Gå til innhold

Lettkledde damer på zombiejakt


Anbefalte innlegg

Crext:

Jeg har to innfallsvinkler på å svare deg.

1: Javisst er det ok med variasjon. Men ingen går løs på zombier i badetøy. Ingen. Skikkelig polstring må til. ;-)

 

2: Burka eller naken forandrer ikke verdien til et menneske. Jeg sa ikke at plagget påvirker hvorvidt de er verdige som heltinner. Jeg opplever det som at du snakker om figurene i dette spillet som om de var ekte kvins. Det er de ikke. Hadde de vært det så hadde de selvfølgelig fortjent å bli omtalt som folk med alt det medfører av respekt etc. Men dette er ikke ekte mennesker. Dette er fiktive figurer som er designet lettkledd primært for å selge spillet. De har ikke selv valgt sin fremstilling. For de kan jo ikke det. De blir eyecandy og for noen blir de også desverre rollemodeller. Tenåringsjenter ser disse bikinidokkene og hvordan gutta sikler etter de og tror at det er sånn de må bli for å få oppmerksomhet/aksept. Dette temaet er det mange som har snakket bedre om enn meg, så jeg får forøvrig bare be deg spørre mora/søstra/venninna di hva de tenker om kvinnelige rollemodeller (antar du har tut og ikke trakt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spartapus: Jeg synes det du sier virker selvmotsigende. Objektivisering er problematisk samtidig som det er innenfor å lage et sånt spill som helt opplagt objektiviserer damene?

Grunnen til at man reagerer mer på jentenes objektivisering er jo fordi deres fremste egenskap er å være pen, imens guttas fremste egenskap er å være sterk og handlende. Begge portretteringene kan jo gi merkelige ideer om hva det vil si å være gutt og jente. Akkurat dette spillet så er jentene handlende, så det er jo fint. Men da må de være ekstra sexy for å få solgt spillet.

 

Vi må akseptere virkeligheten og menneskenaturen, ellers blir livet bare en lang rekke frustrasjoner. Menn liker å se pene damer, derfor vil alltid pene damer ha sin selvskrevne plass i alle kreative uttrykk som skal selges til menn, og vice versa. Samtidig er det viktig å ikke tillegge dette altfor stor betydning. Man kan fullt ut anerkjenne at kvinner er noe mer enn dekorative gjenstander og å ha all mulig respekt for kvinner i yrkeslivet og i egen omgangskrets, uten at det betyr at man må være en sensurfanatiker som skal kontrollere kreative uttrykk. Det er ikke slik at vi må velge mellom ekstreme ytterpunkter her i livet, tvert imot er det det verste som kan skje.

 

Igjen drasses dette med sensur inn, som om jeg vil (eller har evne for den sakens skyld til å) sensurere hva spilutvikleren gjør. Men jeg vil absolutt debattere dette. Bilbransjen vokste vekk ifra å ha lettkledde damer på panseret for mange år siden, og det er på tide spillbransjen gjør det samme.

 

For ca inntil hundre år siden så var kvinneidealet den peneste dama i bygda. Lista lå med andre ord et helt annet sted. I dag "konkurrerer" jenter imot ca 3.5 mrd andre. Mao har kvinneidealet nådd et absolutt uoppnåelig punkt hvor det kun er noen ytterst få som faktisk ser sånn ut. Og de ser bare sånn ut ifra 16 til 20. Resten blir slitende med varierende grad av dårlig selvtillit. De fleste lærer seg selvfølgelig å leve med det, men alle synes det er kjiipern for å si det enkelt. Det fins ingen menn som får prate i riksmediene utelukkende fordi de er pene. Det fins derimot mange kvinner som gjør det. Jada menn har også utseendepress. Men vi defineres mye mer utifra hva vi gjør enn hvordan vi ser ut. Mao har vi lettere for å finne noe å styrke selvbildet med.

 

Vi som menn kan gjøre noe for våre søstre ved å la vær å bare dilte etter der de dype brystkløftenes ekko lyder. Ved å ikke trekke på skuldrene og la seg forføre av billig markedsføring vil produsentene bruke mindre sexistiske virkemidler og etterhvert vil kanskje damene få et bedre liv. Hallelujah! ;-)

Lenke til kommentar

Maabren: Sensur er et stort ord å bruke om en liten konsument som ytrer sin mening om et produkt. Jeg har ikke lagt to pinner i kors for å forhindre dem i å lage det. Jeg har derimot ytret min mening over de som synes det er stas at et sånt spill lages. Og at det finnes et marked for sånne spill. Jeg støtter ikke sensur. Det er ikke sensur å ytre misnøye med noe. Hvor har du det ifra?

 

Eg lese det du skrive som at du heller vil sensurere(damene må få meir bekledning) enn å være med på at spillutvikler har laga eit spill med lettkledde damer. Resten av innlegga dine oser av sensur, så eg har det fra måten du uttrykker deg på at du egentlig gjerne vil sensurere eller helst ser at dette og liknande spill blir forbudt.

 

At du er misfornøyd med di som liker lettkledde damer og at det er marked for dette har kanskje noko med deg å gjere og dine problem med å godta at folk kan ha andre preferanser enn dine egne.

 

Treng du spill som rollemodeller for jenter syns eg virkelig synd på jentene dine. Spill har lite med virkeligheten å gjere og fungerer særs dårlig som rollemodeller uannsett om det er til gutter eller jenter. Sjølv spill som Sims er stort sett for rusk å rekne om man skal bruke det som rollemodell. Når det gjelder akkurat dette spillet er det mest sannsynlig beregna på eit voksent publikum og såleis framstår den vridinga som noko påtatt.

Lenke til kommentar

Maabren: Jeg skulle ønske at spill var mindre kjiipe imot jenter. Det er ikke sensur.

 

Sensur: Regler som regulerer påkledning eller proaktive kvinneroller i spill.

 

Ikke sensur: Å påpeke/debattere sexisme i et spill, og si at en del spill suger på det punktet.

 

Hvor vanskelig er det?

 

 

Jeg mener man skal "stemme" med lommeboka på hva man mener verden trenger mere av. Ikke bare den veien kuken peker. Men forbud og sensur har jeg aldri nevnt. Det har du diktet opp.

 

Jeg velger å ikke kommentere hva du mener om hvordan ungene mine har det.

 

Generelt så er det altså slik at barn ofte finner rollemodeller i fiksjonens verden. Litteratur, tegneserier, tv, film og spill. Og selvfølgelig sprell levende mennesker de møter eller leser om. Dette er ganske godt kjent. Bare se på karneval hva kidsa vil kle seg ut som. Det er ikke mange som vil kle seg ut som Petter Northug, Siv Jensen eller Bill Gates. Spiderman etc for gutta og prinsesser for jentene. Vi snakker godt over 90% treff med den generaliseringen. Det er sikkert en kjønnmessig forskjell her, men kulturen/rollemodeller spiller også tungt inn.

Lenke til kommentar

 

For ca inntil hundre år siden så var kvinneidealet den peneste dama i bygda. Lista lå med andre ord et helt annet sted. I dag "konkurrerer" jenter imot ca 3.5 mrd andre. Mao har kvinneidealet nådd et absolutt uoppnåelig punkt hvor det kun er noen ytterst få som faktisk ser sånn ut. Og de ser bare sånn ut ifra 16 til 20. Resten blir slitende med varierende grad av dårlig selvtillit. De fleste lærer seg selvfølgelig å leve med det, men alle synes det er kjiipern for å si det enkelt.

 

For å si noe generelt om idealer så vil jeg påstå at det aldri har vært noe punkt i historien eller noe samfunn der flertallet av menneskene levde opp til idealene sine. Det er nettopp poenget med idealer; det er først og fremst noe man strekker seg etter og ikke noe man oppnår. Derfor er skjønnsidealet i rike samfunn å være tynn, mens det i fattige samfunn blir sett på som mer attraktivt å være feit - idealer er idealer nettopp i kraft av å være vanskelige å oppnå, derfor blir vi også så betatt når noen først klarer det (i den grad det er mulig). Dette mener jeg er positivt for de fleste av oss fordi det oppfordrer til en sunn livsstil (det siste vi trenger er holdninger som gjør det motsatte), og det blir først negativt hvis man blir sykelig besatt av å oppnå idealene 100%, men føler man det sånn er det psykolog man trenger.

 

 

h2_25.78.56.jpg

 

aphro.jpg

 

 

Jeg mener man skal "stemme" med lommeboka på hva man mener verden trenger mere av. Ikke bare den veien kuken peker. Men forbud og sensur har jeg aldri nevnt. Det har du diktet opp.

 

Jeg synes du har et godt og liberalt utgangspunkt og jeg er enig i at stemmer med lommeboka er den beste måten å "regulere" all underholdning på. Dessverre vil det alltid være mange (eller, noen) som ikke nøyer seg med det, som vil ha kjappe og drastiske forandringer i tråd med egne overbevisninger, samme hva flertallet måtte mene. Spesielt i Norge har vi en tendens til å tenke at alt skal løses ovenfra og ned av staten, derfor er alle argumenter som kan tolkes som de støtter oppunder sensur og forbud farlige for den kreative friheten. Før man vet ordet av det er staten inne i bildet med en tung og klam hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Crext:

Jeg har to innfallsvinkler på å svare deg.

1: Javisst er det ok med variasjon. Men ingen går løs på zombier i badetøy. Ingen. Skikkelig polstring må til. ;-)

 

2: Burka eller naken forandrer ikke verdien til et menneske. Jeg sa ikke at plagget påvirker hvorvidt de er verdige som heltinner. Jeg opplever det som at du snakker om figurene i dette spillet som om de var ekte kvins. Det er de ikke. Hadde de vært det så hadde de selvfølgelig fortjent å bli omtalt som folk med alt det medfører av respekt etc. Men dette er ikke ekte mennesker. Dette er fiktive figurer som er designet lettkledd primært for å selge spillet. De har ikke selv valgt sin fremstilling. For de kan jo ikke det. De blir eyecandy og for noen blir de også desverre rollemodeller. Tenåringsjenter ser disse bikinidokkene og hvordan gutta sikler etter de og tror at det er sånn de må bli for å få oppmerksomhet/aksept. Dette temaet er det mange som har snakket bedre om enn meg, så jeg får forøvrig bare be deg spørre mora/søstra/venninna di hva de tenker om kvinnelige rollemodeller (antar du har tut og ikke trakt).

 

1) Ok, men husk at ingen går løs på zombier generelt i virkeligheten så "mest riktig" er ganske flytende. :) For husk, få helter bruker hjelm, men likevel gjør jeg det på enhver byggeplass jeg drar på.

 

2) Det er her jeg føler at du motsier deg selv. Du sier at "eye candy" dessverre blir rollemodeller, samtidig som du nevner at plagg ikke påvirker hvorvidt de er verdige heltinner. Det høres ut som at en ikke kan respektere damer i helteroller hvis de kler seg for "utfordrende", og grensen for "utfordrende" varierer fra person til person.

 

3) Eneste poenget jeg egentlig vil ha over bordet er at vi som kollektiv må bli flinkere til å akseptere kvinnelige karakterer/heltinner av alle typer generelt. Det er for få av de, og vi kan ikke skrike "umoralsk" hver gang en prøver å presentere ei ny karakter bare fordi "detalj". Jeg skal være den første til å innrømme at jeg vet 0 om denne karakteren når jeg ikke har testet et eneste spill i serien, så jeg skal holde hodet lavt her, men husk også at karakterer og spilleserier utvikler seg over tiden, og karakterer med eventuell "shady fortid" også kan utvikle seg til å bli noe bra også i dine øyne.

Lenke til kommentar

1: Bra! Hjelm er sterkt undervurdert i fiksjonsverden.

 

2: Nei. Jeg mener at man ikke kan respektere de som produserer underholdningen. Eller rettere sagt respektere valget med å kle figurene opp sånn de gjør. Spillskaperne har selvfølgelig all mulig krav på fri tale etc. etc.

 

3: Uansett om karakterene er godt skrevet, så er valget om å hvrdan de fremstår valgt av (sannsynligvis) menn som vil selge et spill. De velger det de vet fungerer. Det valget er det jeg har problemer med. Uansett hvilken motivasjon de finner på for karakterene. Whoops de var bare på et utdrikningslag og brura var midt i en poledance session eller hva enn de finner på. Det er et valg for å selge spillet. Ikke fordi det bare kunne være sånn fordi det skjedde i virkeligheten. Se på The walking dead så er det lassevis med troverdige kvinnelige karakterer som sparker rumpe. De kunne heller stjæle hemningsløst derfra hvis de ikke kommer på noe bedre. Men det kan de sikkert.

 

Forøvrig: Vi snakker litt i sirkler kjenner jeg.

Lenke til kommentar

Spartapus: Ved jevnlig bevisstgjøring skjønner folk at de har et ansvar for hva som lages her i verden, og hvordan det lages. Vi som konsumenter bør ha det i bakhodet når vi veiver rundt med kredittkortet.

 

Selvfølgelig har skjønnhet alltid vært viktig for mennesker. Og det vil det fortsette å være. Men hvis man er bevisst på det så er det mange som også ser at det er mange andre ting som til syvende og sist betyr ufattelig mye mer. Men det selger ikke like lett. Så da må sånne kjedelige moralister som meg komme og si ifra en gang i mellom. With great power comes great responsibility som Uncle Ben sa.

 

Hvis vi får temmet utseendepresset på jenter så vil det kanskje være færre som trenger psykolog? Preventivt er jo bedre enn å reparere.

Lenke til kommentar

Maabren: Jeg skulle ønske at spill var mindre kjiipe imot jenter. Det er ikke sensur.

 

Sensur: Regler som regulerer påkledning eller proaktive kvinneroller i spill.

 

Ikke sensur: Å påpeke/debattere sexisme i et spill, og si at en del spill suger på det punktet.

 

Hvor vanskelig er det?

 

 

Jeg mener man skal "stemme" med lommeboka på hva man mener verden trenger mere av. Ikke bare den veien kuken peker. Men forbud og sensur har jeg aldri nevnt. Det har du diktet opp.

 

Jeg velger å ikke kommentere hva du mener om hvordan ungene mine har det.

 

Generelt så er det altså slik at barn ofte finner rollemodeller i fiksjonens verden. Litteratur, tegneserier, tv, film og spill. Og selvfølgelig sprell levende mennesker de møter eller leser om. Dette er ganske godt kjent. Bare se på karneval hva kidsa vil kle seg ut som. Det er ikke mange som vil kle seg ut som Petter Northug, Siv Jensen eller Bill Gates. Spiderman etc for gutta og prinsesser for jentene. Vi snakker godt over 90% treff med den generaliseringen. Det er sikkert en kjønnmessig forskjell her, men kulturen/rollemodeller spiller også tungt inn.

 

Er egentlig der du med fleire tråkker feil. Alle spill burde være mindre kjipe mot både gutter og jenter. Men kva som er kjipt overfor di vil variere etter kultur og ens egne preferanser. I så måte annser eg ikkje dine preferanser som vitigare enn andre sine.

 

Samtidig inneholder alle spill sexisme, men graden av denne sexismen varierer ut fra ens eget ståsted og tolkning. Det er og stor forskjell på spill retta mot barn, ungdom og voksne. Her kommer aldersmerkinga inn og er ei god rettesnor for di fleste som kjenner sine egne barn og ungdommer. Voksenspill er såleis ikkje noko for barn og mest sannsynlig ikkje noko for di fleste ungdommer heller.

 

Sexisme er ein del av vår kvardag på godt og vondt fordi vi alle har forskjellige preferanser for kva som er innafor og ikkje. Så lenge ein spillutvikler vil lage eit spill ut fra sin egen ide og målsetning, så får vi mange forskjellige og varierte spill der vi kan velge og vrake blant det vi liker. Vi stemmer da med lommeboka og eventuellt det vi elles legger i vektskåla, men det får bli opp til kvar enkelt.

 

All form for å innskrenke spillutvikleres kunstneriske frihet til spillutvikling ser eg på som sensur. At du ikkje vil innrømme at du er ute etter å sensurere spillutvikleres muligheter til å utvikle spill slik di ønsker er ganske spesiellt når det ligger så tjukt utanpå meiningane dine og ikkje kan tolkast som noko anna. Det hjelper ikkje at du etter eget utsagn påberoper deg å vere moralist. I så måte understreker du egentlige at du vil sensurerer framfor å hylle den frie spillutviklinga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spartapus: Ved jevnlig bevisstgjøring skjønner folk at de har et ansvar for hva som lages her i verden, og hvordan det lages. Vi som konsumenter bør ha det i bakhodet når vi veiver rundt med kredittkortet.

 

Selvfølgelig har skjønnhet alltid vært viktig for mennesker. Og det vil det fortsette å være. Men hvis man er bevisst på det så er det mange som også ser at det er mange andre ting som til syvende og sist betyr ufattelig mye mer. Men det selger ikke like lett. Så da må sånne kjedelige moralister som meg komme og si ifra en gang i mellom. With great power comes great responsibility som Uncle Ben sa.

 

Hvis vi får temmet utseendepresset på jenter så vil det kanskje være færre som trenger psykolog? Preventivt er jo bedre enn å reparere.

 

Jeg tror dette koker ned til en "kamp mot virkeligheten". Visse aspekter av virkeligheten må vi bare lære oss å takle, fremfor å kaste bort masse tid og energi på å prøve og forandre til ingen nytte. Jeg er overbevist om at det aldri har eksistert og aldri vil eksistere et samfunn der mennesker ikke forhåndsdømmes etter utseende, fordi dette er dypt forankret i vår biologi. Naturen er grunnleggende "urettferdig" på den måten, og vi ser det ikke bare hos mennesker men også hos andre arter at de sterkeste og vakreste kommer best ut av det på alle måter. Jeg er ingen modell selv, men jeg har lært meg å akseptere dette uten at det på noen måter forringer min livskvalitet. Selvfølgelig forstår jeg at jo lengre ned man er på denne næringskjeden jo verre oppleves det, jeg tror imidlertid ikke man får gjort noe mer med det enn man får gjort noe med at man er født med gener som gjør at man f.eks. lettere blir syk og dør en tidlig død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Maabren: Jeg skulle ønske at spill var mindre kjiipe imot jenter. Det er ikke sensur.

 

Sensur: Regler som regulerer påkledning eller proaktive kvinneroller i spill.

 

Ikke sensur: Å påpeke/debattere sexisme i et spill, og si at en del spill suger på det punktet.

 

Hvor vanskelig er det?

 

 

Jeg mener man skal "stemme" med lommeboka på hva man mener verden trenger mere av. Ikke bare den veien kuken peker. Men forbud og sensur har jeg aldri nevnt. Det har du diktet opp.

 

Jeg velger å ikke kommentere hva du mener om hvordan ungene mine har det.

 

Generelt så er det altså slik at barn ofte finner rollemodeller i fiksjonens verden. Litteratur, tegneserier, tv, film og spill. Og selvfølgelig sprell levende mennesker de møter eller leser om. Dette er ganske godt kjent. Bare se på karneval hva kidsa vil kle seg ut som. Det er ikke mange som vil kle seg ut som Petter Northug, Siv Jensen eller Bill Gates. Spiderman etc for gutta og prinsesser for jentene. Vi snakker godt over 90% treff med den generaliseringen. Det er sikkert en kjønnmessig forskjell her, men kulturen/rollemodeller spiller også tungt inn.

Er egentlig der du med fleire tråkker feil. Alle spill burde være mindre kjipe mot både gutter og jenter. Men kva som er kjipt overfor di vil variere etter kultur og ens egne preferanser. I så måte annser eg ikkje dine preferanser som vitigare enn andre sine.

 

Samtidig inneholder alle spill sexisme, men graden av denne sexismen varierer ut fra ens eget ståsted og tolkning. Det er og stor forskjell på spill retta mot barn, ungdom og voksne. Her kommer aldersmerkinga inn og er ei god rettesnor for di fleste som kjenner sine egne barn og ungdommer. Voksenspill er såleis ikkje noko for barn og mest sannsynlig ikkje noko for di fleste ungdommer heller.

 

Sexisme er ein del av vår kvardag på godt og vondt fordi vi alle har forskjellige preferanser for kva som er innafor og ikkje. Så lenge ein spillutvikler vil lage eit spill ut fra sin egen ide og målsetning, så får vi mange forskjellige og varierte spill der vi kan velge og vrake blant det vi liker. Vi stemmer da med lommeboka og eventuellt det vi elles legger i vektskåla, men det får bli opp til kvar enkelt.

 

All form for å innskrenke spillutvikleres kunstneriske frihet til spillutvikling ser eg på som sensur. At du ikkje vil innrømme at du er ute etter å sensurere spillutvikleres muligheter til å utvikle spill slik di ønsker er ganske spesiellt når det ligger så tjukt utanpå meiningane dine og ikkje kan tolkast som noko anna. Det hjelper ikkje at du etter eget utsagn påberoper deg å vere moralist. I så måte understreker du egentlige at du vil sensurerer framfor å hylle den frie spillutviklinga.

Du moraliserer over «ytringsfrihet» og jeg moraliserer over sexisme.

 

Ditt 2 avsnitt er nettopp grunnen til at jeg gidder å diskutere med deg. Ved å offentlig belyse mitt ståsted og verdisyn håper jeg å bevisstgjøre andre som evt leser dette om problemstillinger de kanskje ikke har tenkt på. Du har tydeligvis tenkt på dette og synes at det er sensur å si ifra om noe man misliker. Det ligger et paradoks der og ulmer.

 

Tldr:

Jeg snakker om forbrukermakt og du ser sensur...

Lenke til kommentar

Første verdens problem, spesielt hvite privilegerte menn og kvinner som lever liv uten frykt og nød som henger seg opp i dette. Dette er ikke et virkelig problem, som Spartapus sa dette er bare en del av menneskets natur og vi skal være takknemlige for at vi har et samfunn hvor folk er idiotiske nok til tru at dette virkelig er et problem for da lever vi virkelig godt.

 

Hei kvinnelig ansatt, fordi du er et sex objekt skal du bare få 70% av lønnen en mann ville fått i samme stilling. Pfff latterlig vis meg et eksempel på at dette virkelig forekommer. Menn jobber mer overtid og har mindre sykedager enn kvinner, det er derfor menn tjener mer. Skulle likt å vist hvor mange av fantasy kvinner som faktisk blir psykisk negativt rammet over spill som dette, for ut ifra de få damene jeg kjenner er det ingen som bryr seg. Hvor mannsjåvinistisk skal en være for å tru at kvinner tar skade av dette? Tydeligvis er det nok å være feminist.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Jepp. Dette er et ilandsproblem. Ingen tvil om at det finnes mye verre problemer. Kjønnslemelesteler for eksempel. Men det er altså dette lille problemet vi prater om her. Dette lille mannsjåvinitiske spillet.

 

Jeg ser ikke noe behov for å prøve å lete opp alle undersøkelsene som understøtter at lik lønn for likt arbeid ikke er normen i verden. Ja det er bedre i Norge, men de som har greie på det og har undersøkt dette veldig mye bedre enn meg, og sannsynligvis deg og sier at det fortsatt ikke er helt på stell her på berget. (Det er alt for sent og jeg brukte tre kvarter på å skrive et skikkelig svar på posten som du fullstendig omredigerte. Neste gang, så please ikke post før du er sikker på hva du vil si.)

 

Siden du stiller deg på talerstolen så får du nesten vise meg alt tallgrunnlaget du har for påstanden din først.

 

OT: For eksempel så stiger antall innlagte jenter for anoreksi.

www.theguardian.com/society/2014/jan/30/rise-hospital-admissions-young-people-eating-disorders

Bare for å vise at kroppspresset på unge jenter blir verre. Og det kommer samtidig med at det er en tydelig eskalering av sexualiseringen i alle kulturuttrykk. Sammelign jentene i Abba med åssen kvinnelige popartister idag ser ut... ganske voldsomt eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...