Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Avidi Bredbånd, Deling gjør jeg noe ulovlig ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har bredbånd fra avidi. Jeg har siden april 2002 delt internett linjen mellom to pc`er ved hjelp av en switch.. altså modem->switch-> pc`er. Men med alle postene som det blir annbefalt router blir jeg litt tvilsom, gjør jeg noe ulovlig ? har aldri hørt noe fra avidi så jeg sover egentlig godt, men er litt små nervøs..

Så drar jeg ned en ip for mye eller går alt sånn som det skal ?`

 

håper på svar?

 

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har bredbånd fra avidi. Jeg har siden april 2002 delt internett linjen mellom to pc`er ved hjelp av en switch.. altså modem->switch-> pc`er. Men med alle postene som det blir annbefalt router blir jeg litt tvilsom, gjør jeg noe ulovlig ? har aldri hørt noe fra avidi så jeg sover egentlig godt, men er litt små nervøs..

Så drar jeg ned en ip for mye eller går alt sånn som det skal ?`

 

håper på svar?

 

mvh

Joakim T

Jeg deler også en Avidi linje på flere pcer med en switch, hvis det er ulovlig så de finner jo ikke ut av det hvis du ikke sier det til dem da ;)

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det ikke lov å dele bredbånd på flere PC'er i huset, men på en annen side er det umulig for dem å sjekke dette uten å komme hjem til deg: de driter i det.

Dette er vel feil, ISP kan skjekke hvor mange PCer(rutere) som er hjemme hos deg.

Det er noe som heter TTL (Time To Leave) som teller ned hver gang du sender en pakke igjennom en ruter, når du bruker en switch eller en ruter for mye så blir verdien på TTL lavere og hvis de leser av TTL(som de sikkert ikke gjør) kan de oppdage deg.

 

Det er endel ISPer i USA som leser av TTL for å forhindre at du bruker mer enn 1 PC.

Lenke til kommentar

xP4nD: men hvordan er det mulig for dem å skille en hardware gateway mot en PC?

du mener sikkert Time To Live. TTL har en verdi av 1 hele tiden.

Hvis du mente stack fingerprinting, så blir det også rimelig ubrukelig hvis maskinene kjører samme OS. Høyst usannsynelig at de vil sjekke PAT ved å port sniffe, sjekke destinasjons porter og sammenligne.

Vennligst forklar litt mer

Lenke til kommentar

Kan fortelle litt her.

Du kan dele internett så mye du vil. Det Avidi ikke vil er at man skal dele med flere hustander, er ofte at det kommer da telefoner fra folk som ringer og sier de ikke kommer på nett eller har hastighetsproblemer og så er de ikke den faktiske kunden eller har ikke tilgang til modemet.

 

 

Synest det er tåpelig med ISPer som tar betaling for å koble til fleire maskiner. Det er jo samme hastigheten som blir delt på maskinene.

 

Seph - Grunnen at de tar betaling er at det koster med offentlige IP adresser og der er RIPE veldig kresne på å dele ut flere. Men bruk en ruter og problemet er løst ;)

 

 

Håper dette ga svar på det dere lurte på ... Natta, nå skal jeg sove...

Lenke til kommentar
Kan fortelle litt her.

Du kan dele internett så mye du vil. Det Avidi ikke vil er at man skal dele med flere hustander, er ofte at det kommer da telefoner fra folk som ringer og sier de ikke kommer på nett eller har hastighetsproblemer og så er de ikke den faktiske kunden eller har ikke tilgang til modemet.

 

 

Synest det er tåpelig med ISPer som tar betaling for å koble til fleire maskiner. Det er jo samme hastigheten som blir delt på maskinene.

 

Seph - Grunnen at de tar betaling er at det koster med offentlige IP adresser og der er RIPE veldig kresne på å dele ut flere. Men bruk en ruter og problemet er løst ;)

 

 

Håper dette ga svar på det dere lurte på ... Natta, nå skal jeg sove...

så jeg gjør ikke noe ulovlig ?

Lenke til kommentar

så jeg gjør ikke noe ulovlig ?

nei, det vil jeg ikke påstå. du vet jo ikke bedre sånnsett. ;)

Hadde du ringt Avidi og fått meg eller noen andre her så hadde ingen gjort noe med det.

Iflg forklaringen din så virker det som du bor i Oslo/Bærum/Oppegård området, her er det byttet modemer til ny plattform og nå i startfasen så gir dem flere IP'er, men på sikt så skal de bli som resten av modemene at de gir kun en. Bor du ikke her så ville jeg bare si at du er heldig.

 

Selv så har jeg Adsl fra BlueCom og har trekkt opp til 7 IP adresser . No Problemo!

Lenke til kommentar
Det er noe som heter TTL (Time To Leave) som teller ned hver gang du sender en pakke igjennom en ruter, når du bruker en switch eller en ruter for mye så blir verdien på TTL lavere og hvis de leser av TTL(som de sikkert ikke gjør) kan de oppdage deg.

 

Det er endel ISPer i USA som leser av TTL for å forhindre at du bruker mer enn 1 PC.

Høres jo helt vanvittig ut! Det er jo feks. fullt mulig å koble opp en ruter med kun én tilkoblet PC. TTL vil ikke kunne si noe om hvor mange PC'er som faktisk er koblet til ruteren. Kanskje vil noen ha en ruter koblet til PC'n sin pga. firewall, WLAN,etc. Så dette vil da ifølge disse ISP'ene være forbudt? Dersom ISP'n min hadde drevet med slike idiotiske påfunn hadde jeg skiftet ISP så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Så lenge alle maskinene har samme IP utad, er det greit.

 

Jeg har også linje fra Avidi, deler det med en router... Av alle var det faktisk Avidi SELV som anbefalte detfremfor sin løsning til 70 rkoner mnd(eller noe i den duren!)!

Jøsses, det må jeg si :wow:

Deler også med en router, og det fungerer fin-fint.

Rett etter at jeg kjøpte routeren hadde jeg imidlertid glemt å endre mac-adressen på routeren til den samme som mac-adressen på nettverkskortet.

Forbindelsen min ble da stengt for routeren.

Etter at jeg endret adressen fungerte det bra igjen.

 

Har aldri skjønt det som noe annet enn at det du gjør er ulovlig.

Bruker du en switch så legger du jo beslag på flere ip-er, mens du bare bruker én hvis du har en router.

 

Begge deler er jo like ulovlige, men den ene finner de ut av, den andre gjør de ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...