker jeg ikke akkurat nå), etter ca 10-15 min. slår den seg av helt uten videre, med svart skjerm (uten videosignal).

 

Å trykke reset hjelper ikke, den må slåes av og på med powerknappen før jeg kan prøve å starte den igjen.

 

Det samme skjer om jeg booter den opp i Linux Mint.

 

Det var strømbrudd her også, men det var annonsert så jeg passet jo på å ikke ha PC'n på da. Hadde en svak tanke i bakhodet om at jeg burde kople den helt fra strømnettet, men det gjorde jeg jo selvsagt ikke... jeg mistenker at et eller annet skjedde med PSU'en allikevel. Jeg vet ikke om den kanskje slår av "power good"-signalet el.l. som igjen umiddelbart slår av PC'n (spekulasjon)?

 

Min første tanke var om noe hadde skjedd med kjølinga og at den slo seg av pga det, men det er det heller ikke. Spenningsnivåene ser også riktig ut i BIOS (men jeg har jo ikke målt dem selv).

 

Memtest86 kan jeg kjøre uten problemer derimot. Testet en gang i 8-9 timer. Men OS'ene slår seg av.

 

Når jeg tenker meg om, så var det faktisk et par tilfeller av svart-skjerm et par-tre uker før dette strømavbruddet også, men etterpå har det blitt helt håpløst.

 

 

Det eneste jeg har gjort er å rengjøre kjøleribber og vifter :p Regner ikke med at det har noe med drivere osv å gjøre, da det samme skjer i Linux (dualbooter).

 

 

 

Hovedkomponenter:

 

Cooler Master GX 750W PSU

Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
EVGA GeForce GTX 470

AMD FX-8350

8GB RAM (Crucial DDR3 BallistiX Tactical 8GB KIT)

 

Lenke til kommentar

De rambrikkene der......... ga meg 4 måneders helvete :p

 

 

Memtest ble kjørt 4 timer ene dagen og 10 andre dagen og så 8 timer og så 20 timer uten error, prøvde alt mulig fiks som stod på nettet uten hell.

 

Kjøpte meg nye minnebrikker og Pcen var perfekt!

 

 

Så ha det i bakhode at memtest86 ikke alltid finner feil på minnebrikkene, men de kan ha feil uansett! :)

 

Vil si at minnebrikkene er det billigste å bytte å prøve med, jeg kjøpte fra komplett.no og brukte angreretten på 45 dager etter jeg hadde funnet feilen!

Lenke til kommentar

Ugh...  det VAR kjølinga! Til GPU'en.

 

Rett og slett dårlig kontakt til pumpa til vannpumpa. Har 2 + et par vifter så litt vanskelig å høre om begge går. Har egentlig ikke fikset den, bare pirket borti inni den så den fungerer, intill videre... får bare passe litt ekstra på i HWmonitor i tilfelle tempen øker ukontrollert.

 

Jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne unngå å se det. I det minste har PC'n fungert i 2 timer nå uten å slå seg av.

 

Men takk for tips om rambrikker (om det var til meg). Skal ha det i bakhodet, men dem har fungert helt greit for meg i 2 års tid nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...