Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

SiT tok støvsugeren


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Ja, det er så trist som tittelen sier. Bor på kollektiv gjennom SiT der alle 4 av hybelene har teppe på gulvet, og for noen dager siden kom SiT innom etter vi klagde på at støvsugeren var defekt og tok den bort. Så spurte vi om når det er fikset, så svarer de at den defekte støvsugeren kan være grunn for skadedyr at vi må kjøpe en ny selv.

 

Jeg vet ikke om dette er en privat eiendel kjøpt av en tidligere leieboer, eller om det er utleieren (SiT) sin støvsuger. Tenker selv at det er SiT siden de tok den uten noen varsel. Ingen av oss er giret på å kjøpe en ny støvsuger av prinsipp (SiT er noen svin) og grunnet studentøkonomi. Skum-leste gjennom leiekontrakten og huseleieloven, men finner ingenting som hjelper meg eller SiT i denne saken. Legger ved en del av leiekontrakten og håper noen her har peiling på juss.

 

http://bildr.no/image/WHhOVTZG.jpeg

 

http://bildr.no/image/L09lNUlo.jpeg

 

Jeg vil at SiT skal punge ut for en ny støvsuger, kan loven hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vel ikke kreve at utleier stiller med støvsuger om den ikke er nevnt i kontrakten? Like lite som man kan kreve at de stiller med TV eller datamaskin.

 

Det eneste er om de plikter å erstatte utstyr/inventar som i løpet av leietiden har blitt defekt, så lenge det sto i leiligheten ved kontraktsinngåelse. Men dette må noen andre svare på. Jeg tror imidlertid ikke at det kan hjelpe deg.

 

Da jeg bodde på studenthybel for mange år siden, kunne vi låne støvsuger på forespørsel. Har du spurt om de tilbyr dette? Jeg tror ikke det er noe man egentlig har krav på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Man kan vel ikke kreve at utleier stiller med støvsuger om den ikke er nevnt i kontrakten? Like lite som man kan kreve at de stiller med TV eller datamaskin.

 

Det eneste er om de plikter å erstatte utstyr/inventar som i løpet av leietiden har blitt defekt, så lenge det sto i leiligheten ved kontraktsinngåelse. Men dette må noen andre svare på. Jeg tror imidlertid ikke at det kan hjelpe deg.

 

Da jeg bodde på studenthybel for mange år siden, kunne vi låne støvsuger på forespørsel. Har du spurt om de tilbyr dette? Jeg tror ikke det er noe man egentlig har krav på.

Det stemmer, den stod her ved kontraktsinngåelse og har vært her i ca et halvt år nå. Den sto på fellesareal da, om det skulle bety noe. SiT setter oss ansvarlig for å vaske mye, inkludert gulv, og dette er relativt umulig uten en støvsuger. Forventer SiT at hver leietaker som kommer innom skal spleise på eller kjøpe sin egen støvsuger for å opprettholde krav dem selv har lagt ut? Er forståelig for forbruksvarer som vaskemiddel, men en støvsuger kan vel ikke havne under forbruksvarer?

 

Ser ikke helt hvordan det er rettferdig, men jeg har ikke peiling på juss selv. Om dette er en tapt sak så er det bare å si ifra, skulle gjerne bare ha kunne referert til et paragraf i husleieloven for å skremme dem litt.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Man kan vel ikke kreve at utleier stiller med støvsuger om den ikke er nevnt i kontrakten? Like lite som man kan kreve at de stiller med TV eller datamaskin.

 

Det eneste er om de plikter å erstatte utstyr/inventar som i løpet av leietiden har blitt defekt, så lenge det sto i leiligheten ved kontraktsinngåelse. Men dette må noen andre svare på. Jeg tror imidlertid ikke at det kan hjelpe deg.

 

Da jeg bodde på studenthybel for mange år siden, kunne vi låne støvsuger på forespørsel. Har du spurt om de tilbyr dette? Jeg tror ikke det er noe man egentlig har krav på.

Det stemmer, den stod her ved kontraktsinngåelse og har vært her i ca et halvt år nå. Den sto på fellesareal da, om det skulle bety noe. SiT setter oss ansvarlig for å vaske mye, inkludert gulv, og dette er relativt umulig uten en støvsuger. Forventer SiT at hver leietaker som kommer innom skal spleise på eller kjøpe sin egen støvsuger for å opprettholde krav dem selv har lagt ut? Er forståelig for forbruksvarer som vaskemiddel, men en støvsuger kan vel ikke havne under forbruksvarer?

 

Ser ikke helt hvordan det er rettferdig, men jeg har ikke peiling på juss selv. Om dette er en tapt sak så er det bare å si ifra, skulle gjerne bare ha kunne referert til et paragraf i husleieloven for å skremme dem litt.

 

Er ikke eiers ansvar å tilrettelegge vaskeutstyr. Eier har ansvaret for bygningens vedlikehold. Det er leiers ansvar å sørge for at den del av bygningen som leies ikke forfaller raskere enn normal bruk (innen rimelighetens grenser).

 

At leier har renholdsartikler for renhold av boligen er i seg selvsagt, og utleier er ikke ansvarlig for innkjøp av dette. Støvsuger inngår i renholdsartikler. At boligen har teppegulv er irrelevant.

 

Det er i kun to tilfeller utleier vil måtte erstatte eller utbedre en støvsuger.

1) Den er nevnt i kontrakt

og/eller

2) Det er snakk om en sentralstøvsuger.

Lenke til kommentar

Jeg mener inventar som står i boligen ved avtaleinngåelse vanligvis må anses som del av leieavtalen om ikke annet er avtalt/underforstått. Det ville være urimelig om man måtte spørre "er dette del av avtalen?" for alt inventar man kunne se.

 

Det betyr i så fall at utleier må skaffe ny støvsuger. Dere kan eventuelt finne en rimelig støvsuger selv, og så tilby dere å kjøpe den selv mot at SiT betaler. (Terskelen for å gi dere noen hundrelapper for en støvsuger for å bli kvitt problemet er nok lavere enn å ta bryet med å finne, kjøpe, frakte og pakke ut en støvsuger for dere.)

Lenke til kommentar

Jamfør husleielovens § 5-3 så: "(...)plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen."

 

I all hovedsak betyr dette at leietaker må betale for vedlikehold av gjenstander som ikke er skrudd fast, men så står det videre at "[må] gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt."

 

Spørsmålet blir da om det er SiT eller kollektivet som er eier av støvsugeren. Om det viser seg at SiT ikke eier støvsugere i noen andre utleieboliger taler det for at SiT ikke eier støvsugeren i ditt kollektiv og at dere derfor må betale for en ny en selv.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Jeg mener inventar som står i boligen ved avtaleinngåelse vanligvis må anses som del av leieavtalen om ikke annet er avtalt/underforstått.

Kanskje for inventar, men ikke en vanlig, løs støvsuger og for vaskeutstyr.

Jeg har flyttet mange ganger, og det er ikke uvanlig at det står igjen litt rusk og rask etter forrige leieboer (litt ved, ei trillebår og noe kjøkkenutstyr nå sist). Dette er da noe jeg kan ta i bruk om jeg vil, eller kaste. Utleier bryr seg ikke om slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jamfør husleielovens § 5-3 så: "(...)plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen."

 

I all hovedsak betyr dette at leietaker må betale for vedlikehold av gjenstander som ikke er skrudd fast, men så står det videre at "[må] gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt."

 

Spørsmålet blir da om det er SiT eller kollektivet som er eier av støvsugeren. Om det viser seg at SiT ikke eier støvsugere i noen andre utleieboliger taler det for at SiT ikke eier støvsugeren i ditt kollektiv og at dere derfor må betale for en ny en selv.

"Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt."

Dette sier vel bare at om utleieren velger å skifte gjenstander, er det utleieren selv som må betale, ikke at han er pliktig til å faktisk skifte den?

Lenke til kommentar

Slik jeg leser det betyr det at utleier må betale for utskiftning når gjenstander skiftes ut. En gjenstand må som regel skiftes ut når den ikke lar seg reparere eller når reparasjon ikke er lønnsomt.

 

La oss si at du leier en bolig med kjøleskap inkludert. Om kjøleaggregatet slutter å fungere, så må kjøleskapet repareres eller skiftes ut - selv om det står veldig fint på kjøkkenet (og fungerer som et vanlig kjøkkenskap). Blir reparasjonskostnadene høyere enn det som anses som vanlige vedlikeholdskostnader vil reparasjonen sidestilles med utskiftning og utleier må betale for dette.

 

------

Spørsmålet blir jo uansett hvem det er som eier støvsugeren. Om den er levnet igjen av tidligere leietakere er den neppe SiT sin. Ved leie blir det som regel til at man overtar en del ting fra forrige leietaker.

 

I tillegg er det også vanlig i kontrakt å skrive ned hvilke (løse) gjenstander som var i boligen ved overtakelse.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Slik jeg leser det betyr det at utleier må betale for utskiftning når gjenstander skiftes ut. En gjenstand må som regel skiftes ut når den ikke lar seg reparere eller når reparasjon ikke er lønnsomt.

 

La oss si at du leier en bolig med kjøleskap inkludert. Om kjøleaggregatet slutter å fungere, så må kjøleskapet repareres eller skiftes ut - selv om det står veldig fint på kjøkkenet (og fungerer som et vanlig kjøkkenskap). Blir reparasjonskostnadene høyere enn det som anses som vanlige vedlikeholdskostnader vil reparasjonen sidestilles med utskiftning og utleier må betale for dette.

 

------

Spørsmålet blir jo uansett hvem det er som eier støvsugeren. Om den er levnet igjen av tidligere leietakere er den neppe SiT sin. Ved leie blir det som regel til at man overtar en del ting fra forrige leietaker.

 

I tillegg er det også vanlig i kontrakt å skrive ned hvilke (løse) gjenstander som var i boligen ved overtakelse.

Vel, jeg har grunn til å tro at det er SiT sin støvsuger fordi han som originalt sendte klagen, fikk som svar at vi måtte kjøpe ny fordi de hadde sluttet å oppbevare støvsugere på lager (noe i den duren). Men uansett, sendte nå en klage til SiT, der jeg argumenterte med paragraf 5-3 i Husleieloven. I beste fall klarer jeg å skremme SiT til å kjøpe oss en ny støvsuger, eller gi oss tilbake den dem tok, og i verste fall, må vi kjøpe en ny selv.

 

Takk for hjelpen, kan gi svar på hvordan dette går om folk virkelig synes støvsuger-saken er interessant :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg finner for så vidt ikke noen støvsugere i sjekklistene til SiT her.

Ser den, ser også på § 7.1 i leiekontrakten der det står "Alt invendig og utvendig vedlikehold av boligen er utleiers ansvar. Det påhviler utleier å holde boligen i tilsvarende stand som ved overlevering, med unntak for elde og alminnelig slitasje"

 

Nå vart støvsugeren tatt bort grunnet "skadedyr".

Lenke til kommentar

SIden det er snakk om et studentkollektiv er det sånn at man ikke går inn i et nytt ferskt leieforhold, men at folk byttes ut over tid. Dermed er det vanlig at ting blir stående igjen uten at noen eier det, fordi en eller annen beboer for mange år siden donerte noe til kollektivet.

 

Å begynne å krangle på noe sånt er beyond idiotisk. Hva skulle SiT gjort? Begynt å kreve at enhver liten gjenstand merkes med eier, og at kollektivet saneres for alt en som flytter ut måtte ha kjøpt? Hva da om de som bor sammen velger å spleise på noe? Skal det være forbudt?

 

Men det er klart, det kan godt hende du klarer å sutre deg til en ny fordi SiT ikke orker å krangle.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er noe av der mer tragiske jeg har lest!

 

SiT setter oss ansvarlig for å vaske mye, inkludert gulv, og dette er relativt umulig uten en støvsuger. Forventer SiT at hver leietaker som kommer innom skal spleise på eller kjøpe sin egen støvsuger for å opprettholde krav dem selv har lagt ut? Er forståelig for forbruksvarer som vaskemiddel, men en støvsuger kan vel ikke havne under forbruksvarer?

Hva f**n liksom? Hva er det du forventer egentlig, at SiT skal komme aa vaske opp dritten din? "Setter oss ansvarlig for aa vaske mye, inkludert gulv". Hadde ikke dere vasket gulvet hvis ikke SiT hadde satt dere ansvarlig for aa vaske det?

Gjør som Henrik2k skriver over her, flytt hjem igjen til mamma og pappa til du skjønner hvordan det virkelige liv fungerer!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Man kan vel ikke kreve at utleier stiller med støvsuger om den ikke er nevnt i kontrakten? Like lite som man kan kreve at de stiller med TV eller datamaskin.

 

Det eneste er om de plikter å erstatte utstyr/inventar som i løpet av leietiden har blitt defekt, så lenge det sto i leiligheten ved kontraktsinngåelse. Men dette må noen andre svare på. Jeg tror imidlertid ikke at det kan hjelpe deg.

 

Da jeg bodde på studenthybel for mange år siden, kunne vi låne støvsuger på forespørsel. Har du spurt om de tilbyr dette? Jeg tror ikke det er noe man egentlig har krav på.

Det stemmer, den stod her ved kontraktsinngåelse og har vært her i ca et halvt år nå. Den sto på fellesareal da, om det skulle bety noe. SiT setter oss ansvarlig for å vaske mye, inkludert gulv, og dette er relativt umulig uten en støvsuger. Forventer SiT at hver leietaker som kommer innom skal spleise på eller kjøpe sin egen støvsuger for å opprettholde krav dem selv har lagt ut? Er forståelig for forbruksvarer som vaskemiddel, men en støvsuger kan vel ikke havne under forbruksvarer?

 

Ser ikke helt hvordan det er rettferdig, men jeg har ikke peiling på juss selv. Om dette er en tapt sak så er det bare å si ifra, skulle gjerne bare ha kunne referert til et paragraf i husleieloven for å skremme dem litt.

 

Vel, i tillegg til lite peiling på juss lider du nok også under lite peiling på det virkelige liv.

 

Ja, dere må vaske og rydde etter dere. Det er ikke på hotell eller hos mor dere bor.

Dersom dette er vanskelig, grunnet ekstremt studiepress eller hva vet jeg, er det sikkert noen andre i kollektivet som gladelig gjør dette for noen småpenger. Kanskje de til og med  har egen støvsuger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...