Gå til innhold

Liten billig SSD


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så veldig fan av SSD pga. den begrensede holdbarheten, så jeg har ikke fulgt særlig godt med på SSD'er og min kunnskap om disse er dertil begrenset.

 

Nå trenger jeg en "disk" i en maskin som egentlig ikke har plass til noen disk. Denne skal kun boote linux, og jeg trenger hverken rå hastighet eller masse plass. 8 GB hadde holdt for meg. Hovedkortet har ingen interne USB porter, så USB disk/minnepenn er ingen løsning. Hovedkortet har 2 SATA utganger og EN 4 pins molex, og ingen harddisk plasser.

 

Jeg må derfor finne noe som er så lite som mulig, som jeg kan feste med dobbeltsidig tape ett eller annet sted (2U kabinett, så ikke mye plass). Jeg har sett på f.eks Kingston SSDNow mS200 30GB mSATA - denne har mer enn nok plass, og en pris jeg liker til formålet. Problemet er dog at jeg ikke finner SATA til mSATA adaptere uten at de enten koster like mye som disken eller må hentes lagveisfra med ukesvis av ventetid. Jeg har også forsøkt å finne 1,8" SATA til en fornuftig pris, men det ser vanskelig ut. Men, det er så mange standarder (tilkoblingsgrensesnitt) og størrelser at det går litt rundt for meg. Det jeg tror jeg har skjønt er at SATA != microSATA != slimSATA != mSATA...?

 

Er det noen her som vet nok om dette til å vite om en enhet som jeg, via adaptere eller whatnot, kan klare å koble til en SATA plugg og som ikke koster skjorta, og samtidig er så liten som mulig? I prinsippet kunne det gjerne vært en HDD for min del, men jeg har sett bort i fra dem pga. størrelsen.

Endret av Nadar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er standard SATA kontaker du har på HK så er det vel noe sånn du er ute etter da

http://www.ebay.com/itm/SanDisk-U100-SSD-MO-297-16GB-SDSA5AK-016G-BRAND-NEW-/151534962311?pt=US_Solid_State_Drives&hash=item2348300687

 

Og så får du lodde deg en liten molex --> sata strømkabel.

 

Edit: Og hvorfor sier du SSD lever så kort? Det er ikke min erfaring iallfall.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Dell PowerEdge 2950 - med et Dell hovedkort jeg ikke vet betegnelsen på - LGA 771.

 

Hvis det er standard SATA kontaker du har på HK så er det vel noe sånn du er ute etter da

http://www.ebay.com/itm/SanDisk-U100-SSD-MO-297-16GB-SDSA5AK-016G-BRAND-NEW-/151534962311?pt=US_Solid_State_Drives&hash=item2348300687

 

Og så får du lodde deg en liten molex --> sata strømkabel.

 

Edit: Og hvorfor sier du SSD lever så kort? Det er ikke min erfaring iallfall.

Molex -> standard SATA har jeg. Den ser ikke dum ut den SanDisk'en, men den er jo i østen med dertil lang frakttid. Jeg har funnet flere interessante ting i Kina/Taiwan/Hong Kong, men erfaringsmessig så må man smøre seg med MYE tålmodighet når man bestiller noe derfra.

 

Når det gjelder levetid så er det neppe noe poeng i å gjøre dette til en for/imot SSD tråd, men jeg har hatt et par dårlige erfaringer med ganske nye disker som bare mister innholdet tidligere - og holdt meg unna det siden. I tillegg har man "stresset" med at de blir "slitt ut" av skriveoperasjoner som gjør at man må droppe bruk som swap, begrense skriving av loggfiler og i alle fall ikke kjøre databaseservere på dem.

Endret av Nadar
Lenke til kommentar
Takk for forslag. Synes dog den var litt dyr for hva man får, særlig når man får lagt på ekspedisjonsbebyr OG frakt - samtidig er jeg ikke sikker på hvor lett det blir å plassere den når tilkoblingene er vertikalt på kortet.

 

Man skal være klar over at noen sata drives ( blant annet noen 1.8" ) utnytter + 3.3V i satapower kontakten.

En molex til sata overgang har man gnd,+5v,+12v og vil mangle +3.3v .

Så det må sjekkes hva slags drifts spenning dette micro ssd drive som anskaffes krever.

Det er et godt poeng - jeg var ikke klar over at også de med SATA interface gjorde dette. mSATA er 3.3V, og adapterne jeg har sett på har spenningsregulator som jeg antar reduserer 5V til 3.3V. Endret av Nadar
Lenke til kommentar

Dell Power Edge 2950 er jo en 2U rack server.

Nok plass innvendig til å plassere en eller flere normale 2.5" SSD .

Ssd kan du bare feste med borrelås/teip om du ikke har rette bay brackets.

 

 

Den 2950 leveres med tre ulike interne drive bays iflg

http://www.dell.com/downloads/global/products/pedge/en/2950_specs.pdf

 

Drive bays

3 hard drive base options:

8 x 2.5” Hard Drive Option: 2.5” HD Option: up to 8 SAS HDs (10K);

4 x 3.5” Hard Drive Option: 3.5” HD Option: up to 4 SAS (10K/15K) or SATA (7.2K) drives;

6 x 3.5” Hard Drive Option: 3.5” HD Option: up to 6 SAS (10K/15K) or SATA (7.2K) drives;

Lenke til kommentar

Dell Power Edge 2950 er jo en 2U rack server.

Nok plass innvendig til å plassere en eller flere normale 2.5" SSD .

Ssd kan du bare feste med borrelås/teip om du ikke har rette bay brackets.

 

 

Den 2950 leveres med tre ulike interne drive bays iflg

http://www.dell.com/downloads/global/products/pedge/en/2950_specs.pdf

 

Drive bays

3 hard drive base options:

8 x 2.5 Hard Drive Option: 2.5 HD Option: up to 8 SAS HDs (10K);

4 x 3.5 Hard Drive Option: 3.5 HD Option: up to 4 SAS (10K/15K) or SATA (7.2K) drives;

6 x 3.5 Hard Drive Option: 3.5 HD Option: up to 6 SAS (10K/15K) or SATA (7.2K) drives;

Joda, visst er det diskplasser i den, min har 6 3,5" SATA/SAS plasser. Poenget med maskinen er å bruke den som et iSCSI diskskap, hvor jeg deler ut volumer fra RAID kortet til andre maskiner. Derfor vil jeg ikke bruke av disse til å kjøre OS. Det er veldig liten plass i maskinen forøvrig, det sitter printkort på nesten alle flater (også i sidene), og det er veldig liten plass på toppen av hotswap bayene, men det går akkurat å få lagt en molex kontakt der så en liten SSD skal gå. Det er dog ikke plass til en 2,5" uten å fjerne batteriet til RAID kortet - noe jeg har liten lyst til å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok , skjønner.

Du kan jo åpne en 2.5" ssd og bare bruke printkortet. Så liten plass kan det vel ikke være i en 2U server.

En Adata 32gb koster ikke stort.

http://www.multicom.no/A-DATA-SSD-32GB-260-280-SP800-SA2/cat-p/c/p5117952

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1592403

Dét er jo en veldig god idé. Det er som sagt overhodet ikke plass til en 2,5", jeg har forsøkt å plassere en 2,5" HDD og det finnes bare ikke plass. Jeg skjønner at det er vanskelig å svare på, men har noen erfaring med hvor mye av en 2,5" som faktisk brukes av print, og hvor mye som bare er luft inne i plasten?
Lenke til kommentar
Absolutt fin pris, men Kina igjen. Jeg hadde som sagt håpet å ikke måtte bestille fra østen da man kan risikere at det tar helt opp i 8 uker har jeg erfart, selv om det ofte går fortere. Endret av Nadar
Lenke til kommentar

 

Absolutt fin pris, men Kina igjen. Jeg hadde som sagt håpet å ikke måtte bestille fra østen da man kan risikere at det tar helt opp i 8 uker har jeg erfart, selv om det ofte går fortere.

 

Det meste jeg har ventet siste halvår er 4 uker, men vanligvis har det gått 12-15 dager.

Adapteret jeg linket til i post #8 måler 6mm x 47mm x 58mm med SSD montert.

Lenke til kommentar

 

 

Absolutt fin pris, men Kina igjen. Jeg hadde som sagt håpet å ikke måtte bestille fra østen da man kan risikere at det tar helt opp i 8 uker har jeg erfart, selv om det ofte går fortere.

 

Det meste jeg har ventet siste halvår er 4 uker, men vanligvis har det gått 12-15 dager.

Adapteret jeg linket til i post #8 måler 6mm x 47mm x 58mm med SSD montert.

 

Ja, om jeg ikke finner noe fornuftig i Europa så velger jeg nok et mSATA adapter fra østen, men da vil jeg forsøke å finne noen som tilbyr ekspress levering.
Lenke til kommentar
Rask levering der ja, men jeg er skeptisk til om den faktisk ER mSATA. mSATA er bare nevnt i overskriften, overalt ellers står det mini PCI Express. Etter hva jeg forstår så bruker mSATA og mini PCI E samme fysiske grensesnitt, men de er ikke elektrisk like. Det som også er dumt med slike adaptere er at de faktisk tar 2,5" plass - hvilket fjerner hele poenget med mSATA, men jeg kunne sikkert fått den en del mindre med hobbykniven. Jeg er dog ganske sikker på at den der ikke er mSATA.
Lenke til kommentar

Det er en sånn "ultraslim" DVD sak, men det ville nok være mulig ja. Jeg har dog brukt den mye allerede, både til å installere OS og kjøre liveCD'er og Dell's OpenManage, firmware update etc som bare finnes i DVD images. Man kan selvsagt lage USB images ut av alt det, men jeg synes det er å foretrekke å beholde den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...