Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

 

- Histogrammet til m2pris , er det skjevfordelt oppover eller normalfordelt?

 

- Har noen funnet ut hvilke nivåer de forskjellige er på? 

 

Kommunenavn-nominalnivå

m2pris -forholdstallnivå

Blir litt usikker på de andre..

omsetninger er forholdstallsnivå

 

de to siste er vell intervallnivå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

- Histogrammet til m2pris , er det skjevfordelt oppover eller normalfordelt?

 

- Har noen funnet ut hvilke nivåer de forskjellige er på? 

 

Kommunenavn-nominalnivå

m2pris -forholdstallnivå

Blir litt usikker på de andre..

omsetninger er forholdstallsnivå

 

de to siste er vell intervallnivå?

 

det er det jeg også tror, skjønner ikke helt hva det nullpunktet er

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Är det någon som har kommit till de 2 sista uppgifterna? 

 

Jag undrar om det finns en möjlighet att han har skrivit fel, och att den nya variabeln skall vara lik residualerna till uppgift V, och inte till uppgift IV som han har skrivit. I de andra examensuppgifterna är det alltid den sista uppgiften som är "grunden" för den nya variabeln.

 

I tillägg är ju uppgift I v) mycket mer lik den i K än vad I iv) är.

 

Någon som är med mig, eller är jag helt ute och cyklar? :)

Det samme lurer jeg på, ser at på tidligere eksamens case er det den siste vi skal bruke, jeg sender en mail til foreleser.

 

Fint. Vill du säga ifrån om du får svar? :)

 

Selvsagt:-) Litt for risky å ta med 2 svar ja, hehe.

 

Men samtidig da så sa han igår at man ikke kan spørre angående selve eksamens oppgave... så jeg vet ikke om det er utenfor eller innenfor den sonen der da.

 

Men er jo forsåvidt kun er spørsmål om det skal stå iv eller v så det burde være forsvarlig å svare på de

 

 

 

 

 

 

Är det någon som har kommit till de 2 sista uppgifterna? 

 

Jag undrar om det finns en möjlighet att han har skrivit fel, och att den nya variabeln skall vara lik residualerna till uppgift V, och inte till uppgift IV som han har skrivit. I de andra examensuppgifterna är det alltid den sista uppgiften som är "grunden" för den nya variabeln.

 

I tillägg är ju uppgift I v) mycket mer lik den i K än vad I iv) är.

 

Någon som är med mig, eller är jag helt ute och cyklar? :)

Det samme lurer jeg på, ser at på tidligere eksamens case er det den siste vi skal bruke, jeg sender en mail til foreleser.

 

Fint. Vill du säga ifrån om du får svar? :)

 

Selvsagt:-) Litt for risky å ta med 2 svar ja, hehe.

 

Men samtidig da så sa han igår at man ikke kan spørre angående selve eksamens oppgave... så jeg vet ikke om det er utenfor eller innenfor den sonen der da.

 

Men er jo forsåvidt kun er spørsmål om det skal stå iv eller v så det burde være forsvarlig å svare på det.

 

Sant det! Samtidig så samstemmer jo ikke oppgave K med oppgave J uansett 

 

 

Hvordan gjør man det når man skal bruke iv) da egentlig? 

 

 

 

Jeg vil tippe at vi må stå på modell iv i stata (regress lnm2pris d80000) og deretter statistics --> postestimation --> prediction residuals etc... Altså, akkurat det samme som i oppgave G, bare at vi lager og bruker uhatti og uhatti^2. Deretter estimere oppgave K på helt vanlig måte.

 

Men jeg blir selvsagt veldig usikker når det er modell iv og ikke v vi skal bruke...

 

Ser ikke ut til at Genaro gidder å svare, så hvis noen vet hva som er riktig er det fint om dem poster dette.

 

Hva mener du med at "vi må stå på modell iv i stata".. jeg blir helt forvirret av dette..

Lenke til kommentar

Jeg tror det er et "lure" spørsmål, altså at det er tilfelle at vi skal lage den nye variablen fra iv. Så da det første vi skal gjøre er å estimere modellen iv), og deretter postestimation --> predictions, residuals --> og så, lager vi den nye variablen uhatti2, og at vi så estimerer modell v)...

Lenke til kommentar

 

 

 

hei! på case oppgave D! når man skal estimere modellene med ln, må man først lage to nye variabler: ln(omsetninger) og ln(potlaan)

skriver man da ln(omsetninger) i variable name og lnomsetninger i specify a value?

eller er det ikke så viktig med de parantesene?

du bare legger inn:

 

gen lnomsetninger=ln(omsetninger) 

og gjør det samme med hver variabel

 

så da setter vi inn "gen lnomsetninger" i variable name og "ln(omsetninger)" i specify a value? :)

 

først må du lage ln-variabler så du legger inn:

gen lnomsetninger=ln(omsetninger)

gen lnpotlaan=ln(potlaan)

gen lninnbtot=ln(innbtot)

 

så kan du legge inn disse nye variablene, lninnbtot i dependent variable og de to andre ln-variablene i independen variable i linear reg

 

så på D i:) blir det lninnbtot i dependent variable og lnomsetninger i independent variable ? 

Lenke til kommentar

Når man snakker om dummyfellen, der hvor man ikke kan inkludere konstantleddet og alle dummy variablene, har vi bare en dummy variabel i vårt tilfelle? d80000 

 

i oppgave I iv) er jo både konstantleddet og d80000 med. har noen noe greie på dette? :)

d80000 er ikke en kvalitativ forklaringsvariabel, fordi den ikke er på nominalnivå.. dersom det hadde vært tilfelle, og dummyvariabelen hadde hatt to verdier, kunne vi maksimalt ha inkludert m-1 dummy-variabler hvis vi i tillegg hadde inkludert B1. Eller????

Lenke til kommentar

hei kan noen av dere forklare fremgangsmåten for B ?  har prøvd flere ganger men funker ikke på denne måten ..

 Data--->create or change data---->create new variable---> variable name ---> potlaan og i specify a value or expression skrev jeg "potlaan==til29+til39 og ok.. har også prøvd på andre måter men hjelper ikke. Jeg vil gjerne vite hva skal jeg skrive i specify a value or an expressions området..

 

 

Takk på forhånd  :)

Lenke til kommentar

hei kan noen av dere forklare fremgangsmåten for B ?  har prøvd flere ganger men funker ikke på denne måten ..

 Data--->create or change data---->create new variable---> variable name ---> potlaan og i specify a value or expression skrev jeg "potlaan==til29+til39 og ok.. har også prøvd på andre måter men hjelper ikke. Jeg vil gjerne vite hva skal jeg skrive i specify a value or an expressions området..

 

 

Takk på forhånd  :)

I variable name skal du skrive: potlaan, og for "specify a value or expression" skal du ikke skrive "potlaan", du skal bare skrive: til29+til39

Lenke til kommentar

 

 

 

på oppgave B, noen som fikk disse tallene? Altså vis man ser fra nr1. og nedover.

 

potlaan

7232
3241
4620
6148
6162

 

Jeg fikk disse:

potlaan

7376
7651
13236
18777
3700

 

Hvor leser jeg av disse tallene?? 

 

I data editoren (ed)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

på oppgave B, noen som fikk disse tallene? Altså vis man ser fra nr1. og nedover.

 

potlaan

7232
3241
4620
6148
6162

 

Jeg fikk disse:

potlaan

7376
7651
13236
18777
3700

 

Hvor leser jeg av disse tallene?? 

 

I data editoren (ed)

 

jeg fikk potlaan

potlaan

7376
7651
13236
18777
3700
2715
Lenke til kommentar

 

Hei, i oppgave H hvor man skal beregne "u 2 i = A1 + A2omsetningeri + A3potlaani + A4d80000i + wi"

 

Vil venstrevariabelen være uhattf2 også lurer jeg på om A1 vil være det samme som B1?  

 

Ja det skal du :)

 

Takk :-D Gjorde det før du svarte, men godt med en bekreftelse :-) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...