Gå til innhold

Jobb som selger - butikk (XXL, Elkjøp, Obs, Clas Ohlson osv)


Anbefalte innlegg

Hei, Har 1 år igjen på Ungdomsskolen. Jeg har uendelig mange spørsmål når det kommer til jobb og utdanning. Lurer på en spesiell ting:

 

Er sjansen utbredt for å komme seg oppover i bransjen, innenfor salg. Har hørt om mange som har startet som selger, uten noen spesiell utdannelse og endt opp som leder for hele markedet. Er det slik at hvis sjefen på Elkjøp ser at du egner deg som selger, sender deg oppover i bransjen, og du ender opp som daglig leder elns? Eller varierer dette?

 

Og hvordan ser egentlig fremtiden til disse jobbene ut? Vil alt flyttes over til nettet? :p

 

Beklager for mine forferdelige unøyaktige spørsmål.

Endret av Odin11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som at arbeidslivet har utvikla seg slik at det er færre og færre som klarer å jobbe seg frå golvet og opp i toppledelsen. Mykje av grunnen til dette er at det blir stilt store kompetansekrav til f.eks daglig leder. Som god selger så har du ikkje nødvendigvis forutsettningane til å kunne detaljane i feriereglane, skattereglane, ligningsreglane, osv.

 

I staden er det meir vanlig at ein jobber seg oppover ved å spesialisere seg i sitt fagområdet. For ein god selgar så vil det i dag være mykje meir naturlig at ein jobber seg opp mot å bli innkjøpssjef eller liknande i staden for ein butikksjef med personalansvar.

 

Når det gjeld framtidsutsiktene for selgarar så skal ein være forsiktig med å spå framtida. Men sjølv om mange kundar i dag er meir opplyste og dermed i stand til å finne det dei skal ha i nettbutikkar og liknande så vil det fortsatt være ein del kundar som har behov for hjelp, kanskje ikkje på vanlige forbruksvarer, men i alle fall på spesialvarer.

I tillegg så trur eg at det i framtida vil være meir fokus på at ein selgar skal kunne meir enn berre å selge. Du som kunde forventar at PC-selgaren skal ha den tekniske innsikta til å forstå om du treng det eine eller andre grafikkortet, eller at bilselgaren veit om det er bak- eller framhjulsdrift som tjener dine behov best osv.

Lenke til kommentar

Det stemmer at slike butikker ofte rekrutterer avdelingsledere blandt selgere og daglid ledere blandt avdelingsledere. Så her er det absolutt mulighet til å jobbe seg opp. Men lønnen er fremdeles dårlig sammenlignet med strevet. Til og med daglid leder har rimelig laber lønn.

 

I disse dager blir konkurransen om arbeid tøffere fordi veldig mange tar høyere utdanning. Jeg vil råde deg til å ta et fagbrev i noe du synes er kjekt eller ta allmenn og deretter minimum 3 år på høyskole innen noe du synes er kjekt!

Potensialet for høy lønn blir større. Dersom du bryr deg.... :)

Lenke til kommentar

Det stemmer at slike butikker ofte rekrutterer avdelingsledere blandt selgere og daglid ledere blandt avdelingsledere. Så her er det absolutt mulighet til å jobbe seg opp. Men lønnen er fremdeles dårlig sammenlignet med strevet. Til og med daglid leder har rimelig laber lønn.

 

I disse dager blir konkurransen om arbeid tøffere fordi veldig mange tar høyere utdanning. Jeg vil råde deg til å ta et fagbrev i noe du synes er kjekt eller ta allmenn og deretter minimum 3 år på høyskole innen noe du synes er kjekt!

Potensialet for høy lønn blir større. Dersom du bryr deg.... :)

Hva slags linjer/studier kan man ta innen salg og service på høyskolen? Kan veldig lite om slags.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta salg og service fagbrev på vgs :) dersom du ønsker å jobbe som selger tror jeg kanskje ikke jeg hadde tatt høyere utdanning.

 

Men du stiller sterkere som daglig leder dersom du for eksempel tar 3/5 år på økonomi og administrasjon,hotellinje eller lignende :) da blir også lønnen mye høyere.

 

Jeg råder deg til å ta utdannelse fordi det åpner mange dører. du kan jo jobbe deltid som selger mens du studerer for å finne ut om det er noe for deg.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Fagbrev på salg og service høres spennende ut. Tror nok det tryggeste er å ta høyere utdannelse, har ikke så lyst til å være stuck som selger.

Du kan jo alltids vurdere å studere retail. Det er en god utdannelse dersom du har lyst til å jobbe innen varehandel. Har flere bekjente som har gått den veien og har gode jobber i dag. Som nevnt tidligere i tråden så tror jeg minimum utdannelse på bachelornivå er nødvendig i fremtiden. Har hatt mang en diskusjon med forskjellige personer om dette. De eneste som er uenige med meg er de som ikke har tatt noen utdannelse. Og ingen av disse har spesielt bra jobber.

 

Så skal jeg gi eg et tips: Ta utdannelse innen retail eller økonomi. Da stiller du sterkt for en fremtid innen den næringen.

Lenke til kommentar

 

Fagbrev på salg og service høres spennende ut. Tror nok det tryggeste er å ta høyere utdannelse, har ikke så lyst til å være stuck som selger.

Du kan jo alltids vurdere å studere retail. Det er en god utdannelse dersom du har lyst til å jobbe innen varehandel. Har flere bekjente som har gått den veien og har gode jobber i dag. Som nevnt tidligere i tråden så tror jeg minimum utdannelse på bachelornivå er nødvendig i fremtiden. Har hatt mang en diskusjon med forskjellige personer om dette. De eneste som er uenige med meg er de som ikke har tatt noen utdannelse. Og ingen av disse har spesielt bra jobber.

 

Så skal jeg gi eg et tips: Ta utdannelse innen retail eller økonomi. Da stiller du sterkt for en fremtid innen den næringen.

 

Hvor mye må en ha i studiepoeng/karakterpoeng for å komme inn på utdannelser, på høyskolen, som gir deg bachelor grad?

Lenke til kommentar

Fagbrev på salg og service høres spennende ut. Tror nok det tryggeste er å ta høyere utdannelse, har ikke så lyst til å være stuck som selger.

 

Tok fagbrev i det som nå kalles salgsfaget i 2007. Har ikke brukt det til noe nyttig. Vil heller anbefale folk å bruke tiden sin på høyere utdanning.

Lenke til kommentar

 

Fagbrev på salg og service høres spennende ut. Tror nok det tryggeste er å ta høyere utdannelse, har ikke så lyst til å være stuck som selger.

 

Tok fagbrev i det som nå kalles salgsfaget i 2007. Har ikke brukt det til noe nyttig. Vil heller anbefale folk å bruke tiden sin på høyere utdanning.

 

Forstår ikke helt, kan man kun gå to de første årene på service og samferdsel og droppe de to neste årene som lærling, slik at man ikke får fagbrevet, også fortsatt komme seg inn på høyskole? Trodde man måtte fullføre videregående for å komme seg inn på høyskole.

Lenke til kommentar

Du kan ta de to første årene av service og samferdsel for så å gå allmenn påbygg. Da vil du ha studiekompetanse og du kan dermed søke deg inn på høgskole og universitet. Om planen din er å gå på høgskole eller universitetet anbefaler jeg deg å velge studiespesialisering.

Lenke til kommentar

 

 

Fagbrev på salg og service høres spennende ut. Tror nok det tryggeste er å ta høyere utdannelse, har ikke så lyst til å være stuck som selger.

 

Tok fagbrev i det som nå kalles salgsfaget i 2007. Har ikke brukt det til noe nyttig. Vil heller anbefale folk å bruke tiden sin på høyere utdanning.

 

Forstår ikke helt, kan man kun gå to de første årene på service og samferdsel og droppe de to neste årene som lærling, slik at man ikke får fagbrevet, også fortsatt komme seg inn på høyskole? Trodde man måtte fullføre videregående for å komme seg inn på høyskole.

 

 

Klart du kan, men da må du plusse på et tredje år med påbygging for å oppnå generell studiekompetanse. Da kan du like gjerne søke allmennfag, deretter høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Nei. Salg og service er iun 2 år på vgs og så 2 år lære. Du må deretter ta 1 ekstra år med "påbygg" på vgs.

 

Da får du generell studiekompetanse som ikke er det samme som spesiell studie kompetanse. Du kan komme inn på mange høyere utdanninger med generell studiekompetanse. Men for eksempel ikke medisin.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Å gå rundt og jobbe som en slave på golvet for Elkjøp er ikke lett - jeg har prøvd. Men en kollega som gjorde det bra på den tiden, som nesten alltid solgte mest og tjente butikken mye penger, "rykket opp" til å bli regionalsjef for logistikkseksjonen. Om man virkelig har ambisjoner og jobber hardt kan man så og si alltid nå langt her i livet. Der jeg jobbet var det alltid hard konkurranse om hvem som hadde solgt mest. Hver morgen gikk sjefen gjennom alle selgernes salgstall og det var ikke hyggelig å ligge sist. Det å selge forsikringer for nesten alt var også et jevnlig press på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...