Gå til innhold

Jobb som IKT-servicefag medarbeider


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Blir ferdig med læretiden min som IKT-servicefag medarbeider og lurere litt på hva faen jeg skal gjøre, der er ikke noe som heter jobber uten om middertidlig annsetelse via et vikarbyrå i Oslo, noe som for min del er helt uaktuelt. Hva faen er poenget med å ha IKT-Servicefag som et allternativ ettersom det faen ikke finnes noe som helst bruk for oss ? Hvordan skal en komme seg inn på et jobbmarked der en må ha bachlor for og kunne sitte på help desken, eller så er det bare senior konsulenter de skal ha. Hvordan i svarte kan dette være gunstig for jobbmarkede og holde på med en slik policy? Ikke att jeg har all verdens erfaring, men dette kan umulig være sunt for noen av partene...... Har noen et tips ? Burde eg ta mer utdanning eller er det en eller annen måte og komme seg inn uten å måtte sitte på help desken via et rekreterings byrå i Oslo, der en må søke ny jobb hver 3mnd ettersom den nye loven kommer til og rævkjøre meg så hardt ?

 

Jeg ser selv att enkelte kan tolke dette innlege noe pessemistisk/sytrete men dette har plaget meg i lengre tider, og eg kjenner eg blir mer og mer frustert ettersom et tok IKT-servicefag som en lett vei inn i jobbmarkdede og veiledere sa att det var mange ledige jobber som ventet etter endt utdanning.

Jeg vill egentlig bare forhøre meg med andre som har mer erfaing og vet litt mer om hvordan lande ligger.

 

Setter umåtelig stor pris på tilbakemeldinger

 

Ps. Sikker mange skrivefeil men litt for sinna/fortvila til og rette dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferdig med bachelorgrad til sommeren(se min post). Jeg surfer alle jobbportaler flere ganger daglig. Helt ærlig, det er flere stillinger for ikt lærlinger enn for nyutdannede konsulenter/utviklere.

 

Ta kontakt med skolen din. Vet at lærern i min tid satt på en (lengre)liste over bedrifter som søkte lærlinger.

Endret av almond
Lenke til kommentar

Ferdig med bachelorgrad til sommeren(se min post). Jeg surfer alle jobbportaler flere ganger daglig. Helt ærlig, det er flere stillinger for ikt lærlinger enn for nyutdannede konsulenter/utviklere.

 

Ta kontakt med skolen din. Vet at lærern i min tid satt på en (lengre)liste over bedrifter som søkte lærlinger.

Tror du misforstår trådstarter litt, han er ferdig med læretiden sin så liste over bedrifter ute etter lærlinger vil ikke hjelpe han.

 

Personlig er jeg ferdig med læretiden min om en uke og har blitt ansatt videre i bedriften jeg var lærling i.

Kan legge til at dette er i Møre og Romsdal, så det stiller seg litt anderledes enn Oslo selvfølgelig.

Har også nylig fått en ny kollega i vikariat stilling som var ferdig med læretiden for drøy et år siden. Han også slett med å finne jobb og måtte gå gjennom rekrutteringsbyrå for å få seg jobb.

 

Uheldigvis er trenden i storbyer å gå gjennom vikarbyrå på stillinger som dette (ut fra hva jeg har sett over de siste årene).

 

Var selv borti noe liggnende for 7-8 år siden når jeg jobbet som lagermedarbeider (en stilling som krever null utdanning). Eneste vei inn på en lagerjobb var gjennom vikarbyrå. Og opp til flere ganger fikk jeg tilbud om fast stilling i bedriftene jeg jobbet for.

 

Vikarbyrå og rekrutteringsbyrå brukes som en "enkel" måte å teste ut nyansatte på før man får full stilling. Som du sier så er det mange som kan tiltre i en 1. linje stilling og den konnkuransen fører til at bedrifter gjemmer seg bak vikariat stillinger fra vikarbyrå.

Dersom det da kommer inn noen udugelige latsabber eller personer som ikke passer inn i miljøet i bedriften, er det enklere å bli kvitt vedkommende og heller få inn en ny person. Gjør en god nok jobb så kan man bli tilbudt stilling videre og bli ansatt i bedriften.

 

Det er uheldigvis veldig frustrerende, men tidligere lærlinger som har hatt et eller flere år på å jobbe i vikarstillinger og få på seg litt erfaring vil mest sannsylig også slå deg ut i en direkte ansettelses prosses, da erfaring alltid er ettertraktet.

 

Mer utdannelse, sertifiseringer, kurs og annet vil selvfølgelig hjelpe til å gjøre deg mer ettertraktet på arbeidsmarkedet, men det er ikke sikkert du er heldig å kommer deg utenom et vikarbyrå.

Lenke til kommentar

Problemet med IKT-servicefag er at man ikke aner hva personen har jobbet med. Jeg har vært borti personer som utelukkende har jobbet med projektorer i lærlingtiden sin, og har fått "meget" på fagprøven sin. Personen kunne jo det han drev med til fingerspissen...

 

Du skriver ingenting om hva du har jobbet med under lærlingtiden din, ei heller hva du liker å jobbe med, det er derfor vanskelig å skulle gi deg noen råd. Mitt råd vil uansett være at du bør skaffe deg erfaring med det du ønsker å jobbe med, om det så må gjøres på fritiden. Lag deg noen prosjekter du kan vise frem til, det kan potensielt hjelpe deg mye i prosessen med å få deg din første jobb innenfor IT.

 

Sett for eksempel opp og konfigurer en exchange farm hjemme, det vil gi deg erfaring med virtualisering, nettverk, windows server, exchange og AD. Koster deg kun tid, da alle produktene kan prøves ut i X antall dager.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hepp!

 

Jeg ser selv att enkelte kan tolke dette innlege noe pessemistisk/sytrete men dette har plaget meg i lengre tider, og eg kjenner eg blir mer og mer frustert ettersom et tok IKT-servicefag som en lett vei inn i jobbmarkdede og veiledere sa att det var mange ledige jobber som ventet etter endt utdanning.

 

 

Forstår deg veldig godt, dessverre har markeder blitt oversvømmet av overkvalifiserte folk som også er ute etter IKT-jobber. Dette har skjedd i den siste tiden, mer eller mindre.(personlig er nok redd for flere)

 

Dog har noen kommuner i landet litt manko da men bor du i mer sentral strøk så er konkurransen temmelig tøff nå for tiden.

Yrkes-utvikling har gått mer over til app/web/programmerings-yrker.Og der har det også blitt veldig mange om beinet, etterhvert..

 

Når infrastruktur først er på plass så kan alt driftes over teamviewer, loggmein osv. Lagring-programmer-systemrecovery osv. vil gå over nett. Kun den fysiske delen blir igjen. Men, det er ikke arbeide nok til alle.

 

I dag kan man administrere temmelig store nettverk med nettbrett/mobil-tlf osv. noe som var nesten utenkelig bare 4-5 år siden.

 

:)

Lenke til kommentar

Problemet med IKT-servicefag er at man ikke aner hva personen har jobbet med. Jeg har vært borti personer som utelukkende har jobbet med projektorer i lærlingtiden sin, og har fått "meget" på fagprøven sin. Personen kunne jo det han drev med til fingerspissen...

 

Du skriver ingenting om hva du har jobbet med under lærlingtiden din, ei heller hva du liker å jobbe med, det er derfor vanskelig å skulle gi deg noen råd. Mitt råd vil uansett være at du bør skaffe deg erfaring med det du ønsker å jobbe med, om det så må gjøres på fritiden. Lag deg noen prosjekter du kan vise frem til, det kan potensielt hjelpe deg mye i prosessen med å få deg din første jobb innenfor IT.

 

Sett for eksempel opp og konfigurer en exchange farm hjemme, det vil gi deg erfaring med virtualisering, nettverk, windows server, exchange og AD. Koster deg kun tid, da alle produktene kan prøves ut i X antall dager.

 

Lykke til :)

 

Hepp!

 

Jeg ser selv att enkelte kan tolke dette innlege noe pessemistisk/sytrete men dette har plaget meg i lengre tider, og eg kjenner eg blir mer og mer frustert ettersom et tok IKT-servicefag som en lett vei inn i jobbmarkdede og veiledere sa att det var mange ledige jobber som ventet etter endt utdanning.

 

 

Forstår deg veldig godt, dessverre har markeder blitt oversvømmet av overkvalifiserte folk som også er ute etter IKT-jobber. Dette har skjedd i den siste tiden, mer eller mindre.(personlig er nok redd for flere)

 

Dog har noen kommuner i landet litt manko da men bor du i mer sentral strøk så er konkurransen temmelig tøff nå for tiden.

Yrkes-utvikling har gått mer over til app/web/programmerings-yrker.Og der har det også blitt veldig mange om beinet, etterhvert..

 

Når infrastruktur først er på plass så kan alt driftes over teamviewer, loggmein osv. Lagring-programmer-systemrecovery osv. vil gå over nett. Kun den fysiske delen blir igjen. Men, det er ikke arbeide nok til alle.

 

I dag kan man administrere temmelig store nettverk med nettbrett/mobil-tlf osv. noe som var nesten utenkelig bare 4-5 år siden.

 

:)

Hei takk for svar.

 

Hehe ja hva har eg jobbet med ? Support, backup enkelt oppsett av klient maskiner. Den type ting, plassen eg jobber nå har desverre ingen god måte å ivareta en lærling, blir sett på som billig arbeidskraft og får ingen utfordrende oppgaver, hver dag er det samme dritten som overaskende nokk kan gjøre mye rart med en :).

Så det er for det meste oppsett av klient maskiner med hjelp av deployment server og enkel brukerstøtte i windows miljø det har gått i. Mest urfordrende eg har gjort er å skifte en sikring å en vifte i en swtich.

 

# Boored out of my brains.....

Lenke til kommentar

Hehe ja hva har eg jobbet med ? Support, backup enkelt oppsett av klient maskiner. Den type ting, plassen eg jobber nå har desverre ingen god måte å ivareta en lærling, blir sett på som billig arbeidskraft og får ingen utfordrende oppgaver, hver dag er det samme dritten som overaskende nokk kan gjøre mye rart med en :).

Så det er for det meste oppsett av klient maskiner med hjelp av deployment server og enkel brukerstøtte i windows miljø det har gått i. Mest urfordrende eg har gjort er å skifte en sikring å en vifte i en swtich.

 

# Boored out of my brains.....

Må bare si det, er ikke sikkert det blir så mye bedre med fast jobb. Å sitte på f.eks brukerstøtte eller enkel drifting er det man gjerne starter med, er ikke veldig spennende det heller. Alt etter hvor du kommer da, men starten er ofte sånn, så spesialiserer man seg mer og mer innenfor felter man liker og går videre mot de.

 

Ellers fikk vi nylig en flink kar med høy utdannelse og ekstremt god CV(alt fra programmering til IT-design) inn på support her nå nylig, dette relativt langt fra storbyene. Ikke ett godt tegn

Lenke til kommentar

Jeg har fagbrev i IKT-servicefag, og jeg tør å påstå at vi har jobba innen samme system. Statlig/Fylkeskommunalt/Kommunalt? Veit godt hvor repetivt arbeidet der blir. Men et fagbrev er et fagbrev, og det gjør at du stiller litt sterkere enn mange andre.

 

Med mindre du er fast bestemt på at bemanningsfirma ikke er noe for deg, så burde du virkelig vurdere det. Proffice leter alltid etter flinke folk som kan bli sendt ut på oppdrag. Jeg var så heldig at jeg fikk jobb på 2. linje i relativt stort firma og det er mulig at jeg får fast jobb etter endt oppdrag.

 

Support er kanskje ikke drømmen, men det gir en veldig basis for senere jobbsøking hvis du f.eks. tar en bachelor etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...