Gå til innhold

Single med stor gjeld burde bo sammen


kaeksen

Anbefalte innlegg

Å dele på utgifter er en fin måte og bli kvitt gjeld på.

 

Ka folk syns om dette forslaget? Kan det utvikles. Feks mange single med gjeld leier alle seg inn på kollektiv.

 

Dette kunne passe de med "såvidt at jeg klarer meg"

 

PS: EKSEMPLET GJELDER IKKE FOR DE SOM ER AVHENGIG AV BOSTØTTE.

Endret av kaeksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange personer som har opparbeidet seg for mye gjeld under samme tak? Høres ut som en dårlig ide spør du meg:)

Kan jo hende det, men hvis man regner på det er det masse og spare med og bo sammen.

 

I feks ei leil til 6000 (la oss ta utgangspunkt i at det betaler en gjeldsslave uannsett for ei leilighet), kan man da spare 3000.- i mnd bare i boutgifter..

Når det gjelder mat så er det mye lettere og koseligere og lage mat når man er flere. Og det blir mye billigere og enn ferdigretter også videre som mange single benytter seg av. Der kan man lett spare 500-1000 mnd.

 

Så til nå har man spart 3500-4000.- mnd som kommer godt med når man skal betale ned gjelda.

 

Så kan man jo tenke ut andre plasser man kan spare, feks dele på bil utgifter. Hvis man vanligvis har bil.

 

Kom inn med så mange tips som mulig, hvor man kan spare penger i en slik husholdning!

Lenke til kommentar

De ble jo gjeldsslaver av en grunn.

Har man plutselig sett lyset og skal fikse det opp stiller de kanskje litt sterkere en om de bare flytter sammen for å spare.

 

Det går vel under samme kategori som at det er dyrt å være singel , selv uten gjeld.

Ikke for og bare spare, men for og betale gjelda ned mye fortere. Kanskje for noen er det nesten eneste løsning, hvis de har kjørt sæ skikkelig på bar bakke.

Lenke til kommentar

Man kan isåfall motivere hverandre, kjøpe inn mat felles og planlegge.

I er tandom kolektiv kanskje de fyrer for kråkene og ber deg på fillett-middag og deler regningen osv.

 

Ser mulighetene om alle har samme tankegang.

Mulig kollektiv ikke var en god tanke. Men veldig enig med deg i motivering, planlegge slikt i lag, det gir styrke, mange trenger det.

Utrolig kor mange egentlig som har gjeldsproblemer i norge. Noe burde gjøres.

 

Ved og bo sammen kan faktisk tiden halveres for tilbakebetaling av gjelda.

Endret av kaeksen
Lenke til kommentar

Har testet det ut selv, kommer helt ann på hvordan personen er. I mitt tilfelle hjalp jeg 2 stykker i 1 år tilsammen. Det gikk veldig fint. Begge fikk kontroll over økonomien, og styr på livene sine. Av og til skal det ikke mere til.

Ingen vits i og være pessimistisk, da kommer man ingen vei :green:

Lenke til kommentar

Det finnes jo masse oppegående mennesker som kan hjelpe/motivere. De trenger ikke engang være syltet ned igjeld selv. Cluet er og hjelpe andre.

Hadde vært kult og starte en trend.

Kjedet meg aldri det året som jeg hjalp. Vi fant på mye morsomt ilag, og man var ikke lengre så ensom, mange er det.

Vurderer og hjelpe flere. Disse 2 jeg hjalp før var kompiser. Så vet ikke hvordan det ville ha blitt med totalt ukjente mennesker. Må vel ta ett par forhåndsregler før man starter.

Eneste dumme er litt mangel på privatliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn får man redusert bostøtte om man bor i kollektiv, så det må tas med i beregningen. Har ikke gjeld utover studielånet, men kunne godt tenkt meg å bo sammen med en venn eller to i en litt større leilighet/rekkehus for å spare penger - men det jeg evt tjener på dette spises opp av bostøtten som reduseres/forsvinner.

Jeg har bodd på hybel og delt kjøkken med folk i noen år... kan ikke huske at det var noe felles med maten noen gang. Fellesmiddager er nok en utopi, med mindre man har lik smak og går hardt inn for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn får man redusert bostøtte om man bor i kollektiv, så det må tas med i beregningen. Har ikke gjeld utover studielånet, men kunne godt tenkt meg å bo sammen med en venn eller to i en litt større leilighet/rekkehus for å spare penger - men det jeg evt tjener på dette spises opp av bostøtten som reduseres/forsvinner.

 

Jeg har bodd på hybel og delt kjøkken med folk i noen år... kan ikke huske at det var noe felles med maten noen gang. Fellesmiddager er nok en utopi, med mindre man har lik smak og går hardt inn for det.

Kollektiv er som regel billigere å leie, ihvertfall de jeg vet om her jeg kommer fra. Ligger på leiepriser for hybel, når det er hybel pluss delt kjøkken, bad, og stue. Bodde i 2001-2006 i bokollektiv for 3000.- mnd (soverom 20kvm) med 200kvm fordelt på det andre, som alle kunne bruke, var utrolig koselig, og masse artige diskusjoner..

Når det gjelder mat kan man lett diskutere det og sette opp menyer for uka eller mnd.. Masse og spare.

Endret av kaeksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...