Gå til innhold

Countryman`s styrketråd


Anbefalte innlegg

Høres ut som du stortrives på kurset! :)

Det gjør jeg :)

Men ALDRI igjen skal jeg gå skole i tillegg til fulltidsjobb igjen. Folk får vel 30 studiepoeng for dette, men jeg valgte intensivversjonen - og intensivt er det. Folk ramler av. :dontgetit:

 

Har en litt kortere dag idag - skal utnytte meg av det ved å kjøre meg sønder og sammen i markløft volummessig :dribble:

Det er tross alt treningsprogrammets nest siste dag idag, og neste uke er igjen "pen".

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dro 165kg i mark idag - 5kg opp.

 

Benkpress m/stopp igår ble:

105kg x2

100kg x3 x3sett

107.5kg x1

....etterfulgt av plenty med failures.

 

Fantastisk uke - en uke jeg fryktet skulle bli no training at all.

 

---------

 

Vi er helt råe vetu Juliess. Hiver ikke inn håndkle med det første.

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dag 2 - Uke 1

 

Monsterøkt!

 

Lette vekter, men monstervolum - blir totalt utmatta og det føles fantastisk :)

 

Markløft til kloss:

90kg x8 x3sett

 

Markløft:

110kg x8 x3 sett

 

Strakmark:

65kg x15 x3sett

 

Strakmarken skal være så eksplosiv som overhodet mulig. Jobber her med å forbedre hoftebevegelsen.

 

Tok en video av det andre settet i strakmark for å spotte litt teknikk. Det er jeg glad for at jeg gjorde.

Jeg er så sliten at jeg begynner å kompansere/ekstendere med de øverste nakkevirvlene. I tillegg mister jeg fokus på rep. nr. 14 hvor jeg er nødt til å bytte grep - rep. nr. 14 ender opp med rund rygg - henter meg inn igjen på siste reppen.

 

Dette var nyttig filming. Fokus er ekstremt viktig om man skal avvike fra "max 5 repetisjoner" i baseøvelsene, og det er vel litt klassisk at det ender opp med teknikkbrister.

 

Skal gjøre den samme økta på fredag, men med litt tyngre vekter. Skal forsøke å øke fokuset da og ta en film av det.

 

Og foresten...jeg ble liggende etter det tredje settet... :rofl:

 

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Countryman,

Lyst å prøve noe? Det vil øke styrke og muskel volum for deg. (hvis det er av interesse for deg da)

Jeg ser at du ikke kjører statodinamiske set. Det vil gi +2-4% styrke på 15 dager ifølge teori. 

 

Velg en øvelse du vil teste dette for. (benkpress, knebøy, eller markløft)

 

Slik gjør du: 

1. Velger vekt på 30 til 60% av din maks. ( For benkpress velger du maks 40%. )

2. Kjører øvelse i min 30 til maks 45 sekunder. Du skal aldri la muskelen slappe av i de 30-45 sek. (det skal svi i muskelen, ordentlig vondt)

3. ta aktiv pause 30-60 secunder. strekk muskelen, gjør noen bevegelser. Rist melkesyra løs. 

4. kjør 4-5 ganger steg 2 og 3.

5. ta 10 minutter aktiv pause. for eksempel sykle litt. maks puls 120.

6. kjør 4-5 ganger til steg 2 og 3

 

Kjør 2 slike (utviklende) trenninger på 15 dager, i tilleg til den vannlige trenning selvfølgelig. Du trenger også 2 treninger til som den jeg beskrevet men med bare 3 set (i løpet av disse 15 dager). Dag 1 og 8 utviklende økt, dag 4 og 12 økt med lite volum. Ellers samme vekt. 

Mål den nye PM. 

Endret av Alex_Tc
Lenke til kommentar

Det der er vel ingenting annet enn et hypertrofiopplegg ved bruk av baseøvelser? ev. for utholdende styrke.

Enkelt forklart: i teory so finnes det muskelfyber som fjerner melkesyra raskt og den motsatte typen. Begge er brukt i alle øvelser du gjør. Uansett. Du trener kun den typen fibre som ikke er god på å fjerne melkesyra. 

Fordeling av disse fibrene er vanligvis 50/50 for nedre del av kroppen. Siden du trener ikke den andre typen så har du enorm potensiale. Og det hadde hvært interesant for meg å se deg teste den teori. Det er bare 2 uker, du har ikke noe å tape. 

Endret av Alex_Tc
Lenke til kommentar

Det er en av grunnene til at jeg tviholder på myo i alle isolasjonsøvelser da - trener begge ytterkantene for styrke og hypertrofi i rep.sammenheng da lette vekter potensierer tunge løft dagen etter - og tunge løft gir en styrkeboost for myo-vektene dagen etter der igjen.

 

Jeg loggfører kun baseprogrammet mitt i denne tråden. Derfor kan det se ut til at jeg trener særdeles "snevert".

 

Men for allan del - jeg er alltid åpen for forslag til testing av treningsmetoder og takker så mye for det :)

Akkurat nå kjører jeg et veldig strengt regime som jeg ikke ønsker å hoppe ut av - har hatt kjempefremgang de siste 10 ukene og det ville vært dumt å ikke følge planen - minst et par 10-ukers runder til før jeg gjør de store forandringene.

 

Muligens litt senere :)

Lenke til kommentar

UKE 2!!!

 

Kjører hardt til meg å være i startukene nå, hardere enn tidligere - men det funker helt strøkent :)

 

Benkpress m/stopp:

85kg x6 x6sett

Overasskende luftig. Selv siste settet skvatt rett opp.

 

Akkurat gjort meg ferdig med dagens markøkt:

 

Markløft til kloss:

110kg x6 x3sett

Markløft:

130kg x6 x3sett

Dette gikk også særdeles fint :)

 

Å holde kroppsvekta nede er mitt største problem!

Har faktisk klart å holde målet mitt om 300g opp pr. 4uker - litt opp og ned går det når man er skiftarbeider men, ligger nøyaktig i rute nå. Det GÅR, men dæven det er tøfft!

1.2kg opp siden bulk startet for 4mnd siden da jeg tikket inn til 65.2kg i morges :dremel:

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva er egentlig vitsen med å holde sånn igjen? Du kan jo fint ligge 10, og sikkert 20kg høyere. Jo høyere man ligger i vekt, jo større styrkepotensiale vil man ha.

 

Er det kroppsvekta du snakker om?

 

Korrekt.

 

Jeg har en plan om å kunne bulke i 2-3år sammenhengende.

Deff setter meg så langt tilbake i tid at jeg har regnet at det ikke er lønnsomt - prøvd det.

 

Hvis jeg i teorien må opp i 80kg og feit for å kunne dra 300kg i mark så dropper jeg 300kg. Jeg vil mye heller dra 250kg og veie 70kg.

Det er jo nå fremgangen har skjøtet fart, og jeg trives med denne stilen - tåler litt pain i kostholdet jeg, så lenge jeg kan være i overskudd ;)

 

Skal man sammenligne kropper er det fort gjort å glemme at jeg er en liten kar - kroppsvekt% sammenlignet med deg vil tilsvare ca 0.5-0.6kg opp i måneden slik jeg kjører nå - Det er vel absolutt "godkjent bulk" å regne? :)

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt fornuftig å ta det i et rolig tempo. Det har ingenting for seg å gå opp ètt kilogram i måneden bare for å gjøre det. Lean mass vinner alltid.

 

Jeg tror bare jeg har vansker med å forstå at noen som driver med styrkesport skal prøve å holde igjen på vekta, men det er jo fordi jeg selv har helt andre mål - hvilket er helt ok. Vi har alle forskjellige mål vi arbeider mot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde AFPT`s praktiske eksamen igår som bestod av en PT time med sensor - han stoppet opp underveis, spurte og gravde om ALT MULIG, alt ifra muskelfester og utspring på latin og helt ned til cellenivå...en av mitt livs lengste timer..

 

Men det er med stor stolthet jeg kan si at jeg fikk 100% score og "Vel Bestått" :w00t:

 

Da er jeg klar for en blytung treningsuke nå før jeg reiser på ferie og tar treningsfri! Det blir en svipptur til Vietnam hvor jeg skal leie en scooter og kjøre helt ifra nord, ned til sentralvietnam hvor jeg blir i en ukes tid :)

Skikkelig eventyr altså :dribble:

 

Stikker ned og pomper nå :wee:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...