Gå til innhold

[Løst] Kaffe med "någåt attåt"


Anbefalte innlegg

Så er vi gått lei av "Nevergood" og "alt som kurerer gruff"!

 

Fikk en fin ny smak med 40/60, Friele sin med sjokolade 40 pst, og resten "Nevergood". Det gikk noen år, og tenkte, skal det være nødvendig å måtte betale 25 kroner for en pose med 125 gram kaffe, bare fordi det er sjokolade smak i denne? Nei, det var irriterende å se regnestykket med hvor mye dyrere kaffen ble med slike dyre poser, etter ett par år.

 

Så kom jeg over en kaffe-kapselselger i en el-foretning. Han anbefalte SIRUP! Vel, jeg burde ha tenkt bedre, mtp. hvilken kaffe DET ble. I hvert fall ikke sjokolade smak, tross han sa MØRK sirup. Sirupen kom fort opp i hylla, for senere anvendelse til "kanel i svinger" og brød baking,etc. etc.

 

Så, utfordringen er, hvordan fremskaffe trakte kaffe med sjokoladesmak, uten et så fordyrende ledd som Friele posene er blitt? Blande sjokolade i? Like dyrt, men langt mindre sjokolade smak. Sjokolade pulver, eller O'boy? Er ikke utprøvd, men frykter at smaken blir/er for svak, om man ikke da pøser på, men regnestykket sikkert like dyrt som Friele poser?

 

Noen med erfaringer for sjokolade tillegg/smaksstoffer for kaffe traktering, og som har sterk sjokolade smak i seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har liten tro på oboy/nesquick eller vanlig sjokolade vor den del – dette blander seg fint i varm melk, men vil klumpe seg i vann. Hva med å prøve "rett i koppen"-pulver? Dette er jo beregnet på varmtvann. Toro solgte noen røde økonomipakker (bokser) på 3-400gr. før, vet ikke om de gjør det ennå.

Lenke til kommentar

Enig med sjoko pulver som lite hensiktsmessig, men det kom ikke godt nok frem, tilleggs stoffet legges SAMMEN med traktekaffen, oppi filteret, så renne både kaffe aroma og sjokkaromaen sammen gjennom filteret i det oppvarmede kaffe vannet. Sp. som reiser seg, er Toro produktet (om det er i salg i dag) sterkt nok konsentrert til å avgi den rette smaken?

 

Beløpsmessig, er det sikkert ikke noe å si om man bruker et slikt produkt. Skal sjekke litt i hylla i butikken.

Lenke til kommentar

41H3AtdNjIL._SL500_.jpg

 

Bruker du et par doser av denne forsvinner absolutt all kaffesmak. Det blir som å lage seg en kopp kakao istedet, ganske merkelig. Prøv å finn den på for eksempel Ebay eller kanskje hos Meny.

 

Alternativt invester i bedre kaffe, kvern bønner, bruk franskpresse, kjøp ferske bønner så oppdager du en helt annen side ved kaffe enn den sure og kjipe pulverkaffen.

Lenke til kommentar

Tja, hva skal man si?

 

Første, trådmekker spør etter kaffe med något attåt.

Te er dermed utelukkende, og minner meg om ikke å ha evnen til å kunne lese overskrifter :nei: .

 

Andre, det har aldri vært snakk om å lage sjokolade, ut av ferske flotte kaffebønner, ala Brend Hawaii, Blue Hawaii, eller Evergood sine kaffebønner. Smaken av sjokolade blir dermed et ørliten supplement til fyldig god kaffe smak, men det har aldri vært snakk om å lage sjokoladedrikk. Hvor står dette da?, og minner meg om ikke å ha evnen til å kunne lese overskrifter :hmm: .

 

Tredje, hvor stod det at jeg benyttet "billig skvip" hen? Jeg ber joher om objektive tips og råd, ikke subjektive meddelelser om hva jeg benytter, og som ikke medfører til riktigt oppfattelser, men er svevende antakelser. Jeb bruker selfølgelig førsteklasses bønner, kjøpt både på super'n eller på kaffe børshjørnet.

 

Jeg skrev jo: "Så kom jeg over en kaffe-kapselselger i en el-foretning. Han anbefalte SIRUP! Vel, jeg burde ha tenkt bedre, mtp. hvilken kaffe DET ble. I hvert fall ikke sjokolade smak, tross han sa MØRK sirup. Sirupen kom fort opp i hylla, for senere anvendelse til "kanel i svinger" og brød baking,etc. etc.", og minner meg om ikke å ha evnen til å kunne tråden :nei: .

 

Fjerde, antar at trådens opprinnelse ikke kan besvares på annen bedre/beste måte enn å sjekke ut det man finner ut, selv :yes:

 

Takker ærbødigst for flotte tips!

Lenke til kommentar

Poenget, var å lage saftig god kaffe (for kjennere, som kjenner igjen begrepet inne smaken av kaffesorter), men som hadde en ørliten "bi smak" av sjokolade. Men, ikke til Friele pose prisen. Rasping av 80 pst. sjokolade? Hva er poenget, når poenger er skrevet her? "Jeg har skrevet det før, og jeg skriver det ikke mer, sirup klisset kan man bare glemme! Udugelig"

 

De skribenter som nærmer seg noe med fornuft i, de skal jeg kommentere, de andre kan jo skrive i andre sosiale media, eller oprette andre og nye tråder.

Lenke til kommentar

Poenget, var å lage saftig god kaffe (for kjennere, som kjenner igjen begrepet inne smaken av kaffesorter), men som hadde en ørliten "bi smak" av sjokolade. Men, ikke til Friele pose prisen. Rasping av 80 pst. sjokolade? Hva er poenget, når poenger er skrevet her? "Jeg har skrevet det før, og jeg skriver det ikke mer, sirup klisset kan man bare glemme! Udugelig"

 

De skribenter som nærmer seg noe med fornuft i, de skal jeg kommentere, de andre kan jo skrive i andre sosiale media, eller oprette andre og nye tråder.

Jeg burde ikke svare, men jeg blir litt provosert. Du skriver i ditt første innlegg:

"Så, utfordringen er, hvordan fremskaffe trakte kaffe med sjokoladesmak, uten et så fordyrende ledd som Friele posene er blitt? Blande sjokolade i? Like dyrt, men langt mindre sjokolade smak. Sjokolade pulver, eller O'boy? Er ikke utprøvd, men frykter at smaken blir/er for svak, om man ikke da pøser på, men regnestykket sikkert like dyrt som Friele poser? Noen med erfaringer for sjokolade tillegg/smaksstoffer for kaffe traktering, og som har sterk sjokolade smak i seg"

 

Du forandrer forutsetningene fra "Noen med erfaringer for sjokolade tillegg/smaksstoffer for kaffe traktering, og som har sterk sjokolade smak i seg" Til å bli "Poenget, var å lage saftig god kaffe (for kjennere, som kjenner igjen begrepet inne smaken av kaffesorter), men som hadde en ørliten "bi smak" av sjokolade"

Det virker også at du kraftig har misforstått dette med sirup. Verken "kapselmannen" eller jeg har noen gang anbefalt deg å bruke bakesirup. Det vi snakker om er slike smakssirup som brukes i alle kaffebarene. Den er flytende og brukes ikke til baking.

Nå gjelder det deg:

"De skribenter som nærmer seg noe med fornuft i, de skal jeg kommentere, de andre kan jo skrive i andre sosiale media, eller oprette andre og nye tråder."

Endret av Tobias@Kristiansand
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget, var å lage saftig god kaffe (for kjennere, som kjenner igjen begrepet inne smaken av kaffesorter), men som hadde en ørliten "bi smak" av sjokolade. Men, ikke til Friele pose prisen. Rasping av 80 pst. sjokolade? Hva er poenget, når poenger er skrevet her? "Jeg har skrevet det før, og jeg skriver det ikke mer, sirup klisset kan man bare glemme! Udugelig"

 

De skribenter som nærmer seg noe med fornuft i, de skal jeg kommentere, de andre kan jo skrive i andre sosiale media, eller oprette andre og nye tråder.

 

Heimert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...