Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Avidi Bredbånd, Deling gjør jeg noe ulovlig ?


Anbefalte innlegg

så jeg gjør ikke noe ulovlig ?

nei, det vil jeg ikke påstå. du vet jo ikke bedre sånnsett. ;)

Hadde du ringt Avidi og fått meg eller noen andre her så hadde ingen gjort noe med det.

Iflg forklaringen din så virker det som du bor i Oslo/Bærum/Oppegård området, her er det byttet modemer til ny plattform og nå i startfasen så gir dem flere IP'er, men på sikt så skal de bli som resten av modemene at de gir kun en. Bor du ikke her så ville jeg bare si at du er heldig.

 

Selv så har jeg Adsl fra BlueCom og har trekkt opp til 7 IP adresser . No Problemo!

bor i oppgård... betyr dette at ejg kna vente avidi på døra ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge alle maskinene har samme IP utad, er det greit.

 

Jeg har også linje fra Avidi, deler det med en router... Av alle var det faktisk Avidi SELV som anbefalte detfremfor sin løsning til 70 rkoner mnd(eller noe i den duren!)!

Jøsses, det må jeg si :wow:

Deler også med en router, og det fungerer fin-fint.

Rett etter at jeg kjøpte routeren hadde jeg imidlertid glemt å endre mac-adressen på routeren til den samme som mac-adressen på nettverkskortet.

Forbindelsen min ble da stengt for routeren.

Etter at jeg endret adressen fungerte det bra igjen.

 

Har aldri skjønt det som noe annet enn at det du gjør er ulovlig.

Bruker du en switch så legger du jo beslag på flere ip-er, mens du bare bruker én hvis du har en router.

 

Begge deler er jo like ulovlige, men den ene finner de ut av, den andre gjør de ikke...

LOL *grin* - Du kunne bare restartet modemet så går han IP til nye MAC addr. Så hadde du slippet det med å endre MAC på ruteren

 

Ruter er lov, switch er lov... Det ligger et sperre i modemet så sannt man ikke har multi. Jeg anbefaler faktisk kunden ruter istedenfor Multi hvis de skal ha flere pc'er. Saken er enkel. Hender ofte at man får tildelt IP'er som ligger på forskjellige SUBnet og da går ikke trafikken mellom maskinenen så veldig fort akuratt... ut gjennom modem og tilbake igjen.

Multi er kun for de som absolutt vil ha Public IP'er spørr du meg. Og kundene blir veldig glad for den infoen, tanken på at man tjener inn den ruteren på noen få mnd'er...

 

Joakim87 - Du vil nok neppe få dem på døra. Eneste vi har stengt noengang pr idag som jeg vet om er folk med virus (etter advarsel vel og merke) og de som sitter med P2P meg full blås på share ( ytterst få ).

Så Joakim87, som sagt... alle modem i oppegård/oslo/bærum deler nå ut flere IP'er, kos deg med dem mens du kan... for på sikt så skal de rettes på slik at de kun leverer 1 IP.

Lenke til kommentar

Vice: eh...nei. må jeg mate det inn med teskje?

PC -> sender pakke(TTL=1) -> pakke når router(TTL=TTL-1) -> sender pakke videre(TTL=TTL+1) -> pakke når målet(TTL=TTL-1) -> TTL får da en verdi av 0 og blir derfor droppet av nettverket. hva tror du ville skjedd hvis TTL ikke fantes?

Lenke til kommentar
Vice: eh...nei. må jeg mate det inn med teskje?

PC -> sender pakke(TTL=1) -> pakke når router(TTL=TTL-1) -> sender pakke videre(TTL=TTL+1) -> pakke når målet(TTL=TTL-1) -> TTL får da en verdi av 0 og blir derfor droppet av nettverket. hva tror du ville skjedd hvis TTL ikke fantes?

Vel noe må være alvorlig feil med teskje'ene dine. Du mener altså at TTL bare er en indikator som brukes for at ruteren din skal klare å droppe pakken når den har kommet frem til målet sitt?

Hva er poenget med dette? Ruteren er jo ikke så dum at den fortsetter å sende pakker som har sin egen IP addresse i destination-feltet.

En ruter adderer aldri noe til TTL verdien i pakken. Den subtraherer bare.

Kan enkelt bevises med Ping kommandoen:

Eks. 1:

Desto lengre unna maskinen du pinger er, desto lavere er TTL nummeret i pakken når den kommer frem til målet.

 

Pinging www.vg.no [193.69.165.20] with 32 bytes of data:

Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=342ms TTL=245

 

Pinging www.yahoo.com [216.109.118.64] with 32 bytes of data:

Reply from 216.109.118.64: bytes=32 time=599ms TTL=48

 

Eks. 2:

Bruk "tracert" kommandoen til å telle antall hopp til en bestemt server. Sett så TTL til "antall hopp-1" når du pinger. Da vil du se at ping pakkene aldri når fram til serveren.

feks.:

 

ping www.vg.no -i 11

Reply from 193.75.3.1: TTL expired in transit.

 

Øk TTL slik at TTL=antall hopp, voila plutselig når pingen fram..

 

ping www.vg.no -i 12

Reply from 193.69.165.20: bytes=32 time=69ms TTL=245

 

Noe å tenke på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...