Gå til innhold

Populært torrentprogram gjorde PC-er til bitcoin-gravemaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La inn siste versjon av utorrent nå i helga, men kan ikke se at jeg fikk med noe "Epic Scale". Hverken i listen over installerte program eller under kjørende prosesser. Husker ikke om jeg valgte bort noe under istalllasjonen, men dette er jeg super nøye på og skjer automatisk uten at jeg tenker så mye over det.

Lenke til kommentar

 

Er det snakk om "snikinnstallering" slik som med "Ask-toolbar"?

ASK toolbar er ikke snikinstallering via Java, men et alternativ.

Om en person blindt trykker neste og neste på noe så kan han bare ha det så godt.

 

 

Alternativ til hva? Det er snikinstallering. Når en programvare midtveis i installeringen spør om å installere annen programvare, som produsent av førstnevnte progamvare får betalt for å inkludere, skurrer det hos. Hvis det hadde vært et alternativ som var inkludert for å gi brukeren valgmuligheter hadde det ikke vært ferdig krysset av. Her må man aktivt følge med under installering og sørge for at ikke noe ekstra lurer seg med under installering.

Legg til det faktum at Ask-toolbar tradisjonelt sett (jeg har ikke sjekket på dette nå) ikke har latt seg fjerne på vanlig måte, synes jeg ikke bare det er snikinstallering. Det er malware. Mer f.eks her: http://www.benedelman.org/news/012213-1.html

 

At man skal forsvare bruken av denne praksisen med at man må følge med bedre skurrer kraftig hos meg. Det blir som at man ikke skal klage på hull i veien fordi man kan kjøre rundt dem.

Lenke til kommentar

 

 

Er det snakk om "snikinnstallering" slik som med "Ask-toolbar"?

ASK toolbar er ikke snikinstallering via Java, men et alternativ.

Om en person blindt trykker neste og neste på noe så kan han bare ha det så godt.

 

 

Alternativ til hva? Det er snikinstallering. Når en programvare midtveis i installeringen spør om å installere annen programvare, som produsent av førstnevnte progamvare får betalt for å inkludere, skurrer det hos. Hvis det hadde vært et alternativ som var inkludert for å gi brukeren valgmuligheter hadde det ikke vært ferdig krysset av. Her må man aktivt følge med under installering og sørge for at ikke noe ekstra lurer seg med under installering.

Legg til det faktum at Ask-toolbar tradisjonelt sett (jeg har ikke sjekket på dette nå) ikke har latt seg fjerne på vanlig måte, synes jeg ikke bare det er snikinstallering. Det er malware. Mer f.eks her: http://www.benedelman.org/news/012213-1.html

 

At man skal forsvare bruken av denne praksisen med at man må følge med bedre skurrer kraftig hos meg. Det blir som at man ikke skal klage på hull i veien fordi man kan kjøre rundt dem.

 

 

ASK toolbar blir regnet som malware ja, men er absolutt ingen problemer å fjerne. ASK har to hovedprogram. Toolbar og serach, begge lar seg enkelt fjerne.

 

Jeg mener personlig at personen som installerer skal følge med på installasjonen, og fordi personen velger express istedet for custom installasjon for å velge "features" fordi h*n vil gjøre det enkelt for seg selv. Jeg er absolutt ingen tilhenger av slike ekstraprogrammer som følger med i installasjonsfilen, men det er enkelt å unngå de om man prøver litt.

Java har jo gått under i det siste, og blir mindre og mindre brukt, så dette kan nok tyde på at de trenger penger fra en ny kilde.

Snikinstallering for meg blir å installere et program som for eksempel et Ubisoft spill for så å finne ut at du MÅ ha uplay for å spille det, og det er ikke valgbart.

Lenke til kommentar

Årsaken til Ask toolbar malwaren man fikk inn var jo grunnet at man måtte ha Java til nettbanken.

Så når man skal oppdatere Java fordi nettbanken sutrer, så er det ikke alle som vet hvordan, og her har nettbankene forsynt dem med en bruksanvisning, men denne bruksanvisningen nevner INGENTING om at Malwaren må hukes av, og ber brukerne bare å klikke videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...