Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Huset rister


Anbefalte innlegg

Vi har nettopp kjøpt nytt hus og merket overhodet ikke noe til disse problemene på kveldstid da vi var på visning. Problemet er i grunn ikke så stort på kveldstid heller, men jeg som er hjemme på formiddagene får dette med meg.

 

Huset ligger mellom to veier. Min gate på framsiden og en litt større gate (hovedveiish) nedenfor. Huset rister noe enormt noe jeg tror er hver gang en buss eller et tyngre kjøretøy kjører forbi på motsatt side av veien. ALDRI i det kjørefeltet som er nærmest huset mitt.

 

Man hører skikkelig drønnet i huset, det knaker og rister akkurat i det kjøretøyet kjører forbi, men ikke noe etterpå. Jeg har vært nede ved veien for å se, men kan ikke se noe rart i grunnen som skal kunne tilsi at huset skal riste hver gang det kjører noe tyngre forbi.

 

Vi flyttet hit for 1,5 uke siden, sånn at jeg har ikke fått hilst på naboene enda(dårlig vær,ingen er ute) slik at jeg får ikke spurt dem. Han som solgte oss huset, nevnte ingenting om dette og er nå umulig å få tak i. Megler stiller seg utenfor. Hva gjør vi? Jeg kan ikke bo i et hus som har jordskjelv daglig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett så vet du ikke helt hvor drønnene kommer fra. Hvis det stemmer så bør du observere litt nøyere når ristingen oppstår. Hvordan utarter drønnene seg? Langvarige eller kortvarige? Kan det være sprengningsarbeider i nærheten (tunell)? Rister det mer på loftet enn i kjelleren? Hvilket år er huset bygd? Står det på fast fjell, leire eller morene? Står vaskemaskinen på betongulv?

Lenke til kommentar

Jeg er 99% sikker på at drønnene kommer fra når et tyngre kjøretøy (buss, lastebil, dumper, traktor etc), kjører forbi. Det er et busstopp like i nærheten slik at vi har en del busstrafikk utenfor. Hver gang det drønner, og jeg ser ut, kommer det stortsett en buss. Er det ikke en buss, så er det noen av de nevnte ovenfor. Drønnene er kun når det kjører forbi et kjøretøy. Når jeg ligger i senga, så rister hele senga i 2.etg. Nede i 1.etg kjenner jeg sofaen rister og kjelleren har jeg ikke vært i enda når dette skjer. Dette holder på ganske ofte mellom 8 og 16 på dagen, etter dette er det jo mindre trafikk og dermed mindre drønning. Har Ingenting med vaskemaskin å gjøre, da vi ikke har koblet til vaskemaskin enda. Ikke noe sprengningsarbeid eller noe form for bygningsarbeid i nærheten.

Lenke til kommentar

Nå høres du langt sikrere ut på hvor drønnene kommer fra. Men hvorfor blir de så kraftige at du reagerer på de? Reagerer besøkende likt? Står huset på myk grunn som gjør at ristene forplanter seg fra vei til hus veldig lett? Mistenker du at huset er feilkonstruert eller står på grunn som er feil utgravd/stabilisert? Tror du drønnene forplanter seg fra veien via luft eller via bakken?

Lenke til kommentar

Nå høres du langt sikrere ut på hvor drønnene kommer fra. Men hvorfor blir de så kraftige at du reagerer på de? Reagerer besøkende likt? Står huset på myk grunn som gjør at ristene forplanter seg fra vei til hus veldig lett? Mistenker du at huset er feilkonstruert eller står på grunn som er feil utgravd/stabilisert? Tror du drønnene forplanter seg fra veien via luft eller via bakken?

Det er vel derfor jeg spør i HI "hva gjør vi?" Hvorfor det er så kraftig? Vil tro at de fleste som opplever slike ting i sitt eget hus vil reagere på at det ikke er normalt at hele huset beveger seg pga kjøretøy. Og siden huset rister, og drønnene kommer fra ristingen (i hvertfall mens ristingen pågår) så skjer det via bakken.Og så er det jo da ikke drønningen som er problemet, men at hele huset på 300 kvm står å rister fordi en liten buss kjører forbi.

Endret av Ikeaongen
Lenke til kommentar

Du sitter der med all kunnskapen om hvordan det oppleves og hvordan forholdene rundt og i huset er. Jeg sitter her ved en PC skjerm og aner ingenting om huset eller stedet. Det er derfor jeg spør om ytterligere beskrivelse av problemet, huset, forholdene rundt etc. For å kunne forstå bedre hva som skjer og hva som eventuelt kan være problemet.

 

Ut fra beskrivelsene hittil høres det ut som grunnen under huset og mot veien kan medvirke til at det blir sånn. Jeg aner ikke om det er fast eller løs grunn og kan ikke se at du har svart på det. Uansett tror jeg det kan lønne seg å sjekke NGU sine kart over området. Mulig kommunen din og SVV kan bidra med ytterligere geologisk informasjon. Og i tilfelle det er mistanke om usikker grunn, kanskje kontakte en geolog for å få en vurdering av eller undersøkt området.

 

Særlig hvis huset eller veien er ny og ligger i et utsatt område kan det være smart.

Lenke til kommentar

Trodde ikke dette var så spesielt unormalt.

Merket flere ganger med bygninger i nærhet til motorvei eller andre veier med nærgående tung trafikk. Merkes spesielt ille med vinduet oppe selvsagt, da man merker lyden i tillegg, og ikke bare vibrasjonene. Ja, bare sånn tilfeldige saker jeg har merket meg etter å ha bodd i en større by i noen år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, men det varierer veldig mye med mange forhold. Alt fra byggestil til grunnforhold og mye annet. Et av de verste eksemplene jeg har vært borti er en gammel vei som ble lagt alt for nært et ennå eldre hus. Elendige grunnforhold med tynt lag grus og pukk under asfalten og over leira. Hjulsporene gikk ca 1 meter fra veggen og mye tungtrafikk. Spaghettien slo omtrent knute på seg selv på tallerkenen når det passerte et vogntog og vin ble servert i kjøkkenglass for å unngå at de veltet. Dette er riktignok et virkelig verstingeksempel og det huset er nå revet.

 

Mitt hus står ca 8 meter fra en bussvei og her merker jeg praktisk talt ingenting til vibrasjoner, men jeg hører bussen (hjulstøy, motorstøy og plingelyden fra de som ringer av) inne. Her er huset bygd på fast grunn og veien har relativt god underdekning. Jeg har mye mer problemer med vibrasjoner fra vaskemaskinen (som ikke står på betong og heller ikke over bærende vegg/bjelke) og fra vind når det stormer.

Lenke til kommentar

Huset er fra siste halvdel av 60tallet. Og grunnen kan jeg faktisk ikke svare deg på, siden det pr nå ligger 30 cm snø oppå marka og jeg regner med at telen ligger under jorda, så jeg får nok ikke sjekka grunnen noe mer til deg.

 

Altså, noe lyd fra en vei er jo ikke noe problem. Drønnene kommer fra bakken idèt en buss eller noe kjører forbi (maaange ganger daglig mellom 8 og 16) og hele huset rister. Taklampa rister, vannet i glasset beveger seg osv. Passer noen hunder for tiden, og første dagen dette skjedde sto de å ulte og var stressa når huset begynte å bevege seg. Nå reagerer de ikke like hardt, men ser at de reagerer på det som skjer.

Endret av Ikeaongen
Lenke til kommentar

Hei, vett ved kjøp av bolig gir megler tilbudet om HJELP Boligskifte forsikring. Hvis dette er noe dere tegnet ved kjøpet, kan du kontakte dem, høre hva dem har og si, og dem kan kansje betale for og få det sjekket, ta saken videre ved reklamasjon/heving av kjøpet. Hvis dette ikke ble opplyst på noen som helst måte burde det virkeligt vær en reklmasjonsrett!

Håper det ordner seg, å fortell oss gjerne hvordan denne saken utvikler seg!

Lenke til kommentar

Jeg bor i et hus på en leirehaug med vei nedenfor og og dovrebanen 35 meter unna husveggen og jeg merker godt når det kjører lastebiler forbi på veien.

Det siste året utføres det også en del gravearbeider på og langs veien og har ingen problemer med å føle bevegelsene til gravemaskinene.

Mitt hus er dåg ikke det værst utsatte heller for det er værre grunnforhold lengere ned i dalen men er det leirgrunn sprer bevegelsene fra tunge kjøretøyer seg langt og er merkbare og har du en hump i veien nedenfor merkes det enda bedre.

Jo høyere opp i etasjene jo værre er det ettersom huset svaier, er i hvertfall sånn i mitt hus.

Trøsten er at huset har stått her lenge så det går nok bra så tror at du ska slå deg til ro med at sånn er det bare.

Merk dåg at hvor mye bevegelser det er i grunnen varierer med årstidene og tele i grunnen så enkelte perioder kan det være værre en andre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ville gått ut, kjent på bakken utfor, kjent på grunnmuren, stått forskjellige plasser for å finne ut av dette.

 

Det er jo vanskelig å bedømme hvor ektremt dette er, eller om det regnes som normalt i ett hus av tre.

 

Hvordan er fartsgrensen utenfor på hovedveien?

 

Jeg bodde en gang i ett gammel hus 2 meter fra en trafikkert vei. Det var bare 30 eller 50 sone der, og man merket jo vogntogene utenfor. Men jeg ville ikke karaterisere det for ektremt av den grunn. Kanskje du er overfølsom fordi du har betalt flere mill for ett hus og vil at alt skal være 100% perfekt?

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...
On 12.3.2015 at 2:02 PM, Vifsla said:

Huset er fra siste halvdel av 60tallet. Og grunnen kan jeg faktisk ikke svare deg på, siden det pr nå ligger 30 cm snø oppå marka og jeg regner med at telen ligger under jorda, så jeg får nok ikke sjekka grunnen noe mer til deg.

 

Altså, noe lyd fra en vei er jo ikke noe problem. Drønnene kommer fra bakken idèt en buss eller noe kjører forbi (maaange ganger daglig mellom 8 og 16) og hele huset rister. Taklampa rister, vannet i glasset beveger seg osv. Passer noen hunder for tiden, og første dagen dette skjedde sto de å ulte og var stressa når huset begynte å bevege seg. Nå reagerer de ikke like hardt, men ser at de reagerer på det som skjer.

Hei,vi har det samme problemet..kom dere frem til hva årsaken var? Fikk dere avslag på pris eller reklamasjon?

Lenke til kommentar
khizr skrev (7 timer siden):

Hei,vi har det samme problemet..kom dere frem til hva årsaken var? Fikk dere avslag på pris eller reklamasjon?

Det er lite sannsynlig at du får svar på et åtte år gammelt innlegg. Det er heller ikke sikkert at @Vifsla sitt svar ville vært overførbart til ditt tilfelle. Forklar heller situasjonen din så kanskje vi finner noen ledetråder eller anbefalinger etter hvert.

- Hvilke grunnforhold har du under huset?

- Hvilken avstand til vei, og hvor trafikkert er den?

- Virker det som ristingen spres gjennom bakken eller via luft?

- Er det murhus eller trehus, antall etasjer, hvilken etasje er det mest vibrasjonsplager (soverom, stue)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...