Gå til innhold

Hvorfor blir en disk varm?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvorfor det er så stor forskjell på idle og load tempen på en harddisk. Det stakkars lesehodet kan da vel ikke lage så steike mye varme eller?

 

I dette tilfellet er det snakk om 15-20 grader i et godt lufta kabinett. Og disken står _alene_ uten noen disknaboer rett over eller under. Jeg kommer ikke til å si hva slags produsent dette er for å unngå at dette blir en søppeltråd ala AMD vs. Intel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke lesehodet som avgir varme, men motor, lagre og komponentene på printkortet.

 

Trekker en hardisk f.eks 20 watt så vil den også avgi 20 watt med varme, slik er nå det :)

ehhh!? tror nå ikke selv en varmeovn på 1500 watt vil klare å lage 1500 watt i varme,

så hvis en harddisk trekker 20 watt i strøm fra PSU så avgir den nok en del mindre i varme-energi, noe strøm går jo også bort til de faktiske funksjonene som å snurre motor og elektriske signaler.

Lenke til kommentar
Er ikke lesehodet som avgir varme, men motor, lagre og komponentene på printkortet.

 

Trekker en hardisk f.eks 20 watt så vil den også avgi 20 watt med varme, slik er nå det :)

ehhh!? tror nå ikke selv en varmeovn på 1500 watt vil klare å lage 1500 watt i varme,

så hvis en harddisk trekker 20 watt i strøm fra PSU så avgir den nok en del mindre i varme-energi, noe strøm går jo også bort til de faktiske funksjonene som å snurre motor og elektriske signaler.

hehee jau! ein varmovn som trekker 1500 watt vil gji 1500 watt effekt.

Kor blir energien av henn da vis det ikkje blir varme?

Kan du fortelle meg det?

Tilført strøm * volt = effekt eller varme.

 

Harddisker mekker varme pga den roterer... osv... eg kunne dette ein gang i tiden. Kjenn berre på cd'r som har stått lenge og surra i dvdromen din... dei også blir varme...

 

 

ergo ALL det effekten (watt) som du stapper inni pc'n din blir gjort om til varme... det er kun ein brøkkdel som går bort til andre ting, men seinere vil den brøkkdelen også bli til varme!

Lenke til kommentar
han fortalte jo deg at energien går til å dra skivene rund +  å slikt, sef gir den ikke 20w varme da.

Dette er helt elementær fysikk. Tilfører du 20W til en harddisk så vil den avgi 20W nettopp fordi den forbruker 20 joule/sekund. Den vil avgi dette i form av termisk energi og bevegelesenergi (små vibrasjoner) som drevet lager, men til syvende og sist vil all tilført energi gå over til varme.

 

Energi forsvinner ikke, den går over til andre former. Hiver du en stein ned i bakken så vil energien steinen hadde i form av kinetisk energi (bevegelesenergi) gå over til varme, under sammenstøtet med bakken.

 

Grunnen til at en harddisk blir varmere når den jobber iforhold til idle er fordi komponentene på printkortet jobber mer og elektromagneten på søkearmen vil utvikle varme når den får tilført strøm under jobbingen.

Lenke til kommentar
Er ikke lesehodet som avgir varme, men motor, lagre og komponentene på printkortet.

 

Trekker en hardisk f.eks 20 watt så vil den også avgi 20 watt med varme, slik er nå det :)

ehhh!? tror nå ikke selv en varmeovn på 1500 watt vil klare å lage 1500 watt i varme,

så hvis en harddisk trekker 20 watt i strøm fra PSU så avgir den nok en del mindre i varme-energi, noe strøm går jo også bort til de faktiske funksjonene som å snurre motor og elektriske signaler.

Den er energien som disken trekker vil jo ikke bli brukt opp - dette er grunnleggende fysikk folkens. Den energien som f.eks. motoren i harddisken trenger å spinne vil ikke bli brukt opp eller bli borte i prosessen, den vil kun gå over i en annen form: varmeenergi...

Lenke til kommentar
Er ikke lesehodet som avgir varme, men motor, lagre og komponentene på printkortet.

 

Trekker en hardisk f.eks 20 watt så vil den også avgi 20 watt med varme, slik er nå det :)

ehhh!? tror nå ikke selv en varmeovn på 1500 watt vil klare å lage 1500 watt i varme,

så hvis en harddisk trekker 20 watt i strøm fra PSU så avgir den nok en del mindre i varme-energi, noe strøm går jo også bort til de faktiske funksjonene som å snurre motor og elektriske signaler.

Helt riktig, det vil ALLTID være effekttap i et elektrisk apparat. Mesteparten av effekten skal gå med til rotering av disken og bevegelse av lesehoder, deretter får du kinetisk energi inne i disken, du får kanskje litt utenfor også, i form av risting, og så til slutt varme, som godt kan være en del, men ikke 100 % av effekt inn..

Lenke til kommentar
Jeg kan vel også skyte inn at en del av energien blir til lydenergi. Men summa summarum så blir det ([energi inn] = [energi ut]). Bare at [energi ut] ikke nødvendigvis er i samme form som [energi inn].

ergo du får ikke 20 watt varme av 20 watt elektrisk energi inn på en harddisk,

grunnet generelt effekttap, prdouksjon av lyd og sånt.

 

så mitt poeng er da at watt ut iform av varme vil bli <20 watt

 

 

ok?

Lenke til kommentar

Roskov; Men så var varmeovnen på 1500 watt et svært dårlig eksempel for å poengtere det du mente. En tradisjonell olje-ovn produserer verken mye støy eller har noen betydelig mekanisk bevegelige deler, ergo så produserer den akkuratt 1500 watt i form av varme rett ut ifra ovnen :)

 

Den 20 watt hardisken produsere ca etter min mening 19,99 watt varme rett fra harddisken, mens den resterende bevegelses energien (0,01 W) forsvinner inn i kabinettet og veggene på rommet.

Lenke til kommentar

må meg nok si meg enig med Hondaen, selv om det kan være lett å missforstå, all energi fra harddisken går tilslutt over i varme-energi, men det gir ikke 20watt effekt, den bruker 20 watt til motoren, som avgir varme og viberasjoner, viberasjoner avgir varme...

blir stoppet av lufta eller vegger, og lager viberasjoner, som lager varme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...