hael Skrevet 26. april 2015 Rapporter Del Skrevet 26. april 2015 på oppgave b har jeg bare generate til29+ til39,... hva gjør jeg videre? noen som vil sammenligne svare send pm? Skriv inn i kommandofeltet; Generate potlaan = (til29+til39) Da har du opprettet variabelen potlaan, bestående av de to variablene til29 og til39. Hvis du er i tvil om du har fått riktig, kan du enkelt kontrollere ved å legge sammen f.eks verdiene for observasjon nr 5, både hos til29 og til39. Da får du verdien for observasjon nr 5 i potlaan. Skjønte du:)? unnskyld at jeg spør igjen, men i kommandoen får jeg generate potlaan=(til29+til39) på stataen den er grei da stå det i svart som vil si at det er korrekt. det jeg lurer på er hva skal jeg skrive videre i a har man jo satt inn modellen og deretter regress osv... jeg skjønner det bare ikke man må jo ha en løsning på både A og B Løsningen på B er å opprette variabelen potlaan slik som du har gjort I C skal du estimere igjen, og da trenger du variabelen fra B. Lenke til kommentar
Misslucky Skrevet 26. april 2015 Rapporter Del Skrevet 26. april 2015 åh tusen takk da har jeg gjort det rette kan du forklare meg oppgave F? liksom hele i? ii? osv Lenke til kommentar
hael Skrevet 26. april 2015 Rapporter Del Skrevet 26. april 2015 åh tusen takk da har jeg gjort det rette kan du forklare meg oppgave F? liksom hele i? ii? osv Bare hyggelig Hva i F er det du lurer på? Alle variablene er der, så du trenger bare utføre regresjonen (reg m2pris...) Lenke til kommentar
Misslucky Skrevet 26. april 2015 Rapporter Del Skrevet 26. april 2015 altså i E skriver man bare formelen akkurat som i B,,, og videre i F estimere man ved å skrive reg m2pris? hva med de ii) iii) ? Lenke til kommentar
hobbystudent Skrevet 26. april 2015 Rapporter Del Skrevet 26. april 2015 Oppgave D Gjøres den slik: skriver i kommandofeltet: gen Inomsetninger = In(omsetninger) --> enter gen Inpotlaan = In(potlaan) --> enter gen Ininnbtot = In(innbtot) --> enter Blir det riktig? Er det hele oppgave D? Lenke til kommentar
krim94 Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Hei! Er det noen som vet hvordan de forskjellige histogrammene er fordelt? Lenke til kommentar
Misslucky Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Når vi skal estimere første modell i F: skal man da bare huke av for "suppress constant term", og sette m2pris som den avhengige variabelen, og la vinduet for de uavhengige variablene stå tomt? er dette hele oppgave F...? hva med ii? Lenke til kommentar
olevidar Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Når vi skal estimere første modell i F: skal man da bare huke av for "suppress constant term", og sette m2pris som den avhengige variabelen, og la vinduet for de uavhengige variablene stå tomt? er dette hele oppgave F...? hva med ii? Du kan gå inn på "Statistics -> Linear models and related -> Linear regression" og gjøre det der, evt bruke kommandoene nedenfor ii) reg m2pris omsetninger iii) reg m2pris potlaan iv) reg m2pris d80000 v) reg m2pris omsetninger potlaan d80000 Lenke til kommentar
kiise Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Når vi skal estimere første modell i F: skal man da bare huke av for "suppress constant term", og sette m2pris som den avhengige variabelen, og la vinduet for de uavhengige variablene stå tomt? er dette hele oppgave F...? hva med ii? Du kan gå inn på "Statistics -> Linear models and related -> Linear regression" og gjøre det der, evt bruke kommandoene nedenfor ii) reg m2pris omsetninger iii) reg m2pris potlaan iv) reg m2pris d80000 v) reg m2pris omsetninger potlaan d80000 Er det riktig å huke av "suppress constant term" i oppgave F i), eller skal man ikke gjøre det? Lenke til kommentar
olevidar Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Når vi skal estimere første modell i F: skal man da bare huke av for "suppress constant term", og sette m2pris som den avhengige variabelen, og la vinduet for de uavhengige variablene stå tomt? er dette hele oppgave F...? hva med ii? Du kan gå inn på "Statistics -> Linear models and related -> Linear regression" og gjøre det der, evt bruke kommandoene nedenfor ii) reg m2pris omsetninger iii) reg m2pris potlaan iv) reg m2pris d80000 v) reg m2pris omsetninger potlaan d80000 Er det riktig å huke av "suppress constant term" i oppgave F i), eller skal man ikke gjøre det? Nei, det skal man ikke gjøre. "Suppress constant term" betyr at man fjerner konstanten, i dette tilfellet B1. Skulle du estimert modellen "m2pris = B2Omsetninger + u" må man huke av suppress constant term for å fjerne B1. Lenke til kommentar
Misslucky Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 På oppgave A når vi hr fått diagramebe skal vi skeive regress m2pris osv ellee skal nan skrive summarize m2pris Lenke til kommentar
imsdal1 Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Hei! Kan noen fortelle meg hvordan det er ifht lisensen til stata? hvor finner jeg den informasjonen? På forhånd takk Lenke til kommentar
vtst Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Hei! :-) Kan noen forklare meg hvor jeg finner en oversikt over hva disse utregningene betyr? Skjønner at Coef. = koeffisient Std. Err. = standaravvik Hva betyr _cons? Hva betyr SS, df, MS, Root MSE, p>l t l ? Lenke til kommentar
Alexgalaxy Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Hei alle sammen! Takk og lov for jeg fant denne tråden! Jeg er dessverre totalt lost i dette Stata programmet... Kan noen være så snille å forklare oppgave B for meg? "Lag en ny variabel lik til29 + til39. Du kan kalle den nye variabelen for potlaan, dvs. potensielle låntakere, for ˚å indikere at de fleste førstegangsl˚anerne antas å tilhøre denne aldersgruppen" og gjerne forklare meg hvordan jeg kan bergne modeller i oppgavene C og D? B: Data --> create or change data --> create new variable: Variable name = potlaan og specify a value or an expression = til29+til39 Er dette hele svaret på oppgave B? Jepp:-) Lenke til kommentar
Elsa Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Hej, någon som brukar MAC och får alla beräkningar från Stata till ett Word dokument? Lenke til kommentar
Alexgalaxy Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Er m2priser.xls tverrsnitt data? Lenke til kommentar
Rungne Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Når jeg legger inn dataen i Stata blir alle tallene i kolonnene "smaahusm2pris" og "blokkleilighetm2pris" røde, betyr ikke dette at det er noe galt? hvis om, hvordan fikser man dette? Lenke til kommentar
student055 Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Er m2priser.xls tverrsnitt data? ja Lenke til kommentar
student055 Skrevet 27. april 2015 Rapporter Del Skrevet 27. april 2015 Hei! :-) Kan noen forklare meg hvor jeg finner en oversikt over hva disse utregningene betyr? Skjønner at Coef. = koeffisient Std. Err. = standaravvik Hva betyr _cons? Hva betyr SS, df, MS, Root MSE, p>l t l ? cons_ = konstantleddet, altså B1 SS = sum of squares df = degrees of freedom, altså frihetsgradene Root MSE = standardfeilen til den estimerte regresjonen, altså SER=roten av RSS/(n-k) MS=ESS, equal sum of squares men siste er p-verdi Lenke til kommentar
elimt Skrevet 28. april 2015 Rapporter Del Skrevet 28. april 2015 Når jeg legger inn dataen i Stata blir alle tallene i kolonnene "smaahusm2pris" og "blokkleilighetm2pris" røde, betyr ikke dette at det er noe galt? hvis om, hvordan fikser man dette? Jeg regner med du har komma som tusenskiller? Det skal være punktum istedenfor, så hvis du retter på det skal det bli ok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå