Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Audi A4 b5 1998 - Ulyd i venstre forhjul


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp skiftet drivknute på venstre forhjul, var en del ulyd(knakelyd) ved svinging i lav fart og gassing. Etter det har jeg ikke hatt noe problemer, men for noen dager siden kjørte jeg et lengre stykke på motorveien og la merke til en slags lignende lyd i venstre forhjul.

Dette kom da etter at bilen hadde fått varmet seg opp og lyden kommer når jeg kjører rundt 70 og oppover, det er en slags boblete lyd, ganske jevn takt med farten og den knaker ikke som drivknuten. Lyden forsvinner også etter at bilen har stått i ro over natta. Når jeg bremser legger jeg også merke til at noe er ujevnt.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart lyden helt korrekt desverre :)

 

Merk at jeg ikke har byttet det selv, men gjort det på et verksted.

Håper på at noen kan hjelpe meg å finne ut hva det er for noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endrer lyden seg når du svinger til høyre eller venstre? Da er det mulig det er hjullageret.

Har ikke lagt merke til noe særlig lydendring når jeg svinger, men skal høre godt etter i morgen.

Har også blitt byttet hjullager for noen måneder siden også, en dårlig jobb kanskje?

Lenke til kommentar

Ble de skiftet på VAG verksted eller et uavhengig? hvis de ikke har brukt rett moment kan man ødelegge lageret.

 

Er blitt gjort ordentlig :)

kjørte litt mer i dag og testet. Ujevnheten i bremsinga kommer ikke før bremsene har blitt varmet opp, men denne gangen kom ikke den klunkelyden jeg nevnte tidligere. Bilen dro heller ikke til venstre eller høyre under bremsing. Venstre bremseskive var også varmere enn den på høyre. Det er akkurat som om bilen går opp og ned, altså ikke ujevn bremsestyrke

Lenke til kommentar

Det er jo vanskelig å si, men hver gang jeg har hadd en ulyd som endrer seg etter farten så har det vært hjullager.

 

En klassisk metode er jo å ta tak midt oppe på hjulet å jokke ut å inn mot bilen. Det skal ikke være noe slakk.

 

Men hjullageret skal være bra dårlig før man merker noe med denne metoden. Men du kan jo prøve det innimellom å se om det blir slakk etter hvert. Da er det garantert hjullageret.

Lenke til kommentar

Symptomene stemmer omtrent 100% med det jeg hadde på min bil. Da var det en caliper som hang seg opp. Jo lengre jeg kjørte, jo varmere ble bremsene, og jo mer hang de.

 

Etter en lang tur på motorvei (1,5 mil) kjørte jeg rett inn på parkeringsplass, jekka opp hjulet og prøvde å snurre på det. Det satt dønn. Bremseskiva var også varm som en kokeplate.

 

Løsninga ble overhaling av caliper.

Lenke til kommentar

Symptomene stemmer omtrent 100% med det jeg hadde på min bil. Da var det en caliper som hang seg opp. Jo lengre jeg kjørte, jo varmere ble bremsene, og jo mer hang de.

 

Etter en lang tur på motorvei (1,5 mil) kjørte jeg rett inn på parkeringsplass, jekka opp hjulet og prøvde å snurre på det. Det satt dønn. Bremseskiva var også varm som en kokeplate.

 

Løsninga ble overhaling av caliper.

 

 

når du brukte bremsene opplevede du noe dårligere bremsekraft? Eller var det rett og slett risting?
Lenke til kommentar

Voldsom risting samt redusert bremsekraft på den siden som hang. Bilen trakk mot motsatt siden når jeg bremsa.

Okei :) tror kanskje det kan være noe med hjulet, sjekka og fylte riktig trykk i hjulene. Lyden ble dempet og nå kom lyden bare i lavere fart, og den forsvant nesten helt på motorveien. Merkelig..

Lenke til kommentar

Kanskje du burde få hjulet balansert på nytt?

 

Jeg leste enn plass at ideelt sett skal hjulene balenseres hver sessong, men det er jo ingen som gjør det selvfølgelig...

Skal høre på verkstedet i dag :)) håper det er problemet

Lenke til kommentar

Har nesten samme bil, bare litt nyere modell. Drivknute ble byttet ut og fikk ca. samme ulyd. Et skjold bakom bremseskiva tok litt bort i skiven.

Måtte bare bøye det litt inn/ut og lyden forsvant.

 

:)

Okei :D sitter å venter på svar fra verkstedet nå, det høres ut som en grei feil å rette opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...