Gå til innhold

[Løst] GeForce 970 eller 980?


Anbefalte innlegg

Kort versjon:

1. Hva sikter Nvidia til når de lagde 970 og 980?

2. Hva slags hensikt har det å kjøpe f.eks. ett 970 til 4500kr, istedenfor 980 til 4500kr? (jeg har aldri kjøpt en dyrere vesjon av en bestemt modell før)

 

 

 

Lang versjon:

Trenger en oppdatering på GPU ettersom mitt gamle 580 kort (som egentlig holder godt nok for meg enda) ikke fungerer som det skal. Har alltid vært ett problem med det kortet på litt krevende spill hvor driver slutter å virke. Funnet ut såpass at det er skjermkortet som er defekt, men delvis brukbart. Problemet er at jeg husker ikke hvor jeg har kjøpt det, og finner ikke kjøpsbevis så får ikke ordna på garanti.

 

Jeg har holdt meg på Nvidia og skjønner systemet dems sånn passe, men usikker på hva de har siktet til innenfor de forskjellige modellene. Jeg vet at 980 er det kraftigste single-core kortet, og 990 er da dual-core versjon av 980. Det jeg nå er litt usikker på er om jeg har bruk for 980 i det heletatt så jeg kan spare meg de pengene?

 

Hadde planer om å gå etter det billigste 980 kortet når de bikker under 4000kr, men skulle gjerne brukt penger på andre ting istedenfor. Det jeg ønsker er å spille det meste på full grafikk, til vanlig på en enkel 1080p monitor. Jeg kan også finne på å modde inn mer eye-candy.

Snart skaffer jeg meg også en 4k tv som jeg mest sansynelig ikke kommer til å game for full hals ved, men kan hende det blir noe, og kan hende det blir mesteparten av tiden likevel:P

 

Jeg har også alltid vært veldig økonomisk bevisst av meg, så når jeg har kjøpt pc deler så har det stort sett vært de billigste delene som tilfredstiller noen spesielle kriterier, f.eks. billigste ssd disk med over 450r/w, billigste GeForce 580 modell, billigste 1800mhz, 8gb ram kit med lavest mulig timings etc

 

Innholdet i pc'en er ca 1 år gammelt så er ikke redd for flaskehals.

 

Så det jeg vil vite er:

1. Hvilket kort ville dere valgt til mitt bruk?

2. Hvilket bruk sikter nvidia til ved de forskjellige modellene sine?

3. Hva slags fordeler har det å kjøpe en dyrere vesjon av en enklere modell fremfor å gå for neste modell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for 970, da får du mye mer for pengene. 980 koster et par tusen mer, men er ikke så veldig mye bedre. jeg har et gainward 970 som jeg kjøpte på salg til 2500 og det funker kjempebra bortsett fra viftestøy. Fordeler med å kjøpe en dyrere versjon av en modell kan være ting som ingen viftestøy eller bedre kjøling.

Lenke til kommentar

Geit:

Når jeg sammenligner 970 med 980 på anandtech så ser det ut som 970 ikke henger så bra med på 4k, men så ser det ikke ut som store forskjellen heller. Ser mer ut som forskjell på 58fps og 63fps på noen av spilla. Jeg tror nok at 1080p blir mer realistisk at jeg kommer til å bruke til vanlig gaming, og da "ser" det ut som 970 gjør en bra nok jobb akkurat nå, og mitt 580 kort syns jeg er godt nok mange ganger fortsatt, de gangene det ikke krasjer:P

 

Har også sett noe forskjeller i clock hastigheter, men da gjerne i fabrikk overclockede kort. mitt 580 kort er f.eks. ett med fabrikk OC. Ser ikke for meg at de 50-100hz gjør så mye egentlig

 

Christian:

Jeg har råd til å kjøre på mye heftigere saker enn 980, men spørsmålet er om det er nødvendig:P Trenger ikke rolex for å vite hva klokka er f.eks, man kan jo bare spørre om tida:P

 

Hva er argumentet ditt for at jeg bør gå for 980 "hvis jeg har råd til det"? og hva var ditt argument for å gå SLI?

Lenke til kommentar

Geit:

Når jeg sammenligner 970 med 980 på anandtech så ser det ut som 970 ikke henger så bra med på 4k, men så ser det ikke ut som store forskjellen heller. Ser mer ut som forskjell på 58fps og 63fps på noen av spilla. Jeg tror nok at 1080p blir mer realistisk at jeg kommer til å bruke til vanlig gaming, og da "ser" det ut som 970 gjør en bra nok jobb akkurat nå, og mitt 580 kort syns jeg er godt nok mange ganger fortsatt, de gangene det ikke krasjer:P

 

Har også sett noe forskjeller i clock hastigheter, men da gjerne i fabrikk overclockede kort. mitt 580 kort er f.eks. ett med fabrikk OC. Ser ikke for meg at de 50-100hz gjør så mye egentlig

 

Christian:

Jeg har råd til å kjøre på mye heftigere saker enn 980, men spørsmålet er om det er nødvendig:P Trenger ikke rolex for å vite hva klokka er f.eks, man kan jo bare spørre om tida:P

 

Hva er argumentet ditt for at jeg bør gå for 980 "hvis jeg har råd til det"? og hva var ditt argument for å gå SLI?

Fordi du kan :p

 

Neida, men jeg har selv den beste spill monitoren man kan ha for øyeblikket, ROG SWIFT fra Asus.

(Kommer snart en versjon med IPS panel vel og merke, tror jeg)

 

1440P oppløsning med G-synch samt 144Hz oppdaterings hastighet, da vil jeg jo gjerne være nærme 144Fps i spill, også ha høye innstlinger i spill. Jeg må ned på High i de fleste spill for og oppnå 144Fps stabilt, ihvertfall skru ned AA.

 

Så skal du spille med en heftig oppløsning og likevel ha god Fps og en fint bilde så må du ty til sli.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

minipack:

Akkurat nå er http://tinyurl.com/nwvla4tfra CDON det billigste jeg finner, til 4700kr, men det var uansett bare ett eksempel, for 4500kr er ganske mye for ett 970 kort også:p (men mulig)

 

Christian:

Glemte å tenke på Hz. Har ikke 1080p skjerm enda en gang heller, men da blir det kanskje noe sånt som detta etterhvert https://prisguiden.no/produkt/asus-mx239h-176462eller no. Er ikke no fan av 3d men er glad i smooth bilde:P Heller mer FPS enn Eye-Candy, men Eye-Candy er selvfølgelig en stor prioritet også:p

Lenke til kommentar

 

Geit:

Når jeg sammenligner 970 med 980 på anandtech så ser det ut som 970 ikke henger så bra med på 4k, men så ser det ikke ut som store forskjellen heller. Ser mer ut som forskjell på 58fps og 63fps på noen av spilla. Jeg tror nok at 1080p blir mer realistisk at jeg kommer til å bruke til vanlig gaming, og da "ser" det ut som 970 gjør en bra nok jobb akkurat nå, og mitt 580 kort syns jeg er godt nok mange ganger fortsatt, de gangene det ikke krasjer:P

 

Har også sett noe forskjeller i clock hastigheter, men da gjerne i fabrikk overclockede kort. mitt 580 kort er f.eks. ett med fabrikk OC. Ser ikke for meg at de 50-100hz gjør så mye egentlig

 

Christian:

Jeg har råd til å kjøre på mye heftigere saker enn 980, men spørsmålet er om det er nødvendig:P Trenger ikke rolex for å vite hva klokka er f.eks, man kan jo bare spørre om tida:P

 

Hva er argumentet ditt for at jeg bør gå for 980 "hvis jeg har råd til det"? og hva var ditt argument for å gå SLI?

Fordi du kan :p

 

Neida, men jeg har selv den beste spill monitoren man kan ha for øyeblikket, ROG SWIFT fra Asus.

(Kommer snart en versjon med IPS panel vel og merke, tror jeg)

 

 

 

IPS med 4k, men ''bare'' 60 hz

Lenke til kommentar

Om du sikter på 4K så tror jeg det lureste er å vente enda litt mer for å så kjøpe neste generasjons skjermkort som trolig ikke vil ha problemer med 4K.

 

Men skal du kjøpe et bra kort nå så kjør på med 970 Kortet til Nvidia , da jeg mener du får best ytelse per krone der.

Med DX12 vil vi trolig så ganske så store forbedringer på enkelte oppsett da man klarer å utnytte både flere gpu'er bedre og flerkjernede cpu'er , spesielt ved lastbalansering og mer til.

 

At du også mangler en god 144 skjerm sier jo sitt at du må prioritere litt med mindre du har nok penger , i fremtiden (og hvis Nvidia blir med på det) så vil åpne standarer som det Amd kom med nylig kunne gjøre at man ikke trenger egne "kort" i selve skjermene for å unngå tearing - micro stuttering.

Lenke til kommentar

Jeg har venta 4 generasjoner Nvidia kort for å oppgradere, samtidig som kortet jeg har nå har alltid vært dårlig. Satte en grense på at jeg skulle vente til nye generasjon spillkonsoller kom, og så skulle jeg vente til 980 kom. Det siste som står igjen for at jeg skal kjøpe 980 var at prisen skulle under 4000kr, men så begynte jeg å tenke at "trenger jeg virkelig 980?"

 

970 høres greit nok ut det egentlig. Husker veldig godt da jeg kjøpte ett 6600gt for å kunne spille Doom 3, og fy så bra det var! Og det til ett skjermkort som jeg ga 1600kr for. Tror 6600gt den gang kan sammenlignes med 960 nå for tida om jeg ikke tar feil.

 

Å kunne kjøre 4k bra hadde vært positivt, for å prøve, men som sagt kommer jeg nok til å kjøre det meste på en 1080p skjerm fremfor tv'en, men hadde det blitt en slager å spille i stua, så hadde jeg nok gjort det.

 

Tror jeg går for 970.

 

Takk for hjelp|=)

Lenke til kommentar

Har hatt Amd kort tidligere og har vært fornøyd med det også. På den tida så var det "det" kortet som var regna som det beste i sin prisklasse, men jeg har hatt så mye Nvidia at det er lettere for meg å følge med på det så har luka ut Amd kun fordi jeg er mindre kjent med det, og litt fordi jeg hører lite om det for tida

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...