Gå til innhold

Hvor er hjelpen til norske gutter i skolen og utdanningssektoren?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så da kan norsk, engelsk, matte og alle andre fag også være valgfag eller ikke fag. De som er interresert i å lære dette kan gjøre det på fritida.

 

Edit: du påpeker ikke i den posten hvorfor det ikke er viktig. Du sier bare at det ikke er viktig, basert på din mening, og at de som synes det er viktig kan gjøre ting på eget initiativ.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Og du bestemmer hva som er god nok grunn. Vi andre påpeker ting, jeg for min del bare for å sette perspektiv på ting, hvorfor et fag som f.eks. gym er et nyttig fag. Er dette god nok grunn? Hvis ikke: hvorfor ikke? Skal alle fag være valgfag? For det er jo strengt talt ikke helt nødvendig for min overlevelse å kunne norsk eller noe annet språk. Eller matte. Hvorfor skal du være den som definerer hva som er god nok grunn til å beholde et fag basert kun på personlig mening?

Lenke til kommentar

Det er ikke min kamp å argumentere om hvorfor visse fag skal være obligatoriske fremfor valgbare. Jeg har allerede forklart hvorfor jeg mener gym er unødvendig å ha obligatorisk. Og jeg har aldri sagt at ikke alle fag kunne vært valgfag. Men viss kunnskap er det større sjanse at folk vil få bruk for etter skolen, og det er et argument for å holde de fagene obligatoriske.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke mener det er din kamp å argumentere for det så bør du vel slutte å argumentere for det? Og dersom du vil argumentere for det foreslår jeg at du gjør en bedre jobb. Problemet er at du ikke i realiteten har forklart hvorfor du mener det du gjør. Du sier bare det er unødvendig med gym i følge din personlige mening, og at man kan ta det på fritiden. Alle skolefag kan man ta på fritiden.

 

Er du enig eller uenig i min påstand om at en god fysisk form er viktig i stort sett alt man foretar seg i livet? Om kanskje ikke livsviktig i våre dager, en klar fordel? Dersom du er enig, så kan vi vel si i lys av det at gym er et viktig fag i skolen. Mulig at det må justeres eller forbedres, men det burde da ikke forkastes.

 

PS: dette kommer fra en som syntes gym var helt pyton. Men jeg er i stand til å legge vekk mine personlige preferanser i lys av objektive verdier.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke mener det er din kamp å argumentere for det så bør du vel slutte å argumentere for det?

 

Det har jeg aldri gjort.

 

 

Og dersom du vil argumentere for det foreslår jeg at du gjør en bedre jobb. Problemet er at du ikke i realiteten har forklart hvorfor du mener det du gjør. Du sier bare det er unødvendig med gym i følge din personlige mening, og at man kan ta det på fritiden. Alle skolefag kan man ta på fritiden

 

Er du enig eller uenig i min påstand om at en god fysisk form er viktig i stort sett alt man foretar seg i livet? Om kanskje ikke livsviktig i våre dager, en klar fordel? Dersom du er enig, så kan vi vel si i lys av det at gym er et viktig fag i skolen. Mulig at det må justeres eller forbedres, men det burde da ikke forkastes.

 

Jeg synes jeg har godt forklart hva jeg mener, men du forstår det ikke helt enda, virker det som.

 

Jeg ser på skolen som en plass hvor man skal skaffe kunnskap som er nyttig senere i livet, ikke en plass hvor ungdommer holder kroppen i form. Sånn er det. Og jeg har aldri sagt at gym skal fjernes helt.

Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke mener det er din kamp å argumentere for det så bør du vel slutte å argumentere for det?

 

Det har jeg aldri gjort.

 

 

Og dersom du vil argumentere for det foreslår jeg at du gjør en bedre jobb. Problemet er at du ikke i realiteten har forklart hvorfor du mener det du gjør. Du sier bare det er unødvendig med gym i følge din personlige mening, og at man kan ta det på fritiden. Alle skolefag kan man ta på fritiden

 

Er du enig eller uenig i min påstand om at en god fysisk form er viktig i stort sett alt man foretar seg i livet? Om kanskje ikke livsviktig i våre dager, en klar fordel? Dersom du er enig, så kan vi vel si i lys av det at gym er et viktig fag i skolen. Mulig at det må justeres eller forbedres, men det burde da ikke forkastes.

 

Jeg synes jeg har godt forklart hva jeg mener, men du forstår det ikke helt enda, virker det som.

 

Jeg ser på skolen som en plass hvor man skal skaffe kunnskap som er nyttig senere i livet, ikke en plass hvor ungdommer holder kroppen i form. Sånn er det. Og jeg har aldri sagt at gym skal fjernes helt.

 

 

Jeg er vel på en måte enig i at du ikke har argumentert for det, i den forstand at argumentasjonen har vært fraværende eller dårlig. Men du prøver jo likevel å få frem et poeng om at enkelte fag ikke er relevante nok til å være en obligatorisk del av skolehverdagen. Og det poenget ser jeg, det er forskjellig nytteverdi i forskjellige fag.

 

Ja, du har forklart god hva du mener. Men som jeg påpekte tidligere, hva du mener er for meg relativt uinterresant. Hvorfor du mener det du mener er mye mer interresant, og der har forklaringen vært fraværende slik jeg ser det. Jeg ser på skolen som et sted der man skal bli rustet opp til å takle livet på en best mulig måte. Og ja, akademisk kunnskap er en viktig del av det. Men for å vinkle det tilbake til trådens tema så er det viktig å kunne ha praktiske tilnærminger til fag, og også helt praktiske fag, herunder gym. Dette gjelder spesielt de som er lei av teoretisk undervisning.

 

Nå er det vel kanskje ikke en stor del av gymfaget, men jeg husker at det var noen gymtimer som ble tatt ved pulten der vi fikk undervisning i kosthold og ernæring blant annet. Er ikke dette nyttig kunnskap å ha resten av livet? Skal gymfaget bli mer teoribasert? Hva definerer du som verdifull kunnskap? Bare teoretisk kunnskap? Kunnskap om kroppen, både teoretisk og praktisk må da vel være viktig kunnskap da vi i utgangspunktet bare har én kropp å nytte oss av i løpet av livet.

 

Forventer ikke svar på alt med spørsmålstegn bak, da dette er retoriske spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg er vel på en måte enig i at du ikke har argumentert for det, i den forstand at argumentasjonen har vært fraværende eller dårlig.

 

Hør her: det jeg sier, er at noen fag, som sidemål, kan bli gjort valgbare. Jeg sier IKKE at andre fag, slik som f.eks matte, må forbli obligatoriske. Skjønner du nå?

 

 

Men som jeg påpekte tidligere, hva du mener er for meg relativt uinterresant. Hvorfor du mener det du mener er mye mer interresant, og der har forklaringen vært fraværende slik jeg ser det.

 

Du vil at jeg skal forklare hvorfor jeg mener at gym ikke har noen nytte etter at man er ferdig på skolen? Ganske enkelt fordi jeg ikke kan tenke på noe tilfelle hvor det er nyttig, bortsett fra om jeg har lyst til å melde meg inn i en volleyballklubb eller noe, da kan jeg bittelitt allerede. Men man går ikke på skolen for å forberede seg til volleyballklubb-medlemskap. Om man vil holde seg i form så tar det, som sagt før, 30 min med lesing på nettet om hvordan du setter opp et bra treningsprogram, og så melder du deg inn i et treningssenter. Done.

 

 

 

Nå er det vel kanskje ikke en stor del av gymfaget, men jeg husker at det var noen gymtimer som ble tatt ved pulten der vi fikk undervisning i kosthold og ernæring blant annet. Er ikke dette nyttig kunnskap å ha resten av livet? Skal gymfaget bli mer teoribasert? Hva definerer du som verdifull kunnskap? Bare teoretisk kunnskap? Kunnskap om kroppen, både teoretisk og praktisk må da vel være viktig kunnskap da vi i utgangspunktet bare har én kropp å nytte oss av i løpet av livet.

 

Det å lære om kosthold kan være smart, men har ikke noe med gymnastikk å gjøre, og vi hadde ikke noe om det i gymmen da jeg var på VGS for noen år siden.

Endret av BrentPizzaMedBanan
Lenke til kommentar

 

Jeg er vel på en måte enig i at du ikke har argumentert for det, i den forstand at argumentasjonen har vært fraværende eller dårlig.

 

Hør her: det jeg sier, er at noen fag, som sidemål, kan bli gjort valgbare. Jeg sier IKKE at andre fag, slik som f.eks matte, må forbli obligatoriske. Skjønner du nå?

 

 

Men som jeg påpekte tidligere, hva du mener er for meg relativt uinterresant. Hvorfor du mener det du mener er mye mer interresant, og der har forklaringen vært fraværende slik jeg ser det.

 

Du vil at jeg skal forklare hvorfor jeg mener at gym ikke har noen nytte etter at man er ferdig på skolen? Ganske enkelt fordi jeg ikke kan tenke på noe tilfelle hvor det er nyttig, bortsett fra om jeg har lyst til å melde meg inn i en volleyballklubb eller noe, da kan jeg bittelitt allerede. Men man går ikke på skolen for å forberede seg til volleyballklubb-medlemskap. Om man vil holde seg i form så tar det, som sagt før, 30 min med lesing på nettet om hvordan du setter opp et bra treningsprogram, og så melder du deg inn i et treningssenter. Done.

 

 

Og jeg mener at et fag som matte bør være obligatorisk. Jeg ser poenget at enkelte, mindre relevante fag, skal kunne gjøres valgfrie. Det er helt greit. Men når det kan legges frem argumenter for å beholde fagene som obligatoriske, og motargumenter består av "jeg syns" så blir det litt tynt.

 

Det siste du nevner her kan jo også sies om et tradisjonelt viktigere fag som matte. Man trenger ikke mattefaget med mindre man skal bli matematiker, og det lille man eventuelt trenger kan man lære på egenhånd. Er du for et opplæringssystem som i realiteten ikke er et system, men baserer seg fullstendig på individets personlige initiativ? Da kan man jo i så fall nedlegge skolen i sin helhet, i og med at dersom man absolutt vil ha en kunnskap kan man jo få tak i den andre steder, f.eks. på nett.

Lenke til kommentar

Og jeg mener at et fag som matte bør være obligatorisk. Jeg ser poenget at enkelte, mindre relevante fag, skal kunne gjøres valgfrie. Det er helt greit. Men når det kan legges frem argumenter for å beholde fagene som obligatoriske, og motargumenter består av "jeg syns" så blir det litt tynt.

 

Det siste du nevner her kan jo også sies om et tradisjonelt viktigere fag som matte. Man trenger ikke mattefaget med mindre man skal bli matematiker, og det lille man eventuelt trenger kan man lære på egenhånd. Er du for et opplæringssystem som i realiteten ikke er et system, men baserer seg fullstendig på individets personlige initiativ? Da kan man jo i så fall nedlegge skolen i sin helhet, i og med at dersom man absolutt vil ha en kunnskap kan man jo få tak i den andre steder, f.eks. på nett.

 

 

Det er helt uinteressant hva du mener om matte, for sikkert femte gang så er det ikke det vi snakker om.

 

Når du sier du SYNES gym er viktig får å lære og holde formen, så er dette et godt argument, men når jeg sier jeg synes at det ikke er viktig, så er det bare synsing...

 

Synes jeg alle fag burde gjøres valgbare? Ikke nødvendigvis, jeg snakker først og fremst om sidemål og gym. Det er det som argumentasjonen dreier seg om.

Lenke til kommentar

Du bruker en argumentasjon som sier at man kan finne frem til det man lærer i en gymtime på egenhånd. Og jeg sier at det kan man med alle fag. Det er derfor jeg drar frem matte spesifikt, fordi dette er et fag som jeg regner med at de fleste synes skal være obligatorisk. Men man kan også finne ut alt man trenger innenfor matematikken på egenhånd, uten at skolen helt nødvendigvis må være innblandet. Så hvis du skal være konsistent med dette argumentet så skulle jo skolen i sin helhet være valgfri, uavhengig av fag.

 

Jeg påstår ikke at jeg argumenterer godt. Jeg prøver bare å gi grunnlag for hvorfor jeg har den meningen jeg har. I dette tilfellet, kunnskap om kroppen og dens funksjon både teoretisk og praktisk er verdifullt. Nøyaktig hvor verdifullt det er blir jo en vurderingssak, en vurdering som bør legge grunnlag for hvilken tyngde faget skal ha i skolehverdagen. Så min posisjon baserer seg ikke utelukkende på "jeg syns". Men slik det ser ut så gjør din posisjon det.

Lenke til kommentar

Med mindre du kan bevise at gymfag er noe alle sammen MÅ ha, så vil ditt synspunkt bare være synsing fra din side.

 

Jeg tror jeg har sagt før at jeg ikke nødvendigvis har noe problem med at alle fag kunne bli valgbare, jeg bare fokuserer på nynorsk fordi det er det mange som misliker, og gym fordi jeg mener det ikke har noen nytte whatsoever når skolen er over.

Lenke til kommentar

Nettopp faginnholdet kan nok diskuteres opp og ned og litt i mente. Foreslår at det settes en strek etter hvert, da vi alle tydeligvis har vår egen agenda der.

 

Jeg er redd skolen er for teoretisk, og at UDIR, lærere og administrasjonen må gjøre virkelighet ut av all kunnskapen. Den må brukes, ikke bare formidles.

 

Det pågår også en heftig testing av elever ned på barneskolenivå. Ikke bare for å kartlegge lærevansker, men for å måle faktiske evner i fag. Dette synes jeg er et stort problem, og utifra min praksiserfaring i klasserom, kan jeg ikke akseptere at man skal påtvinge barn dette kjøret så tidlig. Kontinuerlig testing og måling av elever som sliter medfører negative opplevelser og manglende mestringsfølelse som til gjengjeld trolig har lite nyttig effekt på elever i lengden. VI kan ikke holde på med nasjonal testing i tillegg til vanlige prøver. Enten stoler man på at skoler gjør som de skal og kan rapportere inn resultater fra sine egne prøver etc, ellers fjerner man nettopp disse og går all-in på nasjonale prøver. Begge ting kan sikkert fungere hver for seg, men å drive med testing i 2 ender tror jeg ikke er noen god idé.

 

Disse testene er også med på å tvinge lærerene med på alt annet enn tid med elevene. https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Vi-mener/Larernes-tidstyver/

Endret av sch0n
Lenke til kommentar

Hvor er holdningskampanjene som kan gi foreldre informasjon om viktigheten av en høyere utdanning for gutter? Eksempelvis blir færre menn med lav utdanning og inntekt fedre i dag, mens det samme ikke gjelder den kvinnelige andelen av befolkningen. Hvor er initiativene? Slik det var når det ble arbeidet for kvinnesak.

No wonder, kvinner kan suge seg oppover i systemet, vi kan (stort sett) ikke det. Vinnerne av feminismen er de rike, pene mennene, som ender opp med å lage pene, rike barn med en blond bimbo. Underutdannede menn er de virkelige taperne her. Der en middelmådig inntekt tidligere var nok til å hente hjem en ganske deilig dame, er det nå skyhøye inntektskrav som skal til.

 

Kort sagt: vi ender opp med et elitistisk samfunn der 10/10-jenter holder seg mer eller mindre utelukkende til rike menn og får veldannede blonde barn, og så har vi resten av samfunnet, som reproduserer seg med styggere og fattigere damer. Det vil bare polariseres mer og mer, de rike blir penere og de fattigere blir styggere. Morsomst av alt er jo at det er sosialistene og sosialdemokratene som relativt sett har flest feminister blant seg. Tro hva de sier når de ser at de har bitt sitt eget prinsipp i ræva :tease:

Endret av LimeCanes
Lenke til kommentar

Med mindre du kan bevise at gymfag er noe alle sammen MÅ ha, så vil ditt synspunkt bare være synsing fra din side.

 

Jeg tror jeg har sagt før at jeg ikke nødvendigvis har noe problem med at alle fag kunne bli valgbare, jeg bare fokuserer på nynorsk fordi det er det mange som misliker, og gym fordi jeg mener det ikke har noen nytte whatsoever når skolen er over.

 

Kommer jo an på hva du vil ha av beviser. Jeg viser til nytteverdi av gym med referanse til verdier (herunder fysisk form). Du kan godt være uenig i de verdiene uten grunnlag. Men jeg viser da i hvert fall til noe.

 

Så da ser det ut til at teoretisk/akademisk nytteverdi er alt som skal telle i følge deg? Kroppen kunne man, hvis det var mulig, like gjerne lagt fra seg hjemme? Det er en ganske paradoksal holdning med tanke på hvor mye fysisk og mental helse henger sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Hvor er holdningskampanjene som kan gi foreldre informasjon om viktigheten av en høyere utdanning for gutter? Eksempelvis blir færre menn med lav utdanning og inntekt fedre i dag, mens det samme ikke gjelder den kvinnelige andelen av befolkningen. Hvor er initiativene? Slik det var når det ble arbeidet for kvinnesak.

No wonder, kvinner kan suge seg oppover i systemet, vi kan (stort sett) ikke det. Vinnerne av feminismen er de rike, pene mennene, som ender opp med å lage pene, rike barn med en blond bimbo. Underutdannede menn er de virkelige taperne her. Der en middelmådig inntekt tidligere var nok til å hente hjem en ganske deilig dame, er det nå skyhøye inntektskrav som skal til.

 

Kort sagt: vi ender opp med et elitistisk samfunn der 10/10-jenter holder seg mer eller mindre utelukkende til rike menn og får veldannede blonde barn, og så har vi resten av samfunnet, som reproduserer seg med styggere og fattigere damer. Det vil bare polariseres mer og mer, de rike blir penere og de fattigere blir styggere. Morsomst av alt er jo at det er sosialistene og sosialdemokratene som relativt sett har flest feminister blant seg. Tro hva de sier når de ser at de har bitt sitt eget prinsipp i ræva :tease:

 

Dette må være noe av det største skvipet jeg har lest.

Lenke til kommentar

No wonder, kvinner kan suge seg oppover i systemet, vi kan (stort sett) ikke det. Vinnerne av feminismen er de rike, pene mennene, som ender opp med å lage pene, rike barn med en blond bimbo. Underutdannede menn er de virkelige taperne her. Der en middelmådig inntekt tidligere var nok til å hente hjem en ganske deilig dame, er det nå skyhøye inntektskrav som skal til.

 

Kort sagt: vi ender opp med et elitistisk samfunn der 10/10-jenter holder seg mer eller mindre utelukkende til rike menn og får veldannede blonde barn, og så har vi resten av samfunnet, som reproduserer seg med styggere og fattigere damer. Det vil bare polariseres mer og mer, de rike blir penere og de fattigere blir styggere. Morsomst av alt er jo at det er sosialistene og sosialdemokratene som relativt sett har flest feminister blant seg. Tro hva de sier når de ser at de har bitt sitt eget prinsipp i ræva :tease:

Det du skriver er utrolig merkelige å lese når man tenker over alle de stygge fattige mennene som er sammen med 10/10 blonde bimboer. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...