Gå til innhold

Jobb som selger - butikk (XXL, Elkjøp, Obs, Clas Ohlson osv)


Anbefalte innlegg

Alternativt kan du gjøre gjøre følgende;

  • Videregående trinn 1 (Vg1): service- og samferdsel
  • Videregående trinn 2 (Vg2): salg, service og sikkerhet
  • Toårig opplæring i bedrift: salgsfaget

Fullført og bestått opplæring fører frem til fagbrev.

 

Med denne veien så får du yrkesfaglig erfaring, noe som gir fordel når du skal søke jobb etter endt læretid dersom du ikke får fortsette i samme bedrift. 

 

Det å ta høyere utdanning for å jobbe som selger er meningsløst, men dersom du vil jobbe som dagligleder da kan det være lurt å ta noe innenfor økonomi og ledelse.

 

Da må denne veien vurderes:

 

I det minste så ender du ikke opp som teoretiker med noen av disse foreslåtte veiene. 

 

Fagbrevet er viktig, stadig flere butikker er interessert i selgere med "fagkompetanse", for eksempel kan Clas Ohlson være interessert i en som vil jobbe som selger som har svennebrev som rørlegger, for da har han mye kunnskap om VVS produkter. Eller en selger med elektriker fagbrev, for da har hun mye kompetanse om elektro produkter osv.

 

Det er tragisk at det er blitt slik med krav om "fagkompetanse", men sånn er det bare. Dette gjelder selvsagt ikke matvarebutikker osv. Men da ser de heller på "fartstid". Uansett det fagbrevet fra salgsfaget gir deg automatisk fordel.  

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tragisk at det er blitt slik med krav om "fagkompetanse", men sånn er det bare. Dette gjelder selvsagt ikke matvarebutikker osv. Men da ser de heller på "fartstid". Uansett det fagbrevet fra salgsfaget gir deg automatisk fordel.  

 

Ein av grunnane til at fagbrev er eit stort pluss i boka når du søker selgarjobb er ikkje berre at du har dokumentasjon på at du har lært å selge, men at eit fagbrev er dokumentasjon på at du kan lære deg nye ting på eit vidaregåande nivå.

Når ein butikksjef skal ansette ein ny person så er det derfor langt sikrare å ansette ho med fagbrev sidan ho beviselig har den mentale forutsettninga og viljen til å lære nye ting, som f.eks. korleis ein bruker kassasystemet og vaktplanen. Ho som søker jobb utan fagbrev kan ikkje dokumentere at ho er i stand til å lære nye ting, så då tar butikksjefen ein liten risiko ved å tilby henne jobben då det alltid er ein liten risiko for at ho ikkje er dugandes til å utføre arbeidsoppgåvene.

 

Så eit fagbrev eller tilsvarande utdannelsesdokumentasjon er alltid ein fordel når ein søker på jobb, ofte treng ikkje fagbrevet å være rellevant ein gong for at det gjer nytta sidan det er dokumentasjonen på at ein er i stand til å ta utdanning som er det viktige, ikkje kva ein har studert/lært.

Lenke til kommentar

Tror folk har missforstått meg litt. I starten var spørsmålet om det fortsatt er realistisk å jobbe seg oppover i et selskap som: XXL, Expert, Elkjøp osv, og hva man måtte fullføre av skolegang for og bli en "fullkommen"  selger :p

 

Men om jeg skulle ta en grad på Høyskole/Universitet, f.eks: Markedsføring og Ledelse. Da ser jeg jo for meg noe høyere som går innenfor ledelse-utvikling, enn å jobbe som selger resten av livet. Om jeg skulle ta denne graden så vil jo det sikkert ta en del år før jeg virkelig får meg en jobb innenfor det jeg har utdannet meg som. 

 

Men om jeg kun skulle ta fagbrevet, er jo sjansen for at jeg kommer meg oppover i rank systemet veldig lav. Alt for tiden går jo på bevis/utdannelse/papirer.

 

Alt i alt ønsker jeg en jobb hvor jeg kan jobbe meg oppover, og ikke sitte fast på nivå 1 resten av livet. Om jeg skulle ta en grad på Høyskole/Universitet er jo sjansen mye større for at jeg kan komme meg oppover i systemet, mens å ta fagbrevet er en risk.

Endret av Odin11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...