Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerning av røyklukt i leilighet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og min samboer vurderer å gi bud på en leilighet der eieren har røyket inne. Han har bodd der siden 2006 og går ut i fra at han har røyket hele tiden. Da vi var på visning luktet det forholdvis mye røyk.

 

Det jeg lurte på var om det er vanskelig å fjerne røyklukt? Har lest rundt og funnet ut att eddik fungerer bra, men må mest sannsynlig males også.

 

Er det noen med god erfaring med dette?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at ingenting hjelper 100% og det forsvinner aldri helt. Maling vil redusere det noe. Mer lufting vil også hjelpe. osv. Det er hele tiden snakk om reduksjoner her og der + å ta tida til hjelp, i håp om at det skal bli akseptabelt etter hvert.

 

Derfor vil jeg aldri finne på å kjøpe eller ta i mot brukte møbler, bil, klær etc fra noen som har laget røyklukt i disse tingene. Samme grunn til at jeg har praktisert 100% røykfritt hjem inkludert utleiedel.

Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/792862/stinker-boligen-royk

 

Denne artikkelen er tekstreklame for Beckers Scotte isolermaling som er toppstrøk og sperregrunning i ett, og egner seg både mot lukt og flekker der det har vært røkt eller vært branntilløp. Har ikke prøvd den selv, og antar at også konkurrerende produsenter har produkter som egner seg. I alle fall som grunning som du bruker før du tar toppstrøk med din favorittmaling.

 

Forøvrig bør du selvsagt støvsuge, vaske både vegger, tak og gulv og lufte godt før du maler.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Ozon skal fjerne det meste av slik lukt og mange andre lukter.. Det brukes ofte på hotellrom hvis noen har brutt røykeforbudet.. Brukes i biler til å rense klimaanlegget og inventaret for dårlig lukt.. Ozon (O3) er en gass som man kan generere fra vanlig luft eller fra oksygen. Men den er desinfiserende, og tar liv av det meste.. bakterier, virus, sopp, mugg, dyr, planter og folk..

 

Derfor skal man ikke ha no levende i rommet mens gassing pågår..

Men den forsvinner av seg selv og kan derfor ikke fåes på flaske.. Det må en ozongenerator til. Den har en halveringstid på ca 20 minutter..

 

Man tetter alt av åpninger, og lufteventiler. Deretter setter inn ozongeneratoren i en time eller mer, avhengig av hvor kraftig generatoren er, og romstørrelse.. Det må være tørr luft. Etter endt behandling, åpner man for full lufting.. Så får man frisk og god luft etterpå....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...